Výchova k občanství 8.ročník

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PAMĚŤ A POZORNOST Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu.
Advertisements

K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žák navazuje na učivo probrané v 7. ročníku a učivo prohlubuje. Žák vysvětlí funkci čočky v lidském oku.
Učení ducha v praktickém životě. Učení ducha je praxe vlastních myšlenek, citů a činů Učení ducha znamená učit se správně utvářet své myšlenky a city.
Mgr. Michal Oblouk. POZNÁVÁNÍ A VNÍMÁNÍ informace o světě kolem sebe získáváme prostřednictvím smyslových orgánů VNÍMÁNÍ = percepce, zachycuje to, co.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Lukavice, okres Ústí nad Orlicí AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_15_ZRAK TÉMA: SMYSLOVÁ SOUSTAVA.
Doprava ROZMĚRY Který obrázek je největší? Který obrázek je nejmenší?
Psychologie osobnosti 1. Psychika, stavy, procesy a funkce 2. Osobnost a vývoj osobnosti.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Mechanika II Mgr. Antonín Procházka. Co nás dneska čeká?  Mechanická práce, výkon, energie, mechanika tuhého tělesa.  Mechanická práce a výkon, kinetická.
Jednotlivé osobnosti nejsou jedinečné jenom svými psychickými vlastnostmi, ale také tím, jak VNÍMAJÍ, jak PŘEMÝŠLEJÍ, UČÍ SE, PAMATUJÍ SI apod.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Autor: Mgr. Tomáš SládekGVH HořoviceVY_52_INOVACE_ZSV1_21 POZORNOST.
©Ing. Václav Opatrný. V úvodních hodinách elektrotechniky jsou žáci seznamováni s veličinami, které popisují známý fyzikální svět, získávají představu.
Zatoulaná klubíčka prostorové vztahy NA, POD, ZA, PŘED, VPRAVO, VLEVO.
Doprava PROSTOROVÁ ORIENTACE 2 PRVNÍ Které auto jede první?
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_08_KRUH_A_KRUZNICE Název materiálu:
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Jak se UČIT K MATURITĚ? Motivace, koncentrace, paměť.
Základy automatického řízení 1
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Optické klamy VY_32_INOVACE_57_Optické klamy Autor: Pavlína Čermáková
Plánování ve školní tělesné výchově
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
ŠKOLA: Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna,
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Domácí zvířata VY_52_INOVACE_28
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření prosinec 2012
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
UČENÍ.
Úvod do tvorby srozumitelného textu
PSYCHICKÉ STAVY OSOBNOSTI POZORNOST - VĚDOMÍ.
Pedagogická komunikace 4. lekce: Verbální komunikace: kladení otázek
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ. 1
Diagnostika Kognitivní procesy.
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_26_FYZIKA
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
ZVÍŘATA Kde které potkám?.
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Poměr v základním tvaru.
VÝROBA ŚÍPKOVÉHO ČAJE sebeobsluha.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
5. Metody práce s dětmi Klasifikace metod Efektivita učení
Popis výukového materiálu Název: PowerPoint
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
Má země Česká republika.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
„Musíš se mnoho učit, abys poznal, že málo víš.“ Michel De Montaigne
Psychologie test.
Kam se točí Tobě ?.
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Vnímání (percepce) „Je to základní poznávací proces, který nám umožňuje být v kontaktu s okolním světem i se sebou samým a účelně jednat.“1.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Orientujeme se v prostoru
Poměr v základním tvaru.
Rozvoj geometrických představ
Kognitivní (poznávací) procesy
Odkrývání obrázků – poznej místa
Diagnostika dítěte předškolního věku
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Výchova k občanství 8.ročník Moje smysly a paměť

Zapiš do sešitu: informace o světě kolem sebe získáváme prostřednictvím smyslových orgánů VNÍMÁNÍ = percepce, zachycuje to, co v daný okamžik působí na smysly, informuje o vnějším i vnitřním světě VJEM = ucelený obraz předmětu, který působí na naše smysly, části vjemu = počitky

