Laboratorní a terénní cvičení

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
BOTANIKA ORGANELY ROSTLINNÝCH BUNĚK
Advertisements

GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Praktická cvičení z botaniky
A jak je to u živočichů? (tkáně)
Tematická oblast: Laboratorní a terénní cvičení
Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi II.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_3.1 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi II. Vektorová grafika – výplň, pero Typ: DUM - kombinovaný.
Tematická oblast: biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
OBECNÁ BIOLOGIE MIKROSKOPOVÁNÍ
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_3.15 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi II. PowerPoint - animace Typ: DUM - kombinovaný.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Tematická oblast: biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi I.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA
Mikroskopování Mgr. Zuzana Holemá-Skřivánková
Tematická oblast: Laboratorní a terénní cvičení
Mikroskopické pozorování buněk cibule
60.1 Základy mikroskopování
EUKARYOTICKÁ BUŇKA Velikost – v mikrometrech (10–100, i větší)
Biologie E
Tematická oblast: Laboratorní a terénní cvičení
Tematická oblast: Laboratorní a terénní cvičení
Tematická oblast: biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_2.17 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi I. Rastrová grafika-hromadné úpravy Typ: DUM -
Základní postupy v biologii
TEMATICKÁ OBLAST: Biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_ 2.7 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi I. Textový editor – matematické výrazy Typ: DUM.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Pionýrů 400, Frýdek-Místek
Tematická oblast: Laboratorní a terénní cvičení Rostlinná pletiva I.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_ P9 _ 1.9 TEMATICKÁ OBLAST: Biologie člověka s rozsahem pro ZŠ Metabolické procesy trávicí soustavy TYP: DUM výkladový.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_ P4_2.3 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi I. Tabulkový kalkulátor-databázové funkce Typ:
O buňce a mikroskopování, vnější a vnitřní stavba rostlin
PowerPoint – šablony, záhlaví
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_3.16 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi II. PowerPoint - Album Typ: DUM - kombinovaný Předmět:
TÉMATICKÁ OBLAST:Biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
TEMATICKÁ OBLAST: Biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Pozorování rostlinných buněk a jejich struktur
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_534.
Tematická oblast: biologie člověka s rozsahem pro ZŠ Svalová soustava
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_1.9 Tematická oblast: Hardware, software a informační sítě Porty a rozhraní Typ: DUM - kombinovaný Předmět: ICT Ročník:
Laboratorní práce č. 2 Jehličnany Mgr. Helena Roubalová
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_ P6 _ 1. 6 Tematická oblast: Laboratorní a terénní cvičení Rostlinná pletiva II. Typ:DUM - kombinovaný Předmět: Biologie.
Název školy Základní škola a mateřská škola Drnholec, okres Břeclav, příspěvková organizace Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony.
Uspořádání rostlinného těla
POVRCHY ROSTLIN Stavba rostlinné buňky
Mikroskopování 6. třída Mgr. Zuzana Holemá-Skřivánková
Dýchací soustava Mgr. Šárka Dohnalová Číslo šablony: III/2
Tematická oblast: laboratorní a terénní cvičení
Aktivita č.4: Biologie pod mikroskopem
2. Laboratorní cvičení.
Průduchy v pokožce listů
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Laboratorní práce č. 3 List
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM Plastidy.
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tematický celek: LES Téma: POZNÁVÁME PŘÍRODU Ročník: 6. Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
3. Laboratorní práce Pokožka listu s průduchy
VY_32_INOVACE_07_Rostlinná buňka
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: ZÁKLADNÍ PROJEVY ŽIVOTA
Rostlinná buňka.
4. Buňky.
Botanika Rostlinná Buňka.
Transkript prezentace:

Laboratorní a terénní cvičení Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P6_1.3 Laboratorní a terénní cvičení Pozorování plastidů Typ:DUM - kombinovaný Předmět: biologie Ročník: 3. r. (6leté), 2. r. (4leté) Zpracováno v rámci projektu EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0296 Zpracovatel: Mgr. Šárka Dohnalová Gymnázium, Třinec, příspěvková organizace Datum vytvoření: říjen 2013

