* aneb než se vydáme natáčet… * Kontrola baterií a jejich zásob – obecně platí, že bychom měli mít baterie na přibližně dvojnásobnou až trojnásobnou dobu než je budoucí délka záznamu. V prodeji jsou i baterie alternativních výrobců, takže nás to nezruinuje. * Dostatek paměti – náhradní paměťová karta se vždy hodí. Vyhneme se rozhodování který záběr vymazat, abychom natočili jiný. * Kontrola stativu – nechybí nám šroubovací zámek na kameru nebo rukojeť stativu? * Čistící soupravou odstraníme nečistoty z objektivu a z displeje. * Přibalíme další nutné příslušenství (např. mikrofon, sluchátka, vodotěsný obal apod.).
* Zoom je super, ale ne vždy. * Zoomování během záběru může přinést do scény akční atmosféru (jak je možno vidět na novodobých akčních filmech), ale jestliže se tak natočí každý záběr, zoom bude působit rušivě a výsledný film bude nedívatelný. * Při mnohonásobném přiblížení a točení bez stativu a bez optické stabilizace se výsledek bude rovnat katastrofě. Film bude roztřepaný a rozkývaný, míra pohybování obrazu bude stoupat s délkou záznamu (unavené ruce) a s mírou přiblížení (zorný úhel se zmenší a tím pádem je využita menší plocha čipu). * Při zoomování se držíme pravidla: * celek->polocelek->detail * a pokud možno, při zoomování přerušíme nahrávání
* Kam na záběr umístit objekty? * Nikdy neumísťujeme primární objekt doprostřed! Schválně se podívejte třeba na zprávy a sledujte, kam „profík“ umístil hlasatelku. Je buď mírně napravo nebo mírně vlevo. * Záběr pořídíme z takového úhlu, abychom snímané objekty mohli umístit přibližně do třetiny záběru. (např. 1. třetina – chlapec, 2. třetina – dívka, 3. třetina – maminka => dvě děti si hrají a maminka v pozadí je hlídá). * Horizont nesmí být přesně v polovině obrazu, je lepší, když je mírně dole (točíme např. východ slunce) nebo mírně nahoře (točíme např. fotbalové utkání)
* Rozhovor… * Při rozhovoru je důležité dodržet jedno pravidlo: * Jedna kamera natáčí jednoho hovořícího zleva a druhá kamera natáčí druhého hovořícího zprava. Obě kamery jsou tedy na jedné straně od dvojice. * Nedodržení tohoto pravidla přináší do záběru element, který diváka vyvede z prostorové orientace. Kamera A Kamera B Hovořící B Hovořící A Rozhovor
* Další pravidla: * Při pohybu kamery (tzv. švenk) kamerou nepohybujeme příliš rychle, aby nebyl záznam rozmazaný (až na výjimky, např. průjezd auta blízko kolem kameramana) – divák nesmí být ani chvilku dezorientován v prostoru. * Při točení panoramatického záběru kamerou otáčíme velmi, velmi pomalu. * Ještě před samotným natáčením si ujasníme scénář, aby nás nic nepřekvapilo. * Při každém záběru myslíme na to, že video budeme i stříhat. Čím lépe natočené záběry budou, tím méně práce je pak se střihem a jinými úpravami. * Při natáčení nic nekomentujeme. Je to projev amaterizmu a nezkušenosti. Případné komentáře se mohou doplnit ve střižně.
* Autor: Petr Machálek * Vzdělávací oblast:Člověk a svět práce * Vzdělávací obor: Digitální technologie * Ročník: 9. * Období použití: 1. pololetí šk. roku * Vytvořeno: * Způsob použití: * DUM lze použít s projektorem při výkladu nového učiva, žáci mají při výkladu k dispozici počítače k vyhledávání upřesňujících informací. * Dále je DUM žáky využíván při domácí přípravě.