Francouzské malířství – impresionismus Vývoj nového malířství souvisel s jeho výstavami na veřejnosti a v tom smyslu lze ve Francii za historické mezníky.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Umělecké směry 19. století
Advertisements

Název Neoimpresionismus Předmět, ročník Výtvarná výchova, 2. ročník
První představitelé impresionismu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Impresionismus Claude Monet
POSTIMPRESIONISMUS Konec 19. a počátek 20. století.
POSTIMPRESIONISMUS VY_52_INOVACE_DEK_39.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Impresionismus Šedesátá léta 19. století.
Dej 2 Moderní směry v umění Impresionismus
Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgA. Kateřina Mikešová Název šablonyIII/2 – Inovace.
IMPRESIONISMUS Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ OTEVŘENÁ Název materiálu:
Olympijské hry Athény 1896 Na prvních letních olympijských hrách se soutěžilo ve 43 soutěžních disciplínách devíti sportů. LOH se účastnilo 245 sportovců.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Renoir, Degas, Pisarro, Sisley
Impresionismus Impresionismus není ještě moderním uměleckým směrem, za počátek moderního umění považujeme až postimpresionismus. Zato zůstává impresionismus.
Gustave Courbet Barbizonská škola
AUGUSTE RENOIR Viktor Matějka, V6A.
Abstraktní expresionismus
Claude Monet MgA. Lukáš Psík
VY_52_INOVACE_DEK_34 Impresionismus
Realismus,impresionismus, secese, kubismus
Claude Monet
Výtvarné umění.
Impresionismus ve výtvarném umění
Impresionismus.
IMPRESIONISMUS.
VY_32_INOVACE_04_08 Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis Název materiálu:Impresionismus Anotace: V prezentaci se žáci seznámí s pojmem impresionismus,
VY_52_INOVACE_DEK_36 Impresionisté krajináři. Datum vytvoření: Autor: Mgr. Martina Kokšteinová „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Klíčová.
Impresionisté figurativního malířství
Musée D´ Orsay Paříž Francie.
Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgA. Kateřina Mikešová Název šablonyIII/2 – Inovace.
Přehled nejvýznamnějších malířů
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
IMPRESIONISMUS.
Paul Cézanne MgA. Lukáš Psík
IMPRESIONISMUS.
Edgar Degas MgA. Lukáš Psík
Impresionismus Název školy
IMPRESIONISMUS, SYMBOLISMUS, DEKADENCE
Umělecké směry přelomu století Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Impresionismus. Co je to imprese? Vjem, pocit, nebo obrázek uchovaný na základě zkušenosti Neurčitá představa, vzpomínka nebo přesvědčení.
„Napříč moderním uměním aneb kreativity se nebojíme“ -výtvarná soutěž pro II.stupeň ZŠ a MŠ Nedašov Mgr. Jarmila Švédová.
VY_32_INOVACE_ Název výukového materiálu: Nové umělecké směry 2. pol. 19. století Autor: Mgr. Pavla Rosyvková Datum: Květen 2012 Předmět: Dějepis.
ŠKOLA:Gymnázium Lovosice AUTOR:Mgr. Radmila Vorasická NÁZEV:VY_32_INOVACE_5C_17_Impresionismus TÉMA:Dějiny umění ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/
Impresionismus Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradišt ě, p ř ísp ě vková organizace AUTOR: Mgr. Marcela Maršálková NÁZEV: VY_32_INOVACE_14_VV_06.
Malba podle Clauda Moneta Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastESV - Komunikace vizuálního umění se znakovými.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Impresionismus a postimpresionismus
Aktualizace uměleckého díla
MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY NA PŘELOMU 19. A 20. STOLETÍ - 2
IMPRESIONISMUS Název školy: Základní škola Karla Klíče
Impresionismus (francouzské malířství na konci 19. století)
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vojtěch Kawan Název materiálu:
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
IMPRESIONISMUS Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Křivonosková Kateřina
Impresionismus umělecký směr vznik na konci 19. století
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Název materiálu: Impresionismus
Transkript prezentace:

Francouzské malířství – impresionismus Vývoj nového malířství souvisel s jeho výstavami na veřejnosti a v tom smyslu lze ve Francii za historické mezníky označit zvl. samostatnou výstavu Gustava Courbeta při světové výstavě v Paříži roku 1855, uspořádání Salonu odmítnutých 1863, založení skupiny nezávislých (impresionistů), jejich 1. výstavu roku 1874 a konečně založení Salonu nezávislých v roce 1884. Od moderního realismu vedla cesta k naturalismu jako pojmu asociujícímu lidskou přirozenosti a rovněž vystižení veškerých stránek života moderní společnosti. Naturalismus ve výtvarném umění bývá označován za umělecky konzervativnější protějšek impresionismu, který přinesl dalekosáhlý obrat směrem k dalšímu modernímu umění. Základním heslem impresionismu mělo být zachycení okamžikového dojmu z viděné reality, což byla nižší součást tradiční výuky malířství v podobě malované skici, případně kreslené karikatury. Impresionisté však cíl zachycení dojmu přenesli na olejomalby středního obrazového formátu, pro které deklarovali statut hotového díla. Při hodnocení impresionismu z modernistického hlediska byla vždy zdůrazňována emancipace výtvarných prostředků vůči tradičním formám uměleckého obrazu. Šlo nejenom o světlem proměňované lokální barvy, nýbrž i o způsob malby dělenými tahy štětce a s tím související narušení souvislých obrysů znázorněných předmětů. Z tohoto hlediska pak také k vlastním impresionistům byli počítáni jen někteří nekonvenční malíři, kteří založili sdružení umělců vystavujících nezávisle na oficiálním salonu, kde byli obvykle odmítáni. Jedna frakce tohoto sdružení vedená Monetem se hlásila spíše k impresionismu (Pissarro, Renoir, Sisley), zatímco druhá pod vedením Degase (např. Caillebotte) k titulu nezávislých, a fakticky k malířským standardům naturalismu. Hlavní vzor impresionistů Manet s nimi nevystavoval, ale úzce spolupracoval a některá jeho díla nesou rysy impresionismu. Podobně Degas nedodržoval impresionistický způsob malby v užším slova smyslu, ale byl vedle Maneta hlavním průkopníkem v rozšiřování spektra námětů z moderního, velkoměstského života, což všeobecně představovalo ambici nejenom naturalistů, nýbrž také impresionistů. Manet, impresionisté i další nekonvenční malíři byli - kromě svými malířskými předchůdci (pre-impresionismus, např. Boudin a Jongkind) - inspirováni praxí fotografie, zejména experimentální, a zvláště japonismem. Experimentální fotografie i japonské dřevoryty nabízely nové pohledové úhly příčící se tradiční evropské malířské perspektivě. Kromě toho tyto dřevoryty dávaly oporu uplatnění asymetrie, umisťování figur na okraj obrazové plochy, světlým barvám. Stupňovaly starší trend francouzského malířství ke zdůraznění plochy obrazu a zdůrazňovaly reálnou dynamiku činnosti lidského zraku. Camille Pissarro 1830-1903 Edgar Degas 1834-1917 Claude Monet 1840-1926 Auguste Renoir 1841-1919 Gustave Caillebotte 1848-1894 studijní skripta, Roman Prahl, FF UK William Turner Déšť, pára(mlha), rychlost

Předpoklady impresionismu

 j. w. turner, východ slunce nad jezerem, 1840, romantismus (zachycení atmosferických jevů počasí, zobrazení efektů světla)

William Turner Déšť, pára (mlha), rychlost, 1844

John Constable, Déšť nad Bringstonským pobřežím

j. constable, katedrala v salisbury, 1831, romantismus

Camille Corot, Vzpomínka na Mortefontaine, 1864, barbizonská škola

Eduard Manet, Olympia, 1863, reaismus (porušení žánrové hierarchie zobrazováním - velkoformátem a kompozicí- nedůležitých modelů)

