Změny pravidel a postupů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Seminář ŘLP ČR, s.p. pro všeobecné letectví
Advertisements

Změny v AIP ČR k Jeneč Tomáš Navrátil
Všeobecný systém preferencí (GSP) od
Hlavní směry a perspektivy rozvoje problematiky eTOD
Školení pilotů – Postupy pro LKTB
Vzdušný prostor ČR, SR a Polska
LIS pro všeobecné letectví 2014
Používání neřízených letišť pro IFR provoz v Evropě
LIS pro všeobecné letectví 2013
Školení pilotů 2014 Jaroslav Vašík.
Revize Nového přístupu
Registr výškových objektů a národní databáze překážek
FIC Praha ŘLP ČR, s.p. Ing. Michal Dvořák
Kariérové poradenství
FPL 2012 a IBS Marek Dočkal ŘLP ČR s.p..
ŘLP ČR s.p. Marek Dočkal FPL 2012 Základní informace Seminář FPL 2012,
LPS BRNO Seminář ŘLP ČR a AeČR IATCC Jeneč 2012 Jaroslav Vašík.
SINGLE EUROPEAN SKY INDUSTRY CONSULTATION BODY Mgr. Richard Klíma KŘ/vOK.
 Zasvěcení do problematiky TIZ  Proč má smysl se tomuto tématu nadále věnovat?  Výběr projektu, získávání informací  Postup zpracovávání – myšlenkové.
Ochrana letišť Zákon 49/1997 o civilním letectví Pro výkon státní správy ve věcech civilního letectví je zřízen Úřad pro civilní letectví se sídlem v Praze.
zdroj: letecká mapa ICAO 1:500000, MO ČR, 2009
12. září 2014 Slide N° září 2014 Slide č. 1 Sekretariát Urbact URBACT II Evropský program územní spolupráce při integrovaném a udržitelném.
NAŘÍZENÍ KOMISE (ES) č. 2042/2003 ze dne 20. listopadu 2003.
Základní nařízení komise (ES) 1592/2002
NAŘÍZENÍ KOMISE (ES) č. 1702/2003 ze dne 24. září 2003.
Airspace Management Jeneč 2014 Ivan Beneš Oddělení ASM.
ŘLP ČR s.p. Testování FPL 2012 s CFMU IATCC Praha, Marek Dočkal.
Facility management ČSN EN
Ing. Jan KLAS VÝSLEDKY A VÝVOJ ŘLP ČR, s.p – 2014 Generální ředitel 21. října 2014 IATCC PRAHA XII. ročník jednání s leteckými dopravci.
SINGLE EUROPEAN SKY FUNKČNÍ BLOKY VZDUŠNÉHO PROSTORU Mgr. Richard Klíma KŘ/VOK.
SLNS BRNO Školení pilotů 2013 Jaroslav Vašík.
Funkční bloky vzdušného prostoru Karla Dostálová.
W.P Výbor regionů Stanovisko ke sdělení Komise pro Radu, Evropský parlament, Ekonomický a sociální výbor a Výbor regionů „Posilování místní dimenze.
ASM 2015 Jeneč 2015 Ivan Beneš Oddělení ASM.
Automatizace řízení letového provozu Jakub Kolář SPŠ Stavební Liberec.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
FIC Praha Ing. Michal Dvořák ŘLP ČR, s.p. vedoucí odd. FIC
Luděk Novák dubna 2006 Proč a jak řídit informační rizika ve veřejné správě.
SLNS BRNO Školení pilotů 2011 Jaroslav Vašík.
Reinženýring cesta ke zvyšování výkonnosti státní správy s využitím procesního řízení Ing. Martin Čulík Notes CS a.s. Konference ISSS 2003 Hradec Králové.
1 Dopad rozhodovací praxe ESD Důchodové pojištění.
Normy a postupy pro provoz CUAV Ing. Tomáš Kujal, Ph.D. Ing. Jiří Chlebek, Ph.D. Letecký ústav Fakulta strojního inženýrství Vysoké učení technické v Brně.
Školení pilotů 2015 Jaroslav Vašík.
Změna tloušťky převodní vrstvy na min.1000ft - od
OEF/CSF Česká republika 2004>2006 Rámec podpory Společenství Ministerstvo pro Místní rozvoj ČR Odbor evropských fondů.
Spotřebitelská legislativa EU a nejnovější vývoj
Svatomartinská konference Trendy a vývoje soutěžního práva 2010 Co nového v oblasti posuzování dopadů spojení soutěžitelů Martin Vitula Úřad pro ochranu.
PLÁN ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ KARLOVARSKÉHO KRAJE 2016 – 2025 Vyhodnocení koncepce z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví Mgr. Alena Kubešová,
ŽIVELNÍ POHROMY A PROVOZNÍ HAVÁRIE Název opory – Direktivy SEVESO, zákon o prevenci závažných havárií a jejich význam Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
0 Školení pilotů Jaroslav Vašík ŘLP Brno.
Kritické stanovisko k termínu „charakteristický letový den“ jež byl zaveden do NV 272 / 2011 Sb. ( § 12, odst. 5) Ing. Josef Drahota červenec 2015.
1 Jednotné evropské nebe Zapojení ŘLP ČR, s. p. do projektu SESAR Doprava – Investice do dopravní infrastruktury Ing. Jan Klas Generální ředitel.
Problematika bezpečnosti civilního letectví v ČR za rok 2003 – pohled ÚCL.
Rozšíření informačního systému OBZOR projekt spolufinancovaný z ročního programu 2013 Fond pro vnější hranice (FVH)
Regionální interveční rámec pozice AK ČR pro programové období 2014+
VYSOKÁ ŠKOLA TECHNICKÁ A EKONOMICKÁ V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH Plánování zakázek ve vybraném výrobním podniku ÚSTAV PODNIKOVÉ STRATEGIE Autorka bakalářské.
Účinnosti nabyl ke dni 1. srpna 2016
Platnost letového plánu na let VFR a související terminologie
Česká inspekce životního prostředí
Základní informace k ŠAP a PA
Příprava programového období 2014 – 2020
Interní postupy MAS Brdy
VYSOKÁ ŠKOLA TECHNICKÁ A EKONOMICKÁ V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
Regulace výkonnostních parametrů a cenová politika ŘLP ČR, s. p
FIC Praha Ing. Michal Dvořák ŘLP ČR, s.p. vedoucí odd. FIC
školení PILOTŮ 2019 Jaroslav Vašík
Nejčastější chyby při kontrole žádosti o dotaci 9
Rozšíření prostoru odpovědnosti FIC Praha od
Prezentace AIM/LIS Lukáš Čuřík
Transkript prezentace:

