MOCNINY s přirozeným exponentem

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MOCNINY s celým exponentem
Advertisements

Logaritmus Podmínky používání prezentace © RNDr. Jiří Kocourek 2013
Komplexní čísla. Komplexní číslo je uspořádaná dvojice [x, y], kde číslo x představuje reálnou část a číslo y imaginární část. Pokud je reálná část nulová,
Pravidla pro počítání s mocninami
Pravidla pro počítání s mocninami
34.1 Obecná pravidla pro mocniny s přirozeným mocnitelem
KOMBINAČNÍ ČÍSLA A BINOMICKÁ VĚTA
Logaritmus a věty o logaritmech
KOMBINAČNÍ ČÍSLA A BINOMICKÁ VĚTA
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Očekávaný přínos Tematická oblastOperace s reálnými čísly Téma PředmětMatematika RočníkPrvní Obor vzděláváníUčební obory.
82-51-L/02 Uměleckořemeslné zpracování dřeva
Tento digit á ln í učebn í materi á l (DUM) vznikl na z á kladě ře š en í projektu OPVK, registračn í č í slo CZ.1.07/1.5.00/ s n á zvem „ Výuka.
Mnohočleny a algebraické výrazy
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Nový Jičín, Komenského 66, p. o
VY_32_INOVACE_M-Ar 8.,9.01 Druhá mocnina
Exponenciální a logaritmické rovnice
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Druhá mocnina a odmocnina
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_98.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Logaritmus vlastnosti logaritmů dekadický a přirozený logaritmus
Mocniny, odmocniny, úpravy algebraických výrazů
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Přednost početních operací
Počítání s mocninami – I.
MOCNINY s přirozeným exponentem
1. Mocnina s přirozeným mocnitelem
Násobení mnohočlenů.
Neúplné kvadratické rovnice
* Druhá odmocnina Matematika – 8. ročník *
* Druhá mocnina Matematika – 8. ročník *
* Třetí odmocnina Matematika – 8. ročník *
31.1 Druhá a třetí mocnina Úkol:
Věty o počítání s mocninami Věta o násobení mocnin.
Matematika – 8.ročník Třetí mocnina
* Třetí mocnina Matematika – 8. ročník *
Nerovnice v podílovém tvaru
Pravidla pro počítání s mocninami.
Matematika – 8.ročník Druhá mocnina
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: IV/2 Inovace a zkvalitnění.
S celočíselným exponentam
Mocniny a odmocniny Podmínky používání prezentace
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen: Mgr. Hana Němcová Matematika Osmý ročník víceletého gymnázia Moivreova věta NemM211 Listopad 2013.
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
Druhá mocnina a odmocnina VY_32_INOVACE_077_Druhá mocnina a odmocnina.
Druhá mocnina a odmocnina
Mocniny Druhá mocnina.
Mocniny Druhá mocnina.
Mocnina součinu, zlomku a mocniny
Pravidla pro počítání s mocninami
KOMBINAČNÍ ČÍSLA A BINOMICKÁ VĚTA
MOCNINY.
Škola: Základní škola Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace MATEMATIKA A JEJÍ APLIKACE, MATEMATIKA, ČÍSLO A PROMĚNNÁ PRAVIDLA.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Mocniny s přirozeným mocnitelem
MATEMATIKA Mocniny s přirozeným exponentem
Mocniny - úvod Mgr. Jiřina Sirková.
Odmocniny Mgr. Jiřina Sirková.
MOCNINY A ODMOCNINY Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Autor: Mgr. Renata.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Transkript prezentace:

MOCNINY s přirozeným exponentem Ing. Martina Sedláková Newtonův fraktál z3-1=0 Ing.Martina Sedláková

MOCNINA an ZŠ: Pro každé reálné číslo a a každé přirozené číslo n je kde v součinu je na pravé straně n činitelů Příklad: 52 = 5·5 (½)4 = ½ · ½ · ½ · ½ (-2)3 = (-2)·(-2)·(-2) 05 = 0·0·0·0·0 mocnina exponent (mocnitel) an základ mocniny (mocnitel) Ing.Martina Sedláková

MOCNINA s přiroz. exponentem Mocnina s N exponentem je každý výraz an, kde a je číslo reálné a n číslo přirozené. Z definice vyplývá: Z definice vyplývá: pro každé reálné číslo aR platí a1 = a pro každé přirozené číslo nN platí 1n = 1 pro každé přirozené číslo nN platí 0n = 0 pro každé reálné číslo aR platí a1 = a pro každé přirozené číslo nN platí 1n = 1 pro každé přirozené číslo nN platí 0n = 0 Ing.Martina Sedláková

Příklad: Vypočítejte a) 55 d) 210 g) (-5)3 j) (-2)10 b) 112 e) 35 h) (-11)2 k) (-3)5 c) f) 0,53 i) l) (-0,5)3 Poznámka: Pro všechna reálná čísla a a všechna přirozená čísla n platí: a > 0  an > 0 a < 0  a2n > 0 a < 0  a2n-1 < 0 Ing.Martina Sedláková

Věty o počítání s mocninami Pro každá dvě reálná čísla a, b a pro každá přirozená čísla r, s platí: Věta o násobení mocnin Věta o dělení mocnin Věta o umocňování mocniny Věta o umocňování součinu Věta o umocňování podílu Ing.Martina Sedláková

Užití uvedených vět: Příklad: Co nejvíce upravte a vypočítejte: Důkazy vět Příklad: Co nejvíce upravte a vypočítejte: a) 103 · 102 b) (-2) · (-2)4 c) 37 : 34 d) (-7)55 : (-7)53 e) 211 : (-2)7 = 103+2 = 105 = 100 000 = (-2)1+4 = (-2)5 = -32 = 37-4 = 33 = 27 = (-7)55-53 = (-7)2 = 49 - nelze dále upravit, jen vypočítat Ing.Martina Sedláková

Užití uvedených vět: Příklad: Co nejvíce upravte a vypočítejte: Důkazy vět Příklad: Co nejvíce upravte a vypočítejte: a) (25)2 b) (3 · 4)2 c) = 25·2 = 210 = 1 024 = 32 · 42 = 9 · 16 = 144 Ing.Martina Sedláková

Cvičení: Příklad 1: Vypočítejte zpaměti: Příklad 2: Rozhodněte, zda platí: Příklad 3: Vypočítejte: Ing.Martina Sedláková

Cvičení: Příklad 4: Dané mocniny vyjádřete jako mocniny se základem 2 a 3 a bez kalkulačky vypočítejte: Příklad 5: Vypočítejte: Ing.Martina Sedláková