Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU - OP VK Číslo a název klíčové aktivityIII/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT AutorIng. Ladislav Khorel Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TEC_3U_KH_13_03 NázevPožadavky na karoserie Druh učebního materiáluPrezentace, *.pdf soubor PředmětTechnologie RočníkTřetí – učebního oboru „Karosář“ Tématický celekStavba karoserií a skříní AnotaceMateriál uvádí požadavky na karoserie Metodický pokynMateriál slouží pro výklad nové látky. Časová dotace pro výklad je 45 minut. Klíčová slovaPevnost, tuhost, aktivní a pasivní bezpečnost, přístup, těsnost, odpor vzduchu, izolace Očekávaný výstupŽák získá základní poznatky z oblasti požadavků kladených na karoserie vozidel. Datum vytvoření
Požadavky na karoserie
- dostatečná pevnost a tuhost konstrukce - maximální bezpečnost přepravovaných osob - co nejmenší hmotnost - vysoká životnost - minimální aerodynamický odpor - dobrý výhled řidiče - dobrý přístup do užitečných prostorů - dobrá těsnost vůči prachu a vodě - maximální pohodlí cestujících i řidiče - účinné topení a větrání - dobrá zvuková a tepelná izolace - snadná a rychlá demontáž vadných dílů - u bezrámové konstrukce vozidla tvoří základní nosnou část
Dostatečná pevnost a tuhost konstrukce Dostatečná pevnost a tuhost konstrukce je základním požadavkem všech karoserií a skříní. Při provozu působí na konstrukci různá namáhání: -NAMÁHÁNÍ NA OHYB V PODÉLNÉ ROVINĚ způsobené hmotností vlastní konstrukce a hmotností užitečného zatížení -NAMÁHÁNÍ NA OHYB VE SVISLÉ ROVINĚ způsobené bočními silami při projíždění zatáček -NAMÁHÁNÍ NA KRUT při najetí kola do prohlubně nebo na vyvýšené místo -Posuv jedné strany proti druhé při brzdění -Vibrace během provozu Řešení skutečných pevnostních podmínek, jimiž jsou karoserie zatěžovány, je složité. Používáme pevnostní modely a simulace na PC, skutečný stav ověřujeme jízdními zkouškami, tenzometrickými měřeními a pevnostními zkouškami karosérií a skříní v certifikovaných zkušebnách.
Maximální bezpečnost přepravovaných osob Rozlišujeme AKTIVNÍ A PASIVNÍ BEZPEČNOST. AKTIVNÍ BEZPEČNOST = všechna konstrukční opatření na vozidle, která pomáhají zamezovat nehodám: -Bezpečnost jízdy – neutrální jízdní chování v zatáčkách, stabilní přímá jízda, precizní lehce ovladatelné řízení, co největší zpomalení bez zablokování kol, optimální pérování a tlumení, protiprokluzové zařízení (ASR,ESP),radar pro hlídání vzdálenosti k vozidlu před námi… -Zajištění bezpečného vnímání – velká okna, samostmívací zpětné zrcátko, dobře fungující a seřízené světlomety, akustická výstražná zařízení, vyhřívaná okna a vnější zrcátka, parkovací senzory -Zajištění fyzické pohody – ergonomické sedadlo řidiče, komfortní pérování, dobré větrání vnitřního prostoru, klimatizace, tlumení hluku -Bezpečnost obsluhy – přehledné uspořádání spínačů, kontrolek a přístrojů, správně uspořádané pedály.
Maximální bezpečnost přepravovaných osob PASIVNÍ BEZPEČNOST = všechna konstrukční opatření na vozidle, která při nehodě co nejvíce snižují riziko zranění a smrti pro účastníky silničního provozu. Rozlišujeme vnitřní a vnější bezpečnostní zónu: -Vnější bezpečnostní zóna – řešíme: -Deformační zóny karoserie -Pevnost kabiny pro cestující -Protipožární ochranu -Vyproštění cestujících -Rizika zranění účastníků mimo vozidlo -Vnitřní bezpečnostní zóna – snižuje riziko zranění ve vnitřním prostoru kabiny. -Řešíme: - Bezpečnostní pásy a napínače bezpečnostních pásů -Airbagy -Bezpečnostní sloupek řízení -Bezpečnostní sklo
Co nejmenší hmotnost -Malá spotřeba materiálu -Nižší výrobní náklady -Úspora pohonných hmot -Lepší dynamika jízdy Použité zdroje GSCHEIDLE, R. Příručka pro automechanika. 3. přepracované vyd. Praha: Europa – Sobotáles cz,2007. ISBN Zdroj obrázků – vlastní fotoarchív