1.1 Hygienické návyky při psaní a čtení Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 1.1 Hygienické návyky při psaní a čtení Víte, kdo způsobuje angínu, chřipku, nebo neštovice? Autor: Mgr. Hana Kopčanová
1.2 Psaní. Správné sezení a držení těla při psaní. Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk 1.2 Psaní. Správné sezení a držení těla při psaní. Správné sezení: Z bočního pohledu vidíme, že dítě sedí na celé židli – obě chodidla jsou celou plochou opřena o podlahu, paty jsou pod koleny. správná vzdálenost hlavy od podložky rovná záda sezení na celé židli chodidla opřena o podložku lokty opřeny o podložku Pozor na špatné sezení: Nohy zaháknuté za židličku. Noha natažená, pokřivená záda. Sezení na kraji židle, špatné postavení nohou. Levá ruka na horním okraji papíru psací plochy, hlava příliš nad papírem, kulatá záda (kyfotické držení).
1.3 Psaní. Správné „špetkovité“ držení tužky a pera. Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 1.3 Psaní. Správné „špetkovité“ držení tužky a pera. Lehké položení můžeme motivovat zobáním kuřátek a ukazováčkem na pero lehce poklepeme. Ukazováček položen lehce shora, Prostředníček podpírá. Špetkovité držení pera dále trénujeme napodobováním solením polévky. Palec drží.
1.4 Psaní. Špatné držení tužky a pera. Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk 1.4 Psaní. Špatné držení tužky a pera. křečovité držení pera hrníčkový úchop nízký křečovitý úchop špetkový úchop s palcem protažená hrstička pěstičkový úchop
1.5 Hygienické zásady při čtení: Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk 1.5 Hygienické zásady při čtení: Pravidelné čtení dítěti, dítě rodičům: uspokojuje nejdůležitější emoční potřeby dítěte. vytváří pevné pouto mezi rodičem a dítětem. podporuje psychický rozvoj dítěte. posiluje jeho sebevědomí. rozvíjí jazyk, slovní zásobu, dává svobodu ve vyjadřování. formuje čtecí a písemné návyky. učí samostatnému myšlení - logickému a kritickému. rozvíjí představivost. zlepšuje soustředění, uklidňuje. trénuje paměť. přináší všeobecné znalosti. ulehčuje učení a pomáhá dosáhnout úspěchů ve škole. učí děti hodnotám a rozlišování dobra od zla. je výbornou zábavou, rozvíjí smysl pro humor. zabraňuje vzniku závislosti na televizi a počítači. je únikem od nudy, neúspěchů a problémů. chrání dítě před hrozbou ze strany masové kultury. je prevencí patologických jevů. podporuje získávání vědomostí po celý další život. je tou nejlepší investicí do úspěšné budoucnosti dítěte. Vždy čteme při správném osvětlení. Vzdálenost od podložky 25 – 30 cm.
1.6 Motivační báseň při psaní a čtení Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk 1.6 Motivační báseň při psaní a čtení Pozor, žáci prvňáci, (děti si sednou a zpozorní) co teď máme na práci? Sešit mírně nakloníme, (vzít sešit a nachystat jej) a rovně se posadíme. Pravá, levá, z rukou stříška (položit ruce na stůl – pokrčení v loktu) schová se tam pampeliška. A co hlavu, jak ji dáš, hlavu pěkně narovnáš, (kontrola hlavy, narovnání) nohy dáme do podlahy, (kontrola postavení nohou) ať máš krásné rovné tahy. A s lehkostí motýlí, (lehké uchopení tužky) písmenko je za chvíli.
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk 1.7 CLIL book pen pencil coloured pencil schoolbag
1.8 Test znalostí 1. Jak se nazývá správné uchopení tužky? špetkovité Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 1.8 Test znalostí 1. Jak se nazývá správné uchopení tužky? špetkovité pěstičkovité hrníčkovité křečovité 3. Mohou se chodidla při psaní volně pohybovat ve vzduchu? někdy ano nezáleží na tom ne 2. Jaká je správná vzdálenost od podložky při čtení? 40 cm 80 cm 25 cm 10 cm 4. Na co musíme dát pozor při čtení: na výběr židle na čistotu na vzdálenost očí od knihy a osvětlení na čas Správné odpovědi: a c d Test na známku
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk 1.9 Použité zdroje, citace http://www.jak-spravne-psat.cz/cs/Priklady-spravneho-a-spatneho-psani Obrázky z databáze klipart
1.10 Anotace Autor Mgr. Hana Kopčanová Období 07 - 12/2012 Ročník Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk 1.10 Anotace Autor Mgr. Hana Kopčanová Období 07 - 12/2012 Ročník 1. ročník Klíčová slova Hygienické návyky Anotace Prezentace popisující hygienické návyky při čtení a psaní, správné sezení, držení tužky.