Servisní úkony vozů Škoda-auto Naftové motory Zdeněk Doležel
Rozdělení servisních služeb Autorizovaný servis Nezávislý servis
Autorizovaní servisní partneři Škoda všichni autorizovaní servisní partneři Škoda k dispozici speciální nářadí a kvalitní diagnostické systémy, které ve spojení s technologickými postupy předepsanými výrobcem zajišťují perfektní funkčnost a spolehlivost. Neustále rostoucí úroveň technologií používaných ve vozidle vyžaduje odpovídající kvalifikaci odborného personálu. K zabezpečení tohoto požadavku provádí výrobce pravidelná školení pracovníků autorizovaných servisů, aby měli stále k dispozici nejnovější informace důležité pro jejich činnost.
Test kvality práce Test kvality práce autorizovaných servisních partnerů Škoda, který provedla společnost DEKRA Automobil a.s. v roce 2009. Test byl zaměřen mimo jiné na kvalitu provedení pravidelné servisní prohlídky a spočíval v tom, že na voze Škoda Fabia bylo předem nainstalováno vždy 5 závad, které měl servisní technik při pečlivé kontrole odhalit a odstranit.
Údržba SERVISNÍ PROHLÍDKY Abyste vůz udrželi dlouho v kondici a funkční a případně nenechali propadnout nároky na záruku, je nutné absolvovat pravidelné servisní prohlídky u autorizovaného servisního partnera Škoda. VÝMĚNA OLEJE Autorizovaný servisní partner Škoda Vám pravidelně vymění olej a olejový filtr, aby byl zaručen hladký provoz motoru a jeho dlouhá životnost.
Údržba SERVIS BATERIE Nejen na zimu musí být baterie v bezvadném stavu. Autorizovaný servisní partner Škoda zkontroluje stav baterie a postará se o její bezporuchový provoz. SERVIS KLIMATIZACE Test těsnosti klimatizačního systému, kontrola funkce a tlaky klimatizace a měření množství chladiva. Všechny práce jsou provedeny přesně podle předpisů výrobce a použity nejmodernější zařízení doporučené výrobcem.
Údržba GEOMETRIE NÁPRAV VOZU Nesprávná geometrie náprav způsobuje nerovnoměrné opotřebení pneumatik vozu.
Servisní intervaly vozů Škoda Na vozy Škoda se vztahují buď pevné servisní intervaly s označením QG0 a QG2 nebo prodloužený servisní interval s proměnnými intervaly s označením QG1. Přitom platí následující pravidla:
Pevné servisní intervaly QG0 U vozů modelové řady Favorit, Felicia, Octavia Tour a Fabia: výměna motorového oleje každých 15 000 km nebo 1 rok, podle toho, co nastane dříve. U vozů Felicia s dieselovým motorem je interval výměny motorového oleje každých 7 500 km nebo 1 rok, podle toho, co nastane dříve servisní prohlídka vozu každých 30 000 km nebo 1 rok, podle toho, co nastane dříve U vozů modelové řady Octavia, Roomster a Nová Fabia: výměna motorového oleje každých 15 000 km nebo 1 rok, podle toho, co nastane dříve servisní prohlídka vozu každých 30 000 km nebo po 2 letech, podle toho, co nastane dříve
Pevné servisní intervaly QG2 Výměna motorového oleje každých 15 000 km nebo 1 rok podle toho, co nastane dříve po každých 30 000 km nebo 2 letech provést servisní prohlídku, přičemž servisní prohlídka zahrnuje vždy výměnu motorového oleje
Proměnlivý servisní interval QG1 proměnlivý servisní interval je závislý na intenzitě provozu vozidla a místních podmínkách, ve kterých je vozidlo provozováno servisní prohlídka se provádí podle ukazatele proměnlivých servisních intervalů, avšak nejpozději po 2 letech Displej (maxidot) proměnlivé délky servisních intervalů vždy včas upozorní na termín servisní prohlídky.
