Nová generace vyhledávání & dodávání informací: za samostatné a spokojené uživatele Martin Vojnar

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Deník veřejné knihovny na rok 2009 Změny v evidenci činnosti knihoven.
Advertisements

MIGRACE SYSTÉMU ALEPH A IMPLEMENTACE PRIMO V KNIHOVNĚ ANTONÍNA ŠVEHLY Setkání uživatelů Aleph, Brno Veronika Synková (ÚZEI KAŠ), Martin.
OPEN REPOSITORIES 2010 MADRID, 6. – MGR. LENKA NĚMEČKOVÁ ÚSTŘEDNÍ KNIHOVNA ČVUT.
Města ČR – orientace na mapě
Zpracování informací a znalostí Další přístupy k vyhledávání textových dokumentů Doc. RNDr. Jan Rauch, CSc. Katedra informačního a znalostního inženýrství.
Knihovny současnosti 2011, České Budějovice 13. – 15. září 2011
Český Internet po (uši v?) krizi Marek Antoš. snímek |datum |dokument | 1. Internetové prostředí 2.
ANL+ Karolína Košťálová Komise pro služby
JIB Jednotná informační brána seminář Digitální knihovna STK Praha, 9. října 2001 Martin Vojnar Jiří Pavlík Naděžda Andrejčíková.
OBOROVÁ BRÁNA PRÁVO Právnická fakulta UK Květa Hartmanová České oborové brány – současný stav a výhled, , NTK.
Oborová brána TECH, tech.jib.cztech.jib.cz specifika, silné a slabé stránky oborové brány: velké množství zapojených zdrojů – knihoven i databází s přístupem.
SUAleph 27. dubna 2011 SUAleph 27. dubna 2011 Portál pro podporu vědy a výzkumu UTB SFX Ing. Lukáš Budínský.
Problematika velkého indexu Martin Vojnar
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
2. Národní konference o doporučených postupech , Olomouc Katalog klinických doporučených postupů – současný stav a možnosti využití Miroslav.
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
SFX Funkcie systému Ing. Lukáš Budínský. 2 Pracovní setkání Metalib/SFX – Obsah prezentace SFX Představení technologie Hlavní přínosy Nadstavbové.
Aktivity Asociace knihoven vysokých škol ČR v oblasti OA Mgr. Pavla Rygelová Ústřední knihovna VŠB-TUO 1 5. setkání českých uživatelů systému DSpace
Bohdana Stoklasová Národní knihovna ČR
Primo / Primo Central jednotné prostředí pro uživatele Martin Vojnar
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
Primo / Primo Central webinář 5. října 2010 začátek v 10 hodin Martin Vojnar
1 Martin Vojnar Indexy a uživatelé paměťových institucí IKI, 17. ledna
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
Jak se má tento příspěvek jmenovat ? Martin Vojnar
1 Martin Vojnar Zdroje pro vědu jako nezbytná součást jednotného vyhledávaní CVTI v Bratislavě, 9. listopadu 2011.
ESTUP – Elektronické STUdentské Práce, Martin Pešava 2006, Brno Systémy pro zpřístupňování VŠKP: zkušenosti, možnosti, nabídky, potřeby... Systém pro eVŠKP.
Nová generace vyhledávání & dodávání informací: za samostatné a spokojené uživatele Martin Vojnar
Strategické setkání ředitelů českých a slovenských knihoven uživatelů Ex Libris - souhrn Ex Libris Group MULTIDATA Praha s.r.o.
1  Ex Libris Ltd., Internal and Confidential NISPEZ IV. konference 13. listopadu 2012 Martin Vojnar
Univerzitní knihovna, Bratislava 21. listopadu 2013 Martin Vojnar, MULTIDATA Praha s.r.o.