Změny pravidel a postupů Pavel Běleš Divize plánování a rozvoje LNS Oddělení postupů LNS

Harmonised European Transition Altitude HETA Harmonised European Transition Altitude Převodní nadmořská výška (Transition Altitude (TA)) definovaná L 8168 (ICAO Doc 8168 ,PANS-OPS): Nadmořská výška, ve které nebo pod níž se vertikální poloha letadla řídí nadmořskými výškami. Současné znění ICAO PANS-OPS doporučuje harmonizaci TA, založenou na regionálním základě, ale nestanovuje specifickou hladinu. Místo toho jednoduše konstatuje, že „musí být co možná nejníže nad letištěm, ale obvykle ne v menší výšce než 900 m (3 000ft)“, a dodává, že „vypočítaná hodnota převodní nadmořské výšky musí být zaokrouhlena na nejbližší vyšší 300 m (1000 ft).“

Harmonised European Transition Altitude HETA Harmonised European Transition Altitude Faktory vedoucí k myšlence ujednocení TA: Široké rozpětí hodnot TA napříč Evropou (např. LK-5.000ftAMSL/1.000ftAGL; EP-6.500ftAMSL; LZ-8.000ftAMSL/1.000ftAGL; UK-10.000ftAMSL; LH-9.000ftAMSL; LO, ED-5.000ftAMSL/2.000ftAGL...) Nevyhnutelnost měnit nastavení výškoměru během kritických fází letu; Mnohé TAs nejsou stanoveny adekvátně s ohledem na bezpečné výšky nad překážkami; Význačným faktorem přispívajícím k volání po změně je fakt, že opatření ICAO popisující určování TAs byla přijata v pozdních 50. letech a nereflektují soudobé letové postupy ani neobsahují jasná a harmonizovaná pravidla pro ustanovování TAs. Dalším faktorem je historický nedostatek koordinace mezi sousedícími státy ANSPs určování TA.

