FYZIKA PRO II. ROČNÍK GYMNÁZIA

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kruhový děj s ideálním plynem
Advertisements

PRÁCE VYKONANÁ PLYNEM.
STRUKTURA A VLASTNOSTI plynného skupenství látek
KRUHOVÝ DĚJ S IDEÁLNÍM PLYNEM.
16. Kruhový děj s ideálním plynem, 2. termodynamický zákon
Tepelné motory Jan Nguyen 2.D Telskol.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
IDEÁLNÍ PLYN Stavová rovnice.
Spalovací motory – termodynamika objemového stroje
Julius Robert von Mayer
Spalovací motory zážehové
Struktura a vlastnosti plynu
MOTORY VY_32_INOVACE_03 - MOTORY.
SPALOVACÍ MOTORY (TEORIE)
Čtyřdobý zážehový motor (čtyřtakt)
VY_32_INOVACE_FYZ_RO_11 Digitální učební materiál
TEPELNÉ MOTORY.
Chemická termodynamika II
Plyny.
8. RELATIVISTICKÁ DYNAMIKA
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Výuka předmětu automobily
Co je to motor? Zařízení zpravidla přeměňující energii z chemické reakce (zpravidla hoření) na energii pohybovou. Motor je obvykle součástí a pohonem.
Digitální učební materiál
Spalovací motory.
ZÁŽEHOVÝ MOTOR.
Grantový projekt multimediální výuky
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
VYUŽITÍ TEPELNÉ ENERGIE V PRAXI
Tepelné motory.
Tepelné motory. Tepelné motory Parní stroj Vaří-li se voda v hrnci s poklicí, pára poklici nadzvedá koná práci Parní stroj přeměňuje teplo.
Vznětový motor Zbyněk Plch, Tercie, 2008.
MOTORY Ondřej Hornig 2006.
Tepelné stroje -motory
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
Elektronická učebnice – II
Pístové spalovací motory
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Fyzika 8.ročník ZŠ Spalovací motory Creation IP&RK.
SPALOVACÍ MOTORY.
Spalovací motory s pístem
Čtyřdobý motor 1.Čtyřdobý spalovací motor 1.Čtyřdobý spalovací motor 1.Čtyřdobý spalovací motor 1.Čtyřdobý spalovací motor 2.Carnotův cyklus 2.Carnotův.
Čtyřdobý zážehový motor – konstrukce, popis činnosti
Tepelné motory.
SPALOVACÍ MOTORY (TEORIE)
KRUHOVÝ DĚJ S IDEÁLNÍM PLYNEM
KRUHOVÝ DĚJ S IDEÁLNÍM PLYNEM
Mgr. Lenka Hanáková 2.ročník Gymnázium Otrokovice
Struktura a vlastnosti plynů
Spalovací Motory Benzínové
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Charakteristika pístového spalovacího motoru. Žák se seznámí s čtyřdobým.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 8 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. Co mají tyto věci společného?
Spalovací motory čtyřdobé (mění tepelnou energii na mechanickou) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Tučímová. Dostupné.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_19 Název materiáluTepelné.
Ročník: 2. ročník strojírenských učebních oborů Typ šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací obor: Strojnictví Téma: Spalovací.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_15 Název materiáluAdiabatický.
16. Kruhový děj s ideálním plynem, 2. termodynamický zákon
Pístové spalovací motory
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Spalovací motory VY_32_INOVACE_29_Spalovací motory
Střední průmyslová škola a Střední odborné učiliště Uničov, Školní 164
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Spalovací motor Název školy: Základní škola Brána Nová Paka
5. Děje v plynech a jejich využití v praxi
Struktura a vlastnosti plynu
Fyzika 8.ročník ZŠ Spalovací motory Creation IP&RK.
KRUHOVÝ DĚJ S IDEÁLNÍM PLYNEM.
ADIABATICKÝ DĚJ S IDEÁLNÍM PLYNEM.
Spalovací motory čtyřdobé (mění tepelnou energii na mechanickou)
Transkript prezentace:

FYZIKA PRO II. ROČNÍK GYMNÁZIA F4 - KRUHOVÝ DĚJ Mgr. Monika Bouchalová Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace vznikla na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo: CZ.1.07/1.1.24/01.0114 s názvem „Podpora chemického a fyzikálního vzdělávání na gymnáziu Komenského v Havířově“ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

práce vykonaná plynem při stálém a proměnném tlaku kruhový děj druhý termodynamický zákon tepelné motory

4. 1. PRÁCE PLYNU PŘI STÁLÉM TLAKU při expanzi koná práci plyn (∆V > 0) při kompresi konají práci vnější síly (∆V < 0) Práce plynu při konstantním tlaku: F Př.: Plyn uzavřený v nádobě s pohyblivým pístem. tlaková síla práce vykonaná plynem ∆s S

4. 1. PRÁCE PLYNU PŘI STÁLÉM TLAKU Práce vykonaná plynem při izobarickém ději je rovna součinu tlaku plynu a přírůstku jeho objemu.

