DOSPĚLÍ NA CESTĚ Hana Novotná

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PLAYBOY Kalendar 2007.
Advertisements

Stodůlky 1977 a 2007 foto Václav Vančura, 1977 foto Jan Vančura, 2007.
VÝSLEDKY VÝZKUMU PODPOŘENÉHO NADAČNÍM FONDEM J&T
DOSPĚLÍ NA CESTĚ Irena Smetáčková
VÝSLEDKY VÝZKUMU PODPOŘENÉHO NADAČNÍM FONDEM J&T
Psychosomatické obtíže u dětí a adolescentů
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
*Zdroj: Průzkum spotřebitelů Komise EU, ukazatel GfK. Ekonomická očekávání v Evropě Březen.
Adoptuj panenku a zachráníš dítě! Agáta 1 Ája 2.
Téma 3 ODM, analýza prutové soustavy, řešení nosníků
Tomáš NETERDA 1961 Sportovní kariéra : plavecké třídy ZŠ Komenského gymnázium Dašická plavecká škola
DOSPĚLÍ NA CESTĚ Lucie Myšková Vzdělávací trajektorie
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
Elektrický obvod a jeho části
1 Extreme programming v praxi Martin Junek, product manager
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
Vizualizace projektu větrného parku Stříbro porovnání variant 13 VTE a menšího parku.
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
ČLOVĚK A JEHO SVĚT 2. Ročník - hodiny, minuty Jana Štadlerová ŽŠ Věšín.
Počítání s řemesly II. MALÍŘKA LÉKAŘKA ZDRAVOTNÍ SESTŘIČKA PRODAVAČKA
Dělení se zbytkem 3 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Lineární rovnice Běloun 91/1 a
Respond & Co, Masná 3A, Ostrava 1, , telfax : , Anketní výzkum u uživatelů přípravku Urinal.
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
Markéta Zakouřilová ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_169
Matice David Hoznátko.
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Středisko náhradní rodinné péče o. s. Projekt Centrum podpory NRP je realizován za podpory Nadace
Zábavná matematika.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Letokruhy Projekt žáků Střední lesnické školy a střední odborné školy sociální ve Šluknově.
Stav studie „Seroprevalence VHC u injekčních uživatelů drog“ k Národní monitorovací středisko pro drogy a drogové závislosti Úřad vlády ČR tel.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.

Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. Předpověď počasí na
Nejmenší společný násobek
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
DĚTI NA CESTĚ Zdravotní, psychické a sociální důsledky náhradní péče
Práce se stresem a zdravý životní styl Michal Šimeček Katedra psychologie FF Univerzity Palackého v Olomouci a Centrum dopravního výzkumu v.v.i. Brno,
Násobení zlomků – teorie a cvičení VY_32_INOVACE_19
52_INOVACE_ZBO2_1364HO Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti.
předpověď počasí na 14. května 2009 OBLAČNOST 6.00.
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ V OBORU DO 100
Anotace Prezentace, která se zabývá dělitelností přirozených čísel. AutorPavel Pavlas JazykČeština Očekávaný výstup Žáci rozliší násobek a dělitel. Speciální.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
EDITOR BY: SPRESS 15. ledna ledna ledna 2015.
DĚLENÍ ČÍSLEM 7 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ
Adaptace osobnosti na zátěž. Změny osobnosti při dlouhodobém stresu
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není – li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
DATUM / PŘEDNÁŠEJÍCÍNÁZEV KONFERENCE – KRÁTCE / MÍSTO KONFERENCE ROZPOZNÁVÁNÍ VÝRAZŮ EMOCÍ VE VZTAHU K CELKOVÉ EMOČNÍ INTELIGENCI Bc. Tereza Sadková Katedrové.
Úkoly nejen pro holky.
Přednost početních operací
Násobilka 2, 3, 4, 5 VY_32_INOVACE_085, 5. sada, M ANOTACE
opakování malé násobilky
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
KONTROLNÍ PRÁCE.
Porovnání výroby a prodejů vozidel ve světě
Hudba jako prostředek vyladění a kontroly emocí v období adolescence
Nevšímal, P.; Fialová, H AT konference 2013
Osobnostní vlastnosti a výkonová motivace PhDr. Mgr. Štefan Medzihorský Vysoká škola aplikované psychologie Aktuální trendy aplikované psychologie práce.
Psychodiagnostické nástroje pro zjišťování odolnosti a reakce na stres PhDr. Simona Hoskovcová, PhD. Katedra psychologie FF UK.
VÝZKUM PROGRAMU STOP NÁSILÍ VE VZTAZÍCH PhDr. Markéta Niederlová, Ph.D.
Rodičovství biologické a pěstounské
Transkript prezentace:

