Název DUM: Žurnalistika – základní pojmy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název DUM: Generátor citací
Advertisements

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Občanská výchova Tematická oblast: Člověk.
Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:VY_32_INOVACE_DUM51_07 Sada:VY_32_INOVACE_DUM51 Autor: Mgr. Jaroslav HASIL Ročník/předmět:6. – 9.ročník,
Žánry a formáty Žánr (druh, rod, způsob, styl, sloh) je obecné pojmenování pro všechny materiály (díla) se společnými znaky žánrové oblasti např. v literatuře.
Zpravodajství a tvorba zprávy Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_3.10 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi II. HTML - tagy Typ: DUM - kombinovaný Předmět:
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Zpracováno v rámci OP VK - EU peníze školám Jednička ve vzdělávání.
Název DUM: Informační společnost
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Zpracováno v rámci OP VK - EU peníze školám Jednička ve vzdělávání.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Zpracováno v rámci OP VK - EU peníze školám Jednička ve vzdělávání.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Zpracováno v rámci OP VK - EU peníze školám Jednička ve vzdělávání.
Název DUM: Klávesnice v otázkách
Zpráva.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Zpracováno v rámci OP VK - EU peníze školám Jednička ve vzdělávání.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Zpracováno v rámci OP VK - EU peníze školám Jednička ve vzdělávání.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
PUBLICISTICKÝ STYL PaedDr
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Zpracováno v rámci OP VK - EU peníze školám Jednička ve vzdělávání.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Zpracováno v rámci OP VK - EU peníze školám Jednička ve vzdělávání.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
funkce médií ve společnosti moc médií
Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:VY_32_INOVACE_DUM51_06 Sada:VY_32_INOVACE_DUM51 Autor: Mgr. Jaroslav HASIL Ročník/předmět:6. – 9.ročník,
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Matematika a její aplikace Odčítání celých čísel VY_42_INOVACE_32 Sada 3 Racionální čísla, početní operace v oboru racionálních čísel Základní škola T.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Zpracováno v rámci OP VK - EU peníze školám Jednička ve vzdělávání.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Funkční styly.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Styl publicistický Marcela Jurková.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Zpracováno v rámci OP VK - EU peníze školám Jednička ve vzdělávání.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Zpracováno v rámci OP VK - EU peníze školám Jednička ve vzdělávání.
Sloupek.
Publicistický styl Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Zpracováno v rámci OP VK - EU peníze školám Jednička ve vzdělávání.
Žurnalistika Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Zpracováno v rámci OP VK - EU peníze školám Jednička ve vzdělávání.
BELETRISTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Zpracováno v rámci OP VK - EU peníze školám Jednička ve vzdělávání.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.2.4.
PUBLICISTIKA Mgr. Michal Oblouk
V Ě CNÁ LITERATURA FORMY V Ě CNÉ LITERATURY Mgr. Michal Oblouk.
Publicistické žánry Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
PUBLICISTICKÝ STYL = NOVINÁŘSKÝ.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Zpracováno v rámci OP VK - EU peníze školám Jednička ve vzdělávání.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Zpracováno v rámci OP VK - EU peníze školám Jednička ve vzdělávání.
Publicistický styl Znaky a útvary.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Zpracováno v rámci OP VK - EU peníze školám Jednička ve vzdělávání.
Publicistické útvary ČÍSLO DUM VY_32_INOVACE_CJL_3,4_70 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ,
PUBLICISTIKA Mgr. Michal Oblouk. ŽURNALISTIKA  popisuje novinářské povolání i produkty této činnosti, které přinášejí informace o aktuálním společenském.
F EJETON Ivana Samcová. F EJETON z franc. feuilleton respektive feuille [fœj] = lístek, či též poznámka pod čarou, v češtině také tzv. podčárník specifický.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa PUBLICISTICKÝ STYL S publicistickým stylem se nejčastěji setkáváme v … (viz.
V Ě CNÁ LITERATURA FORMY V Ě CNÉ LITERATURY MGR. MICHAL OBLOUK.
BELETRISTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
PUBLICISTIKA Mgr. Michal Oblouk.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Radka Škulaviková
ZPRÁVA Z NĚKOLIKA ZDROJŮ
9. ročník Michaela Hantková
ANALYTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Publicistický styl - úvod
1.
Transkript prezentace:

Název DUM: Žurnalistika – základní pojmy Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Zpracováno v rámci OP VK - EU peníze školám Jednička ve vzdělávání CZ.1.07/1.4.00/21.2759 Název DUM: Žurnalistika – základní pojmy Název sady DUM Multimediální výchova pro 6. – 9. ročník ZŠ Číslo DUM VY_32_INOVACE_18_S1-16 Vzdělávací oblast Člověk a svět práce Vzdělávací obor Multimediální výchova Ročník 7. Autor, datum vytvoření Mgr. Zbyněk Šostý, 2012 Doporučená ICT a pomůcky Dataprojektor, PC, popř. interakt. tabule

Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Zpracováno v rámci OP VK - EU peníze školám Jednička ve vzdělávání CZ.1.07/1.4.00/21.2759 Anotace: DUM obsahuje základní pojmy z oblasti žurnalistiky. Umožňuje pomocí praktických ukázek (odkazy), úkolů a přehledů efektivně vysvětlit danou problematiku. Doporučení pro pedagoga: DUM lze využít např. při výkladu nového učiva – pojmů (otázka + odkaz na správnou odpověď), procvičení znalostí pomocí úkolů (nutné připojení k internetu) apod.

