Obsazování orbitalů CH-1 Obecná chemie, DUM č. 8 Mgr. Radovan Sloup

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výpočty z rovnic II. CH-4 Chemické reakce a děje DUM č. 6
Advertisements

Pravidla pro obsazování atomových orbitalů
Reakce organické chemie
Chemie kyslíku CH-3 Anorganická chemie, DUM č. 8 Mgr. Radovan Sloup
REAKCE VÝROBY ŽELEZA CH-4 Chemické reakce a děje, DUM č. 3
Galvanické články CH-3 Anorganická chemie, DUM č. 15
Vlastnosti lipidů CH-4 Chemické reakce a děje, DUM č. 15
Dusíkaté deriváty, opakování
ISOPRENOIDY CH-2 Organická chemie, DUM č. 19 Mgr. Radovan Sloup
Sacharidy opakování CH-2 Organická chemie, DUM č. 9 Mgr. Radovan Sloup
Prvky symbolika Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH-1 Anorgaická.
Reakce anorganické Chemie I
Elektronová konfigurace
Excitovaný stav CH-1 Obecná chemie, DUM č. 11 Mgr. Radovan Sloup
ELEKTRONOVÝ OBAL ATOMU II
ELEKTRONOVÝ OBAL.
Struktura atomového obalu
Kvantová čísla CH-1 Obecná chemie, DUM č. 7 Mgr. Radovan Sloup
Zkrácený elektronový zápis
Řada napětí kovů, zákonitosti reakcí
Halogenderiváty Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH-2 Organická.
Výpočty z rovnic I. Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH-4 Chemické.
Radioaktivita CH-1 Obecná chemie, DUM č. 13 Mgr. Radovan Sloup
Struktura atomu.
Klasifikace hydroxyderivátů Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH-2.
Stavba atomu CH-1 Obecná chemie, DUM č. 3 Mgr. Radovan Sloup
Kyslík, sloučeniny CH-3 Anorganická chemie, DUM č. 9
Reakce arenů CH- 4 Chemické reakce a děje , DUM č. 14
Alkalické kovy CH-3 Anorganická chemie, DUM č. 2 Mgr. Radovan Sloup
Reakce alkynů CH- 4 Chemické reakce a děje , DUM č. 12
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_22.
Deriváty karboxylových kyselin Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II.
Aminy, klasifikace a názvosloví
Reakce anorganické chemie II.
Chemie dusíku CH-3 Anorganická chemie, DUM č. 6 Mgr. Radovan Sloup
Lipidy Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH-2 Organická chemie,
Hydroxyderiváty CH-2 Organická chemie, DUM č. 2 Mgr. Radovan Sloup
Klasifikace karboxylových kyselin Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání.
Dopočítávání rovnic II.
Aminy, vznik, vlastnosti
Metabolismus III. Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH- 4 Chemické.
Aldehydy názvosloví CH-2 Organická chemie, DUM č. 6 Mgr. Radovan Sloup
alkalických zemin - cvičení
Makromolekulární látky Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH-1 Obecná.
REAKCE CHEMIE ŽELEZA CH-4 Chemické reakce a děje, DUM č. 5
Elektrochemie, úvod Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH-1 Obecná.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Obal atomu, uspořádání elektronů
Metabolismus cvičení Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH- 4 Chemické.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Karboxylové kyseliny, vznik a chemické vlastnosti
Dopočítávání rovnic I. Mgr. Radovan Sloup
Názvosloví oxidů a sulfidů CH-1 Obecná chemie, DUM č. 1
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II Mgr. Luboš Káňa Gymnázium Sušice kvinta osmiletého studia a první.
Karboxylové kyseliny názvosloví
Chemická vazba, elektronová konfigurace
Elektrochemie, články CH-1 Obecná chemie, DUM č. 18 Mgr. Radovan Sloup
Znázorňování orbitalů
Acidobazické reakce CH-4 Chemické reakce a děje, DUM č. 9
Řada napětí kovů Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH-3 Anorganická.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_21.
OPAKOVÁNÍ CHEMIE PRVKŮ BLOKU p CH-3 Anorganická chemie, DUM č. 12
Kvantová čísla Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Elektronová konfigurace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CH_2_Kod_10_.
Elektronová konfigurace atomu
Znázorňování orbitalů
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Reakce alkanů CH- 4 Chemické reakce a děje , DUM č. 8
Karboxylové kyseliny, vznik a chemické vlastnosti
Transkript prezentace:

Obsazování orbitalů CH-1 Obecná chemie, DUM č. 8 Mgr. Radovan Sloup 1. ročník čtyřletého studia Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II 2

Pravidla pro obsazování orbitalů: Platí pro atomy v zákl. stavu, kdy mají nejnižší možnou enegii! 1. Pauliho princip výlučnosti: V jednom orbitalu mohou být maximálně dva elektrony, lišící se hodnotou magnetického spinového kvantového čísla. V žádném atomu tedy není dvojice elektronů, která by měla všechna čtyři kvantová čísla stejná.