Práce plynu vyjádřená graficky: (pracovní diagram) 4. 1. PRÁCE PLYNU PŘI STÁLÉM TLAKU Práce plynu vyjádřená graficky: (pracovní diagram) Práce plynu vykonaná při izobarickém ději, při němž přejde plyn ze stavu A do stavu B, je znázorněna obsahem plochy ležící pod izobarou. p A B W´ V1 ∆V V2 V

4. 1. PRÁCE PLYNU PŘI PROMĚNNÉM TLAKU B p12 V1 V2 ∆V V

4. 1. PRÁCE PLYNU PŘI PROMĚNNÉM TLAKU B B p12 W´ V1 V2 ∆V V V1 V2 V Práce vykonaná plynem při zvětšení jeho objemu je v p-V diagramu znázorněna obsahem plochy, která leží pod příslušným úsekem křivky p = f(V).

PRÁCE PLYNU - Řešte úlohy: 105/3 Jakou práci vykoná plyn při stálém tlaku 0,15 MPa, jestliže se jeho objem zvětší o 2,0 l? 105/4 Jakou práci vykoná plyn, jestliže se jeho původní objem 0,2 m3 při stálém tlaku 0,5 MPa ztrojnásobí?

PRÁCE PLYNU - Řešte úlohy: 105/5 Vodík má hmotnost 5 kg a teplotu O °C. O kolik se musela zvýšit jeho teplota, aby při izobarickém ději vykonal práci 37,4 kJ? [300 J] [0,2 MJ]

4. 2. KRUHOVÝ (CYKLICKÝ) DĚJ je termodynamický děj, při kterém pracovní látka koná práci a vrací se do výchozího stavu.   V p-V diagramu je znázorněn uzavřenou křivkou. p V1 V2 V

4. 2. KRUHOVÝ (CYKLICKÝ) DĚJ  expanze A → B → C plocha V1ABCV2 (práce vykonaná plynem při expanzi) p B A C V1 V2 V

4. 2. KRUHOVÝ DĚJ expanze A → B → C plocha V1ABCV2 (práce vykonaná plynem při expanzi) komprese C → D → A plocha V1ADCV2 (práce vykonaná okolními tělesy) p B A C D V1 V2 V

4. 2. KRUHOVÝ DĚJ p B Obsah plochy uvnitř křivky znázorňuje užitečnou práci vykonanou plynem.  A C W´ D V1 V2 V Celková změna VE pracovní látky po ukončení jednoho cyklu je nulová. ∆U = 0

ohřívač PL 4. 2. KRUHOVÝ DĚJ ohřívač těleso, od kterého pracovní látka příjme teplo Q1, T1 - teplota ohřívače ohřívač T1 Q1 PL

ohřívač PL chladič 4. 2. KRUHOVÝ DĚJ ohřívač těleso, od kterého pracovní látka příjme teplo Q1, T1 - teplota ohřívače chladič těleso, kterému pracovní látka předá teplo Q2, T2 - teplota chladiče ohřívač T1 Q1 W´= Q1 - Q2 PL Q2 chladič T2

ohřívač PL chladič 4. 2. KRUHOVÝ DĚJ 1. termodynamický zákon: T1 Q1 W´= Q1 - Q2 PL Q2 chladič T2

4. 2. KRUHOVÝ DĚJ Celková práce W´, kterou vykoná pracovní látka během jednoho cyklu, se rovná celkovému teplu Q, které příjme během tohoto cyklu od okolí. Účinnost η kruhového děje je dána vztahem:

4. 2. KRUHOVÝ DĚJ – CARNOTŮV CYKLUS je nejznámějším příkladem vratného kruhového děje skládá se ze čtyř fází: expanze izotermická p A p1 1 - izoterma B p2 V1 V2 V

4. 2. KRUHOVÝ DĚJ – CARNOTŮV CYKLUS je nejznámějším příkladem vratného kruhového děje skládá se ze čtyř fází: expanze 1. izotermická 2. adiabatická p A p1 1 - izoterma B p2 2 - adiabata p3 C V1 V2 V3 V

