Metodika a didaktika výcviku sjezdového lyžování dětí SK Arnika 2011

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Metodika jízdy v obřím slalomu a slalomu
Advertisements

Základní umělecká škola V. Petrželky, Edisonova 90, Ostrava – Hrabůvka
FÁZE OBLOUKU.
Požadavky k získání známky
Fyzioterapie u SMA zásady cvičení osob s SMA poznatky z praxe
Metodický dopis 2010 © 2010 Metodická komise OSÚ-ZL
Technika a metodika paralelních oblouků zpracoval doc. Dr
Senzomotorika prevence proti zranění, návrat po zranění, rozvoj koordinace, posilovací cvičení … Zásady: chodidlo (a) stojné musí být vždy mírně nakloněné.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Teorie atletické přípravy dětí a mládeže
GRAFOMOTORIKA.
CARVING.
LYŽOVÁNÍ disciplíny.
Zásady v tréninkové přípravě mládeže Licence B
Metodika a didaktika výcviku sjezdového lyžování dětí SK Arnika 2014
Technická, taktická a psychologická příprava
Digitalizace výuky Příjemce
Jemná motorika Pohybové schopnosti dítěte a řeč se vzájemně ovlivňují. Pokud je postižen pohybový systém, nebo opožděn motorický vývoj, bývá často opožděn.
Metodický list Výuka probíhá diskusní formou. Hledáme odpověď na otázku – proč je užitečné věnovat se sportovní činnosti či jiné intenzivní pohybové činnosti.
Metodický postup Držení náčiní, chůze a běh s náčiním
Atletická průprava pro canicross
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Alternativa ve výuce psaní
LYŽAŘSKÝ VÝCVIKOVÝ KURZ
Přednáška č. 3 Krátkodobý a dlouhodobý rehabilitační plán,stavba cvičební jednotky,metodické zásady kinezioterapie.
KLASICKÉ LYŽOVÁNÍ.
ROZVOJ POHYBOVÝCH SCHOPNOSTÍ
Tato prezentace byla vytvořena
Osnova přednášky: 1.Charakteristika tréninkové jednotky (TJ), typy TJ. 2.Struktura TJ – úvodní, hlavní a závěrečná část. Obsah a význam jednotlivých částí.
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Techniky běžeckého a sjezdového lyžování
Metodika jízdy v obřím slalomu a slalomu Nápravná cvičení pro odstraňování chyb v technice Jan Fiedler.
BEZPEČNOST PŘI VÝUCE LYŽOVÁNÍ
OBSAH SEMINÁŘE Č.2 : Rozbor sledované pohybové jednotky
DIDAKTIKA LYŽOVÁNÍ.
Cvičitel lyžování © 2010 Metodická komise OSÚ-ZL 1.
Znamená zvedání a přenášení věcí pomocí vašich rukou nebo fyzické námahy Je třeba se naučit správnému zvedání a přenášení věcí jako prevence úrazů a zranění.
Starty Účelem startu je zajistit podmínky pro maximálně rychlé zahájení běhu Obr.11.
Instruktor lyžování praktikant © 2008 jen pro vnitřní potřebu Metodická komise ÚZL SL ČR.
Ročník: 1. Vzdělávací obor: Tělesná výchova Tematický okruh: Plavání Téma: Hry ve vodě Jméno autora: Mgr. Renata Kynzlová Vytvořeno dne: 15. září 2012.
Plavání ve zdravotně orientovaných pohybových programech Lekce č. 27 Irena Čechovská, červen 2006 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
Instruktor lyžování Metodická komise ÚZL SL ČR © 2008 jen pro vnitřní potřebu.
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_4C_15_Vědomostní soutěž TÉMA.
Lyžování jako sport. Lyže vs. SNOWBOARD Lyžování je zimní sport spočívající v pohybu člověka vlastní silou po sněhu pomocí lyží, páru dlouhých úzkých.
Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,
Výuka lyžování a snowboardingu V OSÚ ZL SL ČR
Instruktor IV.třídy (Praktikant) jen pro vnitřní potřebu
jen pro vnitřní potřebu
Charakteristika linie jízdy a výkonnost Autoři: Jörg Spörri, Josef Kröll, Ch. Schiefmüller, Erich Müler 2010 International Congress on Science and Skiing.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ
Instruktor lyžování III.třídy (50) jen pro vnitřní potřebu
Instruktor lyžování (150) jen pro vnitřní potřebu
Instruktor sjezdového lyžování (50) jen pro vnitřní potřebu
Akrobatická příprava Akrobatickou přípravu dělíme na: Zpevňovací
Hodina pohybu navíc - Ragby
Základy biomechaniky sjíždění a zatáčení
Instruktor lyžování (150) jen pro vnitřní potřebu
Instruktor sjezového lyžování (50) jen pro vnitřní potřebu
Autoři: Tapani Keränen, Sima Intalainen,
Instruktor IV.třídy (Praktikant) jen pro vnitřní potřebu
Instruktor lyžování praktikant jen pro vnitřní potřebu
Základy biomechaniky běh na lyžích
Parelli Natural Horsemanship
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ
BALONKY OSLAVY A HRY.
Brzy budu školákem Nad – pod - vedle.
Základný zjazdový výcvik
Test lyžařských dovedností
TYPY SVALOVÉ KONTROLY V ELITNÍM ALPSKÉM LYŽOVÁNÍ
Metodický dopis běhu na lyžích pro OSÚ ZS SL ČR (2017)
Transkript prezentace:

