Osvětlování školních tělocvičen

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nové trendy v osvětlovací technice: Indukční světelné zdroje LVD
Advertisements

ŠETŘENÍ ELEKTRICKOU ENERGIÍ
Krajská hygienická stanice Moravskoslezského kraje se sídlem v Ostravě
Osvětlení pro náročná průmyslová prostředí
Umělé osvětlení ve školách
„Zelená energie“ Skupiny ČEZ
DPC GmbH & Co. KG Tenkovrstvé práškové laky Essenbach / Altheim.
Vlastní hodnocení školy
PRÁCE S KATALOGEM Kódy a jejich význam. -typ korpusu s typem elektrické výzbroje Příklad: 1201 – svítidlo H 152 osazené dvěma 15W úspornými zářivkami.
ENERGETICKÉ A EKOLOGICKÉ SYSTÉMY BUDOV 2
/ Kerstin Wagner ELEGANCE / Kerstin Wagner ELEGANCE Zrcadlové skříňky 500 mm 700 mm 950 mm 1200 mm.
Elektrotechnická měření Výpočet umělého osvětlení - Wils
NÁVRH OSVĚTLENÍ V MUZEÍCH A GALERIÍCH
REALIZACE OSVĚTLENÍ MUZEÍCH A GALERIÍCH
 Cíle práce  Seznámení s výpočtem  Cenová rozvaha  Závěr.
Světelná technika Svítidla.
Světelná technika Praktické aplikace.
Základy informatiky část 13
Žárovky.
Úspora energií v domácnostech - Tomáš Bílý -
Světelná technika Osvětlování.
Světelná technika Osvětlování.
TIPY NA ÚSPORU ELEKTŘINY ÚSPORNÉ ELEKTROSPOTŘEBIČE
Výbojové zdroje světla
Světelná technika Praktické aplikace.
1 OSVĚTLOVACÍ SOUSTAVY Soubor prostředků k vytvoření požadovaného světelného prostředí (sv. zdroje, svítidla, předřadníky, zapalovače, zařízení pro napájení,
BODOVÁ METODA VÝPOČTU OSVĚTLENOSTI
Fotometrie Fotometrie je část optiky, která zkoumá světlo z hlediska jeho působení na zrakový orgán. Veličiny, které určují velikost tohoto působení na.
Podstata a základní vztahy
SVĚTELNÉ POLE = část prostoru, ve které probíhá přenos světelné energie Prokazatelně, tj. výpočtem nebo měřením některé světelně technické veličiny,
Úspory energie v osvětlování ve veřejném sektoru Juraj Krivošík SEVEn, Středisko pro efektivní využívání energie, o.p.s , Magistrát hl.m. Prahy.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: MIROSLAV MAJCHER Název materiálu: VY_32_INOVACE_17_VOLBA.
Světelná technika Svítidla.
Světelná technika Svítidla.
Mgr. Ivana Pechová Mimimum fotografa Mgr. Ivana Pechová
Zásady osvětlování.
Vytápění Literatura: Jelínek V., Kabele K.: Technická zařízení budov 20, 2001 Brož K.: Vytápění, 1995 Normy ČSN.
CHARAKTERISTIKY PROSTOROVÝCH VLASTNOSTÍ OSVĚTLENÍ
POSTUP NÁVRHU OSVĚTLOVACÍ SOUSTAVY
OVLÁDÁNÍ A ŘÍZENÍ PROVOZU OSVĚTLOVACÍCH SOUSTAV Způsob ovládání (řízení) ovlivňuje účelnost účinnost pohodlí energetickou náročnost Účel řídicího systému.
Historie školy Původně zde byla v roce 1976 otevřena Zvláštní škola internátní v nově otevřených prostorách Na Vizině 28 ve Slezské Ostravě. V současné.