DOSPĚLÍ NA CESTĚ Hana Novotná Osobnostní charakteristiky osob s historií náhradních forem péče   Hana Novotná   VÝSLEDKY VÝZKUMU PODPOŘENÉHO NADAČNÍM FONDEM J&T

Baterie psychologických testů Osobnostní rysy Traumatické zážitky Strategie zvládání zátěže Kvalita vztahů NEO CTQ Dotazník vztahů PSSI TSC-40 Škála attachmentu pro dospělé BDI-II SVF DES-20 Rohnerova metoda rodinné diagnostiky SDQ UCLA Loneliness Scale TAS-20

NEO (R. R. McCrae, P. T. Costa) Škály:  VS KS neuroticismus 25,7 22,1 extraverze 27,6 26,6 otevřenost 23,6 24,2 přívětivost 27,2 27,7 svědomitost 28,2 28,1 Osoby s ÚV 28,7 28,4 24,9 26,6 28,9 Vyšší vulnerabilita? → osoby výhradně s ÚV statisticky významně vyšší hodnoty na škále neuroticismu než osoby, které strávily část dětství v náhradních rodinách Osobnostní rysy

Inventář stylů osobnosti a poruch osobnosti PSSI (J. Kuhl, M. Kazén) Škály:  VS KS Extrémní podoba → porucha osobnosti: 1. Ochotný styl 15,9 15,0 2. Klidný styl 17,0 15,8 3. Příjemný styl 13,8 12,7 4. Impulzivní styl 14,9 13,7 hraniční 5. Loajální styl 17,6 17,4 6. Kritický styl 16,1 7. Ctižádostivý styl 18,6 18,9 8. Optimistický styl 16,3 9. Intuitivní styl 16,2 schizotypní 10. Pečlivý styl 5,6 4,9 11. Sebenejistý styl 15,3 12,0 úzkostná, vyhýbavá 12. Rezervovaný styl 17,9 13. Nedůvěřivý styl 11,9 paranoidní 14. Sebeprosazující styl 18,7 17,2 disociální Osobnostní rysy Inventář stylů osobnosti a poruch osobnosti

Inventář stylů osobnosti a poruch osobnosti PSSI (J. Kuhl, M. Kazén) Na základě výsledků lze u osob s náhradními formami péče usuzovat na: větší potíže s rozlišováním hranic mezi sebou a druhými impulzivní až nutkavé jednání slabá souvislost se zkušenostmi zneužívání a zanedbávání silnější sklony ke zpochybňování sama sebe a k negativismu Osobnostní rysy Inventář stylů osobnosti a poruch osobnosti

Beckův inventář depresivity BDI-II (Beck) silnější sklony k depresivitě u osob se zkušeností s náhradními formami péče v anamnestickém dotazníků statisticky významně nižší spokojenost dědičnost, typ péče v dětství   VS KS Ø skór 17,0 12,3 Osobnostní rysy Beckův inventář depresivity

Beckův inventář depresivity BDI-II (Beck) B = ústavní výchova E = ÚV + pěstounská nebo adoptivní rodina A = původní rodina + ÚV C = původní rodina + ÚV + pěstounská nebo adoptivní rodina KS = kontrolní skupina F = pěstounská nebo adoptivní rodina D = původní rodina + pěstounská či adoptivní rodina Osobnostní rysy Beckův inventář depresivity

DES / SDQ D. Bernstein, F. Putnam / E. R. S. Nijenhiem disociativní symptomy mohou být přetrvávající reakcí na traumatické události v dětství a souviset s dalšími projevy (např. zhoršená schopnost kontroly impulzů, obsedantními myšlenkami, úzkostmi, somatizačními potížemi atd. (Soukup a kol., 2009)   VS KS ø skór 87,4 66,2   VS KS ø skór 37,5 30,6 104,6 Osoby s ÚV 41,6 Dissociative Experiences Scale Somatoform Dissociation Questionnaire Osobnostní rysy

