Doc. PhDr. Věra Linhartová, CSc.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
Advertisements

Etický kodex I. Pedagogický pracovník jedná a rozhoduje se na základě principů humanity a demokracie, a to podle svých nejlepších dosažených znalostí.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
1 Týmová práce TYMP 2/ C3 Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ a personální činnosti
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
Kurz komunikace pro sestry v přímém kontaktu s pacientem
 CONEO STRUKTURA PREZENTACE 1.Vymezení pojmu analýza tréninkových potřeb, přístup CONEO 1.Úrovně a metody ATP 2.Rozhraní zadavatel -dodavatel, vztahy.
MANAGEMENT Mgr. Petra Neumannová.
Aktuální rizika dobrovolnického programu v nemocnicích a význam metodických doporučení MUDr.Ivana Kořínková Garant a konzultant zdravotně sociálních dobrovolnických.
4. Motivace 4.1 motivační koncepce 4.2 ovlivňování 4.3 dokumentace
MANAGEMENT - VŽ1 M A N A G E M E N T 1. cvičení. MANAGEMENT - VŽ2 ROLE MANAŽERŮ.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_219.
Supervize v rámci sociální práce Specifické metody SP LS 2014 Specifické metody SP LS 2014.
Název příjemce: Základní škola Vyškov, Nádražní 5, příspěvková organizace Název partnera: ZŠ Slavkov Komenského, ZŠ Drnovice, ZŠ Pustiměř, ZŠ Šaratice,
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Koncepce ošetřovatelství
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
1 Týmová práce TYMP 2/ C6 Styly vedení lidí/ 2. Odlišnosti vedení v jednotlivých fázích vývoje. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA.
Katedra didaktiky ekonomických předmětů VŠE v Praze DIDAKTICKÁ SLOŽKA STANDARDU UČITELE ODBORNÝCH PŘEDMĚTŮ Miloslav Rotport Kostelec nad Černými lesy 27.
1 Roman Kučera – VŠB – TUO Radka Najmanová - OU Michael Rada – VŠP Jiří Bolgáč – SLU 2.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_3_12.
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
Multidisciplinární spolupráce ve zdravotnictví (MS)
Eva Kaňáková, Casiopea, s.r.o Jak efektivně vést porady Eva Kaňáková, Casiopea, s.r.o. Mobil
ZÁKLADY DIDAKTIKY SPORTOVNÍCH HER OSP
Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (kód skupiny DMPRA0509) Tutor: Mgr. Monika Všetulová Olomouc,
1 Týmová práce TYMP 2/ C5 Styly vedení lidí. Odlišnosti vedení v jednotlivých fázích vývoje. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH.
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Pedagogická komunikace
Metody personální práce 1. setkání 1. Základní informace Vyučující: Mgr. et. Bc. Ludvík Ducháček Mgr. et. Mgr.
Styl vedení, komunikace, týmová práce
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
SPLBP_ZSE Základy speciální pedagogiky Etopedie
Management Přednáška 5: - Výběr a rozmístění pracovníků
BIOGRAFIE 2016 Projektové domy
Vůdcovství Doc. PhDr. Jan Neuman, CSc. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního.
Zpráva ze setkání hlavních sester států EU Lucembursko, Mgr. Veronika Di Cara.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
STANDARDIZACE PROFESNÍCH ČINNOSTÍ UČITELE Projekt MŠMT ČR pro rok 2008.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Psychologické disciplíny II. Část Aplikované. Jedná se o obory, které zkoumají určitou konkrétní oblast lidské činnosti z psychologických aspektů Jedná.
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
STŘEDNÍ ŠKOLA A VYŠŠÍ ODBORNÁ ŠKOLA CESTOVNÍHO RUCHU, SENOVÁŽNÉ NÁMĚSTÍ 12, ČESKÉ BUDĚJOVICE Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
HARTMANN partnerem ve vzdělávání profesionálů ve zdravotnictví
Komunikace při přijímacím řízení a v pracovním týmu
Název: VY_32_INOVACE_VVP_8A_1F Škola:
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Zdravotnický management
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
PEDAGOGICKÉ VEDENÍ STUDENTŮ Garant: Mgr. Anna Krátká, Ph.D
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Edukační standardy Beharková Natália.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Místo lidských zdrojů ve znalostní ekonomice
Digitální učební materiál
Psychologický přístup k menšinám Rusové
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Doc. PhDr. Věra Linhartová, CSc. www.veralinhartova.cz Digitální učební materiál Zásady týmové práce Doc. PhDr. Věra Linhartová, CSc. www.veralinhartova.cz

Digitální učební materiál Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0606 Název programu OP 1.5 Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu Inovace vzdělávacího procesu Číslo materiálu VY_32_INOVACE-3-7-PSL-18 Název školy Střední zdravotnická škola, Brno, Jaselská 7/9 Autor Doc. PhDr. Věra Linhartová, CSc. Vzdělávací oblast Psychologie Tematická oblast Sociální psychologie Téma Zásady týmové práce Ročník 2. Datum tvorby duben 2013 Anotace DUM obsahuje Power-point se stručnými výklady vybraných pojmů uvedené oblasti. Metodický pokyn Tento učební materiál je vhodný pro prvotní seznámení s učivem. Je možné ho využít pro výklad i jako aktivizační metody učení.

