Seminář pro všeobecné letectví 2014

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PLAYBOY Kalendar 2007.
Advertisements

představení JÁ a PATRIK
VYHLÍDKOVÉ LETY v roce 2011 a 2012.
Školení pilotů – Postupy pro LKTB
Rok 2008; leden až říjen Nehody na pozemních komunikacích a jejich následky; Česká republika Připravil: pplk. ing. Josef Tesařík Besip 20. listopadu 2008.
Porovnání událostí za poslední 3 roky
Mgr. Pavel Dobeš Ministr dopravy
Města ČR – orientace na mapě
TEORIE ROZHODOVÁNÍ A TEORIE HER
Léčba křečových žil metodou ASVAL
Tisková konference Velikonoce 2010, jarní motoristická sezona plk. Ing
*Zdroj: Průzkum spotřebitelů Komise EU, ukazatel GfK. Ekonomická očekávání v Evropě Březen.
49. mistrovství světa ve zpracování textu na počítači
LPS BRNO Seminář ŘLP ČR a AeČR IATCC Jeneč 2012 Jaroslav Vašík.
Ochrana letišť Zákon 49/1997 o civilním letectví Pro výkon státní správy ve věcech civilního letectví je zřízen Úřad pro civilní letectví se sídlem v Praze.
Kvalita elektrické energie z pohledu distributora
NAŘÍZENÍ KOMISE (ES) č. 1702/2003 ze dne 24. září 2003.
Dynamické rozvozní úlohy
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
Elektrický obvod a jeho části
Vizualizace projektu větrného parku Stříbro porovnání variant 13 VTE a menšího parku.
Dělení se zbytkem 3 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Letokruhy Projekt žáků Střední lesnické školy a střední odborné školy sociální ve Šluknově.
Problematika restaurování sochařských prvků výzdoby chrámu Sv. Barbory
Škola ISŠ-COP a JŠ Valašské Meziříčí Název Elektrické instalace
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.

Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
52_INOVACE_ZBO2_1364HO Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti.
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
PYRAMIDA Práce a energie
Lounky PRO Vratimov, o.s. ( 1 Charitativní sbírka Lounky 06/2013.
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
EDITOR BY: SPRESS 15. ledna ledna ledna 2015.
Předmět: Odborný výcvik Ročník: 2. a 3. Téma: Pěstování Rostlin
Porovnání hlášených událostí za posledních 5 let
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
Technické kreslení.
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
FIC Praha Ing. Michal Dvořák ŘLP ČR, s.p. vedoucí odd. FIC
Venkovní a kabelová vedení
Přednost početních operací
Interpretace výsledků modelových výpočtů
KONTROLNÍ PRÁCE.
TRUHLÁŘ I.ročník Výrobní zařízení Střední škola stavební Teplice
Autor: Ondřej Šimeček Verze: 1.1.3
Školení pilotů 2015 Jaroslav Vašík.
ZVÝŠENÍ BEZPEČNOSTI CIVILNÍHO LETECTVÍ LUDMILA CRHOVÁ
Kritické stanovisko k termínu „charakteristický letový den“ jež byl zaveden do NV 272 / 2011 Sb. ( § 12, odst. 5) Ing. Josef Drahota červenec 2015.
Tisková konference odboru služby dopravní policie KŘP Ústeckého kraje.
Problematika bezpečnosti civilního letectví v ČR za rok 2003 – pohled ÚCL.
VÝVOJ DOPRAVNĚ BEZPEČNOSTNÍ SITUACE NA ÚZEMÍ MORAVSKOSLEZSKÉHO KRAJE ZA ROK LEDNA 2011 KRAJSKÉ ŘEDITELSTVÍ POLICIE MORAVSKOSLEZSKÉHO KRAJE.
VY_32_INOVACE_AUT1_15 Požadavky na karoserii z hlediska bezpečnosti.
DENNÍ BRIEFING DEN 8 ( ).
DENNÍ BRIEFING DEN 1 ( ).
FIC Praha Ing. Michal Dvořák ŘLP ČR, s.p. vedoucí odd. FIC
DENNÍ BRIEFING DEN 2 ( ).
DENNÍ BRIEFING DEN 7 ( ).
Rozšíření prostoru odpovědnosti FIC Praha od
Boeing Dreamliner.
Transkript prezentace:

