Název Klasicismus Předmět, ročník Výtvarná výchova, 2. ročník

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
 Inspirace minulostí (zejména středověkem), exotickými zeměmi a životem na venkově  Důraz na city a prožitky, často pocit odcizení, záliba v tajemnosti.
Advertisements

REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ 1. 07/ /21
zpracovaný v rámci projektu
Tematický okruh: Člověk ve společnosti (Kulturní život)
Název Neoimpresionismus Předmět, ročník Výtvarná výchova, 2. ročník
Název Romantismus Předmět, ročník Výtvarná výchova, 2. ročník
Název Inženýrská architektura (Technická) Předmět, ročník
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
KLASICISMUS Sestavil: 2012 Klasicismus je umělecký směr, který se inspiruje hlavně středověkými vzory a zdůrazňuje střízlivý rozum, uměřenost a pravidelný.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_DEJEPIS_5 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Radka Vanišová.
KLASICISMUS Mgr. Eliška Handšuhová ZŠ Oblačná Liberec
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_DEJEPIS_4 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Radka.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
ROMANTISMUS.
19. století Klasicismus.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_445.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
KLASICISMUS.
Empír - (z lat. empire = císařství )
Název Historismus v 19. století Předmět, ročník
Klasicistní malířství
Název materiálu Označení materiálu: VY_32_INOVACE_01_ Klasicismus.ppt Vzdělávací oblast, vzdělávací obor, tematický okruh, téma: Umění a kultura, Výtvarná.
VY_32_INOVACE_DEJEPIS2_3 Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor
Název Doba helénistická Předmět, ročník Dějepis, prima
Klasicismus Umění 19. století.
VY_32_INOVACE_DEJEPIS_1 Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor
DĚJINY KULTURY Skryté památky českého umění- architektura 19.století PhDr. Pavlína Mikulcová.
Obecná charakteristika Architektura
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Závěr 18. století – poč. 19. století
Baroko, prvky baroka Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek (New start)
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Registrační číslo projektu:
Název Perikles Předmět, ročník Dějepis, prima Tematická oblast
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_DEJEPIS_17 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Radka.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_DEJEPIS_6 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Radka.
Název Realismus Předmět, ročník Výtvarná výchova, 2. ročník
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Název Kubismus; architektura a užité umění Předmět, ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_DEJEPIS_9 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Radka.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_11_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
KLASICISMUS (18. stol. – přelom 18. – 19. st.,
Klasicismus v Čechách Konec 18. století.
Umění 1. poloviny 19. století
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Poznej obraz podle detailu I.
Klasicismus a empír 18. – 19. století.
Rokoko, klasicismus - 2 Označení materiálu:
Umělecké směry 19. století
KLASICISMUS A EMPÍR od poloviny 18.století k počátku 19. století.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
KLASICISMUS - OPAKOVÁNÍ
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Klasicismus, empír, romantismus (1. pol. 18.–1. pol. 19. století)
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Klasicismus VY_32_INOVACE_46_933
Architektura do začátku 20. století.
Romantismus Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném
VY_32_INOVACE_
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Klasicismus Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném
Klasicismus Konec 18. stol. Autor: Lenka Mulačová
KLASICISMUS Přelom 18./19. STOLETÍ.
Rokoko, klasicismus Označení materiálu:
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Transkript prezentace:

Název Klasicismus Předmět, ročník Výtvarná výchova, 2. ročník Tematická oblast Dějiny výtvarné kultury Anotace Prezentace s výkladem a obrazovým materiálem k dějinám výtvarné kultury Klíčová slova Architektura, malířství, sochařství, antika, harmonie, kompozice, J. L. David, A. Canova, J. A. D. Ingres Autor Mgr. Ivana Spurná Datum 13. 10. 2012 Škola Gymnázium Jana Opletala, Litovel, Opletalova 189 Projekt EU peníze středním školám, reg. č.: CZ.1.07/1.5.00/34.0221

Klasicismus ve výtvarném umění 1770 – 1830

Obdobné stavby již existovaly v minulosti. Kde a v jaké době se stavěly chrámy tohoto typu? © Ivana Spurná

1. Jaké rozlišujeme antické stavební řády? Zopakujeme si 1. Jaké rozlišujeme antické stavební řády? 2. Co je to tympanon? 3. Jaké stavby řadíme mezi triumfální?

Francie, Paříž, chrám La Madeleine Snaha o obnovu antiky Harmonická kompozice Jasný, jednoduchý tvar Symetrie, pravoúhlé tvary © Ivana Spurná

Znaky klasicismu: Reakce na baroko a rokoko Jasný, jednoduchý, plastický a pevně ohraničený tvar Harmonická kompozice, symetrie Racionálnost (rozum, vše promyšleno) Snaha o obnovu antiky Vliv: vykopávky – Pompeje, Herculaneum / Winckelmann Všechny druhy umění, ovládl životní styl

Francie Doba vlády francouzského krále Ludvíka XVI., Velké fr. revoluce, Napoleonovy vlády (empír) Architektura: Chrám La Madeleine (Památník Velké armády) Vendomský sloup (inspirace: Trajánův sloup) Triumfální oblouky

La Madeleine, 1763-1842, Paříž © Ivana Spurná

Vítězný oblouk, 1806-1836, Paříž plastiky s námětem: Marseillaisa Bitva u Slavkova vytvtořeny později © Ivana Spurná

