Digitální učební materiál Oftalmopedie SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÉ PORADENSTVÍ Mgr. Eva Matějková, Ph.D. říjen 2013
Digitální učební materiál Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0606 Název programu OP 1.5 Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu Inovace vzdělávacího procesu Číslo materiálu VY_32_INOVACE-12-36-SPE -3 Název školy Střední zdravotnická škola, Brno, Jaselská 7/9 Autor Mgr. Eva Matějková, Ph.D. Vzdělávací oblast Speciální pedagogika Téma Speciálně pedagogické poradenství Ročník 3 Datum tvorby 11. 10. 2013 Anotace Materiál slouží studentům středních škol. Studenti se seznamují s problematikou speciálně pedagogického poradenství Metodický pokyn Doporučujeme materiál používat pro nastudování dané látky.
SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÉ PORADENSTVÍ Speciální pedagogika SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÉ PORADENSTVÍ
RANÁ PÉČE Raná péčí je definována jako „soustava služeb a programů poskytovaných dětem ohroženým v sociálním, biologickém a psychickém vývoji, dětem se zdravotním postižením a jejich rodinám, s cílem předcházet postižení, eliminovat nebo zmírnit jeho důsledky a poskytnout rodině, dítěti i společnosti předpoklady sociální interakce. Tyto služby mají být poskytovány od zjištění rizika nebo postižení do přijeti dítěte vzdělávací institucí tak, aby zvyšovaly vývojovou úroveň dítěte v oblastech, které jsou postižením ohroženy“ (Hradilová, 1998 In Vítková, 2004, s. 237).
FORMY SLUŽEB PRO KLIENTY návštěvy poradců a konzultantů v rodinách (1x za 1-3 měsíce) semináře pro rodiče týdenní rehabilitační pobyty pro celé rodiny ambulantní zrakovou stimulaci setkání rodičů půjčování hraček, pomůcek a literatury možnost konzultace s rehabilitační pracovnicí, psychologem pomoc při výběru předškolního zařízení instruktáže pracovníků vzdělávacích a rehabilitačních zařízení, kam dochází děti v péči SRP základní sociálněprávní poradenství Služby jsou poskytovány zdarma.
ÚKOLY RANÉ PÉČE Odhalování Prevence Stimulace
SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÁ CENTRA PRO ZRAKOVĚ POSTIŽENÉ SPC centra pro zrakově postižené poskytují služby dětem se zrakovou vadou od 3 let po ukončení školní docházky (cca 19 let). Dalé poskytují poradenství rodinám dětí se zrakovým postižením a školním pedagogickým pracovníkům.
ÚKOLY SPC PRO ZRAKOVĚ POSTIŽENÉ Příprava podkladů k rozhodnutí o zařazení žáka do speciálního vzdělávání. Návrh individuálního vzdělávacího plánu. Depistáž dětí a mládeže. Speciálně pedagogická a psychologická diagnostika. Poradenský a metodický servis rodičům s pedagogům. Sledování a vyhodnocování vhodnosti zařazení a školní úspěšnosti dětí. Spolupráce s ostatními poradenskými pracovišti. Osvětová činnost. Organizace diagnostických pobytů rodičů s dětmi. Zapůjčování reedukačních a kompenzačních pomůcek. Zajišťování intenzivní předškolní přípravy. (Vítková, 2004)
TYFLOCENTRUM Tyflocenra poskytují sociální služby, aktivizační a motivační programy a vzdělávací kurzy pro zrakově postižené. Služby jsou poskytovány osobám starším 15 let.
SLUŽBY TYFLOCENTRA Registrované sociální služby podle Zákona č. 108 / 2006 Sb. Sociální poradenství Asistenční služby nevidomým Sociálně aktivizační služby zrakově postiženým Další služby Rekvalifikační kurzy Odborně technické služby pro zrakově postižené Podpora pracovního uplatnění
TYFLOSERVIS Tyfloservis je „terénní a ambulantní sociální rehabilitace nevidomých a slabozrakých“ (Vítková, 2004, s. 245). Poskytují služby pro klienty od 15 let. Nabízí poradenskou a psychologickou intervenci.
NÁPLŇ PRÁCE STŘEDISEK TYFLOSERVIS prostorová orientace a samostatný pohyb (nácvik chůze s bílou holí, bez pomůcek, s průvodcem, výběr vhodných tras) sebeobsluha (nácvik vaření, péče o oděvy, osobní hygienu, péče o děti a domácnost atd.) čtení a psaní Braillova bodového písma (včetně psaní na tabulce) nácvik vlastnoručního podpisu nácvik psaní na kancelářském psacím stroji a klávesnici počítače tyflografika (nácvik samostatného zhotovování reliéfních vyobrazení a rozvoj schopností tato vyobrazení vnímat) rehabilitace zraku (užívání zraku v maximální možné míře) nácvik sociálních dovedností (chování v různých společenských situacích a způsob kontaktu s lidmi v dopravě, v obchodech apod.) (http://www.tyfloservis.cz/sluzby-pro-zrakove-postizene.php)
VÝBĚR VHODNÝCH POMŮCEK seznámení se sortimentem speciálních optických, rehabilitačních, kompenzačních i jiných pomůcek a s možnostmi jejich získání proškolení v obsluze vybraných pomůcek (http://www.tyfloservis.cz/sluzby-pro-zrakove-postizene.php)
PORADENSTVÍ úprava prostředí a odstraňování architektonických bariér z hlediska potřeb nevidomých a slabozrakých speciální komunikační techniky při potížích se zrakem a současně se sluchem (Lormova doteková abeceda, prstová abeceda, znakování ruku v ruce a další) nasměrování na další poskytovatele služeb (http://www.tyfloservis.cz/sluzby-pro-zrakove-postizene.php)
FORMY PRÁCE S KLIENTY důraz je kladen na terénní individuální práci s klientem (v jeho domácnosti či na pracovišti, na trasách, které se potřebuje naučit atp.) v některých případech je vhodné využít ambulantních služeb (v prostorách střediska Tyfloservisu) výjimečně probíhají kurzy skupinové instruktoři zajišťují rovněž odborný program na rekondičních pobytech pořádaných jinými organizacemi (např. SONS) (http://www.tyfloservis.cz/sluzby-pro-zrakove-postizene.php)
KONTROLNÍ OTÁZKY Co je to raná péče? Komu jsou určeny SPC? Jaký je rozdíl mezi Tyflocentrem a Tyfloservisem?
LITERATURA PIPEKOVÁ, J.[etal]. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno : Paido, 2010. 401 s. ISBN 978-80-7315-198-0 VÍTKOVÁ, M. [etal]. Integrativní speciální pedagogika : integrace školní a sociální. Brno : Paido, 2004.463 s. ISBN 8073150719 Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.
INTERNETOVÉ ZDROJE Tyfloservis: Rehabilitace nevidomých a slabozrakých. [online]. 2005 [cit. 2013-10-09]. Dostupné z: http://www.tyfloservis.cz/sluzby-pro-zrakove-postizene.php
Děkuji za pozornost ematejkova@szs-jaselska.cz