1 Martin Vojnar Budoucnost vyhledávání je v kontextu uživatele Praha, INFORUM 2011.
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
E-knihovna pro knihovníky Seminář E-knihy III, NTK,
Oborová informační brána KIV Jak ji využívat. Bránu KIV vytvořili Hlavní garant: Knihovnický institut NK ČR Technologie: Ústav výpočetní techniky UK v.
Studijní informační zdroje (a jak se k nim dostat) Pro předmět Jazykový projev (2014/15) připravila Eva Cerniňáková Jabok - Vyšší odborná škola sociálně.
Aplikace DVB-T Český Telecom, a.s.. 2 Agenda DVB-T MHP Platforma ČTc DVB-T MHP Platforma ČTc – aplikace Shrnutí cílů společnsti Český Telecom, a.s.
1 KALIKO a Primo: lokální portál knihoven v praxi Martin Vojnar
Zpřístupnění digitalizace pro veřejnost
Jednotné vyhledávání & dodávání informací (NitLib 2011) Martin Vojnar
1 Mgr. Daniela Nová E-čtečky, e-knihy, e-vydavatelství ve vysokoškolském prostředí, seminář ČVUT Akvizice e-knih z pohledu vysokoškolské knihovny.
1 Ex Libris Alma Nová generace knihovních služeb.
1 očima knihoven Martin Vojnar UKB Seminář: Primo očima knihoven.
Oborová brána TECH tech.jib.cz Seminář „Okna oborů dokořán! Proč a jak využívat oborové brány & jak dál v CPK? “ Praha, NTK PhDr. Lenka Hvězdová.
110 let služby české historické obci Projekt Bibliografie dějin Českých zemí Věra Hanelová INFORUM ročník mezinárodní konference o profesionálních.
Jak se implementuje Primo v ČR Martin Vojnar, MULTIDATA Praha s.r.o.
Informační zdroje v jednotném prostředí: SEN VŠECH KNIHOVNÍKŮ Jan Pokorný, Ústav výpočetní techniky UK.
Příslib do budoucna Zprávy z Univerzity Karlovy Alena Matuszková, Knihovna společenských věd TGM v Jinonicích Otevřené repozitáře, Brno,
1 Martin Vojnar Elektronické informační zdroje a centrální indexy SUAleph, VUT, 6. listopadu 2012.
Univerzita Karlova 11. prosince 2014 Martin Vojnar, MULTIDATA
WEBOVÉ PORTÁLY KNIHOVEN z pohledu informačních zdrojů Jan Pokorný, Ústav výpočetní techniky UK.
EndNoteWeb a ResearcherID – užitečné nástroje Web Of Science
Studijní informační zdroje (a jak se k nim dostat) Osnova Prezentace.
Katalogy a databáze I. Mgr. Anna Vitásková. Knihovny Národní knihovna Praha – Vědecká knihovna v Olomouci –
1 Martin Vojnar Bibliografie jako nezbytná součást jednotného vyhledávaní SNK v Martine, 7. listopadu 2011.
Vyhledávání informací Zdroj: pixabay.com. ÚVODEM  Seznámení  Cíl semináře  Zpětná vazba  Prezentace Vaše zkušenosti?
Knihovna UTB ve Zlíně a její (nejen) elektronické služby PhDr
Ústřední knihovna FSS MU Úvod do elektronických informačních zdrojů
Knihovna a její služby v 21. století
TIPY A RADY PRO PRÁCI S WEB OF SCIENCE – SLUŽBY DOSTUPNÉ PO REGISTRACI
Ústřední knihovna FSS MU Úvod do elektronických informačních zdrojů
Informační zdroje pro vědu a výzkum na ČZU
Discovery služby a souborný katalog
OBD a open access Ukládání publikačních výsledků, druh výsledku J - recenzovaný odborný článek a druh výsledku D – stať (článek) ve sborníku z OBD do Digitální.
MOŽNOSTI PORTÁLU KNIHOVNY.CZ NEJEN PRO KNIHOVNÍKY
Transkript prezentace:

