Pohon všech kol vozidel Škoda

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Řízení motorových vozidel
Advertisements

Projekt spolupráce auto a IT oborů
VÍTKOVICKÁ STŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A GYMNÁZIUM
Kryté součástky - AutoCheck PREMIUM
Výroba CAS 20/4800/400-S2R Tatra 815 Terrno 4x4.2 pro JSDHO Přeštice
Škoda 110 Super Sport „Ferat“. Škoda 110 Super Sport „Ferat“
Palivová soustava vznětových motorů
Vyšší odborná škola požární ochrany ve Frýdku - Místku Technické prostředky Bc. Petr Jirout 2011.
Zážehový motor 1,4 l / 92 kW TSI
Základní koncepce vozidel
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Radializace Nový Smokovec, září 2011.
Vznětové motory Vznětový motor je v principu konstruován stejně jako zážehový motor. Palivo je do spalovacího prostoru dopravováno odděleně.
Dlouhodobá maturitní práce
Výuka předmětu automobily
Tramvaje: Škoda 15T.
Rozvodovky.
Rotační pohyb – kinematika a dynamika
Spalovací Turbína.
Třecí kotoučové spojky a hydrodynamické měniče
Rozvodovky, diferenciály, pohony 4 x 4
Střední odborná škola Otrokovice
Automobily – koncepce, karoserie
Charakteristiky provozu trolejbusové dopravy
Všestranně využitelný stroj
Klepnutím lze upravit styly předlohy textu. Druhá úroveň Třetí úroveň Čtvrtá úroveň Pátá úroveň Klepnutím lze upravit styly předlohy textu. –Druhá úroveň.
Automatické převodovky
Mechanické převodovky
Lamborghini. Lamborghini Urraco Lamborghini Diablo Lamborghini Galardo Lamborghini Murcielago A o nich budu psát Lamborghini Reveton.
Mechanické převodovky s proměnným převodovým poměrem
Převody s ozubenými koly kuželovými a šroubovými Planetový převod
PŘENOSY VÝKONU MECHANICKÝ HYDRAULICKÝ KOMBINOVANÝ (MECH + HYDRAULICKÝ)
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_C_06.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_C_10.
VY_32_INOVACE_AUT2_05 Diferenciál.  vyrovnat rozdílové otáčky hnacích kol zejména při průjezdu zatáčkou a na různém povrchu silnic  rozdělit točivé.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Vozidlové mechanismy Ing. Petr Miler, Ph.D KVPD, č dv. 109.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Vozidlové mechanismy Ing. Petr Miler, Ph.D KVPD, č dv. 109.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_C_20.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 01 AnotaceKoncepce.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_B_16.
PRAVIDELNÉ TECHNICKÉ PROHLÍDKY SILNIČNÍCH VOZIDEL.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_B_17.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_B_15.
Převodové ústrojí traktoru Zetor Unifikovaná řada 1.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_C_19.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_A_18.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Krok za krokem ke zlepšení výuky automobilních oborů CZ.1.07/1.1.26/ Švehlova střední škola polytechnická Prostějov.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_C_01.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_C_14.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_C_07.
VY_32_INOVACE_AUT1_15 Požadavky na karoserii z hlediska bezpečnosti.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_B_18.
Elektronické systémy brzdové soustavy , Brno Připravil: Bc. Václav Kočí Obor: Management techniky Ústav: Techniky a automobilové dopravy.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_C_05.
Název:Základy systémů ABS a ASR Autor:Ing.Karel Hrádek Název SŠ:VOŠ, SPŠ automobilní a technická Tem. oblast:Brzdy Ročník:druhý Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_B_13.
VY_32_INOVACE_AUT1_14 Základní koncepce osobních automobilů.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_B_01.
Samosvorný diferenciál
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Spalovací motory Témata cvičení
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Toyota Prius Poznámky k přednášce.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Charakteristiky provozu trolejbusové dopravy
Transkript prezentace:

Pohon všech kol vozidel Škoda Marek Červenka, DP4 2011/2012

Obsah prezentace Úvod Účel a požadavky na pohon všech kol Uspořádání a konstrukční provedení pohonů všech kol Vozidla Škoda s pohonem všech kol Trakční charakteristika vozidla Škoda Superb 3,6 FSI 191kW

Úvod Pohon jedné nápravy Pohon všech kol úspora konstrukčních dílů horší zrychlení za nepříznivých podmínek Pohon všech kol stejnoměrné opotřebení pneumatik příznivější chování při možném aquaplaningu výhodnější pro tažení přívěsu vyšší pořizovací náklady vyšší pohotovostní hmotnost vyšší spotřeba paliva až 10%

Účel pohonu všech kol Zajistit lepší trakční vlastnosti vozidla mokro, terén, sportovní jízda Lepší stabilita zvyšuje bezpečnost

Požadavky pohonu všech kol Zlepšit záběr kol, směrovou stabilitu a bezpečnost Průjezd zatáčkou je rychlejší a bezpečnější.