Proměnlivý servisní interval QG1 Řidič má k dispozici zvolit na displeji informaci o počtu dní nebo zbývajících km do servisní prohlídky
Servisní intervaly vozů Škoda Informaci o tom, jaký servisní interval je nastaven na Vašem voze, naleznete na datovém štítku v servisní knížce nebo u rezervního kola. Podrobnější informace týkající se servisních intervalů jsou uvedeny v palubní literatuře, která je součástí každého vozu.
Servisní intervaly – Favorit, Felicia
Servisní intervaly – Octavia Tour
Servisní intervaly – Fabia
Servisní intervaly – Superb
Servisní intervaly – Octavia, Roomster, Fabia II
Servisní intervaly – Superb II
Země se zvýšeným obsahem síry v motorové naftě V těchto zemích je nutné provádět výměnu motorového oleje u vznětových motorů každých 7 500 km.
Typy servisní prohlídky Servisní prohlídka podle proměnného ukazatele Servisní prohlídka každé 2 roky nebo každých 30 000 km Servisní prohlídka každé 4 roky nebo každých 60 000 km Pouze dodatečné práce (bez servisní prohlídky)
Servisní prohlídka Při každé prohlídce: Zkontrolovat zda není překročeno datum použitelnosti autolékárničky. Zeptat se zákazníka, zda si přeje vyměnit stírací lišty. Zeptat se zákazníka, zda si přeje naplnit náplň do ostřikovačů (čisticí a nemrznoucí kapalinu). Informovat zákazníka o nedostatcích vyžadujících opravu, které byly zjištěny během prohlídky.
Servisní úkony při každé prohlídce Přečíst paměť závad všech systémů Vynulovat ukazatel servisních intervalů Kontrola funkce vložky zámku Zkontrolovat funkci střešního okna a namazat vodicí lišty Motorový olej: vypustit nebo odsát, vyměnit olejový filtr, nalít nový olej Zkontrolovat akumulátor Zkontrolovat znečištění oddělovacího prostoru, případně vyčistit Vyměnit čistič paliva - vznětový motor při provozu na naftu, která neodpovídá normě DIN EN 590 (každých 30 000 km) Zkontrolovat množství brzdové kapaliny, případně doplnit
Servisní úkony při každé prohlídce Zkontrolovat brzdovou soustavu na netěsnosti a poškození Zkontrolovat tloušťku brzdového obložení Zkontrolovat tlak vzduchu v pneumatikách (včetně rezervního kola) - případně tlak upravit Zkontrolovat druh a způsob opotřebení pneumatik (včetně rezervního kola) Zkontrolovat a zapsat hloubku profilu pneumatik (včetně rezervního kola) (PL..., PP..., ZP..., ZL..., REZ...) Zkontrolovat datum použitelnosti sady pro opravu pneumatik (je-li ve výbavě) Zkontrolovat ochranný nátěr spodku a lak karoserie Zkontrolovat tažné zařízení (s odnímatelným ramenem - výrobce Profsvar)
Servisní úkony při každé prohlídce Vyměnit prachový a pylový filtr pro prostor cestujících: Výměna (každých 60 000 km nebo 2 roky) Zkontrolovat funkci všech spínačů elektrických spotřebičů, ukazatelů a ovládacích prvků - každých 60 000 km nebo 4 roky Zkontrolovat funkci stíračů a ostřikovačů skel a stav stíracích lišt, příp. seřídit a doplnit kapalinu - každých 60 000 km nebo 4 roky Pohledová kontrola motoru a dílů v motorovém prostoru na netěsnosti a poškození - každých 60 000 km nebo 4 roky Zkontrolovat a zapsat mrazuvzdornost chladicí kapaliny ...... °C, těsnost chladicí soustavy, případně doplnit chladicí kapalinu - každých 60 000 km nebo 4 roky Řemen alternátoru - zkontrolovat stav a u motorů bez napínací kladky zkontrolovat také napnutí - každých 60 000 km nebo 4 roky Pohledová kontrola převodovky, hnacích hřídelů a ochranných manžet kloubů na netěsnosti a poškození - každých 60 000 km nebo 4 roky
