Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pří_276_Živá příroda_Zvířata v zimě Autor: Mgr. Marie Pížová
Advertisements

Život v zimní přírodě Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.26
PROMĚNY PŘÍRODY NA JAŘE - 2. ROČNÍK
Příprava rostlin a živočichů na zimu
Semenné rostliny 4. ročník
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
PŘÍRODNÍ SPOLEČENSTVO OKOLÍ LIDSKÝCH OBYDLÍ
Přírodověda – Podnebné pásy ( Mírný pás )
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Živočichové našich polí Savci 4. ročník
Prvouka – 2. ročník ZŠ Otázky ke KM na téma: „P O D Z I M „
zvířata Ve volné přírodě
Podmínky života na Zemi 5.ročník
Savci 4. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Živočichové našich polí PTÁCI 4. ročník
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Podkmen: OBRATLOVCI Třída: SAVCI.
EVVO Prvouka 3. ročník ZŠ „ŽIVÁ PŘÍRODA“
ŽIVOČICHOVÉ NAŠICH LESŮ
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Přezimující živočichové
Matematika – 5. ročník Násobení a dělení desetinných čísel 10 a 100
ŽIVOČICHOVÉ NAŠICH LESŮ
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Mocniny - úvod Matematika 8. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
Matematika - opakování 5. ročník
Zaokrouhlování čísel na desítky a stovky
Rostliny na jaře 4. ročník
Mgr. Lubomír Šára: Přírodní společenství
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Pří_276_Živá příroda_Zvířata v zimě Autor: Mgr. Marie Pížová
PŘÍRODNÍ SPOLEČENSTVO OKOLÍ LIDSKÝCH OBYDLÍ
Převody jednotek délky a obsahu Matematika – 5. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Neživá příroda Prvouka – 3. ročník
Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka
VY_32_INOVACE_10_ Přírodověda pro 4. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Dělení se zbytkem 5. ročník
Prvouka ROČNÍ OBDOBÍ 1. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Zimní spánek Jméno autora:Mgr. Kateřina Kačmárová Škola:ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): 05/2013 Ročník:čtvrtý Tematická oblast:Naše příroda ve čtvrtém.
VY_32_INOVACE_06_Rozmanitost přírody-živočichové v lese
ZIMNÍ PŘÍRODA Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č.
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Anotace : Program slouží k procvičování a opakování přírodovědného učiva ve 4. ročníku.
Jednotky hmotnosti 5. ročník
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín
Třídění živých organizmů 5. ročník
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Ekosystém les Živočichové
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Č. DUMu: VY_32_INOVACE_17_ lesní zvířata
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková CZ.1.07/1.4.00/
Les v průběhu roku Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Jméno autora: Mgr. Blanka Vanišová
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
ZVÍŘATA V ZIMĚ Některé živočichy můžeme vidět ve volné přírodě i v zimě. Tito živočichové si dokážou udržet stálou tělní teplotu, i když je venku zima.
Transkript prezentace:

Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ŽIVOT V ZIMNÍ PŘÍRODĚ

OBSAH PŘEZIMOVÁNÍ ROSTLIN PŘEZIMUJÍCÍ ŽIVOČICHOVÉ 1. STĚHOVÁNÍ ( sezónní migrace ) 2. ZIMNÍ SPÁNEK ( pasivní přezimování ) 3. AKTIVNÍ PŘEZIMOVÁNÍ JELEN LESNÍ MEDVĚD HNĚDÝ RORÝS OBECNÝ KŘEČEK POLNÍ OBOJŽIVELNÍCI V ZIMĚ RYBY V ZIMÉ A PLAZI V ZIMĚ POMÁHÁME ŽIVOČICHŮM

PŘEZIMOVÁNÍ ROSTLIN JEDNOLETÉ ROSTLINY – přečkají zimu v podobě semen, která jsou pod zemí - rostliny hynou DVOULETÉ ROSTLINY – první zimu přečkají v podobě hlíz, oddenků a cibulek v podzemí, nadzemní části hynou - druhou zimu přečkají jako jednoleté VYTRVALÉ ROSTLINY – byliny přezimují v podzemí v podobě hlíz, oddenků, a cibulek, nadzemní části hynou - dřeviny přezimují ve stavu strnulosti – živiny si uchovávají v kořenech, nadzemní části zůstávají - listnáčům opadávají listy - jehličnany neopadávají (výjimka – modřín opadavý)

PŘEZIMUJÍCÍ ŽIVOČICHOVÉ Pro přežirí živočichové využívají většinoou jeden ze tří způsobů: 1. STĚHOVÁNÍ ( sezónní migrace ) – především ptáci - tažní ptáci se stěhují do teplejších oblastí ( S Afriky nebo Středomoří ) - první odlétají hmyzožraví ptáci ( např. rorýs obecný , vlaštovka obecná …) - poslední odlétají zrnožraví ( hýl rudý, holub hřivnáč, hrdlička divoká …) - stěhují se také savci – např. kopytníci sestupují z vyšších poloh do nížin, kde není tolik sněhu a snadněji najdou potravu