Společně dosáhneme více Tým Together Everybody Achieves More - TEAM volně přeloženo Společně dosáhneme více

Tým - Zásady týmové práce skupina lidí, kteří se spojili k dobrovolné a vědomé spolupráci, doplňují se ve svých specializacích (dovednostech), mají charakterové předpoklady pro týmovou práci,společné cíle, jsou zainteresovaní na výsledcích práce a nesou za ně společnou odpovědnost. Cílem je efektivita (výkonnost), očekávaný výsledek. Řídí se předem stanovenými zásadami (disciplína). Mají svou strukturu (vytvořenou danými podmínkami), každý člen plní vymezenou roli, ale odpovědnost za výsledek je společný. MY převažuje nad JÁ (např. sportovní týmy).

Zásady týmové práce Ve zdravotnictví – historická metoda – týmová práce sester (týmové ošetřovatelství ) multidisciplinární týmy jsou dnes nevyhnutelností (ve stejné profesi vyžadujeme různé specializace a kompetence) – ošetřovatelská jednotka poskytuje všem pacientům specializovanou péči

Společný cíl (uspokojit potřeby pacienta v očekávané kvalitě)‏ Zásady týmové práce Přednosti Společný cíl (uspokojit potřeby pacienta v očekávané kvalitě)‏ Autonomie týmu (synchronizovaná a koordinovaná činnost)‏ Struktura - vedení a řízení (mluvčí) Role – různost (pozice, efektivnost, měří se podle výsledků skupiny)‏ Rovnocennost v týmu Komunikace („z očí do očí“, cit pro kritiku, zpětná )‏ Střídání činností (pracovní standardy)‏ Stanovené kompetence (pravomoc + odpovědnost)‏ Profesionalita (podle připravenosti členů)‏ Dělba práce (podle profesní přípravy)‏ Kreativita Motivace a edukace

Etika charakteru (mezilidské vztahy)‏ Zásady týmové práce Problémy Etika charakteru (mezilidské vztahy)‏ Částečná ztráta autonomie členů (my je víc než já)‏ Psychická náročnost Pracovní vztahy (ctít hierarchii)‏ Konfliktovost (pracovní x osobní)‏ Malá schopnost ke kompromisu Komunikační šumy

Týmové chování Každý přispívá: pozitivními charakterovými vlastnostmi pozitivním myšlením smyslem pro týmovou práci (ne každý se hodí do týmu!)‏ komunikativními dovednostmi (verbálními, neverbálními)‏ flexibilitou aktivním přístupem ke zvládání zátěže (problémů)‏ kvalitním přenosem informací (záznamy do zdravotnické dokumentace, pozor na „pomluvy“)‏ důvěrou týmu (Hlídání vlastního postavení, žárlivé střežení přínosu jsou nežádoucí!)

Z hlediska psychologického Složení týmu by měly být v pracovním týmu zastoupeny různé typy osobnosti (např. administrativní, se smyslem pro pořádek,logiku, uspořádání,realista, vizionář, akceschopný…). Týmová práce Z hlediska psychologického Týmová práce přináší uspokojení každému jednotlivci, jeho individuálních potřeb, současně je společensky oceňována. Nastupuje tam, kde by úkol nemohl splnit jednotlivec – (týmy ve zdravotnictví, ale i např. ve sportu, ve firmě, ve výrobě…)

Základní pojmy Kontrolní otázky a úkoly: Tým, týmová spolupráce, pracovní disciplína, vztahy – osobní, přátelské, profesionální, týmová role, pozice, etika charakteru, kreativita, sebeovládání, individualizace a profesionalita, kompetence, stimulace a motivace Kontrolní otázky a úkoly: Uveďte příklady pozitiv týmové spolupráce. (Na základě dosavadní praxe.)‏ Uveďte příklady negativ týmové spolupráce. Jaké jsou vaše vlastní představy o práci v týmu?

Literatura Horváthová, Petra. Týmy a týmová spolupráce. Praha: ASPI, a.s., 2008. SBN 978-80-7357- 390-4. Jarošová, Eva a kol. Trénink sociálních a manažerských dovedností. Praha: Management Press 2001. 200180-7261-135-6. Kelnarová, Jarmila, Matějková, Eva. Psychologie, 1. díl. Pro studenty zdravotnických oborů. Praha: Grada Publishing, 2010. Kolajová, Lenka. Týmová spolupráce: jak efektivně vést tým pro dosažení nejlepších výsledků. Praha: Grada Publishing a.s., 2006. ISBN 978-80-247-1764-7. Linhart, Jiří. a kol. Velký sociologický slovník. Praha: Univerzita Karlova 1996. Petrusek, Miloslav a kol. Sociologie. Praha: SPN 1991. Petrusek, Miloslav. Základy sociologie. Praha : Akademie veřejné správy, 2009. Plamínek, Jiří. Týmová spolupráce a hodnocení lidí. Praha: Grada Publishing a.s., 2009. ISBN 802472796X Plamínek, Jiří. Tajemství motivace. Jak zařídit, aby pro vás lidé rádi pracovali. Praha: Grada Publishing a.s., 2010. ISBN 978-80-247-3447-7. Bourková, Alžběta. Týmová spolupráce – vybrané postupy a návrhy procesu pro její zavádění ve zdravotnických zařízeních. Dostupná na internetové adrese: http://is.muni.cz/th/142543/lf_b/BETTY_Bc_Prace_DEFINITIVNI_070424.pdf Použité ilustrativní obrázky jsou z osobního archivu Věry Linhartové