Nová generace vyhledávání & dodávání informací: za samostatné a spokojené uživatele Martin Vojnar

2 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 15. března 2011, Martin Obsah dnešního semináře •jak a kde dnes pracují naši uživatelé? •proč usilovat o jednotné prostředí ? •spojení všech knihovních sbírek a rovnoprávnost elektronických zdrojů •ukázky systému Primo a porovnání s jinými systémy •přidané služby Primo Central a bX •diskuse

3 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 15. března 2011, Martin Úvod v kostce •v rámci vyhledávání a dodávání nastupují nové nástroje, které mohou být označovány jako: •katalogy nové generace (next-gen OPACs) •„discovery“ systémy •jejich hlavní důraz je kladen na koncového uživatele, jeho potřeby a prostředí tak, aby byla zajištěna jeho maximální samostatnost a spokojenost •uvažujme vždy v kontextu informační gramotnosti

4 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 15. března 2011, Martin Úvod v odkazech •základní přehled „discovery“ systémů (Marshall Breeding) •přehled nejlepších v analýze „Web Scale Discovery Services“ (Jason Vaughan, obsah není volně dostupný) •Federated Search blog (Sol Lederman) services/ services/ •Informační gramotnost uživatelů vs. vyhledávací nástroje nové generace (Vilém Sklenák, ProInflow) nove-generace nove-generace

5 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 15. března 2011, Martin 1: jak a kde pracují naši uživatelé

6 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 15. března 2011, Martin Kde pracují naši uživatelé •„google“ generace •„mobilní“ generace •„domácí“ generace – odkudkoliv

7 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 15. března 2011, Martin Jak pracují naši uživatelé •rychle •snadno •pohodlně •sociálně •bez kontextu •bez pevného rámce •věří prvním výsledkům

8 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 15. března 2011, Martin Kde pracují knihovny •knihovní systém •nativní rozhraní placených databází •metavyhledávání •linkovací server •digitální knihovny a repozitáře •systémy pro podporu výuky •proxy server, jednotné přihlašování

9 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 15. března 2011, Martin Jak pracují knihovny •orientovány svým fondem •orientovány tradičními službami •reaktivně, pod tlakem okolního prostředí (rozpočty, …) •v konsorciích, pokud je to nutné •knihoven je mnoho – jak velkou synergii produkují? •dále se budeme věnovat problematice vyhledávání a dodávání

10 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 15. března 2011, Martin Když se knihovny a uživatelé potkávají (1) •co mohou uživatelé v knihovnách nalézt? •tištěné dokumenty •z fondu Vaší knihovny •na objednávku z fondu jiných knihoven •elektronické dokumenty •z placených databází •volně přístupné („open access“) •digitalizované dokumenty •vybraný obsah internetu (nejen archivace webu)

11 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 15. března 2011, Martin Když se knihovny a uživatelé potkávají (2) •jak se mohou uživatelé k obsahu dostat? •různým způsobem v různých systémech •často podle typu dokumentu •každý způsob má obvykle: •vlastní vyhledávání •vlastní nápovědu •vlastní řazení výsledků •vlastní cestu k primárnímu dokumentu

12 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 15. března 2011, Martin Když se knihovny a uživatelé potkávají (3) •míra spokojenosti s vyhledáváním ve stávajících systémech? •jak se spokojenost vyvíjí v čase? •efektivita vyhledávání / dodávání dokumentů •doporučí Vás uživatelé svým známým? •co říkají statistiky? •co říkají výzkumy informační gramotnosti?

13 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 15. března 2011, Martin Výzva pro knihovny •sjednocení vyhledávacího prostředí •sjednocení služeb na něj navázaných •výsledek: •efektivnější využívání zdrojů knihovny •častější využívání zdrojů knihovny •získání nových uživatelů •opakované využívání zdrojů knihovny •podobné řešení představují právě discovery systémy (např. Primo a Primo Central)

14 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 15. března 2011, Martin 2: proč usilovat o jednotné prostředí

15 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 15. března 2011, Martin Očekávání ze strany uživatelů •rychlé, jednoduché, intuitivní používání •jednotné rozhraní •navigace pomocí faset •DYM, návrhy/našeptávání •RSS •pokrytí relevantního obsahu

16 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 15. března 2011, Martin Chceme mít spokojené uživatele… •každý dotaz musí být prováděn ve všech zdrojích knihovny (tištěné, elektronické, digitalizované) •jedna výsledková množina •zobrazení plného textu na jedno kliknutí •podpora SSO (Shibboleth, např. eduid.cz) integrace objednávání a čtenářského konta •lépe jedno kvalitní řešení než pět průměrných

