VODNÍ DOPRAVA
Vodní doprava Vodní doprava je druh dopravy, který je zajišťován plavbou po vodních tocích (zejména řekách), umělých i přírodních jezerech, mořích, oceánech i umělých plavebních kanálech a průplavech, a to na vodní hladině nebo pod hladinou. Také sem zařazujeme plavidla na vzduchovém polštáři, tedy vznášedla pohybující se nad vodní hladinou V Česku je vodní doprava provozována zejména na řekách Labe a Vltava. Vodní doprava zde má dlouhou tradici. Voroplavba pro přepravu dřeva a dalších nákladů po řekách je provozována minimálně od středověku.
Příklady vodní dopravy námořní a vnitrozemská - vnitrozemskou se rozumí zejména říční a jezerní - některá plavidla mohou mezi řekami a moři přejíždět osobní a nákladní linková – pravidelná a nepravidelnou
Námořní pravidla rozvoj námořní dopravy je provázen neustále proměnou světového obchodního loďstva, počtem lodí a jeho tonáží vyřazení námořních lodí vzhledem ke stáří, odstavení, havárii zprovozňování nových lodí s lepšími technickými parametry bezpečnostní normy byly během minulých let významně zdokonaleny řadou směrnic a nařízení EU, zejména pak třemi legislativními balíčky, které byly přijaty po haváriích ropných tankerů Erika a Prestige
Vnitrozemská vodní doprava Vnitrozemská vodní cesta je podle českého zákona o vnitrozemské plavbě každý vodní tok nebo jiná vodní plocha, na kterých je možné provozovat plavbu, provozovat plavidlo
Osobní vodní doprava vodní doprava na Vltavě má dlouhou tradici voroplavba pro přepravu dřeva a dalších nákladů, je na Vltavě stejně jako na dalších českých řekách provozována minimálně od středověku dopravu přes Vltavu zajišťuje mnoho přívozů
Nákladní vodní doprava Evropská vodní doprava se angažuje - v podpoře projektů usplavnění Labe pro potřeby nákladní vodní dopravy - v prohloubení Labe od Ústí nad Labem po státní hranici a výstavbu jezu u Děčína
Linková vodní doprava Linková doprava je pravidelná doprava na určené trase, používá se ve veřejné hromadné dopravě Linková osobní doprava je přeprava cestujících v určených časech (spojích) a na určených trasách podle jízdního řádu
Dálková vodní doprava Zvláštním druhem dopravy jsou přívozy, které slouží k přepravě napříč vodním tokem. Obdobná (zpravidla námořní) doprava na kratší vzdálenosti například přes průliv, přes řeku v jejím ústí nebo na blízký ostrov se nazývá trajekt. Trajektem byla i loď Estonia.
Vodní cesty Evropa je protkána sítí silnic, dálnic, železnic a vodních cest. Česká republika tvoří v této síti vodních cest pustý ostrov, který je napojen pouze jednou, slepou a poměrně nespolehlivou vodní cestou - řekou Labe. To bude zřejmě i důvodem toho, proč jsou vodní cesty u nás vnímány jako něco negativního co poškozuje životní prostředí. Přitom vodní doprava je nejen nejstarším druhem dopravy vůbec, ale i nejekologičtější dopravní systém
Druhy vodních cest Nejstaršími vodními cestami jsou splavné řeky. Tyto řeky nevedou často tam, kde by se to lidem hodilo. Začali proto upravovat nesplavné řeky tak, aby byli využitelné pro vodní dopravu. Další fází vývoje bylo propojení jednotlivých splavných toků mezi sebou pomocí umělých průplavů.
Nádrž Vranov V dubnu 2011 dopravil podnikatel Martin Balík na přehradu hydrobus Dyje, loď o délce 26 metrů, hmotnosti téměř 30 tun a kapacitě až 150 cestujících. Plavidlo bylo pečlivě zrekonstruováno do podoby původní lodě Dyje, která na Vranově plula mezi roky 1959 až 1990. V roce 2012 byla již měsíc v provozu s cestujícími. Na 7. července byl plánován slavnostní křest lodi. Ve čtvrtek 7. června 2012 nad ránem na ní, když byla ukotvena u hráze, vypukl požár, který ji zničil.
Nádrž Lipno Lipno jako prostředek proti povodním Stále udržovaný retenční prostor vodní nádrže Lipno (bezpečnostní rezerva pouze pro případ povodní) má objem asi 12 mil. m3 vody. To se však nedělá, neboť by to bylo v rozporu s dalšími úlohami nádrže.
Závěr Vypracovaly: Marie Bartušková – 11 let Michaela Horáková – 12 let Romana Cholevová – 11 let Třída 6. B ZŠ a MŠ Tasovice Jihomoravský kraj barevna.skola@zs.skola-tasovice.cz