Autor: Mgr. Aranka Kopišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_01_PŘÍRODOPIS

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a mateřská škola Lázně Kynžvart
Advertisements

VY_32_INOVACE_Př-ž 6.,7.18 Anotace:
Základní skupiny živočichů
Předmět a očekávaný výstup
Savci - opakování.
SAVCI - shrnutí Mgr. Helena Tlapáková.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Prvouka 3. ročník Gabriela Mikulková 2012
PTÁCI RYBY PLAZI SAVCI OBOJŽIVELNÍCI BEZOBRATLÍ ÚKOL ÚKOL ÚKOL ÚKOL
Řád: ptakořitní Řád: vačnatci
SAVCI 3. A 4. TŘÍDA.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Člověk a jeho svět Ročník.
SAVCI - charakteristika
Vypracovala Martina Šanderová
SAVCI.
Třída: Savci - Mammalia
Zjednodušený přehled třídy savců
ZŠ Grünwaldova, Č. Budějovice Mgr. Zuzana Šimečková
Systém savců 2 Přírodopis VY_32_INOVACE_ sada, Př 5
Autor: Mgr. Eliška Nováková
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky se společnými znaky třídy savců,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Podříše: Prvoci - KMENY: Nálevníci Výtrusovci Mnohobuněční – KMENY:
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 8 Autor: Mgr. Iveta Votápková Přehled hlavních skupin savců 1.část Brainstorming -napiš vše, co tě.
Savci 1 VEJCORODÍ A ŽIVORODÍ Základní škola Choltice, okres Pardubice - "Učíme se pro život" Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 7 Autor: Mgr. Iveta Votápková Ptáci-opeření vládci vzduchu Pětilístek: křídla
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Silvie Šimečková NÁZEV:VY_52_INOVACE_34_Přírodopis 8. ročník TÉMA: Vejcorodí, vačnatí ČÍSLO.
Šablona : V/2 Sada: 1/23 Ověření ve výuce: Třída: 7 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
 AUTOR: Ing. Tereza Kovalská  NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_Vejcorodí  ROČNÍK: 9. ročník ZŠ  VZDĚLÁVACÍ OBLAST:Člověk a příroda  VZDĚLÁVACÍ OBOR: Přírodopis.
VEJCORODÍ VY_32_INOVACE_BOHACOVA.BIOTER.05 © Sportovní gymnázium Dany a Emila Zátopkových Ostrava.
Škola: ZŠ Hýskov, Školní 112, Hýskov Autor: Mgr. Jarmila Kolářová Název: VY_32_INOVACE_1A_04_Dělení živočichů Téma: Člověk a jeho svět Datum tvorby:
 AUTOR: Ing. Tereza Kovalská  NÁZEV: VY_32_INOVACE_02_Stavba těla savců  ROČNÍK: 9. ročník ZŠ  VZDĚLÁVACÍ OBLAST:Člověk a příroda  VZDĚLÁVACÍ OBOR:
Obratlovci Pětilístek: páteř
Savci - šelmy VY_52_INOVACE_30 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres Nymburk
Stavba těla savců.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
SAVCI (Mammalia).
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
AUTOR: Mgr. Blanka Hipčová NÁZEV: VY_52_INOVACE_02_CH+PŘ_01
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Autor: Mgr. Aranka Kopišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_12_PŘÍRODOPIS
PTAKOŘITNÍ Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu:
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Autor: Mgr. Aranka Kopišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_08_PŘÍRODOPIS
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Člověk je součástí přírody
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
SAVCI CHARAKTERISTIKA.
Autor: Mgr. Aranka Kopišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_20_PŘÍRODOPIS
Autor: Mgr. Aranka Kopišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_06_PŘÍRODOPIS
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_117_Obratlovci
20 savci - opakování VY_32_INOVACE_20
Autor: Mgr. Aranka Kopišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_02_PŘÍRODOPIS
Autor: Mgr. Aranka Kopišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_14_PŘÍRODOPIS
Třída: Savci Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
Autor: Mgr. Aranka Kopišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_17_PŘÍRODOPIS
Obratlovci Autor: Mgr. Iva Hirschová
projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
SAVCI - charakteristika
Autor: Mgr. Aranka Kopišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_15_PŘÍRODOPIS
Vejcorodí-řád PTAKOŘITNÍ
Živočichové.
Autor: Mgr. Aranka Kopišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_18_PŘÍRODOPIS
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s
Obecná charakteristika Vývoj savců
Transkript prezentace:

Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Aranka Kopišová Datum: 30.10.2012 Název: VY_32_INOVACE_01_PŘÍRODOPIS Téma: Obratlovci- Savci Ročník: 8. Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2979

Savci 1 2 3 4 5

Vývoj savců Savci vyvinuli se pravděpodobně z plazů Druhohory před 200 miliony let - první savci Třetihory Před 65 miliony let - největší rozvoj savců Čtvrtohory Před 2 miliony let po současnost Střídání dob ledových a meziledových - po poslední ledové době vyhynutí velkých savců (mamut, jeskynní medvěd…)