Servisní úkony při každé prohlídce Zkontrolovat kulové čepy a ochranné manžety na netěsnosti a poškození - každých 60 000 km nebo 4 roky Zkontrolovat vůli, upevnění a vlnovcová těsnění hlavic spojovací tyče - každých 60 000 km nebo 4 roky Zkontrolovat výfukový systém na netěsnost, poškození a upevnění - každých 60 000 km nebo 4 roky 6stupňová automatická převodovka 09G: zkontrolovat, případně doplnit ATF - každých 60 000 km nebo 4 roky Vyměnit olej a filtr: 6stupňová převodovka DSG - každých 60 000 km Zkontrolovat, případně seřídit světlomety - každých 60 000 km nebo 4 roky Promazat mechanizmus zámku víka motorového prostoru - každých 60 000 km nebo 4 roky Nálepku „Příští servisní prohlídka“ nalepit na bok panelu přístrojové desky (na straně řidiče) a označit termín příští prohlídky, tzn. podle ukazatele nebo časový a kilometrový termín
Servisní úkony Každé 2 roky Po 3 letech, pak každé 2 roky Každé 3 roky Výměna brzdové kapaliny (vozy do MR 2010) Prachový a pylový filtr pro prostor cestujících: Výměna (vozy, které najedou méně jak 60 000 km za 2 roky) Po 3 letech, pak každé 2 roky Výměna brzdové kapaliny (vozy od MR 2011) Každé 3 roky Vyměnit olej: Haldex spojka (vozy 4x4) - vozy od MR 2010 Každé 4 roky Vyměnit náplň sady pro opravu pneumatik (je-li ve výbavě) sledovat datum použitelnosti Každých 6 let Vyměnit záložní zdroj sirény varovného zařízení
Servisní úkony Každých 60 000 km Každých 90 000 km Vyměnit olej: Haldex spojka (vozy 4x4) - vozy do MR 2009 Každých 90 000 km Výměna čističe paliva (vznětový motor při provozu na naftu, která odpovídá normě DIN EN 590) Každých 90 000 km nebo 6 let Čištění pouzdra a výměna vložky vzduchového filtru Každých 120 000 km Výměna ozubeného řemene vačkového hřídele (vznětové motory PD do MR 2006) Každých 150 000 km Výměna ozubeného řemene vačkového hřídele (vznětové motory PD od MR 2007)
Servisní úkony Při 150 000 km, pak každých 30 000 km Kontrola filtru pevných částic - vznětové motory PD a vznětové motory Common Rail 1. generace s DPF (CEGA) Každých 180 000 km Výměna ozubeného řemene vačkového hřídele - vznětové motory Common Rail 1. generace (CEGA Při 180 000 km, pak každých 30 000 km Kontrola filtru pevných částic - vznětové motory Common Rail 2. generace s DPF (CAYC, CLCB, CFHC) Každých 210 000 km Výměna ozubeného řemene vačkového hřídele - vznětové motory Common Rail 2. generace (CAYC, CLCB, CFHC) Každých 240 000 km Výměna napínací kladky ozubeného řemene (vznětové motory PD do MR 2006) Každých 300 000 km Výměna napínací kladky ozubeného řemene (vznětové motory PD od MR 2007)
Zkouška emisí u vozidel se vznětovým motorem Zkouška se má provádět venku a podle možnosti v návaznosti na zkušební jízdu. Není-li to z určitých důvodů (povětrnost, překročení hluku v obytných oblastech) možné, může být zkouška provedena v dílně. Z důvodu hluku má být víko motorového prostoru během měření zavřeno k prvnímu zapadnutí. Pohledová kontrola Připojena hadice odvětrání klikové skříně Palivová soustava a vstřikovací čerpadlo musí být těsné Výfuková soustava musí být neporušená a těsná Připojeny všechny podtlakové hadice Zkušební a nastavovací podmínky Teplota oleje min. 80 °C Vypnuty všechny elektrické spotřebiče V paměti závad není uložena žádná závada Připojení zkušebních přístrojů Připojit zkušební přístroj dle návodu k obsluze přístroje. Spustit motor, zahřát na provozní teplotu a nechat běžet na volnoběh. Provést měření emisí.
