Umělecké směry 1. poloviny 20. století

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Moderní umělecké směry 1. poloviny 20. století
Advertisements

KUBISMUS a Pablo Picasso.
Výtvarné umění v 19. století II.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Kubismus I. Polovina 20. století.
KUBISMUS.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice,
Abstraktní expresionismus
Předpoklady nástupu moderních směrů 20. století
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Moderní umělecké směry KUBISMUS
Expresionismus Expresionismus - evropský umělecký směr.
SURREALISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
VY_52_INOVACE_DEK_51 ABSTRAKCE PŘED 1. SVĚTOVOU VÁLKOU
KUBOFUTURISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
VY_52_INOVACE_DEK_54 SURREALISMUS
Umělecké směry 20. století
Dadaismus I. polovina 20. století.
FUTURISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová
MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY NA POČÁTKU 20. STOLETÍ - OPAKOVÁNÍ Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka,
Moderní umělecké směry v literatuře
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Christian Morgenstern
FUTURISMUS Mgr. Lucie Rusová český jazyk a literatura
SURREALISMUS Jana Bobčíková.
‚,myšlení za absence jakékoli kontroly vykonávané rozumem a bez jakýchkoli morálních či estetických zřetelů‘‘ Tento směr patří k proudu imaginativního.
orig. =by=Beleven= corp. 2007
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
Poezie ve světové literatuře
Umělecké směry 20. století
DADAISMUS Jana Bobčíková.
Dadaismus byl mezinárodním stavem mysli nebo spíše životním stylem, než hnutím…
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20
Dadaismus Předmět: výtvarná výchova. Jak vzniknul a co to je Avantgardní umělecký směr Avantgardní umělecký směr Vznikl v roce 1916 ve Švýcarsku, v roce.
AVANTGARDNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY
SURREALISMUS.
Téma: Světoví básníci 1. poloviny 20. století
KUBISMUS.
Surrealismus.
Malířství mezi válkami DADAISMUS
Evropské umění počátku 20. století
Futurismus.
Nevědomí Souhrn duševních procesů, které probíhají mimo duševní oblast a pozornost člověka. Zapomenuté a potlačené objekty a pudy. Neuvědomovaná oblast.
Dadaismus.
SURREALISMUS Mgr. Lucie Rusová
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Umělecké směry přelomu století Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Mgr. Marie Havránková PŘEDSTAVITELÉ SVĚTOVÉ POEZIE Literatura 1. pol. 20. stol. 2. ročník Srpen 2012.
Česká literatura konce 19. století  Časopis Moderní revue – dekadenti (Jiří Karásek ze Lvovic) Karel Hlaváček  Manifest České moderny Josef Svatopluk.
POEZIE 1.POL. 20. ST. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastPoezie 1.pol. 20. stol. Datum vytvoření
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Mgr. Marie Havránková POETISMUS A SURREALISMUS
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Kubismus Název školy: Zš Karla klíče Hostinné
AVANTGARDNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY
Moderní umělecké směry Číslo DUM: VY_32_INOVACE_DVK_4_12
Moderní umělecké směry Číslo DUM: VY_32_INOVACE_DVK_4_11
Poezie ve světě v 1.polovině 20.století
Česká meziválečná poezie
DADAISMUS.
Malířství mezi válkami DADAISMUS
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Umění a kultura, výtvarná výchova, Surrealismus v malířství Autor: Mgr.
Transkript prezentace:

Umělecké směry 1. poloviny 20. století Expresionismus – definice, umění Kubismus - definice, umění Dadaismus - definice, umění Surrealismus - definice, umění Futurismus - definice, umění

Expresionismus V. Je charakteristický zaměřením na vnitřní psychické stavy (impresionismus se soustředí na dojmy a pocity z okolí), vyjadřuje se barevnou a tvarovou deformací. Exprese = výraz V literatuře je zaměřen na vyjádření individuálních prožitků, dostatečně silných, aby se mohly stát pravdivou realitou, emocionálně srozumitelnou. Velkým impulsem k rozvoji expresionismu byla deziluze 1. světové války a sociální konflikty, v nichž se bezprostředně reflektuje krize humanity. Zpět

