Dělitelnost přirozených čísel

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Advertisements

Užití poměru (graficky)
Užití poměru (graficky)
Středový a obvodový úhel
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Lomené algebraické výrazy
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Úvod. Porovnávání celých čísel.
Konstrukce trojúhelníku
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Sestrojení úhlu o velikosti 60° pomocí kružítka.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Lomené algebraické výrazy
Dostupné z Metodického portálu www. rvp
Rozklad čísla na součin prvočísel
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Jak středověcí obchodníci násobili pomocí svých prstů?
Konstrukce trojúhelníku
Zlomky a desetinná čísla.
Zlomky a desetinná čísla.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dělitelnost přirozených čísel
Nejmenší společný násobek
Obory čísel Přirozená čísla, nula, celá čísla, racionální čísla, iracionální čísla a reálná čísla.
Krácení a rozšiřování postupného poměru.
Společný násobek nejmenší společný násobek (n)
Úpravy algebraických výrazů
Rovnost, rozšiřování a krácení.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Společný dělitel, největší společný dělitel (D)
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Goniometrické funkce Autor © Mgr. Radomír Macháň
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
1 Opakování 5. ročníku Základní pojmy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Kvadratická rovnice Kvadratickou rovnicí s jednou neznámou x je každá rovnice tvaru: ax2 + bx + c = 0 kvadratický člen absolutní člen lineární člen Dostupné.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dělitelnost přirozených čísel 6. ročník - Matematika
Užití poměru (graficky)
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
DĚLITELNOST PŘIROZENÝCH ČÍSEL
Vzájemná poloha dvou kružnic
Rozklad čísel na prvočísla
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
PROVĚRKY Převody jednotek času.
Rozklad čísel 6 – 10 – doplňování varianta A
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dělitelnost J. Šiřická Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Dělitelnost přirozených čísel
Dělitelnost přirozených čísel
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Rozklad čísel od 1 do 10 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Transkript prezentace:

Dělitelnost přirozených čísel Rozklad na prvočinitele

Složené číslo je číslo, které má víc než dva různé dělitele. Úvodní opakování Druhy čísel podle počtu možných dělitelů: Prvočíslo je číslo, které má právě dva různé dělitele (číslo jedna a samo sebe). Složené číslo je číslo, které má víc než dva různé dělitele. Číslo 1 není ani prvočíslo ani číslo složené, neboť má jediného dělitele, samo sebe.

Rozklad čísla na prvočinitele. Co znamená pojem prvočinitel? Je to slovo, které vzniklo spojením dvou matematických pojmů: Prvočinitel Prvočíslo Činitel Označení pro člen početní operace násobení. Jak jsme si zopakovali před malou chvílí: Prvočíslo je číslo, které má právě dva různé dělitele (číslo jedna a samo sebe). 4 . 5 = 20 činitel součin činitel

Rozklad čísla na prvočinitele. Co je tedy myšleno rozkladem na prvočinitele? Jak lze vyvodit z předcházejícího snímku, je to rozklad čísla na součin prvočísel. Každé složené číslo lze totiž jediným způsobem napsat jako součin několika prvočísel! Naším úkolem tedy je naučit se rozkládat složená čísla na prvočinitele (součin prvočísel). Vraťme se k příkladu použitému na předchozím snímku. Jde v něm o rozklad složeného čísla na prvočinitele? 4 . 5 = 20 Ne! Proč? činitel součin Činitel 4 není prvočíslo! činitel

Rozklad čísla na prvočinitele. Rozložme tedy číslo 20 na prvočinitele (součin prvočísel). Většinou existuje více možností, jak postupovat. V našem případě například následující dvě: 1.) 20 = 2 . 10 = 2 . 2 . 5 2.) 20 = 4 . 5 = 2 . 2 . 5 2 . 5 2 . 2 Rozložte podobně na prvočinitele čísla 180 a 630. 180 = 2 . 90 = 2 . 2 . 45 = 2 . 2 . 3 . 15 = 2 . 2 . 3 . 3 . 5 2 . 45 3 . 15 3 . 5 630 = 3 . 210 = 3 . 3 . 70 = 3 . 3 . 7 . 10 = 3 . 3 . 7 . 2 . 5 3 . 70 7 . 10 2 . 5 Který výsledek se vám zdá být přehlednější a „hezčí“? První, v němž jsou prvočísla uspořádána přehledně od nejmenšího k největšímu, nebo druhý, kde jsou „halabala“?