Kontrolní hodnoty pro měření emisí vznětových motorů Teplota oleje: Od teploty oleje min. 60 °C zahřát motor pomocí 10-ti sešlápnutí pedálu akcelerace do maximálních otáček na min. 80 °C. Korigovaný součinitel absorbce: Stanoveno metodou volné akcelerace. Kód motoru BMN Teplota oleje min. 80 °C Volnoběžné otáčky (1/min) 700 … 900 Maximální otáčky (1/min) 5000 … 5400 Korigovaný součinitel absorbce (1/m) - homologační hodnota 0,5 Číslo sondy 1 Modus měření B Podíl času měření 0,5 s
Výměna motorového oleje Ve výrobním závodě byl motor naplněn kvalitním olejem, který můžete používat celoročně s výjimkou oblastí s extrémním klimatem. Při plnění můžete oleje vzájemně míchat. To však neplatí pro vozidla s proměnlivými servisními intervaly (QG1). Následující specifikace (normy VW) musejí být na obalech uvedeny samostatně, nebo společně s jinými specifikacemi.
Specifikace motorového oleje pro vozidla s proměnlivými servisními intervaly (QG1) Vznětové motory Specifikace motorového oleje 1,9 l/77 kW TDI PD - EU4 VW 506 01, VW 507 00 1,9 l/77 kW TDI PD DPF - EU4 VW 507 00 2,0 l/103 kW TDI PD - EU4 2,0 l/103 kW TDI PD DPF - EU4 2,0 l/125 kW TDI CR - EU5 Vozidla s proměnlivými servisními intervaly (QG1) musí používat pouze výše uvedené oleje. Z důvodů zachování vlastností oleje, které jsou dány jeho specifikací, doporučuje se doplnění oleje pouze olejem stejné specifikace. Ve výjimečném případě se smí doplnit max. 0,5 l motorového oleje specifikace VW 505 01 (pouze vznětové motory).
Specifikace motorového oleje pro vozidla s pevnými servisními intervaly (QG2) Vznětové motory Specifikace motorového oleje 1,9 l/77 kW TDI PD - EU4 VW 505 01 1,9 l/77 kW TDI PD DPF - EU4 VW 507 00 2,0 l/103 kW TDI PD - EU4 2,0 l/103 kW TDI PD DPF - EU4 2,0 l/125 kW TDI CR - EU5
Kontrola výšky hladiny motorového oleje Upozornění Hladina oleje nesmí být v žádném případě nad oblastí -a- nebezpečí poškození katalyzátoru. Při měření hladiny oleje musí vozidlo stát vodorovně. Po vypnutí motoru několik minut vyčkejte, aby mohl olej natéci zpět do olejové vany. Vytáhnout měrku oleje, otřít čistým hadříkem a měrku opět zasunout až na doraz. Měrku znovu vytáhnout a odečíst stav oleje. Hladina oleje v oblasti -a- – Olej se nesmí doplnit. Hladina oleje v oblasti -b- – Olej se může doplnit. Může se stát, že potom hladina oleje vystoupí do oblasti -a-. Hladina oleje v oblasti -c- – Olej se musí doplnit. Stačí, když potom hladina oleje vystoupí do oblasti -b-.
Výměna oleje a filtru - 6stupňová převodovka DSG Potřebné speciální nářadí, kontrolní a měřicí přístroje a pomocné prostředky Diagnostický, měřicí a informační systém -VAS 505X- Adaptér k naplnění olej např. -V.A.G 6262- nebo -VAS 6262A- Zachycovací vana Ochranné brýle Ochranné rukavice kleště na pružné spony Předpoklady Motor vypnutý Vozidlo ve vodorovné poloze, všechny nástavce zvedáku musí být ve stejné výšce, tím je zajištěna vodorovná poloha. Volící páka v ,,P" -VAS 505x- je připojen. Teplota převodového oleje nesmí při začátku kontroly přesáhnout teplotu 35 °C.