Surrealismus III. A. Breton – Manifest surrealismu Freud velmi oprávněně zaměřil svoji kritiku na sen. Je skutečně nepřípustné, že tato nemalá část duševní aktivity, protože přinejmenším od narození člověka do jeho smrti myšlení nijak neustává, součet momentů snění, i když se bere v úvahu jen čistý sen, sen ve spánku, není z hlediska času menší než součet momentů reality, anebo řekněme pouze: momentů bdění na sebe doposud tak málo upoutala pozornost. Zpět

Surrealismus IV. Apollinaire - Pásmo U středozemního moře jsi dnes na pobřeží Pod citroníky jež celý rok kvetou svěží A v chaluhách plují ryby obrazy Mesiáše Jsi v zahradě hospůdky v okolí Prahy Hledě na mandelinku spící v růžovém kalichu V achátech svatovítských zříš zděšen své vlastní rysy Jda na Hradčany nahoru a poslouchaje k večeru Jak v hospodách české písně zpívají Hle jsi uprostřed melounů v Marseilli Hle sedíš v Římě pod japonskou mišpulí Zpět

Surrealismus V. Jeho představitelé chtěli svým dílem co nejvíce vyjít vstříc přirozenému smyslu člověka pro obrazotvornost a fantazii. Čerpali z psychoanalytického učení S. Freuda a snažili se najít nejpůvodnější zdroj umělecké tvorby v lidském podvědomí, kde podle S. Freuda převládá sexuální pud. Typické odpoutání od zobrazení vnější skutečnosti; vnější model nahrazen vnitřním modelem, malba má být optickým vyjádřením umělcových představ, pramenících v hlubinách lidské psychiky (nevědomí, podvědomí, sen). Fantazijní básnické výtvarné prvky jsou uskutečňované metodou tzv. psychického automatismu Básníci se pokoušeli zaznamenat proud nahodilých pocitů, představ, snů a halucinací bez kontroly rozumové logiky, objevuje se zde typ básně tzv. pásmo Zpět

Kubismus II. Apollinaire - Kravata Zpět K S R V A O V J A I TU NE ŠŤAST NOU KTEROU TU NOSÍŠ A JEŽ TĚ ZDOBÍ VZDĚLANČE ZA CHCEŠ-LI HOĎ DÝCHATI VOLNĚ Zpět

Kubismus III. Umělecký směr založený kolem roku 1910 v Paříži P. Picassem a G. Braquem. Charakteristické je opuštění perspektivního zobrazování prostoru (klasické malířství) a naproti tomu dochází k zdůraznění základních geometrických tvarů objektů Předměty redukovány na základní geometrické tvary, tyto části, ve skutečnosti nazírané z různých úhlů, jsou zobrazeny najednou a vedle sebe v ploše obrazu. Volnou asociaci představ směřovali k postižení „nadskutečna“. Důraz kladli také na grafickou úpravu básní Zpět

Futurismus II DOPIS "PASSÉISTICKÉHO" PÁNA MLADÉ KRASAVICI iiiiiiiiiiiiiiii lllllllllllllll ááááááááááááá áááááá + Miluji tě + - × 29 lichotek + luna a potůčky pějí pod stromy ......... ráj mých paží Přijď štěstí + - × - 3 000 měsíčně + prsten nicotnosssssst s rubíny 8 000 + 6 000 botičky. Zítra u mne. Buď rozumnou. Tři futuristické polibky Zpět

Futurismus III Marinetti –BITVA V 9 POSCHODÍCH NA MONT ALTISSIMO Zpět

Futurismus IV Vznik futurismu je spojen s Futuristickým manifestem F. T. Marinettiho Futurismus programově neguje dosavadní estetické konvence a literární formy (zvláště v poezii), oslavuje dynamiku technického světa a industriální společnost a za projev této dynamiky považuje i sociální revoluci se všemi nezbytnými rysy militarismu (Marinetti byl zastáncem fašismu) Zpět

Dadaismus II umělecké literární a výtvarné hnutí založené v roce 1916 T. Tzarou od roku 1920 centrem Paříž Podstatou dadaismu je negace konvenčního umění i života, a to formou nesmyslného, provokativního počínání; ve výtvarném umění zejména použití ready-mades (nalezené objekty, předměty denní potřeby povýšené na umělecké předměty). Od pol. 20. let dadaismus plynule přecházel v surrealismus. Používají se různé techniky, např. koláž, asambláž, frotáž… Umělci – Ernst, Arp, Duchamp Literární tvorba je založena na náhodě a nevědomí. Zpět