Psychické procesy poznávací procesy – vnímání, představy, fantazie, myšlení a řeč procesy paměti – zapamatování, uchování, vybavení, zapomínání motivační procesy – citové a volní

Vnímání – percepce - poznávání okolí, které se uskutečňuje prostřednictvím našich smyslů (zrak, sluch, čich, chuť, hmat). Je základní kognitivní (poznávací) proces, kterým poznáváme to, co v přítomném okamžiku působí na naše smyslové orgány. Umožňuje nám být v kontaktu se světem a se sebou samýmJe propojeno s dalšími psychickými procesy. Otázka : Napiš, které smysly považuješ za nejdůležitější a bez kterých se dokážeš obejít? Smysly

Vjem - vnímání informací o předmětech z vnějšího světa pomocí smyslových orgánů celistvě – v uceleném obraze. Vjem se vnímajícímu jeví jako vnitřní obraz něčeho vnějšího. Klamné vjemy jsou také vjemy. Druhy vjemů: Zrakové, sluchové, hmatové, čichové, chuťové Polohy, bolesti, interoceptivní vjemy Počitky – jednotlivé části vjemu (např. barva květu, vůně květu, hladkost květu). Úkol : vyjmenuj všechny smyslové orgány. Vjem

Proces vnímání Má dvě stádia: Senzorické: přijetí informací z okolí, vedení do mozku, vytvoření nejjednoduššího vjemu – počitku Syntetické: počitky jsou zpracovány do větších celků – vjemů

Poznávání a vnímání PŘEDSTAVA = obraz věci nebo předmětu, který na smysly právě nepůsobí, hlavní nástroj praktické orientace ve světě, rozhodování a jednání lidská schopnost vytvářet představy = představivost FANTAZIE = obrazotvornost, rozvinutá představivost iluze, bludy, déjà vu, fikce, halucinace, sugesce pro člověka je kromě vnímání věcí kolem nás důležité poznávání druhých lidí – naše chování k druhému člověku se řídí tím: jak druhého vnímáme jak si vykládáme jeho chování co si o něm myslíme a co k němu cítíme

poškození části mozku nebo nedostatky ve vývoji Vnímání prostoru tvar věcí, velikost, vzdálenost věcí prostor vnímáme zrakem, sluchem, hmatem, pohybem kvalita vjemu záleží na souhře receptorů, na souhře párových orgánů (oči, uši, ruce) i na souhře pravé a levé hemisféry poškození části mozku nebo nedostatky ve vývoji obtíže ve vnímání prostoru

Vnímání času Test: zvedni ruku až uplyne jedna minuta Při vnímání času se někdy skutečný čas liší od vnímaného Čas můžeme vnímat zrakem (pohled na hodiny) a vnitřními pocity (určitá doba od posledního jídla) Závislost vnímání času na aktivitě – čím jsme zaměstnanější, zdá se nám den kratší

Vnímán prostoru

Výběrovost vnímání Figura = podněty, které nás zaujaly a vnímá je nejzřetelněji. Pozadí = ostatní podněty. Figura i pozadí se mohou střídat. Chvíli ostřeji vnímáme to, co bylo figurou a chvíli to, co bylo pozadím. Tento proces probíhá u někoho rychleji, u jiného pomaleji

Figura a pozadí

Smyslové klamy Příčiny: Klamou nás smysly. Informace převedená do mozku je nesprávně zpracovaná Zdravý člověk je schopen si klamnost vjemů uvědomit, dokonce jich záměrně využívá, např. v módě, architektuře, umění. Smyslové klamy

Zrakové klamy Fraseova „spirala“ - Optický klam při kterém se kruhy jeví jako spirála. Pokusíte-li se sledovat prstem „spirálu“ z různých bodů, vždy zjistíte, že jsou to kružnice. Klam je tak silný, že i po přezkoušení budete vidět spirálu a nikoli kruhy. Potíže můžete mít i při vlastním sledování kružnice pro silný vliv spirálového efektu, který je způsoben mřížovou strukturou pozadí a šrafováním vlastních kruhů.