Žurnalistika Žurnalistika (nebo žurnalismus, obě odvozené z původně francouzského  slova žurnál deník) popisuje novinářské povolání i produkty této činnosti, které přinášejí informace o aktuálním společenském dění a poskytují komentáře, názory, souvislosti. Lze také říci: Žurnalistika znamená sbírání, zpracovávání a distribuci žurnalistických sdělení uspořádaných v celcích prostřednictvím médií příjemcům – např. publiku. http://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%BDurnalistika#Druhy_.C5.BEurnalistiky

Základní pojmy Znáš význam daných pojmů? Řešení 1. Žurnalistický celek x 2. Žurnalistické sdělení 3. Žánry v žurnalistice 4. Zpravodajské žánry 5. Publicistické žánry 6. Úkoly pro žáky

Žurnalistický celek může být chápán: jako masmédium (deník, TV stanice, rozhlasová stanice apod.) nebo jen jako soubor sdělení (zpravodajství v televizi, sportovní rubrika v novinách apod.).

Žurnalistická sdělení Žurnalistická sdělení můžeme členit podle funkce na: zpravodajská, publicistická, beletrizující, naučná, zábavná. Každý druh sdělení má své žánry (útvary).

Žánry v žurnalistice zpravodajské (založeny na faktech) X publicistické (obsahují názory, hodnotící soudy)

Publicistické žánry Zpravodajské žánry jsou prezentovány bez vyjádřeného postoje zpracovatele k dané (předávané) informaci. mají za úkol přesvědčovat, získávat, formovat názory příjemců sdělení. Obsahují subjektivní názory a postoje zpracovatele.

Zpravodajské žánry - zpráva je jakákoliv nová, souhrnná nebo cílená jednorázová informace, kterou jeden člověk nebo skupina lidí předává jiným lidem.  Informuje o události nebo jevu, který přináší alespoň jeden dosud neznámý fakt (a nebo známý, ale vystupující v nových souvislostech), http://cs.wikipedia.org/wiki/Zpr%C3%A1va

Zpravodajské žánry - zpráva Každá zpráva by měla odpovědět na otázky: Kdo? Kdy? Co? Kde? Jak? Proč? Komu?

Zpravodajské žánry - zpravodajství Jeho úkolem je zpravit veřejnost o nějaké události, která se stala (nestala) nebo stane (nestane). Stojí na informacích a faktech. Ve zpravodajství se nesmí vyskytnout hodnocení nebo názor na danou událost, zpráva má být  objektivní.

Publicistické žánry - článek Hlavním cílem článku je informovat publikum v souvislostech a nastínit možná řešení problému.

Publicistické žánry - reportáž Reportáž (z franc. reporter – přinášet) je literární útvar používaný především v žurnalistice. Reportáž popisuje a zobrazuje skutečnost na základě konkrétních faktů, většinou získaných přímou účastí nebo pozorováním. Další info: viz Citace textu: Reportáž. Wikipedie [online]. 2013 [cit. 2013]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Report%C3%A1%C5%BE

Publicistické žánry - sloupek V žurnalistice je sloupek publicistický útvar používaný v novinách, vznikl „na objednávku“ na počátku 20. let 20. století. Sloupek stojí na vtipném námětu, konkrétní podnět zevšeobecňuje, často ironizuje. Další info: viz Citace textu: Sloupek. Wikipedie [online]. 2013 [cit. 2013]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Sloupek_(%C5%BEurnalistika)

Publicistické žánry - fejeton Je spíše krátký komentář s typický silným subjektivním nádechem a lehkou stylistickou formou, zaměřený na aktuální společenské nebo kulturní téma, často o několika volně spojených tématech. Napsán je lehkým zábavným slohem, mnohdy satiricky komentující či ironizující trefně vybrané dobové události.  Citace textu: Fejeton. Wikipedie [online]. 2013 [cit. 2013]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Fejeton

Publicistické žánry - interview Interview (z francouzského entrevoir, přeneseno do anglického inter a view) je metodicky vedený rozhovor s cílem získat potřebné informace, používaný především v žurnalistice Interview se od rozhovoru liší především tím, že novinář je jednoznačně v roli tazatele a iniciuje interview, určuje témata, otázky, okruhy atd. Citace textu: Interview. Wikipedie [online]. 2013 [cit. 2013]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Interview

Další publicistické žánry: Komentář, Komiks, Kritika, Recenze, Úvaha. Úkol: Pomocí internetu zjisti definice výše uvedených žánrů. Uveď příklady těchto žánrů.

Úkol Vyhledej na Internetu příklad zprávy a zjisti, zda v jejím obsahu lze odpovědět na otázky: Kdo? Kdy? Co? Kde? Rozhodni o jaký žánr se jedná – viz odkaz na internet Pomocí učebnice nebo internetu zjisti typy zpravodajství a zpráv.

Řešení: Pomocí učebnice nebo internetu zjisti typy zpravodajství a zpráv. Zprávy seriózní, bulvární, fičrové

Ukázky Zpráva – viz Zpravodajství – viz Článek – viz Reportáž – viz Fejeton – viz Další slohové útvary - viz

Zdroje informací Citace uvedeny v poznámce jednotlivých slide.