Termodynamika řešená úloha Petr Machálek.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
EU peníze školám Základní škola a Mateřská škola Tábor, Helsinská 2732 Název projektu: Moderní škola – naše budoucnost Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Molekulová fyzika a termodynamika
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
KINETICKÁ TEORIE STAVBY LÁTEK.
Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně
KALORIMETR.
ROVNOMĚRNÝ POHYB.
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_D2 – 15.
Mechanika tekutin Kapalin Plynů Tekutost
SPŠ SE Liberec a VOŠ Mgr. Jaromír Osčádal
Měření a výpočet přijatého a odevzdaného tepla
Měrná tepelná kapacita procvičení © Petr Špína 2011
Termika příklady.
Teplota Termodynamická (absolutní) teplota, T
ZÁPADOČESKÁ UNIVERZITA Fakulta aplikovaných věd Semestrální práce z předmětu Matematické modelování NESATCIONÁRNÍ VEDENÍ TEPLA – POROVNÁNÍ VÝPOČTU S.
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_62_INOVACE_A1 – 25.
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Roztok homogenní směs 2 a více látek.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Zpracováno v rámci OP VK - EU peníze školám Jednička ve vzdělávání.
Řešení úloh v testech Scio z obecných studijních předpokladů zadaných ve školním roce 2012/2013 pro 9. ročník (36. – 44. úloha) IV. označení digitálního.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
FEM model pohybu vlhkostního pole ve dřevě - rychlost navlhání dřeva
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Atmosférický tlak a jeho měření
Tepelné jevy.
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
TEPLOTNÍ ROZTAŽNOST PEVNÝCH TĚLES.
-14- Vnitřní energie, práce a teplo, 1. td. Zákon Jan Klíma
Pokusné určení tepla.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo smlouvy: 4250/21/7.1.4/2011 Číslo klíčové aktivity: EU OPVK 1.4 III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_686.
Řešená fyzikální úloha gravitační síla. Strategie řešení fyzikálních úloh 1.náčrt 2.zápis 3.výchozí vztahy 4.odhad 5.úprava vztahů a výpočet 6.porovnání.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_685.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Pokatilov Gleb Fyzikální vektory část b) Brambory.
KALORIMETRICKÁ ROVNICE
Směsi plynů Rozdělení výpočtu plynů :
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo smlouvy: 4250/21/7.1.4/2011 Číslo klíčové aktivity: EU OPVK 1.4 III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění.
Příklad tepelně izolované soustavy:
Práce, výkon Energie Teplo Poznej fyzika
Spočítej Sbírka úloh z fyziky pro ZŠ Sbírka úloh z fyziky pro ZŠ str. 84, příklad 550 str. 84, příklad 550 Bazén o objemu 45m 3 se má naplnit vodou o teplotě.
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Teplo ZŠ Velké Březno.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_687.
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_C2 – 09.
Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí.
Měrná tepelná kapacita © Petr Špína 2011 foto
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Radomír Tomášů Název šablonyIII/2.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM ZMĚNA VNITŘNÍ ENERGIE TĚLESA KONÁNÍM PRÁCE.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Fyzika 8 Měrná tepelná kapacita látky. 3. Měrná tepelná kapacita látky Dvě tělesa z různých látek o stejné hmotnosti přijmou stejné teplo, ale jejich.
KALORIMETRICKÁ ROVNICE
Hustota a její měření.
Stavová rovnice ideálního plynu
Spočítej Bazén o objemu 45m3 se má naplnit vodou o teplotě
-14- Vnitřní energie, práce a teplo, 1. td. Zákon Jan Klíma
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_13_TEPLO_TEST_VEDOMOSTI Název materiálu:
zpracovaný v rámci projektu
TEPLO.
Teplo VY_32_INOVACE_19_Teplo Autor: Pavlína Čermáková
Průměrná rychlost ZŠ Velké Březno.
Přijaté teplo. (protokol). Téma Téma: Určení přijatého a odevzdaného tepla tělesem při tepelné výměně. Úkol: Úkol: Určení tepla odevzdaného horkou vodou.
Třída 3.A 15. hodina.
TEPLOTNÍ ROZTAŽNOST PEVNÝCH TĚLES.
Transkript prezentace:

Termodynamika řešená úloha Petr Machálek

Zadání Do lavoru s pěti litry vody o teplotě 15 °C přilejeme 1,5 litrů vody s teplotou 100 °C. Jaká bude výsledná teplota t po smíchání tekutin v lavoru?