Výměna oleje spojky Haldex Potřebné speciální nářadí, kontrolní a měřicí přístroje a pomocné prostředky Přípravek pro plnění (např. -VAS 6291-) Převodový olej Zvednout vozidlo. K výměně použít přípravek pro plnění (např. -VAS 6291-). Postavit pod vozidlo zachycovací nádobu.
Výměna olejového filtru Potřebné speciální nářadí, kontrolní a měřicí přístroje a pomocné prostředky Klíč na olejový filtr, resp. klíč 36 nebo 32
Výměna čističe paliva
Výměna brzdové kapaliny Potřebné speciální nářadí, kontrolní a měřicí přístroje a pomocné prostředky Odsávací zařízení Přístroj pro plnění a odvzdušňování brzdového systému (např. -ROMESS S15- nebo -VAS 5234-) Použít pouze novou originální brzdovou kapalinu FMVSS 571.116 DOT 4
Výměna brzdové kapaliny
Pohledová kontrola motoru a dílů v motorovém prostoru na netěsnost a poškození Kontrola motoru a dílů v motorovém prostoru na netěsnost a poškození (shora i zespoda vozidla). Kontrola vedení, hadic a přípojů palivové soustavy a chladicího a topného systému na netěsnosti, odřená místa, pórovitost a lámavost. Kontrola převodovky, resp. rozvodovky (rozvodovek) a Haldex spojky na netěsnosti (např. vypouštěcí šroub, hnací hřídele, tyčové ústrojí řízení, atd.). Kontrola řízení, těsnicích manžet vývodů spojovací tyče řízení a manžet řízení na poškození a správnou polohu. Kontrola ochranných manžet kulových čepů na poškození, těsnost a správnou polohu.
Kontrola stavu řemene alternátoru Potřebné speciální nářadí, kontrolní a měřicí přístroje a pomocné prostředky Nástrčný klíč Zkontrolovat řemen alternátoru na: Trhliny ve spodní části (natržení, lomy v jádru, lomy v příčném řezu). Oddělení jednotlivých vrstev (krycí vrstva, tažné prvky). Zálom ve spodní části. Roztřepení tažných prvků. Opotřebení boků (otěr materiálu, vytrhané boky, ztvrdnutí boků, sklovité a ztvrdlé povrchy). Stopy po oleji a tuku. Správné napnutí.
Kontrola huštění pneumatik Při použití pneumatik se zimním vzorkem je nutné hodnotu tlaku zvýšit o 0,2 bar/20 kPa
Kontrola pneumatik (včetně rezervního kola) Na vozidle smí být použity pouze pneumatiky stejné konstrukce, přičemž na každé nápravě musí být pneumatiky stejné značky a stejného dezénu! Pneumatiky starší než 6 let mají být použity pouze v nouzovém případě s opatrným způsobem jízdy. Servisní prohlídka: Zkontrolovat běhoun a boky pneumatik na poškození, příp. odstranit cizí tělesa, jako např. hřebíky nebo střepy. Zkontrolovat pneumatiky na plošky, jednostranné opotřebení běhounu, porézní boky, řezná poškození a průrazy. Zjištěné nedostatky sdělit zákazníkovi a upozornit na příslušnou oprav Kontrola druhu a způsobu opotřebení Podle způsobu opotřebení běhounu pneumatik předních kol se nechá usuzovat na nutnost kontroly sbíhavosti kol a úhlu odklonu: Při vzniku hran na běhounu je pravděpodobnou příčinou nesprávná hodnota sbíhavosti. Při jednostranném opotřebení běhounu je pravděpodobnou příčinou nesprávná hodnota úhlu odklonu kola. Pokud jsou zjištěny tyto druhy opotřebení pneumatik, je nutno zjistit příčinu opotřebení proměřením geometrie nastavení kol.