4. 2. KRUHOVÝ DĚJ – CARNOTŮV CYKLUS je nejznámějším příkladem vratného kruhového děje skládá se ze čtyř fází: expanze 1. izotermická 2. adiabatická komprese 3. izotermická p A p1 1 - izoterma B p2 2 - adiabata p4 D 3 p3 C V1 V4 V2 V3 V

4. 2. KRUHOVÝ DĚJ – CARNOTŮV CYKLUS je nejznámějším příkladem vratného kruhového děje skládá se ze čtyř fází: expanze 1. izotermická 2. adiabatická komprese 3. izotermická 4. adiabatická p A p1 1 - izoterma B p2 4 2 - adiabata p4 D 3 p3 C V1 V4 V2 V3 V

4. 2. KRUHOVÝ DĚJ – CARNOTŮV CYKLUS Účinnost není závislá na druhu použitého plynu. p A Q1 B ∆Q = 0 W´ ∆Q = 0 D C Q2 V

4. 2. KRUHOVÝ DĚJ Termodynamické děje lze rozdělit na vratné (reverzibilní) děje – původního stavu lze dosáhnout obrácením pořadí jednotlivých úkonů. nevratné (ireverzibilní) děje – probíhají bez vnějšího působení pouze v jednom směru. K dosažení původního stavu je nutno vynaložit určitou energii, která nepatří dané soustavě. V přírodě jsou všechny reálné děje nevratné.

KRUHOVÝ DĚJ - Řešte úlohy: 3.103 Na obr. je nakreslen graf kruhového děje s ideálním plynem v diagramu p-V. Sled stavů plynu je ABCA. Určete a) práci, kterou plyn vykoná při ději zobrazeném úsečkou AB, b) práci, kterou plyn vykoná při ději zobrazeném úsečkou CA, c) práci, kterou plyn vykoná při kruhovém ději ABCA.

KRUHOVÝ DĚJ - Řešte úlohy: 3.104 Na obr. je nakreslen graf kruhového děje s ideálním plynem v diagramu p–V. Sled stavů plynu je ABCDA. Určete a) práci, kterou plyn vykoná při ději zobrazeném úsečkou AB, b) práci, kterou plyn vykoná při ději zobrazeném úsečkou BC, c) celkovou práci vykonanou při kruhovém ději ABCDA.

ohřívač PL chladič 4. 3. DRUHÝ TERMODYNAMICKÝ ZÁKON T1 Q1 W´= Q1 - Q2 TEPELNÉ MOTORY Periodicky pracující stroje fungující na principu kruhových dějů v plynu. Tepelný motor přijímá teplo od teplejšího tělesa (ohřívače), část z něj odevzdá chladnějšímu tělesu (chladiči) část přemění na mechanickou práci. ohřívač T1 Q1 W´= Q1 - Q2 PL Q2 chladič T2

Perpetuum mobile 1. druhu: 4. 3. DRUHÝ TERMODYNAMICKÝ ZÁKON 1. TDZ nedovoluje určit směr, ve kterém může TD děj probíhat. Je možný přenos tepla z teplejšího tělesa na chladnější, ale taky naopak. Perpetuum mobile 1. druhu: není možné sestrojit periodicky pracující stroj, který by měl výkon vetší než příkon. ohřívač T1 Q1 W´= Q1 - Q2 PL Q2 chladič T2

ohřívač PL 4. 3. DRUHÝ TERMODYNAMICKÝ ZÁKON T1 Q1 W´= Q1 TDZ umožňuje sestrojit Perpetuum mobile (2. druhu)   Cyklicky pracující stroj pracující podle tohoto schématu. (Mohl by trvale pracovat jen ochlazováním jednoho tělesa.) T1 Q1 W´= Q1 PL

4. 3. DRUHÝ TERMODYNAMICKÝ ZÁKON W. Thomsonova a Planckova formulace   Není možné sestrojit periodicky pracující tepelný stroj, který by jen přijímal teplo od ohřívače a vykonal stejně velkou práci.