Metodika a didaktika výcviku sjezdového lyžování dětí SK Arnika 2011 Vychází z: * aktuálních požadavků na výuku stanovených ZL SLČR * metodiky výuky dětí SCUOLA ITALIANA SCI (literatura: Recla Andreas (2010) Kinderskiunterricht)

Faktory, které mají na výuku vliv Věk Emoce (hra, pochvaly, soutěžení …) Názornost ( spojování s tím, co dítě zná ) Strukturovaný postup Schopnosti dítěte ( kondice, koordinace )

Metodické úrovně Zelená -> Modrá -> Červená -> Černá V každé úrovni je potřeba 1. fáze …. naučit dovednost 2. fáze …. automatizovat (fixovat) ji „Většina pedagogů pozná chyby svých žáků, ale jen malé procento si stanoví cíl výcviku, postup k němu a tento dodrží. „

Důležité zásady Zvolit cíl výuky pro dnešek Zvolit svah úměrný tomu, co bude učit a procvičovat Připravit si pomůcky pro výuku a kartičky Připravit si vhodná cvičení Učitel oslovuje žáky jmény Učitel je pro žáky po celou dobu vzorem Učitel odpovědně střeží bezpečnost svých žáků a stále se jim na 100% věnuje Učitel volí tempo a přestávky tak, aby odpovídaly schopnostem a věku dětí

…nejlépe se učí, když mají motivaci Co nejvíce cvičení formou hry s pomůckami Soutěže skupinek žáků Pochvala dělá divy Kartičku s hvězdičkami v dané úrovni předá učitel žákovi za: * Základní dovednosti provedené s nejistotou ** Dovednosti provedené s trochu viditelnou jistotou *** Dovednosti má už správně zafixovány

Zelená úroveň Svah … 0o až 5o Cíl - Jak nosit lyže - Jak je připnout a odepnout - Jak vstát - Zvládnout obraty - Zvládnout skluz - Pluh a oblouk v pluhu - Zastavení - Jízda na vleku Časování - 1/2 den cvičení a) a b) - 1/2 den fixace dovedností z cvičení a) a b) … do další úrovně až po zvládnutí této úrovně

Zelená úroveň a) Cvičení a motivace Nasazování a sundávání lyží (hra) Vstávání s jednou lyží Chůze a skluz s jednou lyží (závody skupin) Vstávání s oběma lyžemi Chůze = = > = > > > Otáčení se (kolem hole)  ( … a další cvičení na koordinaci a rovnováhu )

Zelená úroveň b) Cvičení a motivace Výskoky a úkroky na místě a za jízdy (přes lano na sněhu) Co dělá PLUH (rukama ve sněhu) Postoj PLUH PLUH jízda přímo PLUH brzdění (před překážkou – např. polyuretanová „nudle“) PLUH mezi překážkami ( + cvičení pro váhu na vnější lyži) Zastavení (na signál nebo u překážky ) Jízda na vleku kartička lišák pluh slalom * kartička lišák STOP *

