Skvělý bádací den na VUT (T- exkurze 10.12.2010).

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Eutektikum a eutektický bod
Advertisements

Pokročilé výpočty s hmotnostním zlomkem
Co všechno jste chtěli vědět o půdě, ale báli jste se zeptat T-report Barbora Čechová.
Vypracovala: Markéta Fialová. Praktická část se konala v Univerzitním kampusu Bohunice. Před ní jsme se však připravovali v teoretické části,
Chemické reakce III. díl
ZAČÁTEK.
Grafika Martina Fabianová, Lyra. … rozhodla jsem se zúčastnit se grafické části VZSST z trošku jiné stránky, tak doufám, že mě s tím hned nevykopnete.
Naše škola Třída O3 Jindřichův Hradec  Naše škola sídlí v krásném městě-v Jindřichově Hradci.
Molární množství, molární hmotnost a molární koncentrace
Chlorid sodný - NaCl Systematický název Ostatní názvy
STUDIUM CHOVÁNÍ ESTERŮ KYSELINY KŘEMIČITÉ V ZÁSADITÉM PROSTŘEDÍ
Chemické výpočty – část 2
Počítáme s celými čísly
Elektrochemické metody - elektrolýza SŠZePř Rožnov p. R PaedDr
II. Statické elektrické pole v dielektriku
ROZTOKY.
Jméno autora: Mgr. Ladislav Kažimír Datum vytvoření:
Vytvořila: Kristina Thielová
Kapaliny.
Chemická vazba Mgr. Jakub Janíček VY_32_INOVACE_Ch1r0118.
Soli Soli jsou iontové sloučeniny vzniklé neutralizační reakcí.
Michal Růčka, Helena Valouchová
1 ÚVOD.
magnetické pole druh silového pole vzniká kolem: vodiče s proudem
ELEKTRICKÉ VLASTNOSTI LÁTEK
Zrádnost bažin aneb Jak chodit po „vodě“
Chemické výpočty III.
Udávání hmotností a počtu částic v chemii
Turecko místo mých snů Václav Starý 4. Ročník
Vybrali jsme si problém letního kina v Rumburku, protože si myslíme že je ve špatném stavu. (Nepromítá se, rozbité sedačky, atd..)
Jak vznikají soli.
Lukáš Nečas a Daniel Dostál
Mezimolekulové síly.
okolí systém izolovaný Podle komunikace s okolím: 1.
Lom světla - nastává při dopadu svět. paprsku na rozhraní dvou průhledných prostředí různé hustoty - čím je prostředí hustší, tím se paprsek pohybuje menší.
Mezimolekulové síly.
Anotace Prezentace, která se zabývá elektrickými vlastnostmi látek. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci umí vysvětlit a popsat.
PREZENTACE O čtyřech letech učení fyziky na této škole očima Karla Kratochvíla & Martina Hortvíka.
KDAIZ (Rentgenová fluorescenční analýza). Čím se tato metoda zabývá a k čemu ji využíváme? -Tato metoda se nejčastěji používá ke zjišťování složení materiálů.Je.
PRÁCE S EXCELEM PROJEKTOVÝ DEN - Informační technologie.
FS kombinované Mezimolekulové síly
Chemické výpočty II.
Model atomu (Učebnice strana 45 – 47)
Elektrický proud.
Impregnace porézních materiálů pomocí dvousložkových lepidel
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Gama spektroskopie určení rozpadových prvků pomocí tepelných a epitermálních neutronů Supervisor: Vojtěch Motyčka, CV Řež s.r.o. Tým: Ondřej Vrba, Vojtěch.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_21_VLASTNOSTI LÁTEK (2.ČÁST) TÉMA: VLASTNOSTI LÁTEK (2.ČÁST)
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM TŘENÍ.
Anotace: Prezentace slouží k přehledu tématu vlastnosti vod Je určena pro výuku ekologie a monitorování životního prostředí v 1. a 2. ročníku střední.
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Zřeďovací rovnice Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky s využitím zřeďovací rovnice pro výpočet příkladů týkajících.
Trigonometrie v praxi. 1) Vánoční strom Naším prvním úkolem bylo, zjistit výšku vánočního stromu v Kozlovicích před místním pivovarem.
OVZDUŠÍ BEZ HRANIC Projekt měření ovzduší na školách
Elektrické vlastnosti fázových rozhraní
Interaktivní procvičování hustoty
Chemická vazba Autor.Mgr.Vlasta Hrušová.
Základní pojmy.
Les a voda Les i s vodou je důležitá pro nás, živočichy,
FUNKCE – grafické znázornění
Typy vazeb.
Čím chci být až vyrostu M. Krátká.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
zpracovaný v rámci projektu
Elektrický proud v kapalinách
Měření pH VY_32_INOVACE_29_591
Lineární funkce a její vlastnosti
Elektrické vlastnosti fázových rozhraní
Slovní úlohy - směsi © Jitka Mudruňková 2014.
e/m měření měrného náboje elektronu
Transkript prezentace:

Skvělý bádací den na VUT (T- exkurze )

1. Seznámení

Návštěvou laboratoří VUT jsem zakončila asi měsíční T- exkurzi s názvem: Tokové vlastnosti systémů polysacharidů a amfifilních látek. Využila jsem tak získané informace o viskozitě, reologii a kyselině hyaluronové. Celým dnem mě a moji kolegyni Petru provázel Martin Chytil.

2. Příprava roztoků

V první části jsme si připravili 0,1% roztok HA a také směs 0,01M lysinu s HA o různých koncentracích. Dále jsme s nimi ovšem nepracovali, protože HA se ve vodě rozpouští delší dobu. Proto jsme použili roztoky, které předem připravil Martin. Směs HA a lysinu jsme využili v druhé části exkurze k měření viskozity a sledování reologických vlastností.

Také jsme sledovali interakce HA s tenzidem DTAB. Roztoky jsme připravovali podle následující tabulky.

A co jsme vypozorovali? DTAB je kationaktivní tenzid (má kladný náboj) zato HA má náboj záporný. Na základě iontových sil se přitahují a náboj se neutralizuje. Oddělí se tak pevný podíl. Podle koncentrace DTAB se utváří jeho vzhled – od mírného zakalení až po krásně utvořené vločky.

Interakce DTAB a HA 5ml 0,2% HA + 0,3 ml DTAB = moc pěkné vločky 

Když jsme do roztoků přidali 0,4 M NaCl, vznikl opět náboj a pevný podíl se zpětně rozpustil. + 5ml NaCl+ 2ml NaCl

3. Měření tokových vlastností

V této druhé části exkurze jsme pracovali se směsí HA a lysinu. Měřili jsme viskozitu, tokové vlastnosti a také hustotu. reometr viskozimetr hustoměr

Měření na reometru: • Použili jsme systém kužel-deska, kde úhel zkosení byl 1˚. • Měřili jsme závislost viskozity na smykové rychlosti u 0,1% HA a u směsi 0,1% HA s 20mM lysinem. • Samotné měření trvalo u každého vzorku 10 min + nějaký čas určený pro temperaci vzorku (před zahájením experimentu).

kužel, 1˚ deska pracující přístroj krytky bránící vysoušení a možnému vystříknutí vzorku

HA HA+lysin

Závěr: • Z grafu vyplývá, že se vzrůstající smykovou rychlostí viskozita klesá, a vzorky tak lépe tečou. • Pokud porovnáme křivky našich dvou zkoumaných směsí, vidíme, že bod zlomu, kdy je směs více tekutější jak pevnější, nastává u obou směsí při stejné smykové rychlosti. • Dále ještě můžeme z grafu vyčíst, že směs HA s lysinem má menší viskozitu jak roztok HA – to je důkaz jejich vzájemné interakce.

Měření hustoty • Abychom mohli změřit viskozitu, museli jsme zjistit hustotu daných vzorků. Do viskozimetru se totiž hustota zadávala jako jeden z údajů o vzorku.

Měření viskozity • K experimentu jsme použili spádový viskozimetr. • Změřili jsme dynamickou viskozitu směsí.

Závislost relativní viskozity na koncentraci HA

Závěr: • Čím je vyšší koncentrace HA, tím je i vyšší viskozita.

4. Mé vlastní dojmy

T-exkurzi jsme si vybrala proto, že se chystám na vysokou školu s chemickým zaměřením. Aspoň trošku jsem tak dostala možnost nahlédnout do pořádných chemických laboratoří a „osahat si“ laboratorní vybavení. Také jsme se dozvěděla plno zajímavých informací z oblasti, o kterou bych se jen tak sama nezajímala. Konečně vím, co všechno obsahuje slovo reologie a hlavně kde se s ní můžu setkat. Na inteligentní plastelínu bych se bez této t-exkurze nikdy nedívala jako na viskoelastickou látku  Nejvíc se mi pak líbilo měření viskozity a reologických vlastností. Je možné, že s takovými přístroji už nikdy pracovat nebudu.

5.Závěr

Závěrem bych chtěla poděkovat Martinovi za trpělivost a ochotu vysvětlit mi věci pro mě těžko pochopitelné  Také děkuji Petře, moji kolegyni badatelce  Myslím, že jsme si rozuměli a celý den si náležitě užili.

Vytvořila : Martina Mezlíková Děkuji za pozornost