4. 3. DRUHÝ TERMODYNAMICKÝ ZÁKON W. Thomsonova a Planckova formulace   Obr.: 1 - William Thomson - lord Kelvin Obr.: 2 - Max Planck

4. 3. DRUHÝ TERMODYNAMICKÝ ZÁKON Clausiova formulace Není možné, aby studenější těleso samovolně předávalo teplo tělesu teplejšímu. Obr.: 3 - Rudolf Clausius

4. 3. DRUHÝ TERMODYNAMICKÝ ZÁKON W. Thomsonova a Ostwaldova formulace Nelze sestrojit perpetum mobile druhého druhu. Obr.: 4 - Wilhelm Ostwald

4. 3. DRUHÝ TERMODYNAMICKÝ ZÁKON Carnotova formulace Žádný tepelný stroj pracující mezi dvěma teplotami  nemůže mít vyšší účinnost  než Carnotův stroj pracující mezi stejnými teplotami. Obr.: 5 - Sadi Carnot

Popisuje chování látek v blízkosti absolutní nulové teploty 4. 3. (DRUHÝ) TERMODYNAMICKÝ ZÁKON TŘETÍ TERMODYNAMICKÝ ZÁKON vyjadřuje nedosažitelnost absolutní nuly. Popisuje chování látek  v blízkosti absolutní nulové teploty

4. 4. TEPELNÉ MOTORY přeměňují část vnitřní energie paliva v mechanickou energii (hořením, při jaderných reakcích,…) Skládají se ze tří části: pracovní látky ohřívače chladiče

4. 4. TEPELNÉ MOTORY Rozdělení: Parní motory pracovní látkou je vodní pára z parního kotle. Spalovací motory pracovní látkou je plyn, vznikající hořením paliva uvnitř motoru.

4. 4. TEPELNÉ MOTORY Parní motory parní stroj první tepelný motor vhodný pro využití v průmyslu a dopravě (konec 18. stol. James Watt) Obr.: 6

4. 4. TEPELNÉ MOTORY Parní motory Obr.: 7 - Animované schéma práce stroje.

4. 4. TEPELNÉ MOTORY Parní motory Obr.: 8 Schematický popis jednoválcového parního stroje. 1 - Píst 2 - Pístní tyč 3 - Křižák 4 - Ojnice 5 - Klika čepu ojnice 6 - Excentrický mechanismus (jednoduchý vnější rozvod) 7 - Setrvačník 8 - Šoupátko 9 - Wattův odstředivý regulátor.

4. 4. TEPELNÉ MOTORY Parní motory parní turbína soustava kol s lopatkami, na které dopadá pára a roztáčí je Obr.: 9

4. 4. TEPELNÉ MOTORY B) Spalovací motory Rozdělení: zážehový vznětový pracovní látkou je plyn, vznikající hořením paliva uvnitř motoru. Rozdělení: zážehový čtyřdobý dvoudobý trojdobý vznětový proudový raketový

4. 4. TEPELNÉ MOTORY – (1) zážehový - čtyřdobý pracovní látkou je směs benzínových par a vzduchu. Princip: sání – otevře se sací ventil a do válce se nasaje směs paliva a vzduchu, ventil se uzavře komprese – píst stlačí nasátou směs a svíčka ji jiskrou vznítí výbuch – expanze – směs vybuchne a zatlačí na píst výfuk – otevře se výfukový ventil a vyhořelá směs je pístem vytlačena ven Cyklus se opakuje. Obr.: 10

4. 4. TEPELNÉ MOTORY – (1) zážehový - čtyřdobý Popište princip: Obr.: 11

4. 4. TEPELNÉ MOTORY – (1) zážehový- dvoudobý Pracovní fáze motoru: sání a komprese   Píst se pohybuje směrem nahoru. Vzniká podtlak, tím se nasaje do klikové skříně zápalná směs. Uzavírá se výfukový a přepouštěcí kanál. Směs v prostoru nad pístem se stlačuje, nastává komprese. Obr.: 12

4. 4. TEPELNÉ MOTORY – (1) zážehový- dvoudobý Pracovní fáze motoru: expanze a výfuk  Před horní úvratí přeskočí jiskra, nastává zážeh a expanze. Expanzí je píst tlačen dolů. Spodní hrana pístu uzavírá sací kanál. Směs v klikové skříni se pohybem pístu stlačuje. Při dalším pohybu pístu otevírá horní hrana pístu výfukový kanál, pak i přepouštěcí kanál a stlačená směs začne vytlačovat zplodiny a dostává se do prostoru nad píst. Obr.: 12

4. 4. TEPELNÉ MOTORY – (1) zážehový- dvoudobý Obr.: 13 Vizualizace přibližuje význam správně vyladěného výfuku - sledujte proudění zeleně vyznačené čerstvé směsi.

