Quo vadis? Lubomír Nátr.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Advertisements

Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Metodické pokyny Autor: Jiří Rejsek Vytvořeno: Určeno: přírodověda, 4. ročník Očekávané výstupy: Přír: seznámí se s novými informacemi o elektrárnách.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Produkce potravin a energetických plodin v budoucím klimatu Katedra experimentální biologie rostlin Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy v Praze Masarykova.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Pavlína Koch ová CZ.1.07/1.5.00/ Autor materiálu:RNDr. Pavlína Kochová Datum.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 26. září 2012 Ročník: čtvrtý Vzdělávací oblast:
Princip, jednotlivé fáze
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
ICT ve výuce chemie pro posluchače Studia k výkonu specializovaných činností (ICV) Mgr. Martin Dojiva.
SOŠO a SOUŘ v Moravském Krumlově
Fotosyntésa.
Fotosyntéza Základ života na Zemi.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Objednávka v restauraci
K. Hujová, J. Kondelík, J. Šimánek
Fotosyntéza Světelná fáze.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.C.15 Název pro školu:
What is Easter? VY_32_INOVACE_3B6 G ymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Věra Dundálková.
Glukosa a její vznik.
O metodě konečných prvků Lect_6.ppt M. Okrouhlík Ústav termomechaniky, AV ČR, Praha Liberec, 2010 Pár slov o Matlabu a o zobrazení čísla na počítači.
Shopping II By Dagmar Machů Škola: SOU Val. Klobouky Ročník: třetí Obor: Kuchař/číšník Název projektu: Zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Předmět: Anglický.
BIOSYNTÉZA SACHARIDŮ.
Jméno autora:Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_02_AJ_ACH Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
Jazyk a jazyková komunikace Cizí jazyk Nezbytná gramatika v angličtině London VY_22_INOVACE_08 Sada 4 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T.
Jméno autora:Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu:VY_32_INOVACE_07_AJ_ACH Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není- li uvedeno jinak, je Mgr. Soňa Jarošová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Syrovátková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_AJ_ACH Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
By Dagmar Běhunčíková Škola: SOU Val. Klobouky Ročník: třetí Obor: Kuchař/číšník Název projektu: Zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Předmět: Anglický.
Project 3 My project about aeronautics. History aeronautics In the past were aircraft from wood and paper, because paper and wood are very light. But.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Pythia8 Jiří Chudoba, na základě práce a prezentací Torbjerna Sjostranda.
Educational program: Mechanic - electrician Title of program: Technical training II. class Bistable multivibrator Worked out: Bc. Chumchal Miroslav Projekt.
Jméno autora:Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_04_AJ_ACH Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
-Změna konformace jako podstata řízení - cytokinetiky – -inhibice b. dělení-
Bricklayer Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Renata Vondráková Dostupné.
Jméno autora:Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu:VY_32_INOVACE_14_AJ_ACH Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
Růstová analýza Stanovení rychlosti růstu M. Barták OFAR ÚEB PřF MU Brno.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY AUTOR: MGR. JAROSLAVA KULÁČKOVÁ NÁZEV: VY_32_INOVACE_618_ANGLICKÝ JAZYK_MĚSTO TEMA: Město ČÍSLO PROJEKTU:
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Tutorial: Mechanic - electrician Topic: Basics of electrical engineering the 2nd. year Measuring the capacity Prepared by: Ing. Jiří Smílek Projekt Anglicky.
Cytoskelet.
Hodnocení výstupů dynamických modelů Obsah předmětu: Počítačová podpora řízení Předmět : Počítačová podpora řízení K126 POPR Obor : E LS, 2015, K126 EKO.
STRUCTURE OF THE EUCARIOTIC CELL 2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt:
2014 CELL DIVISION Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým jazykem.
PRIMA 2014 REPRODUCTION Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým jazykem.
8/1 The video task 1. The balls are made of a) steel b) iron c) wood 2. The water based liquid is there to.
Monika LeMoine, České Budějovice 2 Group exercise.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Metabolismus sacharidů II. Anabolismus sacharidů Autotrofní organismy mají schopnost syntetizovat sacharidy z jednoduchých anorganických sloučenin – oxidu.
F OTOSYNTÉZA Mgr. Jaroslav Najbert. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Název školy Gymnázium a Jazyková škola s právem.
Fotosyntéza.
Going across the USA Tematická oblast Angličtina: The USA
Fotosyntéza rostlinné pigmenty + světelná energie + oxid uhličitý + voda chemická energie + kyslík.
Jméno autora: Mgr. Jiří Kala Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období):
Digitální učební materiál
Vznik nové fáze.
Současné trendy v ekofyziologii fotosyntézy
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_22_INOVACE_16_Hower Dam - 2.část_zh1 Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Autor:
Mgr. Natálie Čeplová Fyziologie rostlin.
Quantum Chemistry / Quantum Mechanics
Petr Michálek Datum konání:
A colorimetric and fluorescent probe for detecting intracellular GSH
Anna Vildomcová Datum konání:
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Quo vadis? Lubomír Nátr

Quo vadis, domine? Quo vadis? Quo vadis? Quo vadis? Quo vadis?

Kam kráčíš, pane? Quo vadis? Quo vadis? Quo vadis? Quo vadis?

Ještě pomalu kráčím po té cestě Ještě pomalu kráčím po té cestě. Stále častěji však odpočívám nebo prostě vyhýbám těm mladšim, rychlejším – prostě lepším..

