- podstata, veličiny, jednotky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Odraz světla na rozhraní dvou optických prostředí
Advertisements

Elektromagnetické vlny (optika)
Zpracovali: Alena Šlézová Zuzana Uhlíková
Světelné jevy a jejich využití
=NAUKA O SVĚTLE A JEHO VLASTNOSTECH
Základy Optiky Fyzika Mikrosvěta
Geometrická optika Mgr. Andrea Cahelová Hlučín 2013.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Lom světla (Učebnice strana 172 – 174)
Světlo - - podstata, lom, odraz
Odraz a lom na rovinném rozhraní Změna fáze a vlnové délky na rozhraní
Světelné jevy a jejich využití
LOM SVĚTLA Jaroslav Solfronk 2013 Příroda II.
Zobrazení rovinným zrcadlem
OPTIKA.
OPTIKA II.
Paprsková optika Světlo jako elektromagnetické vlnění
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
ODRAZ SVĚTLA (zákon odrazu světla, periskop)
Optika.
Lom světla.
Paprsková optika hanah.
Základní zákony geometrické optiky
PŘENOSOVÉ CESTY (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Fyzika Ročník : 9.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Jevy na rozhraní dvou prostředí
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Odraz světla Předmět: Fyzika.
S VĚTELNÉ JEVY. S VĚTELNÉ ZDROJE Vidíme jen ty předměty, ze kterých přichází do našeho oka světlo. Světelné zdroje – světlo vyzařují (Slunce, žárovka)
Digitální učební materiál
Fyzika 8. ročník Mgr. M. Kubátová
Vlastnosti elektromagnetického vlnění
VNĚJŠÍ FOTOELEKTRICKÝ JEV
Světelné jevy Lom světla Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Optický přenosový systém
38. Optika – úvod a geometrická optika I
Odraz a lom na rovinném rozhraní Změna fáze a vlnové délky na rozhraní
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Lom světla Předmět: Fyzika.
Lom světla - nastává při dopadu svět. paprsku na rozhraní dvou průhledných prostředí různé hustoty - čím je prostředí hustší, tím se paprsek pohybuje menší.
Fyzika 8. ročník Světelné jevy Anotace
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_613_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7.
Digitální učební materiál
Lom světla Autor: Mgr. Eliška Vokáčová Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , červen.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Světlo - - veličiny, jednotky
Lom světla Fyzika Autor: Mgr. Lenka Rohanová
LOM A ODRAZ VLNĚNÍ.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla – II.část
L OM SVĚTLA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
Fyzika - optika Zákon odrazu u zrcadel a zákon lomu u čoček.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení zákonu lomu. Rozdělení čoček na spojku a rozptylku. Naučení.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Světlo, optické zobrazení - opakování
Světlo jako elektromagnetické vlnění
Ivča Lukšová Petra Pichová © 2009
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla – II.část
Optické jevy v atmosféře II
Základní vlastnosti světla
Lom světla VY_32_INOVACE_52_Lom světla Autor: Pavlína Čermáková
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Světlo Jan Rambousek jp7nz-JMInM.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Riskuj - optika 2
Třída 3.B 3. hodina.
Transkript prezentace:

- podstata, veličiny, jednotky Světlo – podstata, veličiny, jednotky Světlo - - podstata, veličiny, jednotky Ing. Jaroslav Bernkopf Užití elektrické energie

Podstata světla Vlastnosti světla šíření lom odraz Světlo – podstata, veličiny, jednotky Osnova Podstata světla Vlastnosti světla šíření lom odraz vlnové délky, kmitočty barva Fotometrie svítivost světelný tok měrný světelný výkon osvětlení Užití elektrické energie

Světlo je energie, která má podobu elektromagnetického záření. Světlo – podstata, veličiny, jednotky Podstata Podstata světla Světlo je energie, která má podobu elektromagnetického záření. Záření je přenos energie v podobě elektromagnetických vln nebo částic - fotonů. Foton je částice, která přenáší elektromagnetické záření. Nemůže být v klidu, může se jen pohybovat, a to jen rychlostí světla. Ze všech elektromagnetických záření je světlo to, co je vidět. Užití elektrické energie

Světlo se v homogenním (stejnorodém) prostředí šíří přímočaře. Světlo – podstata, veličiny, jednotky Šíření světla Světlo se v homogenním (stejnorodém) prostředí šíří přímočaře. Ve vakuu se světlo šíří rychlostí 300 000 km/s. V ostatních prostředích (hustších) se šíří pomaleji. Na přechodu mezi různými prostředími (např. mezi vzduchem a sklem) se světlo láme – lom světla odráží – odraz světla Užití elektrické energie

Světlo – podstata, veličiny, jednotky Lom světla Na přechodu mezi různými prostředími (např. mezi vzduchem a sklem) se světlo láme – lom světla. Při vstupu do hustšího prostředí, např. ze vzduchu do skla, se světlo láme dovnitř, tj. ke kolmici. Vzduch Sklo Světlo se zatáčí do hustšího prostředí. Užití elektrické energie

Řidší vzduch Hustší vzduch Světlo – podstata, veličiny, jednotky Lom světla Světlo od Slunce prochází nejdříve řidší, pak hustší atmosférou. Zatáčí se do hustší atmosféry. Zatáčí se „za roh“. Proto Slunce vidíme ještě chvíli poté, co ve skutečnosti zašlo za obzor. Díky zatočení světla do hustšího vzduchu vidíme „za roh“. Světlo se zatáčí do hustšího prostředí. Řidší vzduch Hustší vzduch Užití elektrické energie