Modrá úroveň Svah … 1o až 10o ( dle věku dětí) Cíl - zvládnutí přívratu vyšší lyží - základní provedení oblouku s paralelním vedením lyží - postupné zužování stopy Časování - 2. den cvičení a) b) c) - 3. den fixace dovedností z cvičení a) b) c) … do další úrovně až po zvládnutí této úrovně Při procvičování: přiměřené zvyšování sklonu svahu, rychlosti, zmenšování délky oblouků

Modrá úroveň a) Cvičení a motivace Lyže jako KOLEJE Úkroky tj. PLUH a KOLEJE na místě Úkroky PLUH a KOLEJE při jízdě Hra na PLUH a KOLEJE mezi překážkami kartička lišák kinogram pluh a koleje slalom *

Modrá úroveň b) Cvičení a motivace („návštěva v ZOO“) Lyže jako KOLEJE stopa jako táta SLON zatočení malými skoky jako ŽABIČKA zatočení velkými kroky jako MEDVĚD Zvyšování dovednosti 1. zúžení stopy jako máma SLONICE zatočení středními skoky jako ŽÁBA zatočení středními kroky jako MEDVĚDICE kartička slon + žabička + medvěd * kartička slonice + žába + medvědice **

Modrá úroveň c) Cvičení a motivace (učební kartičky) Zvyšování dovednosti 2. zúžení stopy jako SLŮNĚ zatočení velkými skoky jako ŽABÁK zatočení malými kroky jako MEDVÍDEK Zvyšování dovednosti 3. zatočení … lyže jako KOLEJE bez skoků a kroků zatočení … lyže jako KOLEJE, zvedání vnitřní lyže kartička slůně + žabák + medvídek ** kartička lišák kinogram zvednutá vnitřní lyže ***

Červená úroveň Svah … postupné zvyšování sklonu Cíl - zvládnutí tlaku na přední část vnější lyže - správný postoj v obloucích - píchání holemi - dynamika v tlaku na přední část lyže a vertikálním pohybu Časování - 4. den cvičení a) b) - 5. den fixace dovedností z cvičení a) b) - 6. den cvičení c) d) - 7. den fixace dovedností z cvičení c) d) … do další úrovně až po zvládnutí této úrovně

Červená úroveň a) Cvičení a motivace BALONKY do bot (levá pravá) , lyže KOLEJE mačkat BALONKY střídavě na místě a pak za jízdy zmáčknout BALONEK červený pro a modrý pro nácvik ZMRZLÍKA (základní postoj … na povel) BALONEK -> ZMRZLÍK -> BALONEK -> ZMRZLÍK

Červená úroveň b) Cvičení a motivace nosit KUFR na místě, za jízdy (jen v levé, jen v pravé) KUFR+BALONEK -> ZMRZLÍK -> KUFR+BALONEK -> ZMRZLÍK kartička lišák kinogram kufr + balonek, zmrzlík *

Červená úroveň c) Cvičení a motivace ŠROUB na místě, za jízdy (vlevo, vpravo) ŠROUB+BALONEK -> ZMRZLÍK -> ŠROUB+BALONEK -> ZMRZLÍK nosit KUFR + ŠROUB na místě (vlevo, vpravo) KUFR+ŠROUB -> ZMRZLÍK -> KUFR+ŠROUB -> ZMRZLÍK zapojení holí na místě PÍCHNOUT (levá, pravá) KUFR+ŠROUB -> PÍCHNOUT -> KUFR+ŠROUB -> PÍCHNOUT kartička lišák kinogram píchnutí , kufr + šroub **

Červená úroveň d) Cvičení a motivace cvičení intenzity tlaku do jazyků bot a na rovnováhu Stlačit oba balonky a skočit přes podélné lano Ve stoje pérovat a poskakovat (stlačovat balonky) Ruce na kolena a tlačit na balonky Stlačit balonky a skákat do zatáčky Jízda po jedné lyži …….. ohnivé zatáčky: PÍCHNOUT -> KUFR+ŠROUB -> PÍCHNOUT -> KUFR+ŠROUB a velký tlak na balonky (pravý) (levý) kartička lišák kinogram píchnutí , kufr + šroub ***

