OD RENESANCE PO KLASICISMUS

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Italské sochařství v období renesance
Advertisements

Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Renesance.
Škola: ZŠ T.G.Masaryka, Hodkovice n. M.
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Vrcholná RENESANCE.
RENESANCE A HUMANISMUS
Projekt CZ.1.07/1.1.08/ Rozvoj klíčových kompetencí v odborném vzdělávání na SOŠ Luhačovice Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
Leonardo da Vinci Vrcholná renesance.
Německé renesanční malířství
Přechod od renesance k baroku
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Renesance Kristýna Strouhalová.
Hádej! Vyber si očima jeden objekt.
Renesance a humanismus
21 Renesance Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
RENESANCE.
Kulturní dějiny 29. dubna 2011 Mgr. Ondřej Kunc
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Kulturní dějiny 23. března 2011 Mgr. Ondřej Kunc.
Kulturní dějiny 23. února 2011 Mgr. Ondřej Kunc
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_ 06 _CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Renesance a humanismus v Itálii
Renesance a humanismus v Itálii. Renesance a humanismus v Itálii.
Kulturní dějiny 23. února 2011 Mgr. Ondřej Kunc
Přehled nejvýznamnějších malířů
Kulturní dějiny 23. března 2011 Mgr. Ondřej Kunc.
Evropská renesance.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
RENESANCE A HUMANISMUS
italské raně renesanční umění 15. století
Renesance.
Autor: Vít Mika a Lubomír Kovařík
Renesance a humanismus
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Renesance a humanismus
Dej2 Renesance a humanismus
Benátská malířská škola
Zopakuj si své znalosti! v Itálii. Kdo je autorem tohoto díla ve Florencii?
Renesance a humanismus
Literatura, architektura, výtvarné umění
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Michelangelo Buonarroti malíř MgA. Lukáš Psík
Renesance Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Michelangelo Buonarroti sochař MgA. Lukáš Psík
Renesance a humanismus Simona Charvátová HKS, 3. ročník.
Renesanční umění Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Renesance Yuliya Mechsheryakova, Kristina Nesterenko.
HLAVNÍ DRUHY MALÍŘSTVÍ  převzala renesance od gotiky  Malbu: nástěnnou, deskovou, knižní nebo malbu na skle  kromě dřevěných desek se však v renesanci.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV: VY_32_INOVACE_ S17 TEMA: Stručné dějiny výtvarného.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr. Hana Míčová Název: VY_32_INOVACE_31_D7 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Italská renesance.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Simona Valachová Název: VY_32_INOVACE_0704_humanismus Téma: Humanismus, Leonardo da Vinci Číslo.
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP Renesance
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Vznik lineární perspektivy
Šablona III/2 EVROPA NA PRAHU NOVOVĚKU Mgr. Lucie Opltová – 1
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Dagmar Svobodová NÁZEV: Italská renesance TÉMATICKÝ CELEK: Křesťanství.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_17
Italská renesance a humanismus
DĚJINY UMĚNÍ VI. RENESANCE.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Renesance a humanismus
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Umění a kultura, výtvarná výchova, Renesance Autor: Mgr. Olga Pasovská.
Renesance a humanismus
Transkript prezentace:

OD RENESANCE PO KLASICISMUS Mgr. Jitka Nováková A3V 29.9. 2011

Úvod Renesance a humanismu pojem renesance – umění 14. -17.stol. vliv zámořských objevů v 15. stol. humanismus – v centru pozornosti je člověk rozvoj rané fáze – italské městské státy ( Florencie, Benátky, Siena a další) renesance v českých zemích - 16. a 17. stol. vynález knihtisku – 1453 jednotícím jazykem se stala latina

Humanismus humanismus byl kult. proudem, uplatňoval se ve všech oborech (literatura, politika, přír.vědy, …) umělci usilovali o reálné zachycení postav oblíbené žánry: portrét, davové scény, antika důležitý byl jinotaj (alegorie), soustředění na člověka, snaha o harmonii, přirozenost stavěly se městské domy, vily, letohrádky spojení renesance a reformace (poč. 16.stol)