Triumfální oblouk, Carroussel, Paříž © Ivana Spurná

Vendomský sloup, Paříž původně Slavkovský sloup © Ivana Spurná Víte, který triumfální sloup se stal vzorem? © Ivana Spurná

Pantheon, Paříž © Ivana Spurná © Ivana Spurná

Britské muzeum, Londýn © Ivana Spurná © Ivana Spurná

Covent Garden, Londýn © Ivana Spurná

Národní galerie, Londýn © Ivana Spurná

Braniborská brána, Berlín Obr. 1

Kapitol, Washington, USA Obr. 2

Architektura Itálie: Královský palác, La Scalla (Miláno) Německo: Braniborská brána (Berlín) Stará pinakotéka, Glyptotéka (Mnichov) Rusko: Kazaňská katedrála (Petrohrad)

Čechy a Morava © Ivana Spurná

Stavovské divadlo 1781-1811, Praha Obr. 3

Dům U Hybernů, Praha 1808-1822 Klasicistní přestavba © Ivana Spurná

zámek Kačina © Ivana Spurná

zámek Kačina © Ivana Spurná © Ivana Spurná

zámek Hradec nad Moravicí © Ivana Spurná

Určitě víte, kde se tyto stavby nacházejí? © Ivana Spurná © Ivana Spurná Určitě víte, kde se tyto stavby nacházejí?

a/ Náměšť na Hané b/ Nové Zámky c/ Lednice © Ivana Spurná

Čechy a Morava Praha Stavovské divadlo Dům U Hybernů Činžovní dům Platýz Zámek Kačina Zámecké parky se zahradami: Veltrusy, Lednice, Valtice, Boskovice Olomouc Moravské divadlo Krajinská lékárna Nové Zámky u Litovle

Sochařství Náměty: antická mytologie Antonio Canova, italský sochař (ve službách Napoleona) Bertel Thorvaldsen, dánský sochař Václav Prachner (Alegorie Vltavy)

Antonio Canova, 1757-1822 Tři Grácie, 1812-1816 Amor a Psyché, 1793 Obr. 5 Amor a Psyché, 1793 Obr. 4

Bertel Thorvaldsen, 1770-1844 Jáson, 1802-1803 Obr. 7 Jupiter and Ganymede, 1817 Obr. 6

Malířství Náměty: Řecká mytologie Řecké a římské dějiny Podobizny Historické události

Jacques-Louis David, 1748-1825 Zavražděný Marat, 1793 Obr. 8

J. L. David, Korunovace Napoleona, 1806 Obr. 9

J. L. David Napoleon překračuje Alpy, 1801 Obr. 10

J. L. David, Přísaha Horatiů, 1784 Obr. 11

J. L. David, Únos Sabinek, 1799 Obr. 12

J. A. D. Ingres 1780--1867 Oidipus a Sfinx, 1808 Slečna Rivierová, 1805 Obr. 14 Obr. 13

Francisco de Goya, 1746-1828 Rodina Karla V., 1800 Obr. 15

Francisco de Goya Nahá Maja, 1790-1800 Oblečená Maja 1800-1805 Obr. 16

Francisco de Goya Poprava povstalců 3. května, 1808 Obr. 18

Angl. krajináři J. Constable, W. Turner Čeští krajináři Antonín Machek František Tkadlík Antonín Mánes

Zopakujeme si Vyjmenujte 3 stavby na našem území. Vyjmenujte 3 světové klasicistní stavby. Vyjmenujte 3 stavby na našem území. Kteří umělci pracovali pro Napoleona? Jaké památky se nacházejí v našem okolí? Kdo je autorem obrazu Zavražděný Marat? Znáte nějaké dílo, které namaloval F. de Goya? Jaké tematice se věnovali malíři a sochaři?

Citace MRÁZ, Bohumír. Dějiny výtvarné kultury. 1. 2. uprav. vyd. Praha: IDEA SERVIS, 1995, 183 s. ISBN 80- 85970-01-5. MRÁZ, Bohumír. Dějiny výtvarné kultury. 2. 1. vyd. Praha: IDEA SERVIS, 1997, 209 s. ISBN 80-859- 7013-9. BERNHARD, Marianne. Universální lexikon umění: architektura, fotografie, grafika, malířství, osobnosti, sochařství, umělecká řemesla. 2. uprav. vyd. Překlad Otakar Mohyla. Praha: Grafoprint-Neubert, 1996, 491 s. ISBN 80-717-6393-4.

Citace. Obrazový materiál Zdroj: [online]. [cit. 2012-10-12]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:BrandenburgGate_FrontatNight_June_2004.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Capitol,_Washington,_D.C._USA3.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Stavovske_divadlo.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Antonio_canova,_amore_e_psiche,_ermitage,_1794-1797_02.JPG http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Canova-Three_Graces_0_degree_view.jpg Zdroj: [online]. [cit. 2012-10-12]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:ThorvaldsensJason.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Thorvaldsens_Ganymedes.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Death_of_Marat_by_David.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jacques-Louis_David_006.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:David_napoleon.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jacques-Louis_David_020.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:The_Intervention_of_the_Sabine_Women.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jean_Auguste_Dominique_Ingres_014.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:IngresOdipusAndSphinx.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Francisco_de_Goya_y_Lucientes_054.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Goya_Maja_naga2.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Goya_Maja_ubrana2.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:El_Tres_de_Mayo,_by_Francisco_de_Goya,_from_Prado_in_Google_Earth.jpg