17 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 15. března 2011, Martin Chceme mít samostatně pracující uživatele… •chytré vyhledávání v elektronických zdrojích probíhá automaticky podle IP adresy nebo podle přihlášení •lokální sbírky knihovny jsou vždy viditelné •automatické sledování nových titulů •automatické doporučování souvisejících dokumentů

18 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 15. března 2011, Martin Co není jednotné prostředí •pokud uživatel musí přecházet do jiných systémů •pokud se musí uživatel opakovaně přihlašovat •pokud ztrácí kontinuitu svého vyhledávání •pokud musí začínat v discovery systému •pokud nenabízí jednotné výsledky •pokud neumožňuje začlenění libovolného zdroje

19 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 15. března 2011, Martin 3: spojení knihovních sbírek a rovnoprávnost elektronických zdrojů

20 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 15. března 2011, Martin Spojení knihovních sbírek •různé fyzické a virtuální umístění sbírek •různá povaha dokumentů v nich uložených •různé metadatové formáty •různí vlastníci, resorty a instituce •ideální příležitost pro knihovny v akademickém prostředí •dokumenty mimo tradiční knihovní sbírky •zařazení starých i nových médií •datové množiny •  spojení uživatelské komunity

21 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 15. března 2011, Martin Rovnoprávnost knihovních sbírek •všechny dokumenty ze všech sbírek jsou kandidáty na úspěšný výsledek •každý dotaz prohledává všechny zdroje - zejména elektronické: •výrazný podíl elektronického publikování •výrazné náklady •srovnatelné statistiky jejich využívání •ale ne každá sbírka/dokument musí mít stejnou relevanci

22 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 15. března 2011, Martin Relevance knihovních sbírek/dokumentů •je různá •discovery systém to musí respektovat •knihovna musí umět stanovit, co je pro ni důležitější více a co méně (např. referenční a doporučená literatura, nové přírůstky, statistiky o využívání tištěného i elektronického fondu, lokální sbírky apod.) •cílem je vyváženost jednotné výsledkové množiny •je dobré se poučit z chování webových vyhledávačů

23 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 15. března 2011, Martin Specifika elektronických zdrojů •různé typy elektronických zdrojů (plné texty, abstrakty, bibliografie, citační databáze, apod.) •různá kvalita jednotlivých zdrojů •zachování původu záznamu •deduplikace vs. frbrizace výsledků •vazba mezi záznamem a plným textem by měla být volná a neměla by být determinována konkrétním zdrojem •dodávání plných textů by mělo proběhnout v kontextu

24 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 15. března 2011, Martin 4: Primo a podobné systémy

25 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 15. března 2011, Martin Primo - úvod (1) •cílem Ex Libris je poskytnout nejlepší nástroj pro vyhledávání a dodávání tištěných i elektronických dokumentů •Primo = samostatný systém, lokální index sbírek •Primo Central = služba, „velký“ index (ca mil. odborných dokumentů, včetně plného textu)

26 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 15. března 2011, Martin Primo - úvod (2) •Primo zajišťuje jednotný přístup ke všem zdrojům knihovny včetně Primo Central a včetně čtenářského konta •je k dispozici formou lokální instalace, hostované služby nebo jako aplikace z oblaku •umožňuje individuální i konsorciální nasazení

27 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 15. března 2011, Martin Primo – jak funguje •Primo lze chápat jako knihovní „google“ •nenahrazuje stávající systémy (knihovní, linkovací server, apod.), pouze jejich rozhraní pro koncové uživatele •skládá se ze 3 částí: •samostatné rozhraní pro koncové uživatele •na pozadí vyhledávací stroj, který provádí dotazy •samostatné rozhraní pro knihovníka-správce, který zejména: •definuje zdroje dat, ze kterých je plněn lokální index •nastavuje frekvenci procesu plnění •upravuje vlastnosti koncového rozhraní •sleduje statistiky