Seminář pro všeobecné letectví 2014

Porovnání událostí za poslední 4 roky

Porovnání událostí za poslední 4 roky

Porovnání událostí podle významu za poslední 4 roky

Přehled LN a incidentů za rok 2013

Letecká nehoda Datum:. 2. 1. 2013 Typ:. Piper PA-34 Seneca Místo: Letecká nehoda Datum: 2. 1. 2013 Typ: Piper PA-34 Seneca Místo: LKVR (Vrchlabí) Jako příčinu vzniku letecké nehody lze velmi pravděpodobně označit náhodný střet odvalujícího se předního kola s překážkou, při kterém vznikl nadlimitní ráz do jistícího mechanismu a podvozek se odjistil a zavřel.

Letecká nehoda Datum:. 25. 2. 2013 Typ:. Piper PA-46-00TP Místo: Letecká nehoda Datum: 25. 2. 2013 Typ: Piper PA-46-00TP Místo: LKPM (Příbram) Pravděpodobnou příčinou nehody byl vzlet s přetíženým letounem z omezené plochy a nesprávný způsob vzletu.

Pilot při provádění LCHČ, krátce po vzletu z pracovní plochy Dobrkov: Letecká nehoda Datum: 9. 3. 2013 Typ: Z-37A Místo: 600 m NE od obce Srbce Pilot při provádění LCHČ, krátce po vzletu z pracovní plochy Dobrkov: letěl směrem k severnímu okraji ošetřované plochy, situované uprostřed lesního porostu na hřebenu Kusá Hora; narazil do vrcholků lesního porostu; při nárazu do stromů došlo k destrukci letounu, odtržení částí křídla a ocasních ploch a jeho pádu na zem; pilot zemřel na následky zranění; letoun byl zničen.

Pravděpodobnou příčinou letecké nehody byla kombinace vlivu hladiny alkoholu s přeceněním schopností pilota a vlétnutí do meteorologických podmínek IMC.

Letecká nehoda Datum:. 14. 4. 2013 Typ: Letecká nehoda Datum: 14. 4. 2013 Typ: Motorový závěsný kluzák M 21 Místo: Obec Valeč na Karlovarsku Příčinou letecké nehody bylo rozpojení závěsu spojujícího křídlo a podvozek MZK, způsobené ztrátou příčného nosného čepu za letu.

Pilot: měl platný průkaz způsobilosti a platné osvědčení o zdravotní způsobilosti, byl způsobilý k provedení letu, nebyl v průběhu letu pod vlivem pro let zakázaných látek, neprovedl před letem řádnou kontrolu zajištění spoje závěsu spojujícího křídlo a podvozek, provedl let v rozporu s pravidly pro let za viditelnosti. Motorový závěsný kluzák: neměl platný technický průkaz, byly na něm provedeny technické změny bez dozoru a souhlasu příslušného inspektora technika LAA ČR, měl nově nainstalovaný motor, v rozporu s předpisem LA 2, byl po ztrátě spojení podvozku a křídla neřiditelný, byl zničen působením sil při nárazu. křídlo a podvozek nebyly předepsaným způsobem jištěny paralelním lanovým závěsem.

Letoun potom musel být odtažen z RWY, protože nebyl schopen pojíždět. Letecká nehoda Datum: 11. 5. 2013 Typ: Socata TB 10 Místo: LKVR (Vrchlabí) Zahraniční pilot letounu Socata TB 10 s cestující na palubě se pokusil o vzlet z LKVR k přeletu do Německa. Další dva pokusy o start na podmáčeném travnatém povrchu ve směru RWY11a RWY 29 byly neúspěšné. Letoun potom musel být odtažen z RWY, protože nebyl schopen pojíždět. Bez ohledu na stav letiště se pilot znovu rozhodl pro pokus o další vzlet. Rozjezd zahájil z místa před prahem RWY 11. V jeho průběhu letoun vyjel vpravo mimo posekaný pás RWY. Pilot nezastavil a pokračoval v pokusu o vzlet ve vysoké trávě.

V nízkém letu narazil do budovy za letištní plochou. Pilot i cestující byli těžce zraněni.