Společné znaky Savci - rodí živá mláďata - mláďata po narození sají mateřské mléko - jsou teplokrevní – (mají stálou tělesnou teplotu) - mají sedm krčních obratlů - dýchají plícemi

Výskyt Savci ve všech zeměpisných pásmech ve všech prostředích - pevnina (ptakopysk podivný,…) - voda (velryba keporkak,…) - vzduch (netopýr ušatý,…) Úkol 1: Zopakuj si názvy zeměpisných pásem Úkol 2:Vyhledej obrázky výše uvedených živočichů

Přizpůsobení se prostředí Savci Životnímu prostředí, ve kterém žijí, se savci přizpůsobili stavbou těla – tvarem - pokryvem – srstí - zbarvením - pohybovým aparátem Úkol 3. : Porovnej stavbu těla delfína, tygra a netopýra. Jak je jejich tělo přizpůsobeno prostředí, ve kterém žijí? 6 7 8

Dělení savců Savci Savci Vejcorodí Živorodí (kladou vejce) (rodí živá mláďata) Vačnatci Placentálové vývoj plodu celý vývoj plodu začíná v děloze probíhá v děloze a pokračuje ve vaku samice, na břiše samice plod je vyživován placentou

Hlavní skupiny savců Savci Vejcorodí Živorodí Vačnatí Placentálové Ptakořitní Vačnatci Hmyzožravci Letouni Hlodavci Zajíci Chobotnatci Sudokopytníci Lichokopytníci Šelmy Kytovci Chudozubí Primáti

Prověř si svoji paměť 1. Savci se pravděpodobně vyvinuli z a) ptáků b) plazů c) ryb

1. Savci se pravděpodobně vyvinuli z a) ptáků b) plazů c) ryb

2. Největší rozvoj savců nastal v období: a) druhohor b) třetihor Savci 2. Největší rozvoj savců nastal v období: a) druhohor b) třetihor c) čtvrtohor

2. Největší rozvoj savců nastal v období: a) druhohor b) třetihor Savci 2. Největší rozvoj savců nastal v období: a) druhohor b) třetihor c) čtvrtohor

3. Společné znaky savců jsou a) rodí živá mláďata, jsou teplokrevní, Savci 3. Společné znaky savců jsou a) rodí živá mláďata, jsou teplokrevní, většina dýchá plícemi b) rodí živá mláďata, jsou studenokrevní, většina dýchá plícemi c) rodí živá mláďata, jsou teplokrevní, dýchají plícemi

3. Společné znaky savců jsou a) rodí živá mláďata, jsou teplokrevní, Savci 3. Společné znaky savců jsou a) rodí živá mláďata, jsou teplokrevní, většina dýchá plícemi b) rodí živá mláďata, jsou studenokrevní, většina dýchá plícemi c) rodí živá mláďata, jsou teplokrevní, dýchají plícemi

4. Živorodé savce dělíme na : a) placentály a vačnaté Savci 4. Živorodé savce dělíme na : a) placentály a vačnaté b) placentály a vejcorodé c) vačnaté a vejcorodé

4. Živorodé savce dělíme na : a) placentály a vačnaté Savci 4. Živorodé savce dělíme na : a) placentály a vačnaté b) placentály a vejcorodé c) vačnaté a vejcorodé

Připrav si odpovědi na otázky 1.Z kterých předchůdců se pravděpodobně vyvinuli savci? 2. Kdy se objevili na Zemi první savci? 3.Ve kterém období nastal největší rozvoj savců? 4.Vyjmenuj alespoň 4 společné znaky savců. 5.Ve kterých prostředích se savci vyskytují? 6.Čím se přizpůsobili prostředí, ve kterém žijí? 7. Jak dělíme savce?

Zdroje a citace Vlastní tvorba Obrázky 1. USPN. Wikipedia.cz [online]. [cit. 30.10.2012]. Dostupný na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Golden-headed-Lion-Tamarins.jpg>. 2. DICEMAN. Wikipedia.cz [online]. [cit. 30.10.2012]. Dostupný na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Ameisenigel.jpg>. 3,8. AUTOR NEUVEDEN. Wikipedia.cz [online]. [cit. 30.10.2012]. Dostupný na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Big-eared-townsend-fledermaus.jpg>. 4. DUCHACEK, Miroslav. Wikipedia.cz [online]. [cit. 30.10.2012]. Dostupný na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Giraffe_standing.jpg>. 5. AUTOR NEUVEDEN. Wikipedia.cz [online]. [cit. 30.10.2012]. Dostupný na WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/File:Humpback_Whale_underwater_shot.jpg>. 6. AUTOR NEUVEDEN. Wallpapers in world.info [online]. [cit. 30.10.2012]. Dostupný na WWW: <http://wallpapers.in-world.info/dolphin/dolphin1.html>. 7. APPALOSSA. Wikipedia.cz [online]. [cit. 30.10.2012]. Dostupný na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:P.t.altaica_Tomak_Male.jpg>.

Anotace Materiál je určen žákům 8.ročníku ZŠ. Slouží k jejich seznámení se s obecnou charakteristikou savců.