28 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 15. března 2011, Martin Primo – ukázka vyhledávání bez přihlášení

29 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 15. března 2011, Martin Primo ve světě – pár příkladů •více než 800 knihoven •kompletní národní řešení pro finské knihovny, muzea a archivy •kompletní národní řešení pro islandské a lucemburské knihovny •Oxford University, British Library •rakouské konzorcium OBV •německá knihovní síť KOBV •dánské konzorcium v čele s KB •evropské univerzity: ETH, Mannheim, Aalborg, KU Leuven, Berlin •americké univerzity: Vanderbilt, Iowa, Notre Dame, Brigham Young •a další: Yonsei, Haifa, Auckland, Melbourne, …

30 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 15. března 2011, Martin Zahraniční zkušenosti •z elektronické konference uživatelů: •30. srpna: TUG (Waterloo, Guelph, Wilfrid Laurier), Canada •9. září: Curtin Univ., Australia •21. září: Swinburne Univ., Australia •29. září: Oxford, UK ( •18. října: British Library, UK ( „This is offering Primo v3 to our users for the first time which clearly brings a significant improvement to their experience.“ •19. října: KB, Denmark ( „Our general experience with the new version has been positive overall.“ •lepší přehled z www stránek uživatelů: •

31 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 15. března 2011, Martin Primo ve světě – Oxford

32 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 15. března 2011, Martin Testování systémů Primo a Primo Central •nabídka zazněla na konferenci INFORUM v květnu 2010 •demo prostředí bylo připraveno v polovině června 2010 •nyní tuto možnost využívá ca 20 knihoven (~ 8 mil. záznamů) •90% příprav zajišťujeme na naší straně, trvá ~ 1-2 týdny •typické fáze, které následovaly po domluvě: •stažení dat, včetně exemplářových údajů k lokálnímu indexování •jejich kontrola, normalizace, doplnění z externích zdrojů, deduplikace a frbrizace •po skončení importu indexování v prostředí Prima •úprava vzhledu, vlastní nastavení a autentizace čtenářů •zapojení Primo Central

33 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 15. března 2011, Martin Testování Prima – různé případy Národní knihovna ČR •katalogy, digitální knihovny, webarchiv, elektronický obsah Studijní a vědecká knihovna v Hradci Králové •regionální knihovny, katalog, digitalizovaný a elektronický obsah Západočeská univerzita •katalog, elektronický obsah a databáze Ostravská univerzita •katalog, databáze, kvalif. práce, elektronický obsah a MSVK Knihovna Akademie věd ČR •katalog, digitalizovaný a elektronický obsah, webarchiv, publikační činnost, vydavatelský archiv

34 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 15. března 2011, Martin Primo – další informace + testování •podrobnosti najdete v: •prezentaci a příspěvku z akce INFORUM •speciální www stránky •Primo blog •rovněž se můžete zúčastnit testování Prima •na vlastních datech •zkušenost se sjednoceným vyhledáváním je lepší jednou zažít než desetkrát slyšet

35 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 15. března 2011, Martin Primo blog – informace pod pokličkou

36 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 15. března 2011, Martin Primo - další vývoj •očekávané nové vlastnosti •podpora „open data“, integrace datových množin •pokročilé vyhledávání ve speciálních formátech •personalizace relevance •nabídka služeb podle kontextu uživatele (místo, čas, …) •integrace licencovaného českého (slovenského) obsahu •propojení s dalšími knihovními systémy podle zájmu

37 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 15. března 2011, Martin 4: Primo a podobné systémy

38 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 15. března 2011, Martin Discovery systémy v odkazech •základní přehled „discovery“ systémů (Marshall Breeding) •přehled nejlepších v analýze „Web Scale Discovery Services“ (Jason Vaughan, obsah není volně dostupný) •Federated Search blog (Sol Lederman) services/ services/ •Informační gramotnost uživatelů vs. vyhledávací nástroje nové generace (Vilém Sklenák, ProInflow) nove-generace nove-generace

39 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 15. března 2011, Martin Základní atributy „discovery“ systémů •nevěřit, ale ověřit! •rychlé, jednoduché, intuitivní používání •jednotné rozhraní •navigace pomocí faset •DYM, návrhy/našeptávání •RSS •pokrytí relevantního obsahu