Žárovka Tepelný zdroj Zdrojem světla je wolframový drát, který má veliký odpor a vysokou teplotu tání (3200 °C) Při přivedení el. proudu se drát zahřeje.
Světlo - - veličiny, jednotky
ERGONOMICKÉ ZÁSADY PRO PODMÍNKY SPRÁVNÉHO VIDĚNÍ
Částka: 141/2005 Sb. Předpis ruší: 108/2001 Sb.
ABY NAŠE OČI NETRPĚLY, JE TŘEBA, ABYCHOM TRÁVILI SVŮJ ČAS V PROSTŘEDÍ, KTERÉ JE VHODNĚ OSVĚTLENÉ. OSVĚTLENÍ JEDNOTLIVÝCH PROSTOR SE ŘÍDÍ TĚMITO NORMAMI:
Projekt osvětlovací soustavy Zásady zpracování. 1. Detailní popis využití vybraného prostoru Zvolení alespoň 5 různých prostor z hlediska vykonávaných.
Hygiena tělovýchovných zařízení Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města.
Energetický audit a Průkaz energetické náročnosti budovy – Opava – Bruntál – Karviná Frýdek-Místek
Školení CDV 1 Značení je vizuální prostředek komunikace pro vysílání sdělení cílové skupině použitím symbolů, znaků nebo obrázků. Základní principyviditelnosti.
Světelná technika Řízení akčních členů. 2 3 Využití elektrických zdrojů světla Veřejné osvětlení Osvětlení v domácnostech Osvětlení v dopravě Průmyslové.
Orbis pictus 21. století Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky LED osvětlení.
Komplexní hodnocení stavebních detailů Dvourozměrné vedení tepla a vodní páry Ing. Petr Kapička ČVUT v Praze, fakulta stavební Katedra konstrukcí pozemních.
VY_52_INOVACE_04_12_LEZB Zbyněk Lecián Výukový materiál Škola: Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Autor: Zbyněk.
Orbis pictus 21. století Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Zářivková svítidla 1.
Světlo a osvětlení Mgr. Aleš Peřina, Ph. D.. Jednotky světla a osvětlení Elektromagnetické vlnění o vlnové délce 400 až 720 nm – Ultrafilaové → gama záření.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Marcela Koubová. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje.
Orbis pictus 21. století Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Výbojková svítidla.
NÁZEV PROJEKTU:INVESTICE DO VZDĚLÁNÍ NESOU NEJVYŠŠÍ ÚROK ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ AUTOR:ING. ZUZANA KERNDLOVÁ TEMATICKÁ SADA:ELEKTROENERGETIKA.
CZ.1.07/1.5.00/ Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy.
CHARAKTERISTIKY PROSTOROVÝCH VLASTNOSTÍ OSVĚTLENÍ
MNOHONÁSOBNÉ ODRAZY 1. Činitel vazby 12 svíticí plochy 1 s osvětlovanou plochou 2 2. Činitel vlastní vazby 11 vnitřního povrchu duté plochy 3.
Pracovní prostředí, pracovní místo
Odbíjená – základní pravidla
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Ubytovací zařízení Ztz 1.
Světelná technika Světelné diody.
CHARAKTERISTIKY PROSTOROVÝCH VLASTNOSTÍ OSVĚTLENÍ
HODNOCENÍ ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI OSVĚTLENÍ (ČSN EN )
Elektrotechnická měření Výpočet umělého osvětlení - Wils
Transkript prezentace:

Osvětlování školních tělocvičen - 2005 Tomáš, Novák, Ing., Ph.D. METASPORT akciová společnost www.metasport.cz, novak@etasport.cz Marie, Juklová, RNDr. Krajská hygienická stanice Moravskoslezského kraje se sídlem v Ostravě www.khsova.cz, marie.juklova@khsova.cz

Nástin více úhlů pohledů na problematiku osvětlování tělocvičen Posouzení stavu současné osvětlovací soustavy stáří svítidel a světelných zdrojů účinnost osvětlovací soustavy vhodnost pro provozované aktivity vhodnost volby světelných zdrojů přístupnost osvětlovací soustavy z hlediska údržby

Nástin více úhlů pohledů na problematiku osvětlování tělocvičen Žáci, učitelé, cvičenci a sportovci uspokojení zrakových nároků množství i kvalita světla Provozovatel pořizovací náklady energetická náročnost náklady na údržbu

ČSN EN 12193 Světlo a osvětlení – Osvětlení sportovišť ČSN EN 12464 - 1 Světlo a osvětlení – Osvětlení pracovních prostorů – Část 1: Vnitřní pracovní prostory Vyhláška 108 Ministerstva zdravotnictví, která stanovuje hygienické požadavky na prostory školských zařízení

ČSN EN 12 193 Světlo a osvětlení – Osvětlení sportovišť Třída osvětlení III, Eav = 200 lx, Emin/Eav = 0,5 Rychlejší sporty (badminton, stolní tenis, tenis,..) - Eav = 300 lx Udržovací činitel - 0,8 Počet a rozteč výpočtových bodů je odvozen od celkové plochy tělocvičny

ČSN EN 12 193 - specifika pro umísťování svítidel Korfbal – svítidla by neměla být na části stropu nad kruhem o průměru 4 m okolo koše Volejbal – svítidla by neměla být umístěna nad vlastní plochou hřiště Tenis – svítidla by neměla být umístěna na stropu přímo nad vyznačenou plochou hřiště s rozšířením o 3 m za základními čarami

ČSN EN 12 193 - gymnastika výuka gymnastiky se nachází v osnovách třída III, Eav = 200 lx, Emin/Eav = 0,5 - nejen v horizontální rovině, ale i ve svislých (vertikálních) rovinách Bezpečnostní osvětlení pro účastníky - minimálně po dobu 30 s udržet 5 % původní úrovně osvětlení - ukončení činnosti index barevného podání - minimálně 20

Vyhláška 108 - paragraf 7 denní osvětlení minimálně v hodnotách požadovaných pro sdružené osvětlení vyhovující rozložení jasů - vnímání pozorovaného předmětu se vzdálenými plochami maximální poměr jasů 10 používání vysoce odrazných (světlých) rozptylných povrchů stěn i stropů

Vyhláška 108 Paragraf 9 - nutnost vybavení osvětlovacích otvorů zařízením pro regulaci denního osvětlení Paragraf 9 - hrací plocha (palubovka) by neměla být opatřována lesklým lakem použití výbojových zdrojů s teplotou chromatičnosti 4000 – 4500 K s ohledem na denní světlo a trvalý pobyt učitelů v tělocvičnách

Výběr svítidel - zářivková svítidla Zářivkové širokozářiče Zářivkové hlubokozářiče Zářivkové asymetrické reflektory Výběr svítidel - výbojkové světlomety Závěsné hrncové výbojkové světlomety Výbojkové světlomety s širokou vyzařovací charakteristikou Výbojkové hlubokozářiče Výbojkové světlomety s asymetrickou vyzařovací charakteristikou

Výběr světelných zdrojů nelze použít žárovky - nízká účinnost přeměny elektrické energie na světelný tok multifunkčnost školních tělocvičen - barevné čáry - index barevného podání alespoň 60 Vyhláška 108 požaduje barvu světla bílou, jejíž teplota chromatičnosti se pohybuje mezi 4000 – 4500 K

Výběr světelných zdrojů Zářivky s označením barvy světla – White, Cool White, Universal White, White de Luxe Halogenidové výbojky s označením barvy světla – Neutral White

Závěr - Kvantitativní požadavky na osvětlení je nutné dodržet hladinu průměrné horizontální osvětlenosti 300 lx Z důvodu výuky gymnastiky je nutné dodržet průměrné hodnoty osvětlenosti 200 lx ve vertikálních rovinách a to ze všech čtyřech stran

Závěr - Kvalitativní požadavky na osvětlení Rovnoměrnost osvětlení v horizontální rovině - 0,5 Rovnoměrnost osvětlení ve všech 4 vertikálních rovinách – 0,5 Index barevného podání se vlivem nutnosti použití zářivek nebo halogenidových výbojek s teplotou chromatičnosti 4000 – 4500 K zvedá na minimální hodnotu 60.

Závěr - Oslnění vhodná volba všech povrchů v tělocvičně svítidla je nutné umísťovat v horních partiích delších stěn tělocvičen v místech s nejméně pravděpodobným směrem pohledu menší a nižší tělocvičny - svítidla se zářivkovými trubicemi větší a vyšší tělocvičny - reflektory s halogenidovými výbojkami

Závěr - Bezpečnostní osvětlení on-line UPS žárovkové světlomety napájené z bateriových okruhů zářivková svítidla s nouzovým zdrojem s provozem nejen v nouzovém režimu

Závěr - shrnutí poznatků Vytvoření osvětlovací soustavy pro školní tělocvičnu, vyhovující všem předpisům a požadavkům, je velmi složité.