Druhy pohonu všech kol Připojitelný pohon všech kol Stálý pohon všech kol Samočinně připojitelný pohon všech kol

Připojitelný pohon všech kol Rozdělovací převodovka Kuželový diferenciál Čelní diferenciál Absence mezinápravového diferenciálu: Neumožňuje různé otáčení náprav Větší namáhání náprav, opotřebení pneumatik Zhoršení jízdních vlastností

Stálý pohon všech kol Torsen Viskozní spojka EDS – zastupuje uzávěrku diferenciálu Viskozní spojka Točivý moment je rozdělován v závislosti na prokluzu Některé koncepce obsahují i volnoběžku

Samočinně připojitelný pohon všech kol Viscomatic První s elektronickou regulací Jednoduchý planetový převod, hydrostaticky ovládaná viskózní spojky Pracuje zcela samočinně Haldex Připevněna přímo na zadní rozvodovce Řízena elektronicky, vlastní ŘJ

Vozidla Škoda s pohonem všech kol 1. Škoda Octavia Combi v roce 1999 Škoda Octavia liftback 2002 Nyní Škoda Octavia Combi, Škoda Superb a Škoda Yeti

Hnací ústrojí pohonu všech kol

Kardanův hřídel Dvě části spojené stejnoběžným kloubem Tlumič torzních kmitů Vyvažován při výrobě Stejnoběžný kloub je nerozebíratelný = lehčí a kompaktnější konstrukce

Tlumič torzních kmitů

Rozvodovka zadní nápravy Obsahuje Kuželový převod, diferenciál, spojku Haldex

Rozvodovka se spojkou Haldex 4

Haldex 1. generace Ovládán elektrohydraulickou spojkou Lamely jsou přitlačovány hydraulickým tlakem oleje Dvě mechanická axiální čerpadla

Informace potřebné k řízení Rychlost jednotlivých kol Zatížení motoru Otáčky motoru Stav vozidla, ve kterém se nachází, tedy přímá jízda, brzdění, ABS Poloha pedálu akcelerace a případně poloha škrtící klapky

Haldex 2. generace Podmínkou pro sepnutí je rozdíl otáček přední a zadní nápravy.

Haldex 4. generace Ovládaná výhradně elektronicky Elektrické čerpadlo Není zapotřebí rozdílných otáček přední a zadní nápravy

Technické znaky Výhody Elektrohydraulicky ovládaná lamelová spojka Spojka je umístěná ve skříni rozvodovky Jednodušší hydraulický okruh Čerpadlo ovládáno v závislosti na aktuální potřebě Výhody Aktivace spojky v závislosti na jízdním stylu Rychlejší nárůst hnacího momentu Propojení se systémem regulace prokluzu,ABS,ESP Nezávislost na jízdní situaci

Řídicí jednotka spojky Haldex J422 Reguluje dobu chodu čerpadla Aktivuje elektromagnetický ventil regulace Snímač teploty je umístěn přímo na tištěném spoji ŘJ spojky Ostatní důležité informace získává ze sběrnice CAN-BUS ŘJ spojky je umístěna přímo na skříní spojky

Regulace spojky Haldex Regulováno elektromagnetickým ventilem a čerpadlem Při 400 min-1 je spuštěno čerpadlo Tlak 3 Mpa

Kontrola funkce spojky Haldex Předpoklady pro správnou kontrolu: Výška hladiny oleje splňuje předpis ŘJ spojky ŘJ ABS a ESP Vozidlo je zvednuto na zvedáku, kola se nedotýkají země

Možné závady Elektromagnetický ventil může být zablokovaný Mechanická závada spojky Vadná ŘJ spojky Spojka lze samostatně vyměnit Není náročné seřízení, pastorek je součástí rozvodovky, nevyměňuje se

Srovnání spojky Haldex 2.a 4. gen. Podmínkou pro sepnutí je rozdíl otáček přední a zadní nápravy Dvě mechanická čerpadla Tlak je regulován vačkovým kotoučem Podmínkou není prokluz jedné z náprav Elektrické čerpadlo Elektromagnetický ventil reguluje tlak Jednodušší konstrukce

Trakční charakteristika vozidla Pro určení nejvyšší rychlosti jízdy Jízdní vlastnosti na jednotlivé rychlostní stupně Čas a správné otáčky účelného řazení Graf sestrojen pro vozidlo Škoda Superb

Škoda Superb 3,6 FSI; V6; 191kW Motor Zážehový, vidlicový, chlazený kapalinou, přímé vstřikování, 2× OHC, uložený vpředu napříč Počet válců 6 Zdvihový objem [cm3] 3597 Vrtání × zdvih [mm × mm] 89,0 × 96,4 Maximální výkon/ otáčky 191/ 6000 Maximální točivý moment/ otáčky 350/ 2500 – 5000 Kompresní poměr 11,4 Exhalační norma EU 4 Plnění Elektronicky řízené přímé vstřikování paliva Palivo Bezolovnatý benzin (min. o. č. 95) Provozní vlastnosti Maximální rychlost [km/h] 250 Zrychlení 0-100 km/h [s] 6,5 Pohon Pohon 4x4 se samočinným elektronickým rozdělováním točivého momentu mezi nápravy vícelamelovou spojkou Haldex Spojka Dvě souosé spojky, mokré, vícelamelové Převodovka Šestistupňová DSG s možností řazení Tiptronic Převodové stupně 2,92 1,79 1,19 0,83 0,86 0,69 Stálý převod 4,769/ 3,444 Podvozek Kola 7J × 17´´ Pneumatiky 225/ 45 R17 Karoserie Součinitel odporu vzduchu cx 0,31 Čelní plocha [m2] 1,99 Hmotnosti Pohotovostní hmotnost [kg] 1665 Celková hmotnost [kg] 2285

Pilový diagram Přibližovat ideálnímu průběhu Optimální počet rychlostních stupňů Převody mají zajistit převážnou práci ve stabilní větvi momentové charakteristiky

Výkonový diagram Na výkonovém diagramu lze vyčíst výkon a toč. moment za určitých otáček motoru

Děkuji Vám za pozornost!