Novinky v informačních systémech ve veřejné dopravě

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Integrované dopravní systémy 2013
Advertisements

Integrovaný dopravní systém Moravskoslezského kraje ODIS
Obce sobě Podpora meziobecní spolupráce Projekt Svazu měst a obcí ČR.
ZPRACOVÁNÍ STŘEDNĚDOBÝCH PLÁNŮ DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI ÚZEMÍ
Marketingový výzkum v dopravě Autobusová linka Praha - Brno
Integrace mobilních plateb ve veřejné dopravě Integrované dopravní systémy Žďár nad Sázavou 20. – 22. května 2013 RNDr. Jan Kotík Jednatel ČSAD SVT Praha,
softwarová řešení pro osobní dopravu
INTEGROVANÉ DOPRAVNÍ SYSTÉMY Ing. Jan Šimůnek Ing. Martin Jareš
ODBAVOVACÍ A INFORMAČNÍ SYSTÉMY
ODBAVOVACÍ A INFORMAČNÍ SYSTÉMY
Studie integrovaných dopravních systémů hromadné přepravy osob
Návrh řešení integrovaného dopravního systému kraje Vysočina (IDS KV)
Martin Rejzl XIX. seminář Integrované dopravní systémy
Projekty EOC v ČR v období
Integrovaný dopravní systém
Problematika rozhraní v ITS Kopecký František, Votruba Zdeněk
JEDNOTNÝ ODBAVOVACÍ SYSTÉM V ODIS
Elektronické odbavování cestujících v IDS v ČR- příprava národního standardu květen 2013 INTEGROVANÉ DOPRAVNÍ SYSTÉMY
ISO 9001:2000. CONNEX Východní Čechy a.s. 22/6/2004-Seminář PVT Strana:2-Connex Card  Realizace a provoz jednotného platebního a odbavovacího systému.
Integrovaná doprava Plzeňska a veřejná doprava v Plzeňském kraji
Patnácté výročí založení společnosti CZECH Consult, spol. s r.o. (1995 – 2010) – patnáct let práce v oblasti dopravy a dopravního inženýrství. Děkujeme.
Výhody užití architektury ITS ve veřejné osobní dopravě
Integrace technických parametrů EOC v IDS
Univerzální přípojka koncepce a realita Miroslav 30.březen 2004.
INTEGROVANÉ DOPRAVNÍ SYSTÉMY Ing. Jan Šimůnek Ing. Martin Jareš
Integrované dopravní systémy
INTESPOJ Návrh standardizace Informačních systémů
Plzeňská kartastrana 1 eTown s Plzeňskou kartou.
Smluvní zajištění Pražské integrované dopravy
Luděk Novák dubna 2006 Proč a jak řídit informační rizika ve veřejné správě.
PLATBY V DOPRAVĚ Pracovní skupina Sdružení pro dopravní telematiku ČR PREZENTACE PROJEKTU PROJEKT TELEMATIKA VE VEŘEJNÉ DOPRAVĚ – OBLAST SYSTÉMŮ PRO ODBAVENÍ.
ROZVOJ VEŘEJNÉ DOPRAVY VE ZLÍNSKÉM KRAJI
Informace z konference IIR eGovernment – Zpracoval(a): Jana Třísková, Alois Slovák Datum:
Plzeňské městské dopravní podniky, a. s.
Interoperabilita IDS v rámci ČR.  Spuštěn k  Koordinátor: KORID LK, spol. s r.o.  Zapojení dopravci: ČD, a.s. (regionální doprava) ČSAD.
Účast ČD v integrovaných dopravních systémech ČR Ing. Richard Baxa.
„ Nové moderní nástroje práce organizátora veřejné dopravy“ Veřejná doprava je složitý systém zabezpečení dopravních potřeb obyvatel. Jeho efektivní poznávání,
1 / 7 Standardizace kartových center © HAGUESS, a.s – 2007 Standardizace kartových center Standardizace v oblasti kartových center a projekt opencard.
STANDARDIZACE V EOC inTEGROVANÉ DOPRAVNÍ SYSTÉMY Ing. Jiří Matějec Koordinátor pracovní skupiny Platby v dopravě SDT (ITS&S Czech Republic)
Interoperabilita elektronického odbavování cestujících
Realizační tým ICZ duben 2005
Zákon o veřejných službách v přepravě cestujících z pohledu aplikace informačních technologií RNDr. Jan Kotík, obchodní ředitel Mgr. Bohumír Bartušek,
ePraha a podpora turismu Ivan Seyček Magistrát hl. m. Prahy ePraha ISSS/LORIS/V4DIS ePraha a podpora turismu.
Sledování vozidel v reálném čase a využití pro informování cestujících
Bezkontaktní čipová karta v Pražské integrované dopravě OPENCARD
Společné projekty PID a SID
Pilotní projekt Ústřední evidence podnikatelů – RŽP ISSS 2004 Hradec Králové Ing. Jan Pokorný odbor projektů životních situací.
Profesní čipové karty Mgr. Lada Hrůzová Vedoucí projektu Konference ISSS, 24. – 25. březen 2003, KC Aldis Hradec Králové.
Účast ČD v integrovaných dopravních systémech ČR
SOUČASNÝ STAV A STRATEGIE PROJEKTU OPENCARD OPENCARD v Praze, dne:
Integrované dopravní systémy v době výběrových řízení Zodpovědnost – rozhoduje se o podobě veřejné dopravy na cca 15 let dopředu Výběrová řízení – šance.
Projekty ITI pro zlepšení společného IDS Prahy a Středočeského kraje Ing. Radim Vysloužil.
Materiál je určen pro 4. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Sjednocení technologické platformy Policie ČR CZ.1.06/1.1.00/ Sjednocení technologické platformy Policie ČR CZ.1.06/1.1.00/ Projekt je.
Cena dopravního výkonu v dlouhodobé smlouvě o zajištění dopravní obslužnosti veřejnou linkovou dopravou Kroměříž
Elektronické odbavení cestujících v ČR Problematika MHD v mestách SR Hotel pod zámkom, Bojnice Ing. Jiří Matějec SDT; ITS&S (Czech.
Odbavování cestujících Českých drah v tarifech IDS Ing. Petr Vychodil.
Moderní informační systémy - úvod do teorie, druhy IS v cestovním ruchu.
České vysoké učení technické v Praze Fakulta dopravní K620 – ÚSTAV ŘÍDICÍ TECHNIKY A TELEMATIKY ČVUT FD, Konviktská 20, Praha května 2016 Stávající.
Integrovaný dopravní systém pro oblast Českobudějovicka od
Chytrý Jihomoravský kraj ?
Integrovaná doprava v Libereckém kraji
Informace o projektech v IDS JMK
Příprava společného IDS Prahy a Středočeského kraje
Ing. Patrik Horažďovský Ing. Martin Heindl
Činnost společnosti Koordinátor veřejné dopravy Zlínského kraje s.r.o. Konference IDS Žďár nad Sázavou,
OPUSCARD PRO ŠKOLY Jan Maxa Roman Kolombo 10. března 2018
Problematika MHD v městech SR Bojnice 30. září 2010
4D přístup k integraci ve veřejné dopravě
Integrované dopravní systémy Žďár na Sázavou 15. května 2019
Transkript prezentace:

Novinky v informačních systémech ve veřejné dopravě Integrované dopravní systémy 17. 5. 2011 Novinky v informačních systémech ve veřejné dopravě Jan Kotík Jan Šimůnek ČSAD SVT Praha, s.r.o. ROPID

Obsah prezentace Současná legislativní podpora Národní dopravní standard (NDS) elektronických systémů plateb a odbavení cestujících (EOC) a technického nosiče dat (TND) Postupné kroky k dosažení NDS Současná úroveň budovaných IDS na bázi BČT Nová verze rezervačního a prodejního systému AMSBUS 4 Postup standardizace v České asociaci organizátorů veřejné dopravy (ČAOVD) Obsah standardizace Dopravní aplikace pro EOC Závěr – stanoviska ke skutečné realizaci NDS

Současná legislativní podpora Zákon č. 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících K § 7 tohoto zákona vyšlo nařízení vlády, kterým se stanoví obecné požadavky a postupy pro zajištění propojitelnosti elektronického systému plateb a odbavení cestujících (EOC) Celostátní informační systém o jízdních řádech (CIS JŘ), do kterého v roce 2010 vedle JŘ letecké, železniční, autobusové dopravy byly začleněny všechny jízdní řády MHD Tato legislativní podpora je pouze výchozí základnou pro dosažení skutečné interoperability v rámci IDS i mezi nimi 3

Národní dopravní standard elektronických systémů plateb a odbavení cestujících a technických nosičů dat NDS umožní Cestujícím pouze s jedním TND např. Bezkontaktní čipovou kartou (BČK) se odbavit ve všech IDS Dopravcům pouze s jedním vybavením EOC, odbavit cestující ve všech IDS Dodavatelům EOC a TND znát předem požadované jejich technické parametry Provozovatelům IDS nezávislost na dodavatelích EOC a TND, získat většinu statistických údajů pro optimalizaci dopravní obslužnosti a objektivní podklady pro poskytování dotací dopravcům Významným způsobem omezit prostor pro korupci v této oblasti 4