Italská raně renesanční architektura první ren. práce: soutěž na výzdobu dveří florentského baptistéria (1401), vyhrál Lorenzo Ghiberti první ren stavba: nalezinec Neviňátek (F. Bruneleschi) – znaky: plné zdi, oblouky, sloupy další stavba: kupole chrámu Santa Maria del Fiore:dvouplášťová konstrukce, tambur, lucerna – viz foto Bruneleschi sestrojil perspektivu Leon Battista Alberti – teoretik, architekt, medailér, napsal spis „O malbě“ jeho práce: průčelí kostela Sta Maria della Novella

Kupole katedrály Santa Maria del Fiore je jednou z nejvýznamnějších staveb Filippa Bruneleschiho

Raně renesanční sochařství nejv. sochař této doby – Florenťan Donatello socha sv. Jiří, sochy proroků pro Giottovu kampanilu (zvonici), zpěvácká tribuna pro florentský dóm jeho další dílo: „David“ – první skutečný akt od dob antiky Donatellův následovník: Andera del Verrocchio Lucca della Robbia – mramorová zpěvácká tribuna, reliéfy z glazované terakoty

Raně renesanční malířství zakladatel: malíř Masaccio (Tommaso di Giovanni di Simone Guidi, 1401-1428)- foto začleňoval postavy do architektury dle perspektivy, využíval atmosféru a osvětlení jeho stěžejní dílo: výzdoba kaple Brancachiů v kostele Sta Maria de Carmine ve Florencii malíři hledali zákonistosti kompozice, barvy, osvětlení další autoři: Filippo Lippi, Fra Angelico, Paolo Ucello, Piero della Francesca

Botticelli a Leonardo da Vinci Botticelli (1445 – 1510), vl. jménem Sandro di Mariano Filipepi, jeho mecenáši byl rod Medici „Primavera“ – alegorické zobrazení Venuše, náladovost, zvlněné linie „Zrození Venuše“, „Venuše a Martus“ Botticelli maloval zejména náb. obrazy, madony na jeho dílo navázala v 19. stol. secese

Leonardo da Vinci ( 1452 – 1519) přechod mezi ranou a vrcholnou renesancí byl vzorem renesanční všestrannosti, objevil vzdušnou perspektivu a šerosvit (sfumato) zajímal se o anatomii, biologii, geologii, hydrologii,… žil střídavě ve Florencii a Milánu ve službách Lodovika Mora jeho učitelem byl Andrea del Verocchio

Leonardovo dílo obrazy madon – nejisté autorství portrét Ginevry Benciové – první mistrovské dílo „Klanění tří králů“, „Sv. Jeroným“ „Madona ve skalách“ – postav yjsou ve tvaru pyramidy, šerosvit „Sv. Anna samotřetí“ a „Poslední večeře“ „Giocconda – Mona Lisa – portrét ženy s tajemným úsměvem poslední dílo: obraz sv. Jana Křtitele – jediný obraz s Leonardovým podpisem

Italské vrcholně renesanční umění 1500 - 1520 přesun umění do Říma na papežský dvůr umělci plně ovládali anatomii, perspektivu i osvětlení nejv. představitelé: Michelangelo, Rafael, Tizian, Bramante architektura: r.1505 – výstavba chrámu sv. Petra v Římě – arch. Bramante – čtvercový půdorys, dokonalé vyvážení ve stavbě pokračovali např. Raffael, r.1546 Michelangelo Andrea Palladio – radnice ve Vicenze, villa Rotonda

Tizian - autortrét

Tizian – Danae a zlatý déšť

Sochařství a malířství génius italské renesance – Michelangelo Buonarotti (1475 – 1564) – malíř, sochař, architekt, básník oslavoval člověka v jeho kráse, měl sklon k monumentalitě „Pieta“ – v dómu sv. Petra, šroubovitý pohyb „David“ (mramor) – oslava občana a člověka „Mojžíš“ – zobrazení smutku a hněvu fresky v Sixtinské kapli – práce pro papeže Julia II., výjevy z Geneze, plasticita postav freska „Poslední soud“ – konec ren. ideálu, dramatičnost

Rafael Santi (1483 – 1520) v raném díle navázal na Leonarda da Vinci jeho Madony mají pyramidální kompozici freska“Athénská škola“ – výzdoba pro papeže vznešená krása vrcholné renesance, zpodobnění starověkých filizofů na pozadí soudobé architektury jeho dílo je vzorem akademické hist. malby vytvořil řadu portrétů, vyzdobil římské paláce

Rafael Santi - autoportrét

madona velkovévody (1505)

