Operační program vzdělání pro konkurenceschopnost 1.1. Globální grant: Zvyšování kvality ve vzdělávání ve Zlínském kraji PROJEKT CZ.1.07/1.1.08/ ROZVOJ KLÍČOVÝCH KOMPETENCÍ V ODBORNÉM VZDĚLÁVÁNÍ NA SOŠ LUHAČOVICE Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
FRANCOUZSKÉ VÝTVARNÉ BAROKO Baroko
Text a fotodokumentace Text: Nikol Diviaková Foto: Karel Milička Fotodokumentace:
Charakteristika Počátek za vlády Ludvíka XIII. – Ludvíka XIV. odmítání italských vzorů příklon k vědě rozvoj kultury a umění počátek klasicismu založení Akademie výtvarných umění Budova Francouzské akademie a její dva zakladatelé: král Ludvík XIII. a kardinál Richelieu
Architektura Odklon od stylu italského baroku: bez dynamiky přehledná dispozice racionálnost sklon k monumentalitě uměřené stavby rychlé směřování ke klasicismu Kostel Saint-Louis-des-Invalides od architekta Julese Hardouina-Mansarta (1646 – 1708, viz dále)
Architektura Jacques Lemercier (1585 – 1654) autor mnoha dalších pařížských staveb, které dodnes utvářejí pařížskou architekturu Vstupní pavilon Louvru
Architektura Jacques Lemercier Kostel univerzity Sorbonny Portrét od Philippa de Champaigne
Architektura Louis Le Vau (1612 – 1670) klasicistně zaměřený architekt Ludvíka XIV. Kolej čtyř národů (dnes Institut de France)
Architektura Louis Le Vau zámek Vaux-le-Vicomte (předobraz Versailles)
Architektura Pařížská městská architektura 17. století elegantní paláce s mansardovými střechami prostorné parky sochařská výzdoba Pařížská čtvrt Marais – Place des Vosges
Architektura Jules Hardouin- Mansart (1646 – 1708) hlavní architekt krále Ludvíka XIV., který se zasloužil o přestavbu Versailles Palác Versailles
Architektura Jules Hardouin- Mansart Interiér zámku Versailles
Architektura Robert de Cotte (1656 – 1735) spolupráce na výstavbě zahradního Velkého Trianonu ve Versailles
Architektura André le Nôtre (1613 – 1700) architekt a sochař autor projektu zahrady a skulptur ve Versailles
Malířství Charles le Brun (1619 – 1690) ředitel Akademie dvorní malíř Ludvíka XIV. Portrét malíře od Nicolase de Largillière Alexandr Veliký vstupuje do Babylonu Portréty Ludvíka XIV.
Malířství Georges de la Tour (1593 – 1652) pracuje pod vlivem Caravaggia italský vliv Svatý Josef, tesař Máří Magdalena, kajícnice
Malířství Georges de la Tour základ malby je noční scéna s umělým světlem Znovuzrození Krista
Malířství Bratři Le Nainové Antoine Mathieu Louis vlámské vzory obraz života venkova Společný obraz bratří: Hráči tric-tracu
Malířství Louis Le Nain (1593 – 1648) představitel barokního realismu Vůz, vracející se z Heuernte
Malířství Nicolas Poussin (1594 – 1665) mytologické výjevy na pozadí idealizované krajiny, harmonie kompozice Arkádie
Malířství Nicolas Poussin Autoportrét Diana a Endimion
Malířství Claude Lorrain (1600 – 1682) krajinář s citem pro barvu a kompozici přístavů s ideálními architekturami Bárka s královnou ze Sáby
Claude Lorrain bez zájmu o postavy dokonce je nechával domalovávat svými spolupracovníky snahy o postižení světelné atmosféry panoramatické výhledy do dálky, zapadající a vycházející slunce Krajina s Apollonem a Merkurem
Francouzské výtvarné baroko Kontrolní otázky: Čím se odlišuje francouzské umění 17. století od katolického baroka italského nebo španělského? Která stavba se stala vzorem pro budování sídel evropských panovníků? Jak byste charakterizovali styl krajinomalby francouzských malířů? Ukažte hlavní motivy na obraze Přístav od Claude Lorraina.