Postupné kroky nutné k dosažení NDS Navrhnout a schválit NDS - návrh základních technických parametrů EOC a TND byl již zpracován sdružením pro dopravní telematiku (SDT) a předán MD ČR, měl by sloužit všem odběratelům EOC a TND k tomu, aby byli schopni v budoucnu akceptovat NDS s minimálními technicko- ekonomickými problémy Vybudovat tzv. Centrální prvek, sloužící k propojení krajských a městských IDS (např. ke správě black listů, aplikací, SAM modulů, seznamů zařízení) včetně certifikační laboratoře pro ověřování parametrů datových struktur TND a zařízení systému EOC a přitom vycházet z existujících evropských zkušeností a platných technických norem ISO a tak zajišťovat dlouhodobě udržitelný rozvoj NDS 5

Současná úroveň budovaných IDS na bázi BČT - charakteristika Propojitelnost mezi všemi druhy doprav se podařila nejlépe vyřešit v IDS Libereckého kraje (tzv. IDOL) Vlastní BČK OPUSCARD určená zejména pro dopravní aplikace Nejširší uplatnění nejen ve veřejné dopravě má plzeňská karta, která prostřednictvím elektronické peněženky (EP) je využívána i pro jiné platby a další účely, (zakoupení vstupenek na kulturní akce, do ZOO, bazénu, knihoven, škol) Unikátní záležitostí je využití NFC technologie. Mobilní telefon jejím prostřednictvím funguje jako BČK. NFC zajišťuje komunikaci telefonu s karetními terminály a kromě jiných běžných funkcí zastane také roli EP 6

Současná úroveň budovaných IDS na bázi BČT - technologie Hlavní technologické komponenty systému BČT Vybavení vozidel pro odbavení cestujících s EP, časovými kupóny na BČT Systémy dopravce pro sběr a vyhodnocování dat Z předprodeje (kanceláře, předprodejní automaty) Z vozidel Centrální systémy IDS Card management (může být i decentralizován) Zúčtovací systém Kromě vlastního zúčtování i komponenta zabezpečení systému (distribuce seznamu zakázaných karet, kontrola případného zneužití BČT apod.) SVT vyvinulo CARDS EXCHANGE Systém plní uvedené požadavky Zúčtovává elektronické peněženky i jízdenky Umí se vyrovnat se ztrátou informací v odbavovacích systémech Nyní je použit v pěti regionech 7

Nová verze rezervačního a prodejního systému ČSAD SVT Praha, s.r.o. - AMSBUS 4 V ostrém provozu od 1. května 2011 Prodej jízdenek na spoje jedoucí od 1. června 2011 Nový eShop pro nákup jízdenky přes internet s možností výběru sedadel (www.e-jizdenka.cz) Během dubna školení pro cca 700 uživatelů Nová login jména, přístupová práva a certifikáty pro každé pracoviště AMSBUS 4 je celkově uživatelsky přívětivější a přináší řadu výhod jak pro dopravce, tak pro prodejce Nový eShop usnadňuje nákup jízdenek pro cestující Platební karty na ÚAN Praha Florenc (kromě VISA, MasterCard) nově American Express Možnost automatického propojení s dalšími předprodejními systémy (STUDENT AGENCY, ČD) 8

Nová verze rezervačního a prodejního systému ČSAD SVT Praha, s.r.o. - AMSBUS 4 Výhody pro dopravce a prodejce Intuitivní dispečerský program s řadou nových funkcí Automatický přenos jízdních řádů z informačních systémů IDOS (www.idos.cz) a Cestovné poriadky (www.cp.sk) Snadnější obsluha prodejního systému Nová funkce vedoucí kanceláře - povoluje prodeje ve svých kancelářích a má přehled o všech transakcí u svých pokladních. 9

Nová verze rezervačního a prodejního systému ČSAD SVT Praha, s.r.o. - AMSBUS 4 Nový eShop pro cestující Prodej jízdenek na spoje jedoucí od 1. června 2011 Komfortnější, přehlednější a snáze ovladatelný Možnost výběru konkrétního sedadla v autobuse Dosavadní prokliky z vyhledávačů jízdních řádů (www.jizdnirady.cz, www.cp.sk) Možnost customizace pro dopravní společnosti 10

