Podpora personálních procesů v HR Vema Jaroslav Šmarda
Podpora personálních procesů v HR Vema Portálové řešení aplikací Řízení procesů s využitím workflow Personální procesy Nástup a změna pracovního zařazení Hodnocení zaměstnanců Rozdělování odměn Plánování a schvalování dovolené Personální šetření Vzdělávací akce, samostudium
Proč IS pro podporu řízení lidských zdrojů (HRIS)? Podpora personálních procesů odměňování, hodnocení, vzdělávání Informace pro personální řízení lidí personalistika je datově náročná personální rozvoj v časové řadě Expertní nástroj podpora pro rozhodování Komunikace, sdílení informací, vzdělávání podpora horizontální komunikace
Uživatelská rozhraní HRIS Odborní referenti – mzdová účetní, personalistka, referent vzdělávání, … každodenní rutinní práce optimalizace Manažeři občasný přístup k údajům podřízených, agregace jednoduchost + přehlednost (portál) Všichni zaměstnanci občasný přístup ke svým údajům, údaje o organizaci
Portálové řešení Portál nabízí Proč portál zdroj informací pro každého s ohledem na jeho pozici samoobsluhu – správu dat podle kompetence uživatele palubní deska - upozorňování pokročilé techniky získávání informací - dolování dat Proč portál zpřístupnění informací zaměstnancům není nutné instalovat ani školit obsluhu - intranet personalizace – nabídka funkcí podle role uživatele zabezpečení - autentizace při vstupu na portál
Portál – vstupní obrazovka Vstupní obrazovka s konfigurovatelnými odkazy Obsah je tvořen standardní stránky s přehledy a formuláři individuálně vytvořené stránky výsledky výběrů vytvořených uživateli dokumenty ke stažení nástěnka se zprávami události generované systémem
Portál - přehledy
Řízení procesů s využitím workflow spolupráce více lidí při řešení společného problému (např. rozdělování odměn) Podpora ze strany systému znalost jednotlivých fází procesu předávání odpovědnosti za fázi procesu generování mailů s odkazy na portál kontrola lhůt a upozorňování na problémy zastupování
Workflow 3 základní náležitosti workflow 4 složky workflow pravidla regulující procesy předávané informace měřítka procesu používaná pro jeho posuzování 4 složky workflow úlohy lidé nástroje údaje
Nástup a změna pracovního zařazení
Nástup a změna pracovního zařazení
Návrh procesu návrh posloupnosti úloh dle minulých procesů této osoby pro daný typ procesu
Hodnocení zaměstnanců
Rozdělování odměn Slouží k rozdělení odměn mezi zaměstnance schvalování v hierarchii organizační struktury výchozí rozdělení vychází z konfigurovatelných algoritmů v definovaných mezích je možné dělat korekce Vedoucí provádí korekce pro podřízené útvary korekce pro přímo řízené pracovníky schvaluje rozdělení v podřízených útvarech Automatický převod výsledku do PAM
Rozdělování odměn …
Plánování a schvalování dovolené Plán na začátku roku zadává každý pracovník schvaluje vedoucí Čerpání v průběhu roku žádost a schválení vedoucím soulad s plánem a zůstatky Přehledy nárok, čerpání, zůstatky upozornění na nečerpání dovolené řešení loňské a předloňské dovolené
Dovolená - pohled vedoucího
Personální šetření Personální šetření Zpracování dotazníku dotazníková metoda jednorázová šetření pro definovanou skupinu šetření v závislosti na události ukončení PPV ukončení adaptace Zpracování dotazníku návrh obsahu dotazníku zpracování personálního šetření automatizované vyhodnocení
Personální šetření …
Vzdělávací akce U zvolených akcí Účast schvaluje vedoucí, věcný a organizační gestor Účastníci jsou informováni emailem Hlídání maximální kapacity – náhradníci Po skončení přesun z přihlášených účastníků do skutečných účastníků
Vzdělávací akce - účastníci Klient ve webovém prohlížeči Pomocí technologie Microsoft Silverlight Vzhled i ovládání jako Vema editor Pořízení akcí datovým editorem Pořízení účastníků editorem nebo hromadně funkcí (vedoucí, pracoviště, úvazek atd.)
Samostudium Možnost studovat akce distančním způsobem přes Portál Libovolné množství dokumentů v mnoha různých formátech (Word, Excel, Powerpoint, RTF, PDF apod.) Informace emailem o zařazení do kurzu Nutné zobrazit dokument a potvrdit jeho prostudování Test Náhodně vybrané otázky Otázky typu 1 odpověď správná Možnost více pokusů Stanovení minimálního počtu správných odpovědí
Hodnocení vzdělávacích akcí Po ukončení vzdělávací akce lze vyzvat k jejímu zhodnocení účastníky Vyzvání formou emailu Otázky zaškrtávací (škály) a odpovídací – definuje vzdělavač Sestava s vyhodnocením pro pořadatele Průzkum vzdělávacích potřeb Vybraní zaměstnanci mají možnost vyjádřit zájem o plánované akce Volba, zda by je daná akce zajímala (Ano / Ne) Nástroj pro rozhodování o uskutečnění plánovaných akcí Žádost o vyplnění dotazníku odesílána emailem
Workflow – obecný pohled Jednotná evidence všech procesů systémová aplikace WKF nástroje pro definici modelu procesu úzká vazba na personalistiku Pohledy na procesy k vyřízení – procesy, které čekají na mou činnost přehledy procesů, ve kterých hraji určitou roli procesy v ohrožení Systém upozorňování hlídání obecně nastavených podmínek generování mailů
Workflow – úkoly k vyřízení
Zastupování
Závěr Informační potřeby nejsou závislé na velikosti organizace Portál je vhodný pro každou organizaci jde o filozofii přístupu, nikoliv o luxus Klíčem je chápání procesů workflow přináší řád do evidence procesů Portál a workflow nahrazuje papírovou komunikaci umožňuje kvalifikované rozhodování
Děkuji za pozornost http://www.vema.cz/ http://twitter.com/jsmarda