Renesance a humanismus

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Advertisements

Renesance.
R ENESANCE SE VYZNAČUJE ZESVĚTŠENÍM ( OPROTI GOTICE, KDY VEŠKERÉ UMĚNÍ BYLO PODŘÍZENO CÍRKVI ), ČLOVĚK SE SVOU INDIVIDUALITOU, ROZUMEM, POZNÁVÁNÍM SVĚTA,
Škola: ZŠ T.G.Masaryka, Hodkovice n. M.
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
RENESANCE. Rafaello – Athénská škola Platón, Aristoteles, Diogenés a další postavy reprezentující veškerou moudrost lidstva.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Evropská kultura v 16.století počátek protireformace
RENESANCE A HUMANISMUS
RENESANCE A HUMANISMUS
Renesance Kristýna Strouhalová.
Hádej! Vyber si očima jeden objekt.
21 Renesance Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Renesance a humanismus v Itálii
Renesance a humanismus v Itálii. Renesance a humanismus v Itálii.
Kulturní dějiny 23. února 2011 Mgr. Ondřej Kunc
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
RENESANCE A HUMANISMUS
Kultura na počátku novověku
Renesance.
Autor: Vít Mika a Lubomír Kovařík
Renesance a humanismus
Kultura na počátku novověku
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Renesance a humanismus
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Pavel Poštulka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Zopakuj si své znalosti! v Itálii. Kdo je autorem tohoto díla ve Florencii?
Renesance a humanismus
Literatura, architektura, výtvarné umění
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
RENESANCE.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: Kolektiv autorů: DĚJEPIS – Středověk a počátky novověku pro 7. ročník. Nová škola Válková, V.:
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 7. ročník Předmět: Dějepis Autor: Jakub Komrska Základní škola.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Renesance Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Renesance – Itálie, Francie, Španělsko
renesance a humanismus
Období raného novověku je vymezeno obdobím mezi 15. a 17. stoletím Objevení Ameriky - Kolumbus - Bahamy Změny politické (proměny absolutismu), společenské.
Renesance a humanismus Simona Charvátová HKS, 3. ročník.
14. – 16. století. Dějepis – Kultura v dějinách Šablona: III/2 Pořadové číslo : 1.3 Renesance a humanismus Autor : Mgr. Soňa Blažková Škola : Základní.
Renesanční umění Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Renesance Yuliya Mechsheryakova, Kristina Nesterenko.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_11A_20_Renesance a humanismus Téma:
HLAVNÍ DRUHY MALÍŘSTVÍ  převzala renesance od gotiky  Malbu: nástěnnou, deskovou, knižní nebo malbu na skle  kromě dřevěných desek se však v renesanci.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Simona Valachová Název: VY_32_INOVACE_0704_humanismus Téma: Humanismus, Leonardo da Vinci Číslo.
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP Renesance
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Šablona III/2 EVROPA NA PRAHU NOVOVĚKU Mgr. Lucie Opltová – 1
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Dagmar Svobodová NÁZEV: Italská renesance TÉMATICKÝ CELEK: Křesťanství.
Renesance.
Literatura období humanismu a renesance
RENESANCE A HUMANISMUS - 1
Humanismus a renesance počátek 14. století – počátek 17. století
Renesance a humanismus
RENESANCE A HUMANISMUS
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_17
Italská renesance a humanismus
Humanismus a renesance.  Konec 13. století – Evropa→ ohromný hospodářský rozvoj – města - 1. zámořské plavby ( O 1 jaký byl jejich důvod?) → rozvoj přírodních.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Renesance a humanismus
Renesance a humanismus
Literatura v období renesance
Transkript prezentace:

Renesance a humanismus

Humanismus Myšlenkový směr a nové duchovní hnutí, životní program Počátky ve 2. polovině 14. století v severní Itálii, zjm. Benátky, Janov a především Florencie Probuzen zájem o antiku- humanističtí učenci studují, vykládají a napodobují antickou slovesnost humanus= lat. lidský

Na obr. humanisté Erasmus Rotterdamský a Thomas More

Důvěra v rozum a vědecké zkoumání Důraz na poznání člověka a přírody, hledání boha v člověku a přírodě X ve středověku centrem zájmu byly věci božské, ne lidské, život věčný, ne pozemský

Renesance Životní styl 15. – 16. století v západní a jižní Evropě = „znovuzrození“ Životní styl 15. – 16. století v západní a jižní Evropě Návrat k antice ve výtvarném umění a životním stylu. Jejím myšlenkovým východiskem je humanismus. Italští humanisté považovali období 5. - 13. stol. za epochu temna, barbarskou dobu, která zničila antickou kulturu, podle barbarského kmene Gótů nazvali dobu gotickou. Navázání na antiku považovali za nový počátek, novověk.

Znaky renesančního umění Náboženské náměty přetrvávají, ale umělci vyhledávají takové, které umožňovaly zachytit nahé lidské postavy Dosáhnout dokonalého podání lidského těla ve všech pohybech Přesvědčivě vyjádřit duševní stavy a emoce Náměty z antické mytologie a historie, modelace světlem a stínem kresba

Užití perspektivy – předměty zobrazené vpředu jsou větší než předměty vzdálenější

Záliba v portrétu Mecenášství Sběratelství V architektuře: kupole (chrám ve Florencii, Vatikánu), rovné linie, sloupoví, arkády, sgrafito, paláce, zahrady Ideál doby: všestranný vědec-umělec, např. Leonardo a Michelangelo

Renesanční umělci Filippo Brunelleschi (autor kopule floretského chrámu Santa Maria del Fiore) Donatello (sochař) Sandro Boticcelli Leonardo da Vinci Raffael Santi Michelangello Buonarotti Albrecht Dürer Tizian Santa Maria del Fiore

Leonardo da Vinci † 1519 malíř, sochař, vynálezce, přírodovědec,…

Michelangelo

Raffael Santi

Tizian

Sandro Botticelli

Renesance a humanismus v literatuře Dante Alighieri Francesco Petrarca Giovanni Boccaccio François Rabelais Miguel de Cervantes William Shakespeare Lope de Vega,…

???

Vynález knihtisku Polovina 15. století, německé město Mohuč (Mainz)- první tištěné knihy- Johannes Gutenberg Knihy se staly dostupné a vynález tiskařského lisu přispěl k rozšíření gramotnosti a vzdělanosti Tisky do r. 1500- prvotisky (inkunábule) Údajně nejstarší česká kniha- Kronika trojanská (Plzeň 1468)

Gutenbergova bible Nejstarší tištěná kniha v Evropě Zachováno 48 kopií Latina 1450 - 1460

Rozvoj přírodních věd Lékařství, kartografie (1492 první dochovaný globus), astronomie Mikuláš Koperník (Nicolaus Copernicus) †1547- formuloval heliocentrickou teorii R.1600 byl za hlásání této teorie upálen Giordano Bruno

1633 inkviziční tribunál odsoudil Galilea Galileo († 1642) do doživotního domácího vězení „A přece se točí!“ E pur si muove

Kniha o lidské anatomii- Visalius