Tizian (Tiziano Vecellio) pracoval pro význ.evropské šlechtice jeho portréty mají půvabné tvary, pleť se zlatavými záblesky – např. „Toaleta mladé ženy“, „Flóra“, „Bella“ kompozice s mytolog. náměty „Venuše urbinská“, „Danae“ zralá díla – uvolněný rukopis „Snímání z kříže“, „Pieta“, „Apolon a Marsyas“ (Kroměříž) Tizian uměl oslavit krásu žen a života, maloval přesvědčivě psych. hloubku

Renesanční umění mimo území Itálie Německo zvýšený zájem o portrét a krajinu, doznívání pozdní gotiky Albrecht Dürer (1471 – 1528), vyučil se zlatníkem, byl zručný v kresbě a rytí vytvořil cyklus dřevořezů „Apokalypsa“(1498), „Velké Pašije“ a řadu mědirytin malba „Růžencová slavnost“ (NG Praha) – jednoduchost, krásná barevnost Dürer byl ren. osobnost, stýkal se s Raffaelem, psal studie, ovlivnil řadu svých následovníků

Růžencová slavnost – NG v Praze (1506)

Vlevo obraz Karla Velikého, vpravo císař Zikmund

Dürerovi současníci saský malíř Lucas Cranach st. (1472 – 1553) měl zálibu v prostorovém zachycení krajiny, která je lyrická až expresivní, rozevlátá drapérie maloval i mytologické náměty (Venuše, Eva, Lukrécie) portrétista něm. reformace Hans Holbein ml., byl činný v Basileji a v Anglii význ. podobizny: tři portréty Erasma Rotterdamského, Jindřicha VIII., portréty vlastní rodiny

vlevo – Lucas Cranach st. – Martin Luther, vpravo Hans Holbein ml vlevo – Lucas Cranach st. – Martin Luther, vpravo Hans Holbein ml. - Erasmus Rotterdamský

Nizozemské renesanční malířství překonání got. přežitků, obliba jinotaje, zátiší a portrét nejv. malíř 16. st. Pieter Brueghel st. čerpal náměty z venkovského života, laskavý humor, všechny obrazy jsou symbolické morality, kritizující lidské nešvary „Dětské hry“, „Přísloví“, „Země blahobytu“ („Senoseč“ v NG Praha) další díla „Mrzáci“, „Návrat lovců“, „Selský tanec“ a další

Renesance v českých zemích italští umělci odcházeli do zaalpských zemí, Uher a odtud na Moravu a do Čech dělení na 3 období: ren. jagelonská, ren. prvních Habsburků, ren. rudolfinská centry um. činnosti byly dvory bohatých šlechticů první skutečná ren. stavba – Královský letohrádek v Praze (arch. Paollo della Stella) – nejčistší ren. stavba na sever od Alp na stavbě se podílel i císař Ferdinand I.

v době renesance vznikala řada zámků, městských center výzdoba: sgrafita, kazetové stropy – zámky Telč, Český Krumlov, Nelahozeves, Litomyšl, Opočno na Moravě zámky Bučovice, Velké Losiny vznikla celá řada urbanisticky řešených měst – např. Telč, Slavonice, Jindřichův Hradec, Nové Město nad Metují a další

Rudolfinské umění umění na dvoře Rudolfa II., umělci tvořili ve stylu manýrismu milánský malíř Giuseppe Arcimboldo – maloval alegorické hlavy (obraz knihovníka, portrét Rudolfa II., atd.) po něm nastoupili do Prahy němečtí a nizozemští malíři a sochaři – např. Bartholomeus Spranger – vytvořil cykly mytologických obrazů „Proměny“, „Alegorie moudrosti“ portrétista Hans van Aachen „Podobizna císaře“, „Jan Kepler“, „Autoportrét“ a další

Hans van Aachen – Alegorie spravedlnosti

Manýrismus ( 1520 – 1590) umění mezi vrcholnou renesancí a barokem vyznačuje se protáhlými postavami, duhovou barevností a uvolněnou kompozicí sochařství: Giambologna, Parmigiamino malířství: El Greco (vl. jménem Domenikos Theotokópulos), Kréťan, učil se v Itálii a ve Španělsku (Toledo) maloval obrazy s náb. náměty, postavy jsou odhmotněné, protáhlé, výrazná barevnost striktně se nedržel Bible, dostal se do konfliktu s círk. hierarchií

El Greco - Ukřižování