E. Manet, Koncert v Tuilleriích, 1862

70. léta – tvorba se soustředí na zachycení světelných jevů v krajině 70. léta – tvorba se soustředí na zachycení světelných jevů v krajině. 80. léta – tzv. krize impresionismu, zájem o zachycení nálady vedl k narušení zobrazení figury; nyní tedy příklon k figurativní tvorbě a popisnější rukopis. Rozšíření témat. To vše vede koncem 80. let k odštěpení umělců, kteří se rozchází s hlavními koncepty impresionismu a tvoří každý vlastní styl (Gauguin, Cézanne, Seurat, Signac). - 1872, Claude Monet, Impression le soleint levant, Dojem, východ slunce - 1874, výstava Anonymní společnosti malířů, sochařů a rytců

Vývoj stylu

C. Monet, Imprese-východ slunce, 1872

C. Monet, Saint-Lazare Station, 1877 (nejreprezentativnější díla imp C. Monet, Saint-Lazare Station, 1877 (nejreprezentativnější díla imp. pro zastoupení typických prvků stylu; moderní městská architektura versus beztvaré modernistické ovzduší)

C. Monet, Saint-Lazare Station, 1877

Monet, kupky sena, 1890-2 (další zkoumání téhož objektu za proměňujících se denních a ročních obdobích a podmínek)

Cloude Monet, Topoly, 1890-2 (užití esovek v siluetách naznačuje kontakt se soudobým hnutím secese)

Cloude Monet, Lekníny, 1914-23 (ke konci života abstraktními formami leknínu předznačil tvorbu abstraktních expresionistů 40.let 20.st. Také tak uvedl v život zcela klíčovou koncepci uměleckých zobrazovacích metod 20. století vůbec – totiž tahy štětcem je třeba teprve spojit, aby dílo mohlo být přečteno, vyžaduje divákovu účast, která teprve celkový úsudek dotváří.

Cloude Monet, Lekníny, 1914-23

C. Pissarro, Dulwich, 1871

Camille Pissarro, Boulevard Montmartre: Noc, 1897

A. Sisley, Argenteuil, 1873

Auguste RENOIR, Studie, léto, 1868

Auguste Renoir, Moulin de la Galette, 1876 (důsledná aplikace impresionistických představ o barvě a světle v 70. letech)

Auguste Renoir, Akt v přírodě, 1876

Auguste Renoir, the bathers, 1885 (příklon k sevřené popisné figurativní tvorbě v letech 80.)

Auguste Renoir, Girl Braiding Her Hair, 1885 (příklon k sevřené popisné figurativní tvorbě v letech 80.)

James Abbott McNeill Whistler, Nocturne in Black and Gold: The Falling Rocket, 1874-1877 (britský impresionismus, autor prosazoval impresionistická hediska ještě zásadněji, než Francouzové)

Edgar degas, tanečnice, 80. leta

Edgar Degas , Žena česající si vlasy, 1885; Vana, 1886 (Koncem 80 Edgar Degas , Žena česající si vlasy, 1885; Vana, 1886 (Koncem 80. let začal Degas používat pastel a tzv. techniku klíčové dírky; portrétoval ženy v přirozených intimních pózách, což byl bezprecedentní krok v dějinách umění).

Edgar Degas, čtrnáctiletá, 1881

Edgar Degas, čtrnáctiletá, 1881

E. Degas, Náměstí svornosti, 1875

G. Caillebotte, Parketáři, 1875

Zpracovala Helena Michalíková Použitá literatura: Prezentace Romana Prahla Umělecké styly, školy, hnutí, Amy Dempseyová

Fiala Vlastimil, Impresionismus, NČSUV, 1967 Novák Luděk, Postimpresionismus, NČSVU, Praha 1965 Dějiny českého výtvarného umění 1890 – 1938, (IV/ 1-2), Praha 1998 Edouard Manet, Roman Prahl, Praha 1991 Posedlost kresbou : počátky Akademie umění v Praze 1800-1835, Roman Prahl, Praha 1998