4. 4. TEPELNÉ MOTORY – (1) zážehový - dvoudobý Použití (benzínové motory malých výkonů): jednostopá motorová vozidla - mopedy, skútry, starší automobily - Trabant, Wartburg motorové pily, křovinořezy, sekačky na trávu

4. 4. TEPELNÉ MOTORY – (1) zážehový - trojdobý rotační stroje - Wankelův motor; cyklicky se zvětšuje a zmenšuje prostor mezi válcem a pístem, těžiště se rovnoměrně otáčí Obr.: 15 Obr.: 14 - Felix Wankel

4. 4. TEPELNÉ MOTORY – (1) zážehový - trojdobý Automobilový průmysl: Citroen   Dnes japonská Mazda  ve sportovních  automobilech ruská Lada ve vozidlech ozbrojených složek Ruska. Obr.: 16

4. 4. TEPELNÉ MOTORY – (2) vznětový dieselový motor -  naftový motor - Dieselův motor  palivo – nafta tzv. kompresní zapalování výhodou je velká tažná síla při nízkých otáčkách Obr.: 17 - Rudolf Diesel

4. 4. TEPELNÉ MOTORY – (2) vznětový Pracuje jako čtyřdobý nebo dvoudobý spalovací motor. Pracovní fáze čtyřdobého vznětového motoru: Sání  píst se pohybuje směrem dolů přes sací ventil nasává vzduch. Komprese  oba ventily jsou uzavřené píst se pohybuje nahoru a stlačuje nasátý vzduch (zmenšuje se objem, zvětšuje se tlak a teplota) do válce je vstříknuto palivo

4. 4. TEPELNÉ MOTORY – (2) vznětový Expanze  oba ventily jsou uzavřené směs paliva a vzduchu se vznítí a hoří zvýší se teplota i tlak vzniklých plynů ty expandují a během pohybu pístu směrem dolů konají práci Výfuk  píst se pohybuje nahoru výfukový ventil je otevřený splodiny z pracovního prostoru válce jsou vytlačovány ven

4. 4. TEPELNÉ MOTORY – (3) proudový princip akce a reakce palivo – kerosin (podobný petroleji) Obr.: 18 - Frank Whittle

4. 4. TEPELNÉ MOTORY – (3) proudový Obr.: 19 části turbodmychadlo, kterým vstupuje vzduch kompresor vzduch stlačí spalovací komora – do stlačeného vzduchu se vstříkne palivo, zažehnutím směsi se uvolní energie a vznikající horké plyny vycházejí ze spalovací komory a roztáčejí turbínu v zadní části motoru (+) velká účinnost, (–) hluk a spotřeba

4. 4. TEPELNÉ MOTORY – (3) proudový Obr.: 20

4. 4. TEPELNÉ MOTORY – (4) raketový akce a reakce… pracuje i ve vzduchoprázdnu (mimo atmosféru) použití: vynesení družic, kosmických sond na oběžnou dráhu, pohon raketoplánu má zásoby paliva a kyslíku (zápalná směs) pevné palivo – připravené předem (použití u pomocných raketových motorů, které se po dosažení rychlosti odhazují) tekuté palivo – v oddělených zásobnících, lépe se ovládá

4. 4. TEPELNÉ MOTORY – (4) raketový pevné palivo Obr.: 21

Raketoplán používá dva pomocné motory na tuhé palivo. 4. 4. TEPELNÉ MOTORY – (4) raketový Raketoplán používá dva pomocné motory na tuhé palivo. Obr.: 22

4. 4. TEPELNÉ MOTORY – (4) raketový tekuté palivo výkonnější, účinnější, složitější. využívá dvě nádrže – na palivo a okysličovadlo Obr.: 23

4. 4. TEPELNÉ MOTORY Tepelné motory pracují cyklicky v tzv. rozpojeném cyklu (po expanzi je plyn vypuzován a komprimuje se nová dávka). Expanzní práce plynu je větší než práce kompresní, kterou s plynem konají vnější síly.  

4. 4. TEPELNÉ MOTORY maximální účinnost tepelného motoru pracujícího mezi teplotami T1 a T2 je: účinnost je tím větší, čím je teplota ohřívače je teplota chladiče větší menší

4. 4. TEPELNÉ MOTORY Tepelný motor η max η parní stroj 0,35 0,09 - 0,15 parní turbína 0,60 0,25 - 0,35 plynová turbína 0,55 0,22 - 0,37 čtyřdobý zážehový 0,65 0,20 - 0,33 vznětový motor 0,73 0,30 - 0,42 raketový motor 0,75 0,50

ÚČINNOST- Řešte úlohy: 3.105 Určete maximální účinnost parního stroje, který pracuje s párou teploty 177 °C a jehož chladič má teplotu 42 °C. 3.106 Jaká je teplota chladiče parního stroje, je-li při teplotě páry 200 °C jeho účinnost 21 %?

