Diofantos z Alexandrie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Komplexní čísla. Komplexní číslo je uspořádaná dvojice [x, y], kde číslo x představuje reálnou část a číslo y imaginární část. Pokud je reálná část nulová,
Advertisements

a vznik záporných čísel
Utvořte negaci výroku, a to bez použití záporu.
Seminární práce číslo: 7 Zpracoval : Vladimír KORDÍK T-4.C
Základy infinitezimálního počtu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze středním školám Pořadové číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: IV/2 Sada: 1 Číslo: VY_42_INOVACE_32.
Přednáška 12 Diferenciální rovnice
Vývoj matematiky Zuzana Kroupová.
Mnohočleny a algebraické výrazy
Lineární rovnice se dvěma neznámými
Soustavy dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
STATIKA TĚLES Název školy
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Kvadratické rovnice pro S O U (x - 5)(x + 5) = 0 S = 1/2gt2
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Největší společný dělitel
Lineární rovnice Kvadratické rovnice Soustavy rovnic
Historie matematiky Petr Földeš.
Lineární rovnice – 1. část
Mocniny, odmocniny, úpravy algebraických výrazů
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_83.
MATEMATIKA I.
ČÍSLO NULA.
Neurčitý integrál. Příklad. Na ploše 10 m x 10 m se vysazuje stejný typ rostlin ve 2 barvách. Obě barvy jsou odděleny křivkou y = x ( 1 – 0.1x ). Kolik.
Číselné obory Podmínky používání prezentace © RNDr. Jiří Kocourek 2013
Matematika Lineární rovnice
Dosazovací metoda řešení soustavy lineárních rovnic
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Matematika Tématický celek: Výrazy, rovnice, nerovnice Cílová skupina: 1. ročník (kvinta) gymnázia Oblast podpory:
Vypracovala Daniela Helusová Mt – Ov pro SŠ
Opakování.. Práce se zlomky.
Kvadratická nerovnice Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Mikroekonomie I Úvod do studia ekonomické teorie
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Slovní úlohy řešené pomocí lineárních a kvadratických rovnic
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík Komplexní čísla algebraický.
Experimentální fyzika I. 2
EXPONENCIÁLNÍ ROVNICE Mgr.Zdeňka Hudcová TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR.
Vypracovala: Pavla Monsportová 2.B
Z CELÁ ČÍSLA POROVNÁVÁNÍ -8 < > - 22.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Vektorové prostory.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice
polynom proměnné x f = anxn + an-1xn-1 + ……. + a0
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
SBÍRKA PŘÍKLADŮ Z MATEMATIKY
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_61.
R OVNICE A NEROVNICE Lineární rovnice VY_32_INOVACE_M1r0102 Mgr. Jakub Němec.
Soustavy dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Soustava lineárních rovnic
Kvadratická rovnice 1 Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
Soustava lineární a kvadratické rovnice
Materiály jsou určeny pro výuku matematiky: 3. ročník, Ekonomické lyceum Učivo v elektronické podobě zpracovala Mgr. Iva Vrbová.
R OVNICE A NEROVNICE Kvadratické rovnice – Algebraické způsoby řešení I. VY_32_INOVACE_M1r0108 Mgr. Jakub Němec.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Monika Zemanová, PhD. Název materiálu:VY_32_INOVACE_1_KOMPLEXNI_CISLA_01.
Rovnice s neznámou ve jmenovateli 3. Počet řešení rovnice s neznámou ve jmenovateli Autor: Mgr. Vladimíra Trnková, ZŠ Lhenice.
Soustavy dvou lineárních rovnic o dvou neznámých Množiny kořenů
Celá čísla.
Soustava dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Soustava dvou lineárních rovnic o dvou neznámých I.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vladimíra Houšková Název materiálu:
Nerovnice s neznámou ve jmenovateli
Matematika Lineární rovnice
* Zlomky Matematika – 7. ročník *.
KVADRATICKÁ ROVNICE Jitka Mudruňková 2012.
27 ROVNICE – POČET ŘEŠENÍ.
Soustava dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Transkript prezentace:

Diofantos z Alexandrie narozen kolem roku 200 n. l. zemřel kolem roku 300 n.l.

Řecký matematik helénského období Jeden z posledních velkých matematiků starověku Je nazýván „otec aritmetiky“

Diofantův přínos Vyslovil některé věty z teorie čísel (o rozkladech čísel na součty čtverců) Zamýšlel obnovit aritmetiku v tom smyslu, jak jí chápal Platón, tj. jako nauku o celých číslech a jejich vlastnostech Byl prvním, kdo systematicky používal algebraické symboly Aplikoval v rovnici speciální znaky pro označování mocnin Rovněž symbolicky vyjadřoval odčítání a rovnost Anticipoval algebraickou symboliku zavedením písmen jako symbolů Zavedl záporná čísla Jsou po něm nazvány diofantické rovnice Jeho nejznámější dílo je třináctidílný traktát Aritmetika Diofantova práce se po staletích stala východiskem prací Fermata, Eulera atd.

Diofantické (neurčité) rovnice Algebraické rovnice s celočíselnými koeficienty o n neznámých, jejichž řešení se předpokládá pouze celočíselné Např. diofantovská rovnice 31x - 164y = 7 má nekonečně mnoho řešení v oboru celých čísel; řešením jsou všechny uspořádané dvojice (x, y) = (-259 + 164 t; -49 + 31 t), kde t je libovolné celé číslo.

Aritmetika Skládá se ze 13 knih, ale zachovalo se pouze 6 Sbírka řešící 130 numerických problémů Vznik mnoha arabských překladů (např. od Abu‘l-Wafa) Rukopis 4.-7. knihy se nachází v Iráku Do konce 15. století v Evropě skoro neznámé Sbírka se zabývá lineárními a kvadratickými rovnicemi Neuvědomoval si, že kvadratická rovnice má dvě řešení Nepracoval ze zápornými a iracionálními výsledky Nepočítal s nulou

Další dílo O mnohoúhelnících O polygonálních číslech Úvod ke geometrickým základům Příklady s více řešeními

Velká Fermatova věta Problém č. 8 ve druhém díle Diofantovy Aritmetiky se týká řešení neurčité rovnice x2+y2 = z2 Fermat měl ve zvyku psát poznámky v jím studovaným knihám Fermat tuto rovnici přepracoval na neurčitou rovnici xn+yn = zn, kde nemá pro n > 2 řešení v oboru kladných celých čísel Fermat, stejně jako Diofantos pracoval pouze s kladnými, celými čísly

Diofantův náhrobek Poutníče! Zde odpočívá popel Diofantův. A čísla poví, je to zázrak, jak dlouhý byl jeho život. Šestina života patřila krásnému dětství. Ještě dvanáctina života uběhla, než se jeho brada pokryla chmýřím. Sedminu života strávil v bezdětném manželství. Uplynulo dalších pět let a radoval se z narození krásného syna, toho, kterému Osud vyměřil veselý a zářící život na této Zemi, ale dlouhý jen polovinu toho, co otci. A v hlubokém smutku ukončil starý muž svou pouť zde na Zemi, čtyři roky po ztrátě syna.

Řešení x/6+x/12+x/7+5+x/2+4=x x=84