Zadání Do lavoru s pěti litry vody o teplotě 15 °C přilejeme 1,5 litrů vody s teplotou 100 °C. Jaká bude výsledná teplota t po smíchání tekutin v lavoru? m = 6,5 kg t = ? °C m1 = 1,5 kg t1 = 100 °C m2 = 5 kg t2 = 15 °C

Fyzikální úvaha Teplo Q1, které přijme chladnější těleso, musí být stejně velké jako teplo Q2, které odevzdá těleso o vyšší teplotě: 𝑄 1 = 𝑄 2 Za Q dosadíme z kalorimetrické rovnice: 𝑚 2 .𝑐. 𝑡− 𝑡 2 = 𝑚 1 .𝑐.( 𝑡 1 −𝑡), kde 𝑡− 𝑡 1 je rozdíl teplot mezi teplotou v lavoru před a po tepelné výměně.

Fyzikální úvaha - odhad Výslednou teplotu vzniklého tělesa můžeme očekávat někde mezi teplotami 15 °C a 100 °C. Výsledná teplota nesmí být ani vyšší ani nižší! Protože studené vody bylo asi 3x víc, můžeme očekávat výslednou teplotu blíže k teplotě chladného tělesa. Odhadujeme t = 40 °C.

Výpočet Výchozí rovnice: 𝒎 𝟐 .𝒄. 𝒕− 𝒕 𝟐 = 𝒎 𝟏 .𝒄.( 𝒕 𝟏 −𝒕) 𝒎 𝟐 .𝒄. 𝒕− 𝒕 𝟐 = 𝒎 𝟏 .𝒄.( 𝒕 𝟏 −𝒕) Na obou stranách rovnice máme měrnou tepelnou kapacitu, celou rovnici jí vydělíme a získáme: 𝒎 𝟐 . 𝒕− 𝒕 𝟐 = 𝒎 𝟏 .( 𝒕 𝟏 −𝒕) Roznásobíme závorky: 𝒎 𝟐 .𝒕− 𝒎 𝟐 . 𝒕 𝟐 = 𝒎 𝟏 . 𝒕 𝟏 − 𝒎 𝟏 .𝒕 Výrazy s neznámou t dáme na levou stranu a ostatní na pravou stranu rovnice: 𝒎 𝟐 .𝒕+ 𝒎 𝟏 .𝒕= 𝒎 𝟏 . 𝒕 𝟏 + 𝒎 𝟐 . 𝒕 𝟐 Na levé straně vytkneme t před závorku: 𝒕.( 𝒎 𝟐 + 𝒎 𝟏 )= 𝒎 𝟏 . 𝒕 𝟏 + 𝒎 𝟐 . 𝒕 𝟐 Výrazem v závorce vydělíme celou rovnici, čímž osamostatníme neznámou t, dosadíme a vypočteme: 𝒕= 𝒎 𝟏 . 𝒕 𝟏 + 𝒎 𝟐 . 𝒕 𝟐 ( 𝒎 𝟐 + 𝒎 𝟏 ) 𝒕= 𝟏,𝟓.𝟏𝟎𝟎+𝟓.𝟏𝟓 (𝟏,𝟓+𝟓) = 𝟐𝟐𝟓 𝟔,𝟓 = 34,6°C

Fyzikální úvaha – porovnání s odhadem Náš odhad: 40 °C Vypočtená hodnota: 34,6 °C Vypočtená hodnota se číselně příliš neliší od našeho prvotního odhadu. Leží v intervalu 15 – 100 °C. Je blíže hodnotě 15 °C. Proto se můžeme domnívat, že náš výpočet je správný! Pozn.: To, že se z rovnice vykrátila měrná tepelná kapacita, znamená, že takový teplotní posun by nastal, kdybychom použili i jinou tekutinu.

Odpověď: Do lavoru s pěti litry vody o teplotě 15 °C přilejeme 1,5 litrů vody s teplotou 100 °C. Jaká bude výsledná teplota t po smíchání tekutin v lavoru? m = 6,5 kg t = 34,6 °C m1 = 1,5 kg t1 = 100 °C m2 = 5 kg t2 = 15 °C Výsledná teplota vody po smíchání nádob bude 34,6 °C.

Zamysli se před experimentem… Naměříš při experimentu tutéž hodnotu, ke které jsme došli výpočtem (34,6 °C)? Jestliže ne, uveď okolnosti, za kterých by mohla být nižší, a okolnosti, za kterých by mohla být vyšší. Své odpovědi řádně zdůvodni! A teď, hurá do pokusu!