Zrakové klamy Heringův klam – Přetnutí silných úseček svazků paprsků vede k tomu, že se úsečky jeví jako prohnuté, ačkoliv jsou ve skutečnosti přímkami. K podobnému zkreslení může dojít i tehdy, když úsečky vytvoří např. čtverec. Když se čtverec přetne svazkem paprsků, vjemově se rozšiřuje. Většinu těchto klamů vysvětlujeme fyzikálně, například jako důsledek zvláštní konfigurace předmětů ve vjemovém poli. Toto vysvětlení je však příliš zjednodušeno.

Zrakové klamy Hermanova mříž – Nazývá se taky kontrastním klamem. Průsečíky bílých mříží mezi černými čtvercovými plochami se jeví jako tmavší. Jestliže předlohu změníme tak, že mříž bude černá a čtverce bílé, pak průsečíky černé mříže se budou jevit jako světlejší.

rotující obrazec Vjem rotujícího obrazce – Při bezprostředním vnímání se účastní zraková paměť. Když přecházíme postupně od prvního ke čtvrtému obrázku, tak poslední tvar se nám na několik sekund nejeví jako plošný obdélník, ale hloubkově jakož to třídimenzionální tvar.

Bolehlav Tento název je poměrně výstižný, však zkuste sami. U tohoto obrázku se nám může zdát, že kruh vystupuje do popředí, nebo naopak, tvoří pozadí. Někdy se nám také zdá, že černá barva, která vyplňuje kruh je znatelně sytější. Záleží rovněž na tom, jak obrázek pozorujeme, jestli se soustředíme, nebo jestli se při pozorování pohybujeme

Najdi, co skrývá obrázek.

Jsou čáry rovnoběžné?

Pierotova láska – co vidíš na obrázku Pierotova láska – co vidíš na obrázku? Dnes si dokážou výtvarníci a optickými klamy náramně pohrát. Dokazuje to tento klam, který patří mezi obrázky, kde se spojují kontrasty. Posuďte sami.

Vjemy takového člověka se liší od vjemů člověka se zachovalými smysly. Kompenzace Pokud je některý smyslový orgán poškozen nebo nevyvinut, naučí se člověk vnímat okolní svět výrazněji zbývajícími smysly. Vjemy takového člověka se liší od vjemů člověka se zachovalými smysly.

Rozsah pozornosti: množství podnětů, které jsme schopni vnímat najednou Hloubka pozornosti: jak podrobně a detailně jsme schopni zpracovávat přicházející podněty Stálost pozornosti: délka soustředění na jeden objekt Pohyblivost pozornosti: jak jsme schopni přesouvat pozornost z jednoho objektu na druhý pozornost

Paměť a soustředění PAMĚŤ = schopnost mozku přijímat, zpracovávat a ukládat informace a zkušenosti a později si je vybavovat a opakovaně využívat 3 fáze paměti: zapamatování – ukládání informací pamatování – uchování informací vzpomínání – vybavení informací k paměti patří i zapomínání nejvíce zapomínáme v prvních hodinách po naučení se něčemu většina lidí si pamatuje 10 % z toho, co čtou, 20 % z toho, co slyší, 30 % z toho, co vidí, 50 % z toho, co slyší a vidí, 70 % z toho, co řeknou, a 90 % z toho, co dělají

pokud si chceme něco zapamatovat, potřebujeme se na to nejprve soustředit, zaměřit svou POZORNOST = zaměřenost a soustředěnost na určitý objekt nebo děj rozlišujeme pozornost záměrnou - cíleně vnímáme podnět a bezděčnou - vnímáme podnět bez úmyslu základní vlastnosti pozornosti: rozsah, šířka – množství podnětů, které je člověk schopen vnímat najednou (dítě 2-3, dospělí 4-5) hloubka – stupeň soustředění, na kolik jasně a zřetelně člověk zpracovává přicházející podněty stálost – délka soustředění pozornosti na stejný podnět oscilace – přesouvání pozornosti z objektu na objekt rozdělení – věnování se najednou dvěma či více předmětům v daném směru - poruchy pozornosti: roztržitost = neschopnost dlouhodobé koncentrace rozptýlenost = neschopnost udržet pozornost v daném směru ADHD = porucha pozornosti spojená s hyperaktivitou Paměť a soustředění