Kontrola tloušťky brzdového obložení Pro lepší posouzení tloušťky brzdového obložení demontovat kola. Označit polohu kola. Vyšroubovat kolové šrouby a kolo odejmout. Mez opotřebení brzdového obložení -a- je 7,5 mm včetně opěrné desky V případě, že tloušťka obložení (včetně opěrné desky) klesne pod 7,5 mm, vyměnit brzdové obložení zásadně na celé nápravě (opravárenský úkon). Zkontrolovat zároveň i brzdové kotouče na poškození (rýhy, praskliny) a opotřebení (min. tloušťka)
Kontrola stavu (množství) chladicí kapaliny Vyrovnávací nádržka se nachází v motorovém prostoru na levé straně Zkontrolovat stav chladicí kapaliny pouze při stojícím motoru Předepsaný stav chladicí kapaliny při servisní prohlídce –šipka Studený motor: mezi značkami „MAX“ a „MIN“. Teplý motor: mírně nad značku „MAX“. Jiné chladicí kapaliny mohou velmi negativně ovlivnit antikorozní ochranu chladicího systému. Chladicí kapaliny dle normy TL VW 774 G (G12 PLUS PLUS) zaručují dokonalou ochranu proti mrazu, korozi, usazování vápence a navíc zvyšují bod varu.
Kontrola filtru pevných částic Zkontrolovat pevné připevnění a připojení všech vedení a snímačů k filtru pevných částic. Zkontrolovat filtr pevných částic na těsnost, poškození a upevnění. Motory TDI PD: Navolit »Blok naměřených hodnot 68« a přečíst okamžitou hodnotu v zobrazovaném poli 2 (stupeň naplnění filtru pevných částic; v gramech). Mez naplnění filtru pevných částic:
Kontrola filtru pevných částic
Kontrola akumulátoru Kontrola akumulátoru zahrnuje následující pracovní úkony: Vizuální kontrola Kontrola magického oka Kontrola napětí bez proudové zátěže (klidového napětí) Kontrola napětí s proudovou zátěží V závislosti na výsledku kontroly s proudovou zátěží provést kontrolu odběru proudu při nabíjení.
Dodatečné informace pro zákazníka o servisních prohlídkách a údržbě Informace pro použití vozidla za „ztížených provozních podmínek“: Mistr servisní dílny musí zákazníka bezpodmínečně upozornit na skutečnost, že servisní intervaly jsou stanoveny pro provoz vozidla v normálních provozních podmínkách. Při provozu vozidla ve „ztížených provozních podmínkách“ je nutno servisní intervaly zkrátit.
Dodatečné informace pro zákazníka o servisních prohlídkách a údržbě Pod pojmem „ztížené provozní podmínky“ se rozumí kromě jiného také to, že vůz je trvale v provozu za následující, alespoň jedné podmínky: Tažení přívěsu nebo používání střešního nosiče zavazadel Provoz vozidla na prašných, nerovných, bahnitých či solí ošetřených vozovkách. Jízda na krátké vzdálenosti a provoz za teploty okolního vzduchu pod bodem mrazu.
Dodatečné informace pro zákazníka o servisních prohlídkách a údržbě V případě, že nastala jedna nebo více uvedených „ztížených provozních podmínek“, vysvětlete a poraďte zákazníkovi, které servisní intervaly je třeba zkrátit, např.: Předčasná výměna oleje. Vyčištění, případně výměna filtrační vložky v tělese vzduchového filtru.
Dodatečné informace pro zákazníka o servisních prohlídkách a údržbě Všeobecné informace: Informujte svého zákazníka, že je nutno nechat provádět servisní prohlídky přesně podle předpisu a žádnou nevynechat. Ukažte zákazníkovi umístění nálepky na boku panelu přístrojové desky (včetně termínu příštího servisního úkonu). Kromě toho zapište do příslušného pole v Servisní knížce, kdy je nutno provést další servisní prohlídku včetně dodatečných operací. Výměna oleje musí být provedena v daném intervalu
Dodatečné informace pro zákazníka o servisních prohlídkách a údržbě Doporučte zákazníkovi, aby za účelem zajištění provozní spolehlivosti a funkčnosti vozidla včetně zachování nároku na záruku, nechával bezpodmínečně provádět také následující dodatečné úkony: Výměnu brzdové kapaliny (pokud možno spojit se servisní prohlídkou): Vozy do MR 2010: každé 2 roky. Vozy od MR 2011: po 3 letech, pak každé 2 roky.