Teorie psychodiagnostiky a psychometrie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
kvantitativních znaků
Advertisements

Jednovýběrové testy parametrickch hypotéz
Přednáška č. 3 Normalizace dat, Datová a funkční analýza
Testování statistických hypotéz
Odhady parametrů základního souboru
Analýza variance (Analysis of variance)
Teorie psychodiagnostiky a psychometrie
kvantitativních znaků
Statistické zpracování dat RNDr. Eva Reiterová, Ph.D.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Principy konstrukce norem a základní statistické pojmy
PhDr.Hana Pazlarová, ph.d.
Odhady odhady bodové a intervalové odhady
Strom života Eva Krulová
HODNOCENÍ ROZDÍLŮ VÝKONŮ Oddělení antropomotoriky, rekreologie a metodologie Katedra kinantropologie, humanitních věd a managementu sportu © 2010 FTVS.
Lineární regresní analýza
OBSAHOVÁ ANALÝZA TEXTU ● nekvantitativní způsob obsahové analýzy - kategorie se nezpracovávají numericky ● kvantitativní způsob obsahové analýzy -obsahové.
Statistické výpočty v MATLABu
Teorie psychodiagnostiky a psychometrie
SOMATICKÝ PROFIL A SOMATOTYP CHLAPCŮ
Základy zpracování geologických dat
Senzitivita a specifita
Metrologie   Přednáška č. 5 Nejistoty měření.
Teorie psychodiagnostiky a psychometrie
Mgr. Marcela Sandnerová Pojem charakteristiky variability Variabilita (proměnlivost)  Odlišnost hodnot příslušného znaku Čím větší je variabilita sledovaného.
Praktikum elementární analýzy dat Třídění 2. a 3. stupně UK FHS Řízení a supervize (LS 2012) Jiří Šafr jiri.safr(zavináč)seznam.cz poslední aktualizace.
Teorie psychodiagnostiky a psychometrie
Normální rozdělení a ověření normality dat
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Normální rozdělení. U 65 náhodně vybraných živě narozených dětí byla zkoumána jejich porodní hmotnost [g] a délka [cm].
Teorie psychodiagnostiky a psychometrie
Popisná analýza v programu Statistica
1. cvičení
Sociální patologie SCPT SCPA
Měřické chyby – nejistoty měření –. Zkoumané (měřené) předměty či jevy nazýváme objekty Na každém objektu je nutno definovat jeho znaky. Mnoho znaků má.
Inferenční statistika - úvod
Vícerozměrné statistické metody Vícerozměrné statistické rozdělení a testy, operace s vektory a maticemi Jiří Jarkovský, Simona Littnerová.
IV..
Základy statistiky Základní pojmy. Základy statistiky Statistiku můžeme chápat jako činnost - získávání stat. údajů, jejich zpracování a vyhodnocení jako.
Popisné charakteristiky statistických souborů. ZS - přesné parametry (nelze je měřením zjistit) VS - výběrové charakteristiky (slouží jako odhad skutečných.
Odhady odhady bodové a intervalové odhady
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Přednáška č. – 4 Extrémní hodnoty a analýza výběrových souborů
Induktivní statistika - úvod
Induktivní statistika
Induktivní statistika
t-test Počítání t-testu t statistika Měření velikosti efektu
Induktivní statistika
TESTOVÁNÍ STATISTICKÝCH HYPOTÉZ
Inteligence.
Normální rozložení Intervalová/poměrová proměnná
Neparametrické testy parametrické a neparametrické testy
Popisná analýza v programu Statistica
STATISTICKÉ CHARAKTERISTIKY
Induktivní statistika
Základy zpracování geologických dat Rozdělení pravděpodobnosti
Proč statistika ? Dva důvody Popis Inference
METODOLOGIE MAGISTERSKÉ PRÁCE
Regresní analýza výsledkem regresní analýzy je matematický model vztahu mezi dvěma nebo více proměnnými snažíme se z jedné proměnné nebo lineární kombinace.
Spojitá a kategoriální data Základní popisné statistiky
Parciální korelace Regresní analýza
Prostorová analýza – Seminář 2 popisné statistiky, korelace
Typy proměnných Kvalitativní/kategorická binární - ano/ne
Vymezení normality.
Úvod do induktivní statistiky
Autor: Honnerová Helena
Co říká česká veřejnost?
Induktivní statistika
Vymezení normality.
Základy statistiky.
Transkript prezentace:

Teorie psychodiagnostiky a psychometrie Základy statistiky 2 Teorie psychodiagnostiky a psychometrie Eva Rozehnalová, Radvan Bahbouh

Obsah Druhy norem Q – třídění McCallova plošná normalizace Standardní skóry Standardizace

Druhy norem Subjektivní Ideálová Funkční Statistická Závislá na kritériu (criterion based): úspěšnost podle splnění určitých požadavků Populačně závislá (population based): úspěšnost podle výsledků ostatních

Q-třídění Nucená normalizace Používá se u kategoriálních proměnných Kopíruje normální rozdělení Přiřazuje se do předem daných kategorií (nejčastěji 5) Využití také při ratingu

McCallova plošná normalizace Axiom normality = předpoklad, že duševní vlastnosti mají (podobně jako fyzické vlastnosti) v populaci normální rozložení. Nerovnoměrné rozložení výsledků je dané spíše charakteristikami testu než dané vlastnosti. HS Percentily Z-skór

ST. SKÓR = Z-skór * st. odchylka + střední hodnota Standardní skóry Název Střední hodnota St. odchylka IQ skóry 100 15 STENY 5,5 2 STENINY 5 T-skóry 50 10 ST. SKÓR = Z-skór * st. odchylka + střední hodnota

Standardní skóry

Standardizace transformace hrubých skórů na standardní (normalizace) sjednocení, unifikace testové procedury (instrukce, pracovní podmínky, chování examinátora, ale i motivace probanda) shromáždění a zpracování reprezentativních dat do podoby norem normativní a standardizační vzorek Populační, parciální a lokální normy

Standardizace vývojově citlivých skórů Několik skupin dětí, věkově vzdálených tím méně, čím více v tom období roste průměrný výkon. Průměrná věková křivka výkonu v testu: vypočítáme průměry pro řadu věkových skupin, které se budou navzájem překrývat (např. 3,6-3,8 a 3,7-3,9) a naneseme je na graf vždy do středu vymezeného věkového období Pro hrubé skóry jednotlivých probandů zjistíme deviační hrubý skór (vzdálenost HS od věkové křivky) a tyto deviační hrubé skóry standardizujeme K věkové křivce průměru můžeme dokreslit další křivky, které budou odpovídat IQ 85, 115, 130 a podobně. Z grafu bude tedy možné při zjištění HS dítěte určitého věku ihned zjistit, v jakém pásmu IQ se nachází.