TSC-40 / CTQ J. Briere, M. Runtz /D. P. Bernstein, L. Fink   VS KS ø skór 42,7 31,1   VS KS emocionální zneužívání 9,8 8,2 fyzické zneužívání 9,0 7,3 sexuální zneužívání 7,0 5,5 emocionální zanedbávání 15,7 11,9 fyzické zanedbávání 12,6 10,2 Osoby s ÚV 52,1 Údaje z anamnestického dotazníku: → alespoň jeden typ násilí (fyzické, psychické, sexuální) v průběhu života zažilo 48,5 % osob z KS a 56,3 % osob z VS → osoby se zkušeností s násilím dosahovaly vyšších skórů v testu TSC-40. Trauma Symptom Checklist Childhood Trauma Questionnaire Traumatické zážitky

CTQ (D. P. Bernstein, L. Fink) Traumatické zážitky

SVF-78 (W. Janke, G. Erdmannová)   VS KS Podhodnocení 12,7 11,9 Odmítání viny 12,2 11,6 Odklon 13,7 12,8 Náhradní uspokojení 14,2 12,6 Kontrola situace 14,8 16,5 Kontrola reakcí 14,6 15,6 Pozitivní sebeinstrukce 15,1 15,3 Potřeba sociální opory 15,2 Vyhýbání se Únik Přemítání 13,5 14,3 Rezignace 9,6 Sebeobviňování 11,4 Osoby s ÚV 13,1 13,7 14,1 15,0 15,8 15,1 16,6 16,8 15,2 14,0 16,3 14,3 Strategie zvládání zátěže Streβverarbeitungsfragebogen

SVF-78 (W. Janke, G. Erdmannová) A = původní rodina + ÚV B = ÚV C = původní rod. + ÚV + pěstounská/adoptivní rod. D= původní rod. + pěstounská/adoptivní rod. E = ÚV + pěstounská/adoptivní rod. F = pěstounská/adoptivní rod. KS = kontrolní skupina Strategie zvládání zátěže Streβverarbeitungsfragebogen

Rohnerova metoda rodinné dg. Mann-Whitneyův U test   VS KS Citová vřelost 58,6 63,2 Hostilita a agresivita 32,9 30,9 Nevšímavost 30,6 26,7 Odmítání 21,3 19,1 Kolmogorov-Smirnov test A = původní rodina + ÚV B = ÚV C = původní rod. + ÚV + pěstounská/adoptivní rod. D= původní rod. + pěstounská/adoptivní rod. E = ÚV + pěstounská/adoptivní rod. F = pěstounská/adoptivní rod. KS = kontrolní skupina Kvalita vztahů

Statisticky významné rozdíly mezi VS a KS a v rámci VS nebyly zjištěny u testů: TAS-20 (Toronto Alexithymia Scale) Škála attachmentu pro dospělé Dotazník vztahů UCLA Loneliness Scale   VS KS ø skór / SD 54,4 / 14,7 52,3 / 11,0   VS KS ø skór / SD 47,6 / 12,3 45,8 / 9,2   VS KS ø skór / SD 16,2 / 3,8 15,6 / 3,6   VS KS ø skór / SD 32,0 / 6,6 31,1 / 4,5

Shrnutí – osoby se zkušenostmi s náhradními formami výchovy Častěji sklony k: rezignaci, obviňování sebe sama ve stresových situacích depresivitě neuroticismu nižšímu využití strategií dovolujících získat pocit vlastního vlivu na průběh situace impulzivitě disociativním symptomům ------------------------------------------- sebenejistotě vyšší míra traumatických symptomů intuitivnosti negativismu vyšší míra fyzického zneužívání a zanedbávání a emocionálního zanedbávání v dětství nedůvěřivosti sebeprosazování potížím s rozlišováním hranic mezi sebou a druhými pociťovaná nevšímavost, citový chlad a odmítání od pečující osoby osoby s ÚV – pěstounská / adoptivní péče – běžná populace