METODICKÝ LIST Studenti a učitel donesou rostlinný materiál. Před započetím práce učitel pomoci prezentace připomene základní stavbu rostlinné eukaryotické buňky. Na obrázcích učitel ukáže části, které budou studenti mikroskopovat. Učitel zopakuje základní pravidla mikroskopování. Pro zápis použijeme předepsaný protokol. Studenti a učitel donesou rostlinný materiál. Před započetím práce učitel pomocí prezentace připomene základní stavbu rostlinné eukaryotické buňky. Na obrázcích učitel ukáže části, které budou studenti mikroskopovat. Učitel zopakuje základní pravidla mikroskopování. Pro zápis použijeme předepsaný protokol.

Laboratorní cvičení č. Téma: Pozorování plastidů Pracoval(a): …………………………….. Datum: …………………………….. Pomůcky: mikroskop s příslušenstvím, mech měřík, vodní mor, plod šípku,rajče, brambor. Úloha č. 1. – 3. Závěr: ……………………………..

Teoretický základ ke cvičení. Plastidy jsou organelami rostlinných buněk. Jsou to membránové organely, které se diferencují z proplastidů. Rozhodujícím vnějším faktorem je světlo. Podle přítomnosti barviv rozeznáváme : chloroplasty (obsahují chlorofyl) chromoplasty (barevná barviva) leukoplasty (nemají barviva). Plastidy jsou semiautonomní organely.

Pozorování chloroplastů vodního moru nebo mechu měříku Úloha č.1 Pozorování chloroplastů vodního moru nebo mechu měříku

Postup č. 1 Pomůcky: vodní mor,mech měřík. Pinzetou odtrhneme fyloid, přeneseme do kapky vody na podložní sklíčko a zhotovíme nativní preparát. Vyhledáme buňky mezi okrajem fyloidu a středním žebrem. Mikroskopujeme při velkém zvětšení. Zakreslíme 2-3buňky detailně a popíšeme.

Chromoplasty v dužinách plodů. Úloha č.2 Chromoplasty v dužinách plodů.

Postup č.2 Pomůcky: šípek růže, plod rajčete. Z povrchu šípku nebo rajčete seřízneme skalpelem odřezek podobný patce chleba. Ze zbytku řežeme skalpelem tenké příčné řezy. Řezy přeneseme do Petriho misky s vodou. Z nejtenčích řezů zhotovíme nativní preparát. Mikroskopujeme a vybereme nejtenčí místo řezu. Zakreslíme a popíšeme 2-3buňky.

Leukoplasty v zásobních orgánech rostlin. Úloha č.3 Leukoplasty v zásobních orgánech rostlin.

Postup č.3 Pomůcky: hlíza brambory. Z povrchu řezu brambory seškrábeme skalpelem dužinu. Rozetřeme na podložní sklíčko a vytvoříme nativní preparát. Pod krycím sklem prosajeme zředěný Lugoův roztok a silně zacloníme. Pozorujeme, zakreslíme a popíšeme 2-3buňky.

Pomocné trvalé preparáty. http://web2.mendelu.cz/af_211_multitext/obecna_botanika/preparaty/velke/bunka/pr_velke_chromopl http://studentplzen.wbs.cz/bunka2.jpg https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS

http://web2.mendelu.cz/af_211_multitext/obecna_botanika/preparaty/velke/bunka/pr_velke_skrob2_brambor.jpg

Odpověz na otázky: Vysvětli příčinu změny barvy podzimního listí. Uveď konkrétní příklady červeného, hnědého, žlutého stromového listí. Co způsobuje bílou barvu květů?

Možnosti: svůj názor -práce se mi povedla, líbila a proč. Závěr: Možnosti: svůj názor -práce se mi povedla, líbila a proč.