s ním dané číslo dělit půjde či nikoli. Rozklad čísla na prvočinitele. Naučíme se postup, při kterém budeme čísla zapisovat do dvou sloupečků. Do pravého prvočísla, na která budeme rozkládat a zároveň s nimi dělit, do levého výsledek dělení. Postupovat budeme tak dlouho, dokud v levém sloupci nezůstane číslo 1. Př.: Rozložte na prvočinitele číslo 180. Při volbě prvočísla, kterým budeme dělit, vycházíme postupně od nejmenšího a využíváme znalostí znaků dělitelnosti pro určení, zda s ním dané číslo dělit půjde či nikoli. 180 2 90 2 45 3 15 3 5 5 1 180 = 2 . 2 . 3 . 3 . 5

420 = 2 . 2 . 3 . 5 . 7 Tak ještě jednou a pomalu. 420 2 210 2 105 3 Př.: Rozložte na prvočinitele číslo 420. 420 2 První prvočíslo je číslo 2. Je číslo 35 dělitelné dvěma? Ne, nekončí sudou číslicí. Druhým prvočíslem je číslo 3. Je tedy číslo 35 dělitelné číslem 3? Ne, ciferný součet není dělitelný číslem 3. Dalším prvočíslem v pořadí je tedy číslo 5. Je číslo 35 dělitelné číslem 5? Ano, končí číslicí 5. Budeme tedy dělit číslem 5. První prvočíslo je číslo 2. Je číslo 7 dělitelné dvěma? Ne, nekončí sudou číslicí. Druhým prvočíslem je číslo 3. Je tedy číslo 7 dělitelné číslem 3? Ne, ciferný součet není dělitelný číslem 3. Dalším prvočíslem v pořadí je tedy číslo 5. Je číslo 7 dělitelné číslem 5? Ne, nekončí číslicí 0 ani 5. Dalším prvočíslem je číslo 7. Je číslo 7 dělitelné číslem 7? Ano, budeme tedy dělit číslem 7. 210 2 105 3 První prvočíslo je číslo 2. Je číslo 105 dělitelné dvěma? Ne, nekončí sudou číslicí. Druhým prvočíslem je číslo 3. Je tedy číslo 105 dělitelné číslem 3? Ano, ciferný součet je dělitelný číslem 3. Budeme tedy dělit číslem 3. 35 5 První prvočíslo je číslo 2. Je číslo 420 dělitelné dvěma? Ano, končí sudou číslicí. Budeme tedy dělit číslem 2. První prvočíslo je číslo 2. Je číslo 210 dělitelné dvěma? Ano, končí sudou číslicí. Budeme tedy opět dělit číslem 2. A jsme na konci našeho snažení. V pravém sloupci máme prvočinitele čísla 420. 7 7 1 420 = 2 . 2 . 3 . 5 . 7

A nyní něco na procvičení - poprvé. Rozložte na prvočinitele čísla 144, 240, 300. 144 2 144 = 2 . 2 . 2 . 2 . 3 . 3 72 2 36 2 18 2 240 2 9 3 120 2 3 3 60 2 1 30 2 15 3 5 5 240 = 2 . 2 . 2 . 2 . 3 . 5 1

A nyní něco na procvičení - podruhé. Rozložte na prvočinitele čísla 300, 630. 300 2 300 = 2 . 2 . 3 . 5 . 5 150 2 75 3 25 5 5 5 630 2 1 315 3 105 3 35 5 7 7 1 630 = 2 . 3 . 3 . 5 . 7

A nyní něco na procvičení - potřetí. Které z čísel 60, 96, 200 lze rozložit na největší počet prvočinitelů? 60 2 96 2 200 2 30 2 48 2 100 2 15 3 24 2 50 2 5 5 12 2 25 5 1 6 2 5 5 3 3 1 1 60 = 2 . 2 . 3 . 5 4 200 = 2 . 2 . 2 . 5 . 5 5 96 = 2 . 2 . 2 . 2 . 2 . 3 6

A na konec už úplně sami! Rozložte na součin prvočísel složená čísla: 282, 405, 822, 592, 112, 612.