2. ZIMNÍ SPÁNEK ( pasivní přezimování ) - teplota těla klesá do rozmezí 0,2 – 5 °C, klesá dechová frekvence a tep - živočichové, kteří spí tzv. pravým spánkem neopouštějí svá obydlí ( např. ježek, svišť, plch …) – v průběhu léta si vytvoří tukovou zásobu dosahující až čtvrtinu hmotnosti těla, ze které v průběhu zimy čerpají potřebné živiny - jiní živočichové – např. medvěd, jezevec … - upadají do tzv. zimního klidu - teplota těla klesá nepatrně a často se budí - na zimu si dělají důkladné zásoby, ze kterých čerpají

3. AKTIVNÍ PŘEZIMOVÁNÍ - zvířata zůstávají ve svých domovech a tráví zimu aktivně - aby přežili musí mít dostatek potravy, kterou celou zimu hledají - na zimu musí mít zvláštní srst nebo peří - lesníci v zimě zvěř přikrmují a upravují cesty ke krmelcům

JELEN LESNÍ - přes zimu aktivní - v zimě hustší, šedočernou srst - na zimu sestupuje z vyšších poloh do nížin - v zimě hodně přikrmován - v období nejsilnějších mrazů zvěř zalehne do houštiny, kde je chráněna před ostrým větrem a sněhem. Zde zůstává v klidu, snaží se tak zamezit ztrátám energie

MEDVĚD HNĚDÝ - upadá do tzv. zimního klidu, občas přerušovaného probuzením, při kterém vychází ven se napít a vyprázdnit - brloh je upravená jeskyně ve skále nebo zalehne pod vývratem nebo si vyhrabe pelech pod silným stromem, jehož větve sahají až na zem a nechá se zapadat sněhem - v lednu nebo v únoru medvědice v úkrytu porodí jedno nebo dvě mláďata - během jara a léta musí zesílit, aby mohla přežít další zimu - všežravec – živí se kořínky, plody, hmyzem, medem divokých včel, malými savci, ptačími mláďaty, mršinami, odpadky …

RORÝS OBECNÝ - tažný pták - zimuje v Africe - odlétá od druhé poloviny července a v srpnu, vrací se na přelomu dubna a května - vyvede u nás mladé a odlétá ( je zde nejkratší dobu ze všech tažných ptáků ) - hnízdí ve skalních štěrbinách, dutých stromech,… - většinu života tráví ve vzduchu, výjimkou je pouze období hnízdění - potravou je hmyz – loví v letu - aby ptáci přežili cestu na zimoviště, musí mít velkou tukovou zásobu a nepoškozené peří, proto po hnízdění přepeřují – na místě starých, poškozených letek jim vyrůstají letky nové, neporušené

Křeček polní - spí pravým zimním spánkem - pro tyto účely si vyhrabává nory v zemi asi 1-2 metry hluboko - systém křeččího obydlí je poměrně složitý,zahrnuje množství chodeb a komor - křečci si totiž neumí nastřádat dostatečné zásoby tuku,které by jim vydržely do jara, a tak si musí nashromáždit potravu ve svých podzemních spižírnách - během podzimu stihne tento hlodavec,,nakřečkovat"10-16 kg obilí,brambor a řepy - hlavní komoru si křeček jako jedinou vystýlá suchou trávou a v ní se pak ukládá k zimnímu spánku - občas se probudí,aby si ve svých spižírnách energii doplnil - úplně se probouzí v únoru, ale ve své noře setrvává až do jara a žije ze svých zásob.

HMYZ V ZIMĚ - mouchy, komáři, brouci a motýli přečkají zimu ve skulinách kůry stromů, ve štěrbinách skal, v dutinách v půdě, na půdě, ve sklepech domů … - dospělí jedinci mnoha druhů však na podzim uhynou a zimu přečkají jen jejich vajíčka, larvy nebo kukly

OBOJŽIVELNÍCI V ZIMĚ - v zimě nejsou aktivní a nepřijímají potravu - někteří přezimují zahrabáni v bahně na dně vody – např. skokan skřehotavý - někteří vyhledávají úkryty na souši – suchozemské typy – např. ropucha obecná

RYBY V ZIMÉ - tráví zimu v klidu ve větších hloubkách, kde voda nezamrzá - jejich příjem potravy je omezený PLAZI V ZIMĚ - přezimují v půdě pod kameny, v puklinách skal nebo pod pařezy - jsou ve stavu strnulosti – nepohybují se a nepřijímají potravu

POMÁHÁME ŽIVOČICHŮM - přes zimu pomáháme volně žijícím živočichům tak, že je přikrmujeme - ptákům dáváme semena, lůj, kosti, žaludy, rozinky … - lesním býložravcům plníme krmelce senem, sušenými žaludy, kaštany, šípky …

Téma: ŽIVOT V ZIMNÍ PŘÍRODĚ Použitý software: držitel licence - ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. Windows XP Professional Power Point internet, Přírodověda 4. roč.( nakl. Nová škola ) Autor: Mgr. Alena Šmolíková ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. (www.zsrozmital.cz)