40 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 15. března 2011, Martin Podobné nástroje jako Primo •komerční (EDS, Summon, WorldCat Local, …) •open source systémy (VUfind, Blacklight, …) •podobné neznamená stejné! •pozor na rozdíly: •k čemu nástroj slouží ? •splňuje základní podmínky ? •podpora metavyhledávání ? •jaká je míra Vaší kontroly ? •dokážete zajistit neutralitu ? •jiný vývojový cyklus a obchodní/provozní model

41 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 15. března 2011, Martin Hledejte jedinečné vlastnosti •které se vyrovnávají s informačním přehlcením: •konfigurovatelná relevance (zlato vs. šum) •seskupování výsledků (FRBR) •doporučení a statistiky •integrace uživatelského prostředí včetně aktivit •otevřené rozhraní pro vlastní vývoj a jejich sdílení

42 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 15. března 2011, Martin Co je třeba u discovery systémů sledovat •vývoj a rozvoj uživatelské komunity •elektronické konference a dostupné informace •dlouhodobé a udržitelné plány •srovnávací studie •plnění vzdáleného indexu elektronických zdrojů •podporu metavyhledávání •vhodnost a zkušenosti s nasazením v rámci typu instituce

43 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 15. března 2011, Martin Spolupráce s open source systémy •Blacklight i VUfind řeší vyhledávání v lokálních sbírkách •zapojení elektronických zdrojů je podporováno pouze v rámci samostatného vyhledávání •architektura open source řešení má svá omezení •Primo Central Bridge umožňuje sjednocení výsledkové množiny •nyní se podívejme podrobněji na službu Primo Central

44 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 15. března 2011, Martin 5: služby Primo Central a bX

45 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 15. března 2011, Martin Co je Primo Central ? •„velký“ index elektronických zdrojů na základě smluv • mil. záznamů (podmínky vstupu) •cestovní mapa, podílíte se na plnění •měříme zastoupení Vašich elektronických zdrojů •každý záznam je opatřen informací o původu •vlastní profil, ve kterém rozhodujete, jaké zdroje se mají aktivovat

46 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 15. března 2011, Martin Různé možnosti zapojení Primo Central •společná výsledková množina •samostatná výsledková množina •Primo Central Bridge pro spolupráci s open source nástroji •Primo Central jako zdroj v Metalibu (NK, CVTI) •Primo UI pro uživatele MetalibPrimo UI

47 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 15. března 2011, Martin Národní obsah v Primo Central •volně dostupný obsah (souborný katalog, článková báze, oborové bibliografie, wiki, šedá literatura, aj.) •licencovaný obsah •agentury zabývající se monitoringem médií a přehledy tisku •tisková kancelář, televizní a rozhlasový archiv •právní databáze •elektronické knihy

48 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 15. března 2011, Martin Měříme Váš obsah v Primo Central •analýza procentuálního zastoupení •počet elektronických titulů (ISSN/ISBN/název) •počet předplácených titulů •počet recenzovaných titulů

49 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 15. března 2011, Martin 5: služby Primo Central a bX

50 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 15. března 2011, Martin Co je bX ? •doporučovací služba •analýza užívání elektronických zdrojů, chování uživatelů a míra podobnosti dvou článků •jak se liší od impact faktoru? •přidaná hodnota pro vědeckou komunitu a pravá vlastnost „discovery“ systému •může vycházet z celosvětových nebo jen Vašich statistik •výborné zkušenosti z NK ČR, UK i UTB ve Zlíně

51 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 15. března 2011, Martin 6: shrnutí

52 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 15. března 2011, Martin Jedno prostředí pro uživatele •volba nové generace vyhledávání je důležité rozhodnutí •v pravý čas, když jste připraveni •integrace všech zdrojů •důraz je třeba klást na využívání zdrojů •vyzkoušejte si sami na svých datech

53 Nová generace vyhledávání a dodávání informací, 15. března 2011, Martin Otázky / diskuze.