Harmonized European Transition Altitude HETA Harmonized European Transition Altitude Počátky snah na půdě EUROCONTROL směřujících k harmonizaci TA v EUR regionu jsou datovány rokem 2000. Single Sky Committee (SSC/41, 6-7. 4. 2011 ) – členské státy EU schválily vytvoření společné skupiny EC, EASA (European Aviation Safety Agency ), EUROCONTROL a členských států, která se měla podílet na zpracování vyhodnocení potenciálního řešení a přípravě podkladů pro regulatorní harmonizaci evropské TA. Pracovní skupina (Harmonised European Transition Altitude Task Force (HETA TF)) s účastí zástupců zainteresovaných subjektů členských států, EUROCONTROL a EASA koncem roku 2011 ukončila svou činnost vypracováním předběžného vyhodnocení dopadu zavedení HETA se třemi alternativami řešeními:

Harmonised European Transition Altitude HETA Harmonised European Transition Altitude Řešení 1 – Nedělat nic (bez regulatorní intervence) Členské státy budou moci pokračovat v současných iniciativách a dále je rozvíjet bez sjednocujících regulatorních požadavků, které by prosazovaly specifické řešení či přístup k danému problému – v tomto typu scénáře ‘Status Quo’ jsou však obsaženy probíhající aktivity ve věci TA jak na úrovni ICAO, tak v rámci Functional Airspace Blocks (FABs).

Harmonised European Transition Altitude HETA Harmonised European Transition Altitude Řešení 2 – Implementace HETA v 18.000 ft AMSL (prováděcí nařízení Evropské komise) Během činnosti HETA TF byly vyhodnocovány i jiné hodnoty ALT. HETA v 18 000 ft AMSL je však rovněž v linii se strategií IFALPA. Poznámka: Předběžné vyhodnocení dopadu zavedení harmonizované TA, provedené v U.K. indikuje, že tamější požadavky vyúsťují do významně vyšší hodnoty, než je současně aplikovaná, a to především z důvodu pokrytí budoucích nároků provozu v koncových řízených oblastech.

Harmonised European Transition Altitude HETA Harmonised European Transition Altitude Řešení 3 – Implementace HETA v 10.000 ft AMSL nebo výše (prováděcí nařízení Evropské komise) Předpokládá stanovení akceptované sady společných kritérií pro stanovování TA 10.000 ft AMSL nebo výše, jakož i koordinovaného postupu, který bude muset být dodržen sousedícími státy, ANSPs či FABs při specifikaci TAs a souvisejících postupů. Poznámka: V tomto případě by bylo umožněno ponechat na místní úrovní jistou míru pružnosti, umožňující brát v úvahu lokální podmínky, přičemž ustanovení hodnoty minimální výšky zabezpečí širší přizpůsobení TA, aby lépe reflektovala postupy na palubě. Ve srovnání s řešením 2 tento přístup nezajistí specifickou předepsanou výšku pro HETA, pouze minimální hodnotu 10.000 ft AMSL spolu s obecnými požadavky na její stanovení.

Pracovní skupina pro zavedení vzdušného prostoru třídy F Pracovní skupina vytvořena v reakci na žádost provozovatele letiště Hradec Králové o zavedení IFR přiblížení na zmíněné letiště, na němž se poskytuje AFIS; Definitivní rozpracování problematiky a vypracování analýzy doposud neproběhlo, byl vytvořen, rozeslán a posléze kolektován dotazník, dotýkající se možných alternativ řešení, ke kterým zúčastnění vyjádřili; Skupina nemá jasně stanoveného gestora; Doposud proběhla 3 jednání (za účasti zástupců MD, ÚCL, AeČR, LAA, AČR a ŘLP ČR, s. p.), v počátečním stádiu pouze se záměrem implementovat AS třídy F;

Pracovní skupina pro zavedení vzdušného prostoru třídy F Předpis L11, čl. 2.6 – Klasifikace vzdušných prostorů: Vzdušné prostory letových provozních služeb musí být klasifikovány a označeny v souladu s těmito pravidly: ... Třída F Jsou povoleny lety IFR a VFR. Všem letům IFR se poskytuje letová poradní služba a všem letům se na vyžádání poskytuje letová informační služba. Poznámka: Kde je zavedena letová poradní služba, uvažuje se zpravidla jako přechodné opatření pouze do doby, než bude nahrazena řízením letového provozu (viz také Předpis L 4444, Hlava 9).