ÚČINNOST- Řešte úlohy: 3.107 Carnotův tepelný stroj má účinnost 12 %. Určete teplo- tu ohřívače a teplotu chladiče, je-li rozdíl jejich teplot 40 °C. 3.108 Carnotův tepelný stroj, jehož ohřívač má teplotu 127 °C, nabere při každém cyklu teplo 20 kJ a odevzdá chladiči teplo 16 kJ. Určete teplotu chladiče.

ÚČINNOST- Řešte úlohy: 3.109 Tepelný stroj má při teplotě chladiče 7 °C účinnost 40 %. Tato účinnost má být zvýšena na 50 %. O jakou hodnotu se musí zvýšit teplota ohřívače? 3.110 Plyn v tepelném stroji přijal během jednoho cyklu od ohřívače teplo 5,6 MJ a odevzdal chladiči teplo 4,7 MJ. Jakou práci při tom vykonal? Jaká je účinnost tohoto stroje?

Použitá literatura Literatura: BARTUŠKA, K., SVOBODA,E. Molekulová fyzika a termika, Fyzika pro gymnázia. Praha: Prometheus, 2006. ISBN 80-7196-200-7 LEPIL, O. Sbírka úloh pro střední školy. Fyzika Praha: Prometheus, 2010. ISBN 978-80-7196-266-3 Obrázky: Obrázky 1 - 8 [online]. [cit. 2012-07-19]. Dostupné z: [1] - http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/de/William_Thomson_1st_Baron_Kelvin.jpg/434px-William_Thomson_1st_Baron_Kelvin.jpg [2] - http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d7/Max_planck.jpg [3] - http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/40/Clausius.jpg [4] - http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d7/Wilhelm_Ostwald.jpg/545px-Wilhelm_Ostwald.jpg [5] - http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/80/Sadi_Carnot.jpeg/250px-Sadi_Carnot.jpeg [6] - http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/82/SwanningtonEngine_01.jpg/800px-SwanningtonEngine_01.jpg [7] - http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f0/Steam_engine_in_action.gif [8] - http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/72/Steam_engine_nomenclature.png/800px-Steam_engine_nomenclature.png

Použitá literatura Obrázky 9 - 18 [online]. [cit. 2012-07-23]. Dostupné z: [9] - http://www.automatizace.cz/images/article/5204_a_0509_strnka_17_obraz_0002.jpg [10] - http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/dc/4StrokeEngine_Ortho_3D_Small.gif [11] - http://www.zbynekmlcoch.cz/informace/texty/automobily-motocykly/zazehovy-a-vznetovy-motor-video-princip-demonstrace-jaky-je-rozdil-mezi-motory [12] - http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/33/Two-Stroke_Engine.gif [13] - http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fc/DEWankel.JPG [14] - http://digitaljournal.com/img/8/7/3/i/5/1/9/o/020823Wankel.jpg [15] - http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/da/Wankel_Cycle_anim.gif [16] - http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fc/DEWankel.JPG [17] - http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/90/Diesel_1883.jpg [18] - http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/df/Frank_Whittle_CH_011867.jpg [19] - BARTUŠKA, K., SVOBODA,E. Molekulová fyzika a termika, Fyzika pro gymnázia. Praha: Prometheus, 2006. ISBN 80-7196-200-7 Obrázky 11 - 23 [online]. [cit. 2012-07-25]. Dostupné z: [20] - http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/ce/Turbojet_operation-_centrifugal_flow.png [21] - http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b2/SolidRocketMotor_CZ.svg/300px-SolidRocketMotor_CZ.svg.png [22] - http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/41/Space_Shuttle_Columbia_launching.jpg/712px-Space_Shuttle_Columbia_launching.jpg [23] - [online]. [cit. 2012-07-24]. Dostupné z: http://www.cojeco.cz/attach/image/max/89/fc6a/89fc6a847595a535e6cfb22731648cb2.gif

Tato prezentace vznikla na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo: CZ.1.07/1.1.24/01.0114 s názvem „Podpora chemického a fyzikálního vzdělávání na gymnáziu Komenského v Havířově“ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.