Kam kráčíš, lide pozemský?

„Sem kráčím“, odpovídá lid pozemský

Do třetice: Kam kráčíš…

FOTOSYNTÉZA O2 Záření CO2 Biomasa Zůstanu tedy u fotosyntézy Katedra fyziologie rostlin Přírodovědecké fakulty Univerzity KArlovy v Praze Zůstanu tedy u fotosyntézy Jaderné reakce Záření O2 CO2 Biomasa FOTOSYNTÉZA Nemám však kompetenci koncipovat budoucí vývoj studia fotosyntézy. Tak snad aspoň několik poznámek. Lubomír Nátr 2009 Lubomír Nátr 2008

Před nadechnutím, moudro moudrých

O čem zkusím mluvit? Uvolnění cesty Změny metodických postupů a důsledky Dva příklady dnešních zítřků: Nutriomika rostlin Fyzionomika Co s takovými objemy výsledků? Uvolnění cesty

úrovní a pokrokem metod Úroveň a pokrok většiny vědeckých experimentálních oborů je rozhodujícím způsobem určován úrovní a pokrokem metod Old.mendelu.cz…fotosynteza.jpg

Julius von Sachs http://en.wikipedia.org/wiki/File:Julius_Sachs.jpg

Brown & Escombe(1900) Brown & Escombe(1900) showed The rate of evaporation is proportional to the diameter of the pore not the surface area of the pore. In the diagram the sum of the transpiration of water vapour through the small pores (B) is greater than the larger pore. At the edges the molecules of water vapour are able to fan out in many directions and avoid the gradient of water vapour concentration in the vertical plane click4biology.info/c4b/9/plant9.2.htm

van den HONERT, T. H. 1948 Discuss Faraday Soc.,3, 1948, 146- 153. http://www.springerlink.com/content/j3gt784779528l41/

,

,

Metody měření fotosyntetických parametrů včera? 2 typické charakteristiky: Objekt: Od chloroplastů k rostlinám 2. Metodické postupy: „Komerční díly kompletované ve fotosyntetické laboratoři“

Metody měření fotosyntetických parametrů dnes a zítra? 3 typické charakteristiky: Objekt: Od molekul až po planetu

Růst Záření (světlo) Zdroj e- a H+ H2O, H2S aj. Fotosyntéza: obecný přehled Lawlor, 1993, uprav. Záření (světlo) Zdroj e- a H+ H2O, H2S aj. Substráty CO2, NO3- aj. Růst „Odpad“ O2, S Absorpce pigmenty H+ Biochemie e- Přenos energie e- H+ Redukovaný akceptor (NADPH) Přeměna energie zářivá chemická Přenos e- Donor e- Oxidovaný akceptor (NADPH) ADP+Pi H+ ATP Lubomír Nátr 2009

Metody měření fotosyntetických parametrů dnes a zítra? 3 typické charakteristiky: Objekt: Od molekul až po planetu 2. Náklady Finančně nákladné ale „časově“ a „kutilsky“ efektivní Rizika: (1) Nesprávná interpretace (2) Hromadění „jen“ výsledků

Metody měření fotosyntetických parametrů dnes a zítra? 3 typické charakteristiky: Objekt: Od molekul až po planetu 2. Náklady Finančně nákladné ale „časově“ a „kutilsky“ efektivní 3. Důsledky:

Publikace obecných závěrů a nových myšlenek Snadnost publikovat jako míra úspěšnosti Trvale: Nové metodické postupy Včera: Publikace experimentálních výsledků Dnes a zítra: Publikace obecných závěrů a nových myšlenek

Nutriomika rostlin

Yan et al. (2006): „Therefore, systematic studies are needed to understand the genomic, transcriptomic, proteomic and metabolomic aspects of nutrient efficiency. This area of studies is termed ‘plant nutriomics’, a new frontier of plant biology that is attracting more and more attention by scientists all over the world.“ Yan X. et al., INVITED REVIEW Plant Nutriomics in China: An Overview. Annals of Botany 98: 473–482, 2006

Signal Substrate Yan X. et al., INVITED REVIEW Plant Nutriomics in China: An Overview. Annals of Botany 98: 473–482, 2006

Fyzionomika

Physionomics

Functional bioassays are designed to differentiate between the distinct responses of the multiple organization units (plant, tissue, meristematic cell, organelle), developmental stages, types of metabolism (phototrophic, heterotrophic) and physiological processes in the plant organism Grossman K., 2005

Děkuji Vám za pozornost Lubomír Nátr Grossman K., 2005

Děkuji Vám za pozornost Lubomír Nátr Grossman K., 2005

Co s takovou spoustou experimentálních výsledků?

Metabolic Engineering 4, 80–89 (2002) http://www.idealibrary.com on Mathematical Modeling of Plant Metabolic Pathways John A. Morgang, 1 and David Rhodes†

Koerner Ch., New Phytologist (2006), 172: 393–411

Děkuji Vám za pozornost Lubomír Nátr

,

+N +H2O -N -H2O +N -H2O ,

Klepnutím se spustí třírozměrná simulace růstu rostlin bavlníku Video – výstup ze simulačního modelů růstu bavlníku – laskavě poskytl E. Jallas

Uvolnění cesty

Cestu jsem uvolnil. Snad zůstanou vzpomínky, které nebudou brzdit ani rušit. Lubomír Nátr