Nový e-Shop pro cestující Nová verze rezervačního a prodejního systému ČSAD SVT Praha, s.r.o. - AMSBUS 4 Nový e-Shop pro cestující 11

Postup standardizace v České asociaci organizátorů veřejné dopravy (ČAOVD) Příprava organizační struktury a funkce ČAOVD při tvorbě národního dopravního standardu Návrh obsahu standardů – TND, dopravní aplikace, jednotlivé prvky OIS ve vozidle, komunikační protokol Provoz standardů – proces standardizace a certifikace Práce na dopravní aplikaci pro TND Elektronická jízdenka Dopravní „zásobník“ Časová jízdenka průkazka 12

certifikační laboratoř Návrh organizační struktury Pracovní skupiny Realizační tým Koordinační skupina ČVUT Uživatelé objednatelé ČAOVD, AKČR dopravci SD ostatní SMO Dodavatelé SDT Legislativa zajištění právní závaznosti, smlouvy … sjednocení a definice požadavků ……. Dodavatelé OIS sjednocení a popis technologie Dodavatelé EOC Certifikace příprava metodiky a podmínek certifikace certifikační laboratoř

Obsah standardizace - popis Číselníky (IDS, dopravců, zastávek, zón, pásem, odbavovací terminály…) – potřeba především při spojování dat od více dopravců pro další zpracování (např. zastávkové informační systémy, internet apod.) Vstupní a výstupní data pro odbavovací terminály (struktura, formát …) – jednodušší příprava a zpracování dat pro zařízení od různých dodavatelů, pro jednotné zpracování dat – clearing, umožnění konkurenčního prostředí, nezávislost na jednom dodavateli… Technický nosič elektronických aplikací (bezkontaktní čip v kartě, telefonu …) – zajištění vzájemné kompatibility nosičů s různými odbavovacími terminály 14

Obsah standardizace - popis Dopravní aplikace (elektronická jízdenka, zásobník jízdenek, dopravní peněženka, průkazka …) – jednotná struktura, zajištění požadovaných funkcí při odpovídající bezpečnosti Jednotlivé prvky OIS ve vozidle (palubní počítač, zařízení pro výdej jízdenek, označovače, informační tabla …) – možnost použití ve více dopravních systémech i bez úprav, jednoznačné definování potřebných funkcí pro dodavatele zařízení i objednatele … Komunikační protokol (mezi jednotlivými prvky ve vozidle) – jednodušší výměna jednotlivých zařízení ve vozidle i od různých dodavatelů - zajištění konkurenčního prostřed… 15

Dopravní aplikace pro EOC Současný stav elektronických aplikací na BČK „Malé“ dopravní peněženky - přes 95% Časové jízdenky, výjimečně jednotlivé jízdenky Ostatní aplikace (parkování, služby apod.) jsou minoritní Dopravní aplikace pro TND Elektronická jízdenka – společná aplikace pro všechny systémy EOC, slouží jako nosič záznamu a nepotřebuje clearing. Dopravní „zásobník“/ dopravní peněženka – pro konkrétní IDS, město. Její použití jinde je závislé na zapojení do společného clearingu. Peníze zůstávají u dopravce Minimální náklady na transakci Časová jízdenka – pro konkrétní IDS, město. Průkazka na slevu, bezplatnou přepravu apod. 16

Příklad - Dopravní aplikace na TND Možnost umístění aplikace na libovolný bezkontaktní čipový nosič Elektronická peněženka Prodejní automat Aplikace … Průkazka Vozidlo Časové kupóny Zásobník jízdenek – dopravní peněženka Předprodej Jednorázová jízdenka IDS územní platnost čas cena … DOPRAVNÍ APLIKACE 17

Stanoviska ke skutečné realizaci NDS Závěr Stanoviska ke skutečné realizaci NDS Jednoznačnou podporu vyjádřily AKČR, SD, ČAOVD, SDT Stanovisko MD ČR ze dne 28.3. 2011 Prioritou je navrhnout a schválit NDS EOC i TND Dohodnut návrh složení řídící komise (MD, SDT, AKČR, ČAOVD, SD, SDP, SMO ČR) Další krok – MD oficiálně jmenuje členy komise FD ČVUT projevila konkrétní zájem navrhnout NDS včetně vybudování certifikační laboratoře Přihláška do programů vědy a výzkumu ALFA, BETA a TIP Zatím neúspěšně 18

DĚKUJEME ZA POZORNOST závěr Jan Kotík Jan Šimůnek ČSAD SVT Praha, s.r.o. ROPID 19