Pohon všech kol vozidel Škoda Marek Červenka, DP4 2011/2012
Obsah prezentace Úvod Účel a požadavky na pohon všech kol Uspořádání a konstrukční provedení pohonů všech kol Vozidla Škoda s pohonem všech kol Trakční charakteristika vozidla Škoda Superb 3,6 FSI 191kW
Úvod Pohon jedné nápravy Pohon všech kol úspora konstrukčních dílů horší zrychlení za nepříznivých podmínek Pohon všech kol stejnoměrné opotřebení pneumatik příznivější chování při možném aquaplaningu výhodnější pro tažení přívěsu vyšší pořizovací náklady vyšší pohotovostní hmotnost vyšší spotřeba paliva až 10%
Účel pohonu všech kol Zajistit lepší trakční vlastnosti vozidla mokro, terén, sportovní jízda Lepší stabilita zvyšuje bezpečnost
Požadavky pohonu všech kol Zlepšit záběr kol, směrovou stabilitu a bezpečnost Průjezd zatáčkou je rychlejší a bezpečnější.
Druhy pohonu všech kol Připojitelný pohon všech kol Stálý pohon všech kol Samočinně připojitelný pohon všech kol
Připojitelný pohon všech kol Rozdělovací převodovka Kuželový diferenciál Čelní diferenciál Absence mezinápravového diferenciálu: Neumožňuje různé otáčení náprav Větší namáhání náprav, opotřebení pneumatik Zhoršení jízdních vlastností
Stálý pohon všech kol Torsen Viskozní spojka EDS – zastupuje uzávěrku diferenciálu Viskozní spojka Točivý moment je rozdělován v závislosti na prokluzu Některé koncepce obsahují i volnoběžku
Samočinně připojitelný pohon všech kol Viscomatic První s elektronickou regulací Jednoduchý planetový převod, hydrostaticky ovládaná viskózní spojky Pracuje zcela samočinně Haldex Připevněna přímo na zadní rozvodovce Řízena elektronicky, vlastní ŘJ
Vozidla Škoda s pohonem všech kol 1. Škoda Octavia Combi v roce 1999 Škoda Octavia liftback 2002 Nyní Škoda Octavia Combi, Škoda Superb a Škoda Yeti
Hnací ústrojí pohonu všech kol
Kardanův hřídel Dvě části spojené stejnoběžným kloubem Tlumič torzních kmitů Vyvažován při výrobě Stejnoběžný kloub je nerozebíratelný = lehčí a kompaktnější konstrukce
Tlumič torzních kmitů
Rozvodovka zadní nápravy Obsahuje Kuželový převod, diferenciál, spojku Haldex
Rozvodovka se spojkou Haldex 4
Haldex 1. generace Ovládán elektrohydraulickou spojkou Lamely jsou přitlačovány hydraulickým tlakem oleje Dvě mechanická axiální čerpadla
Informace potřebné k řízení Rychlost jednotlivých kol Zatížení motoru Otáčky motoru Stav vozidla, ve kterém se nachází, tedy přímá jízda, brzdění, ABS Poloha pedálu akcelerace a případně poloha škrtící klapky
Haldex 2. generace Podmínkou pro sepnutí je rozdíl otáček přední a zadní nápravy.
Haldex 4. generace Ovládaná výhradně elektronicky Elektrické čerpadlo Není zapotřebí rozdílných otáček přední a zadní nápravy
Technické znaky Výhody Elektrohydraulicky ovládaná lamelová spojka Spojka je umístěná ve skříni rozvodovky Jednodušší hydraulický okruh Čerpadlo ovládáno v závislosti na aktuální potřebě Výhody Aktivace spojky v závislosti na jízdním stylu Rychlejší nárůst hnacího momentu Propojení se systémem regulace prokluzu,ABS,ESP Nezávislost na jízdní situaci
Řídicí jednotka spojky Haldex J422 Reguluje dobu chodu čerpadla Aktivuje elektromagnetický ventil regulace Snímač teploty je umístěn přímo na tištěném spoji ŘJ spojky Ostatní důležité informace získává ze sběrnice CAN-BUS ŘJ spojky je umístěna přímo na skříní spojky
Regulace spojky Haldex Regulováno elektromagnetickým ventilem a čerpadlem Při 400 min-1 je spuštěno čerpadlo Tlak 3 Mpa
Kontrola funkce spojky Haldex Předpoklady pro správnou kontrolu: Výška hladiny oleje splňuje předpis ŘJ spojky ŘJ ABS a ESP Vozidlo je zvednuto na zvedáku, kola se nedotýkají země
Možné závady Elektromagnetický ventil může být zablokovaný Mechanická závada spojky Vadná ŘJ spojky Spojka lze samostatně vyměnit Není náročné seřízení, pastorek je součástí rozvodovky, nevyměňuje se
Srovnání spojky Haldex 2.a 4. gen. Podmínkou pro sepnutí je rozdíl otáček přední a zadní nápravy Dvě mechanická čerpadla Tlak je regulován vačkovým kotoučem Podmínkou není prokluz jedné z náprav Elektrické čerpadlo Elektromagnetický ventil reguluje tlak Jednodušší konstrukce
Trakční charakteristika vozidla Pro určení nejvyšší rychlosti jízdy Jízdní vlastnosti na jednotlivé rychlostní stupně Čas a správné otáčky účelného řazení Graf sestrojen pro vozidlo Škoda Superb
Škoda Superb 3,6 FSI; V6; 191kW Motor Zážehový, vidlicový, chlazený kapalinou, přímé vstřikování, 2× OHC, uložený vpředu napříč Počet válců 6 Zdvihový objem [cm3] 3597 Vrtání × zdvih [mm × mm] 89,0 × 96,4 Maximální výkon/ otáčky 191/ 6000 Maximální točivý moment/ otáčky 350/ 2500 – 5000 Kompresní poměr 11,4 Exhalační norma EU 4 Plnění Elektronicky řízené přímé vstřikování paliva Palivo Bezolovnatý benzin (min. o. č. 95) Provozní vlastnosti Maximální rychlost [km/h] 250 Zrychlení 0-100 km/h [s] 6,5 Pohon Pohon 4x4 se samočinným elektronickým rozdělováním točivého momentu mezi nápravy vícelamelovou spojkou Haldex Spojka Dvě souosé spojky, mokré, vícelamelové Převodovka Šestistupňová DSG s možností řazení Tiptronic Převodové stupně 2,92 1,79 1,19 0,83 0,86 0,69 Stálý převod 4,769/ 3,444 Podvozek Kola 7J × 17´´ Pneumatiky 225/ 45 R17 Karoserie Součinitel odporu vzduchu cx 0,31 Čelní plocha [m2] 1,99 Hmotnosti Pohotovostní hmotnost [kg] 1665 Celková hmotnost [kg] 2285
Pilový diagram Přibližovat ideálnímu průběhu Optimální počet rychlostních stupňů Převody mají zajistit převážnou práci ve stabilní větvi momentové charakteristiky
Výkonový diagram Na výkonovém diagramu lze vyčíst výkon a toč. moment za určitých otáček motoru
Děkuji Vám za pozornost!