Černá úroveň Svah … další zvyšování sklonu Cíl a) zvýšení stability b) zúžení stopy v paralelním vedení lyží c) zvýšení schopnosti hranit a tlačit do hran d) zvýšení dynamiky v obloucích, snížení postoje e) zvládnutí základu carvingových oblouků f) zdokonalování smýkaných oblouků g) zdokonalování carvingových oblouků (race, fun) h) zvládnutí různých terénních podmínek i) zvládnutí modifikovaných oblouků Časování vždy max. 2-3 cíle na dva dny (1. cvičení, 2. fixace) v uvedeném pořadí a se zohledněním dosažených dovedností, schopností a dispozic žáků

Černá úroveň Cvičení a motivace (motivace především verbální, soutěže, předvádění pro ostatní ..) a) Cvičení pro zvýšení stability Jízda jen po vnější lyži / vnitřní lyži Jízda jen s jednou lyží Jízda se zatnutými břišními svaly (svalové napětí zvyš. jistotu a stabilitu) Odšlapování přes spádnici …… b) Zúžení stopy a paralelní vedení lyží Jízda s balonkem mezi koleny Jízda s dlaněmi na kolenou, palce se dotýkají Soutěž: „kdo udělá ve sněhu nejužší koleje“ Elastickým obvazem svázat kolena a zatáčet tlakem na jazyk vnější boty

Černá úroveň c) Zvyšování schopnosti hranit a tlačit do hran Náklony kolen do stran na místě Na místě se dva vedle sebe drží za ruce a proti sobě hraní (pohyb kolen) Při jízdě ukazovat koleny do oblouku (trochu, víc, nejvíc) V zatáčce ukazovat ostatním skluznice lyží (trochu, víc, nejvíc) = HRANA Navazovat ZMRZLÍK -> HRANA - > ZMRZLÍK -> HRANA Nácvik posunu pánve na místě ( ruce v bok ) Zesílení hranění bočním posunem pánve do oblouku = POSUN ZMRZLÍK -> POSUN - > ZMRZLÍK -> POSUN

Černá úroveň d) Zvýšení dynamiky v obloucích, snížení postoje Jízda ve sníženém postoji, hole držené na půl žerdi Výskoky mezi oblouky Navazování obou předchozích prvků za sebou Velký tlak do jazyka vnější boty … lisujeme blechu, která tam sedí Na místě podřepy … lisujeme blechy na jazycích bot Při jízdě přímo ZMRZLÍK -> POTOPIT -> ZMRZLÍK -> POTOPIT tzn. pohyb těžiště: Při jízdě v obloucích ZMRZLÍK -> POTOPIT -> ZMRZLÍK -> POTOPIT tj. při jízdě : mezi oblouky v oblouku mezi oblouky v oblouku Jízda ve velmi přesazeném „slalomu“ ….

Černá úroveň e) Zvládnutí základu carvingových oblouků Začátek na mírném svahu, a až po zvládnutí zvyšovat sklon Carvingová vlnovka … hole a „trojprstka“ na kolenou Předklon, dřep při tlaku na jazyky bot a přisednutí v malé rychlosti V poloze ZMRZLÍK ukazovat si vnitřním kolenem do oblouku …...

Černá úroveň f) Zdokonalování smýkaných oblouků Složení pohybů ZMRZLÍK -> HRANA -> ZMRZLÍK -> HRANA POTOPIT POTOPIT Složení pohybů ZMRZLÍK -> POSUN -> ZMRZLÍK -> POSUN POTOPIT POTOPIT ŠROUB ŠROUB Složení pohybů PÍCHNOUT -> POSUN -> PÍCHNOUT -> POSUN POTOPIT POTOPIT ŠROUB ŠROUB

Černá úroveň g) Zdokonalování carvingových oblouků (race, fun) Race: kvatro 2 a kvatro 3 Otáčení volantem z oblouku POSUN zdůraznit zatlačením rukou do boku, druhá ruka upažená ….. Fun: Jízda po vnitřní hraně vnitřní lyže Piáno, hlazení pejska, otáčení volantem do oblouku Přisednutí a zdvih na prudším svahu (šikmo, po spádnici, přes spádnici) ……

Černá úroveň h) Zvládnutí různých terénních podmínek Led Hluboký sníh Boule Úzký prostor Skok …… i) Zvládnutí modifikovaných oblouků Oblouk s přibrzděním Oblouk s přeskočením Oblouk v boulích Oblouk v hlubokém sněhu