Letecká nehoda Datum:. 10. 8. 2013 Typ:. ULL Corsair F4U Místo: Letecká nehoda Datum: 10. 8. 2013 Typ: ULL Corsair F4U Místo: Modelářská plocha Holešov Pilot po dohovoru s organizátory letecké modelářské show přistál s ULL na upravené travnaté ploše (140 x 20 m) a zajel do prostoru pro statické ukázky. Před odletem se domluvil s organizátorem akce, že po vzletu ve směru 090° provede okruh a nízký průlet nad plochou ve směru vzletu. Po přerušení modelářského provozu ULL odstartoval. Pilot po vzletu točil pravou zatáčku o 270°, ve výšce cca 20 m AGL. Provedl přílet k ploše kolmo na směr vzletu.

Těsně před plochou pilot razantně uvedl ULL do stoupavé ostré levé zatáčky s postupným náklonem až 90°. Na vrcholu zatáčky o 180° dosáhl výšku cca 50 m AGL. Pokračoval v náklonu cca 90° v sestupném letu až do nárazu do země. Po dopadu začal ULL ihned hořet a byl zcela zničen. Pilot utrpěl zranění, kterým na místě podlehl.

Incident Datum: 31. 8. 2013 Typ: Cessna C152 Místo: Říčany Při výcvikovém letu na letounu Cessna C152 došlo k postupné ztrátě výkonu motoru. Instruktor převzal od žáka řízení a vybral plochu na přistání do terénu. Letoun přistál severně nedaleko plochy pro SLZ LKRICA do terénu pokrytého porostem vojtěšky. Při přistání nebyl nikdo z dvoučlenné posádky zraněn, letoun nebyl poškozen. Při kontrole technického stavu bylo zjištěno úplné vyčerpání pohonných hmot. Po přemístění letounu na plochu LKRICA byl letoun doplněn a přelétnut na letiště LKLT.

Letecká nehoda Datum: 7. 9. 2013 Typ: Motorový padákový kluzák Místo: Brno Kníničky Pilot MPG Nirvana Rodeo 125 prováděl rekreační let z místa startu u vlastního rekreačního objektu s úmyslem letět k obci Býkovice, vzdálené cca 22 km severně od místa vzletu. Svědkyně uvedla, že létal asi 10 až 15 minut nad polem. Pak viděla, že se „jednou dokola zatočil kolem své osy a potom prudce letěl dolů mimo dohled“. Pilot utrpěl při nárazu do země smrtelná zranění. Konstrukce MPG byla silným nárazem do země poškozená. Na vrchlíku nebyly nalezeny žádné důkazy o poruše řiditelnosti.

Letecká nehoda Datum:. 24. 8. 2013 Typ:. Commander 112 Místo: Letecká nehoda Datum: 24. 8. 2013 Typ: Commander 112 Místo: LKSU (Šumperk) Příčinou bylo pozdní rozhodnutí k přerušení vzletu. Letoun nezískal bezpečnou rychlost pro stoupání v důsledku použití nepřiměřeně velkého úhlu náběhu. Letoun byl v důsledku přistání do terénu poškozen, posádka nebyla zraněna.

Provedení letu pilotem: rozhodnutí pro způsob vzletu s klapkami 20° bylo v souladu s letovou příručkou, neodhadl optimální úhel náběhu, při kterém by po odpoutání letoun při dané konfiguraci pokračoval v rozletu a získal bezpečnou rychlost pro stoupání, komise nemohla určit, zda se pilot snažil v průběhu vzletu při velkém úhlu náběhu zavřít podvozek vědomě nebo omylem místo ovládání polohy klapek, nerozhodl se včas přerušit vzlet na zbytku použitelné délky RWY.

Letecká nehoda Datum: 22. 10. 2013 Typ: Zenair Ch 701 Místo: Mělník Pilot vzlétl z plochy SLZ Charvátce, přeletěl do Roudnice a pak letěl do Mělníka. Chtěl přistát na plochu v blízkosti firmy, kde měla být provedena oprava čelního skla. Nad místem zamýšleného přistání udělal několik okruhů a potom sestup. Uvedl, že při sestupu motor začal mít nepravidelný chod. Při klesání zachytil příďovým podvozkem o elektrické vedení 22 kV, přetrhl 3 vodiče, převrátil se na záda a dopadl na zem. Nárazem došlo poškození přední části trupu, obou polovin křídla, svislé ocasní plochy, příďového podvozku a pohonné jednotky.