Pracovní skupina pro zavedení vzdušného prostoru třídy F Dokument SERA (Standardised European Rules of the Air, v příloze prováděcího nařízení Komise (EU) č. 293/2012), který bude uplatňován v ČR od 4. 12. 2014, umožňuje použít třídu F pouze jako dočasné řešení při přechodu mezi neřízeným a řízeným AS:

Pracovní skupina pro zavedení vzdušného prostoru třídy F SERA.6001 Klasifikace vzdušných prostorů Členské státy musí, vycházejíce ze svých potřeb, označovat vzdušné prostory v souladu s následující klasifikací vzdušných prostorů a v souladu s dodatkem 4: ... f) Třída F. Jsou povoleny lety IFR a VFR. Všem letům IFR se poskytuje letová poradní služba a všem letům se na vyžádání poskytuje letová informační služba. Pro lety IFR, kterým je poskytována poradní služba, se vyžaduje stálé hlasové spojení letadlo–země a všechny lety IFR musí být schopny navázat hlasové spojení letadlo–země. Pro všechny lety se uplatňuje omezení rychlosti na 250 kt IAS ve výšce pod 3 050 m (10 000 ft) nad střední hladinou moře, s výjimkou povolení vydaného příslušným úřadem pro druhy letadel, která z technických nebo bezpečnostních důvodů nemohou takové rychlosti dosáhnout. Letové povolení se nevyžaduje. h) Zavedení třídy F musí být považováno za dočasné opatření do doby, než může být nahrazena jinou klasifikací.

Pracovní skupina pro zavedení vzdušného prostoru třídy F „Německá cesta“: V důsledku aplikace SERA Německo po 15 letech úspěšného používání této klasifikace plánuje reorganizaci AS třídy F a ve snaze zachovat provoz IFR na příslušných neřízených letištích a po konzultacích s GA aplikuje následující řešení: Ve AS třídy E v blízkosti letiště sníží jeho spodní hranici z 2.500 ft AMSL na 1.000 ft AGL do vzdálenosti 10 NM od ARP AS mezi GND a spodní hranicí AS tř. E do vzdálenosti 5 NM od ARP bude tvořit RMZ, klasifikovaná jako AS tř. G.

Pracovní skupina pro zavedení vzdušného prostoru třídy F Předpis L11, čl. 2.6 – Klasifikace vzdušných prostorů: Vzdušné prostory letových provozních služeb musí být klasifikovány a označeny v souladu s těmito pravidly: ... Třída G Jsou povoleny lety IFR a VFR a všem letům se na vyžádání poskytuje letová informační služba.

Pracovní skupina pro zavedení vzdušného prostoru třídy F SERA.6001 Klasifikace vzdušných prostorů Členské státy musí, vycházejíce ze svých potřeb, označovat vzdušné prostory v souladu s následující klasifikací vzdušných prostorů a v souladu s dodatkem 4: ... f) Třída G. Jsou povoleny lety IFR a VFR a všem letům se na vyžádání poskytuje letová informační služba. Všechny lety IFR musí být schopny navázat hlasové spojení letadlo–země. Pro všechny lety se uplatňuje omezení rychlosti na 250 kt IAS ve výšce pod 3 050 m (10 000 ft) nad střední hladinou moře, s výjimkou povolení vydaného příslušným úřadem pro druhy letadel, které z technických nebo bezpečnostních důvodů nemohou takové rychlosti dosáhnout. Letové povolení se nevyžaduje.

Pracovní skupina pro zavedení vzdušného prostoru třídy F SERA.6005 Požadavky na spojení a činnost odpovídačů SSR a) Oblast s povinným rádiovým spojením (RMZ) 1) U letů VFR prováděných v částech vzdušného prostoru tříd E, F nebo G a u letů IFR prováděných v částech vzdušného prostoru třídy F nebo G označených příslušným úřadem za oblast s povinným rádiovým spojením (RMZ) je třeba nepřetržitě sledovat hlasovou komunikaci letadlo–země a v případě potřeby musí navázat obousměrné spojení na příslušném komunikačním kmitočtu, pokud poskytovatel letových navigačních služeb nestanoví pro daný konkrétní vzdušný prostor jinak. 2) Před vstupem do oblasti s povinným rádiovým spojením musí pilot na příslušném komunikačním kmitočtu provést počáteční volání obsahující označení volané stanice, volací znak, druh letadla, polohu, hladinu, letový záměr a další informace předepsané příslušným úřadem.

Pracovní skupina pro zavedení vzdušného prostoru třídy F Závěrem: Provoz IFR je v prostoru třídy G formálně proveditelný. Omezení vyplývá pouze z předpisu L2, jenž stanovuje, že let IFR musí být prováděn nejméně 300m nad nejvyšší překážkou v okruhu 8 km, pokud se nejedná o vzlet nebo přistání. (Hlava 5, 5.1.2. b) Problematická zůstává ochrana letadla na přiblížení/odletu od okolního provozu a z ní vyplývající doposud otevřené otázky (parametry příslušného AS a charakter, podmínky pro příslušný AS, optimalizace příletových/odletových postupů atd.)

Děkuji za pozornost!