Řidší vzduch Hustší vzduch Světlo – podstata, veličiny, jednotky Lom světla Světlo od hvězdy se zatáčí do hustší atmosféry. Řidší vzduch Hustší vzduch Proto hvězdu vidíme výše nad obzorem, než ve skutečnosti je. Užití elektrické energie

Air Water Když se kámen dotkne vody, zatočí se do ní. Světlo – podstata, veličiny, jednotky Lom světla Když se kámen dotkne vody, zatočí se do ní. Air Water Do hustšího prostředí. Užití elektrické energie

Světlo – podstata, veličiny, jednotky Lom světla Na přechodu mezi různými prostředími (např. mezi vzduchem a sklem) se světlo láme – lom světla. Pustíme-li paprsek obráceně, půjde po stejné dráze. Při vstupu do řidšího prostředí se světlo láme od kolmice. Zase směrem k hustšímu prostředí. Vzduch Sklo Užití elektrické energie

Chci-li z břehu trefit rybu harpunou, musím mířit pod ni, nebo nad ni? Světlo – podstata, veličiny, jednotky Lom světla Chci-li z břehu trefit rybu harpunou, musím mířit pod ni, nebo nad ni? Užití elektrické energie

Chci-li z břehu trefit rybu harpunou, musím mířit pod ni, nebo nad ni? Světlo – podstata, veličiny, jednotky Lom světla Chci-li z břehu trefit rybu harpunou, musím mířit pod ni, nebo nad ni? Užití elektrické energie

Chci-li z břehu trefit rybu harpunou, musím mířit pod ni, nebo nad ni? Světlo – podstata, veličiny, jednotky Lom světla Chci-li z břehu trefit rybu harpunou, musím mířit pod ni, nebo nad ni? Vidím ji výše, než je, musím mířit pod ni. Užití elektrické energie

Co udělá tato čočka s těmi rovnoběžnými paprsky? Světlo – podstata, veličiny, jednotky Lom světla Co udělá tato čočka s těmi rovnoběžnými paprsky? Spojí je, nebo rozptýlí? Užití elektrické energie

Tady se paprsek zalomí do hustšího. Světlo – podstata, veličiny, jednotky Lom světla Tady se paprsek zalomí do hustšího. I tady se zalomí k hustšímu prostředí. Užití elektrické energie

Co udělá tato čočka s těmi rovnoběžnými paprsky? Světlo – podstata, veličiny, jednotky Lom světla Co udělá tato čočka s těmi rovnoběžnými paprsky? Spojí je, je to spojka. Užití elektrické energie

Úhel odrazu α2 se rovná úhlu dopadu α1. Světlo – podstata, veličiny, jednotky Odraz světla Na přechodu mezi různými prostředími (např. mezi vzduchem a sklem) se světlo odráží – odraz světla. Úhel odrazu α2 se rovná úhlu dopadu α1. Užití elektrické energie

Světlo – podstata, veličiny, jednotky Odraz světla Odražený paprsek je v rovině paprsku dopadajícího. Proložíme-li rovinu kolmicí k povrchu a dopadajícím paprskem, odražený paprsek je v té samé rovině. Neodskočí doprava ani doleva. Užití elektrické energie

ke kolmici, tj. jako by se mu nechtělo opustit sklo. Světlo – podstata, veličiny, jednotky Úplný odraz světla Při průchodu světla z prostředí opticky hustšího (např. sklo) do řidšího (např. vzduch) se paprsek láme ke kolmici, tj. jako by se mu nechtělo opustit sklo. Při určitém úhlu dopadu αm už je lomený paprsek rovnoběžný s povrchem. Při ještě větším úhlu dopadu lomený paprsek už vůbec nevstoupí do vzduchu, odráží se. Užití elektrické energie

1) Paprsek se láme od kolmice, jako by se snažil vrátit do skla. Světlo – podstata, veličiny, jednotky Úplný odraz světla 1) Paprsek se láme od kolmice, jako by se snažil vrátit do skla. 2) Lomený paprsek už je rovnoběžný s povrchem. αm = mezní úhel. 3) Lomený paprsek se vrací do skla – odráží se. Užití elektrické energie

Úplný odraz je vlastně zvláštním případem lomu světla. Světlo – podstata, veličiny, jednotky Úplný odraz světla Úplný odraz je vlastně zvláštním případem lomu světla. Užití elektrické energie

Refraction and Reflection Světlo – podstata, veličiny, jednotky Odraz a lom světla Refraction and Reflection http://lectureonline.cl.msu.edu/~mmp/kap25/Snell/app.htm Užití elektrické energie

Paprsek se odráží do hustšího prostředí Světlo – podstata, veličiny, jednotky Odraz a lom světla Optické kabely Obal – opticky hustší Jádro – opticky řidší Paprsek se odráží do hustšího prostředí => zůstává v jádru. Užití elektrické energie

Nekvalitní přenos: rozpliznutí, znehodnocení signálu. Světlo – podstata, veličiny, jednotky Odraz a lom světla Optické kabely Velký průměr jádra => paprsky mohou jít různými cestami, na konec dorážejí v různých časech. Nekvalitní přenos: rozpliznutí, znehodnocení signálu. Malý průměr jádra => paprsek může jít jen jedinou cestou. Kvalitní přenos. Užití elektrické energie

Skoková změna indexu lomu mezi jádrem a obalem. Dochází jen k odrazu. Světlo – podstata, veličiny, jednotky Odraz a lom světla Optické kabely Skoková změna indexu lomu mezi jádrem a obalem. Dochází jen k odrazu. Plynulá změna indexu lomu mezi jádrem a obalem. Dochází k odrazu i lomu. Užití elektrické energie