Příčinou LN bylo rozhodnutí pilota přistát na ploše, kde bylo bezpečné přistání nereálné. Pilot při nárazu utrpěl lehké zranění. Ke zranění dalších osob nedošlo.

Incident Datum:. 7. 11. 2013 Typ:. Cessna C177 Místo: Incident Datum: 7. 11. 2013 Typ: Cessna C177 Místo: mezi obcemi Hemže a Mostek u Chocně Při letu na posledním úseku navigačního letu došlo k vysazení motoru. Pilot se rozhodl přistál do terénu asi 1 km od obce Choceň. Svůj záměr ohlásil na TWR LKPD, se kterou byl krátce před tím na spojení. Ke zranění pilota nedošlo, letoun byl lehce poškozen ve spodní části trupu. Při technické prohlídce na místě incidentu bylo zjištěno úplné spotřebování paliva. Rozborem plánované tratě letu bylo zjištěno, že let byl zahájen ze Zábřehu (LKZA) s přistáním na Slovensku v Králové (LZKS), odtud let pokračoval do Letňan (LKLT) a po přistání pokračoval zpět do Zábřehu. Celková doba letu byla 3 h 22 min. V průběhu letů nebylo nikde doplňováno palivo.

Letecká nehoda Datum:. 3. 12. 2013 Typ: Letecká nehoda Datum: 3. 12. 2013 Typ: UL vrtulník CH 77 RANABOT Místo: Štěpánov Pilot den před leteckou nehodou přijel na LKBO, kde byl připraven jím objednaný UL vrtulník CH 77 RANABOT k převzetí. Provedl výcvikové lety s instruktorem k získání průkazu pilota ULH na typu CH 77 RANABOT. Druhý den pokračoval v přeškolení a provedl praktické přezkoušení. Potom se rozhodl uskutečnit přelet z LKBO (Bohuňovice) na LKBE (Benešov). Po vzletu pravděpodobně letěl do prostoru východně LKBO a potom nad obec Štěpánov, kde vrtulník vidělo několik svědků.

Svědci uvedli, že v době, kdy vrtulník letěl nad obcí se náhle ozval zvuk nárazu (rána), jakoby rotor narazil do ocasní části. V následné rotaci dopadl do pole a při požáru byl zničen. Pilot utrpěl smrtelné zranění.

Narušení prostorů

Major Incident Datum: 16. 5. 2013 Typ: Cessna 152 Místo: MCTR Kbely Pilot letounu při odletu z LKLT bez navázání spojení a získání povolení narušil MCTR Kbely a přeletěl osu RWY 24. V průběhu letu došlo k dalšímu nepovolenému stoupání až do 3300 AMSL a tím k narušení CTR LKPR. Závažnost byla podle předpisu L-13 hodnocena z hlediska ATM jako velký incident „Major incident - B“.

Let ATR45 byl plánován po letové cestě z LKPR přes EPWA do UMMS. Major Incident Datum: 24. 10. 2013 Typ: ATR 45 Místo: FIR Praha Let ATR45 byl plánován po letové cestě z LKPR přes EPWA do UMMS. EC, který krátce před událostí převzal službu, si při vydávání letových povolení a řešení rozstupu s jiným letem neuvědomil aktivaci prostoru EA 90C pro lety kluzáků v dlouhé vlně (FL 95 – FL 225). EC zjistil pozdě, že profil letu ATR45 je konfliktní s aktivovaným prostorem EA 90C. Následné změny kurzu nezabránily snížení rozstupu až na 0,2 NM. Negativní skutečností bylo velké množství aktivovaných prostorů v tomto sektoru a nepřehlednost jejich zobrazení.

Závažnost byla podle předpisu L-13 hodnocena z hlediska ATM jako velký incident „Major Incident – B4“.

Significant Incident Datum:. 20. 10. 2013 Typ:. Cessna C172 Místo: Significant Incident Datum: 20. 10. 2013 Typ: Cessna C172 Místo: CTR LKPR Pilot letounu C172 vstoupil bez povolení a bez spojení do CTR LKPR ve východní části. V uvedenou dobu nebyl žádný letový provoz v CTR LKPR. Nebylo nutno podniknout opatření k vyhnutí. Závažnost byla podle předpisu L-13 hodnocena z hlediska ATM jako významný incident „Significant incident – C4“.

Děkuji za pozornost