Pravidla pro obsazování orbitalů: Platí pro atomy v zákl. stavu, kdy mají nejnižší možnou enegii! 2. Hundovo pravidlo: V degenerovaných orbitalech vznikají elektronové páry teprve po zaplnění každého orbitalu jedním elektronem. Všechny nespárované elektrony mají stejný spin. V takovém případě má systém nejnižší energii a je proto nejstabilnější.

Pravidla pro obsazování orbitalů: Platí pro atomy v zákl. stavu, kdy mají nejnižší možnou enegii! 3. Pravidlo n + l: Orbitaly s energií nižší se zaplňují elektrony dříve než orbitaly s energií vyšší. Energie orbitalů se zvyšuje s rostoucí hodnotou součtu hlavního (n) a vedlejšího kvantového čísla (l). Jestliže mají dva různé orbitaly stejný součet n + l (například pro orbital 3s a 2p je součet n + l roven 3), potom je rozhodující hodnota hlavního kvantového čísla. Orbital, jehož hodnota n je menší, má také nižší energii a proto se dříve zaplní elektrony. Z toho vyplývá tzv. výstavbový princip: 1s 2s 2p 3s 3p 4s 3d 4p 5s 4d 5p 6s 4f 5d 6p ...

Obsazování orbitalů 1s 2s 2p 3s 3p 4s 3d 4p 5s 4d 5p 6s 4f 5d 6p

Obsazování orbitalů 5 e- 15 e- 16 e- cvičení: doplň podle pravidel: 1s 2s 2p 5 e- 1s 2s 2p 3s 3p 15 e- 1s 2s 2p 3s 3p 16 e-

Obsazování orbitalů 5 e- 15 e- 16 e- řešení: doplň podle pravidel: 1s 2s 2p 1s 2s 2p 3s 3p 5 e- 15 e- 16 e-

Obsazování orbitalů porušeno Hundovo pravidlo a pravidlo n+l najdi chybu a vysvětli: porušeno Hundovo pravidlo a pravidlo n+l

Obsazování orbitalů porušeno Hundovo pravidlo a pravidlo n+l najdi chybu a vysvětli: porušeno Hundovo pravidlo a pravidlo n+l

Obsazování orbitalů porušen Pauliho princip výlučnosti najdi chybu a vysvětli: porušen Pauliho princip výlučnosti

Obsazování orbitalů porušeno Hundovo pravidlo a pravidlo n+l najdi chybu a vysvětli: porušeno Hundovo pravidlo a pravidlo n+l

OBSAZOVÁNÍ ORBITALŮ Vytvořeno v rámci projektu Gymnázium Sušice - Brána vzdělávání II Autor: Mgr. Radovan Sloup, Gymnázium Sušice Předmět: Chemie (obecná chemie) Třída: první ročník čtyřletého gymnázia Označení: VY_32_INOVACE_Ch-1_08 Anotace a metodické poznámky Po seznámení studentů s tématem kvantových čísel a obsazování orbitalů je možné použít tuto prezentaci. Po zopakování základních pravidel obsazování orbitalů je připraveno několik cvičení. Prezentaci lze použít i na interaktivní tabuli. Do připravených orbitalů mohou studenti vpisovat elektrony. Po vyplnění je na dalším slidu k dispozici řešení. Pro ukotvení správných návyků k zapisování je možné každý příklad prodiskutovat. Cvičení mohou být využita k dílčímu zkoušení. Použité materiály: Honza, J.; Mareček, A.; Chemie pro čtyřletá gymnázia (1.díl). Brno: DaTaPrint, 1995;ISBN 80-900066-6-3 Vše je vytvořeno pomocí nástrojů Power Point 2003, Malování, Zoner Photo Studio10, Word (WordArt) 2003 Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.