zapomínání K lidské paměti patří i ZAPOMÍNÁNÍ Mnohdy nám může komplikovat život (zapomeneme na rande, nebo kde jsme schovali lístek na KOMETU) Zapomínání má i kladný vliv (zapomínáme na nepříjemné a traumatizující zážitky – čas je nejlepší lékař) Obrana proti zapomínání je OPAKOVÁNÍ zapomínání

senzorická – ultrakrátká, vědomá část paměti, která uchovává informace přicházející ze smyslů (člověku to, co před chvilkou viděl) krátkodobá - pracovní, operativní, vědomá aktivní část paměti, ve které se odehrává většina psychických procesů (např. řešení aktuálních problémů) střednědobá - je schopná informaci udržet po dobu asi 20 minut dlouhodobá - relativně pasivní část paměti uchovávaná v nevědomí, její kapacita je hypoteticky neomezená, ukládá významné zkušenosti zraková – člověk si zapamatuje krajinu, situaci, ví, kde je informace v knize napsána sluchová – člověk si zapamatuje melodie, slova, věty, snadno se učí texty, básně a cizí jazyky pohybová – šikovnost a zručnost v práci mechanická – člověk se učí informace mechanicky, nerozumí souvislostem logická – člověk se těžko učí nazpaměť, převypráví obsah vlastními slovy, vysvětlí a odvodí pravidla na základě logických souvislostí Druhy paměti

Myšlení a tvoření nového MYŠLENÍ = souhrn všech vědomých psychických činností, zpracovává informace poskytované smysly, podstatou je vykonávání určitých myšlenkových postupů abstraktní myšlení – důležité při vytváření pojmů konkrétní myšlení – uplatňuje se při praktické činnosti člověka myšlení je těsně spjato s ŘEČÍ = umožňuje sdělovat myšlenky pomocí slov vnější řeč – vyjadřujeme myšlenky navenek vnitřní řeč – „pro sebe“ Myšlení a tvoření nového

analýza = myšlenkové členění celku na části, vyčleňování jednotlivostí syntéza = myšlenkové sjednocování, spojování vyčleněných částí srovnávání = zjišťujeme podobnosti a odlišnosti mezi předměty nebo jevy abstrakce = vyčleňujeme podstatné a obecné vlastnosti předmětů a jevů zobecňování = zjišťování a spojování společných vlastností předmětů a jevů indukce = vyvozování obecného tvrzení z jednotlivých případů dedukce = aplikace obecného poznatku na konkrétní případ analogie = vyvozování poznatku o nějakém předmětu nebo jevu na základě jeho podobnosti s jinými předměty nebo jevy Myšlenkové operace

Učení HRA = spontánní a dobrovolná činnost, má za cíl radost či relaxaci, hry se hrají především pro zábavu, ale můžou také sloužit ke vzdělávání UČENÍ = cílevědomé a systematické osvojování vědomostí, zkušeností, dovedností, návyků, hodnot a způsobů chování PRÁCE = uvědomovaná činnost zaměřená na vytváření hmotných (fyzická práce) i duchovních (duševní práce) hodnot

mozek

Zdroje: https://cs.wikipedia.org/wiki/Vn%C3%ADm%C3%A1n%C3%AD https://cs.wikipedia.org/wiki/P%C5%99edstava https://cs.wikipedia.org/wiki/My%C5%A1len%C3%AD https://cs.wikipedia.org/wiki/Pam%C4%9B%C5%A5 https://cs.wikipedia.org/wiki/Pozornost https://cs.wikipedia.org/wiki/U%C4%8Den%C3%AD https://cs.wikipedia.org/wiki/Hra