Posouzení a návrh svozových plánů odpadu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výběr vozidla do firmy – máme k dispozici všechny informace? Michal Krátký, Přemysl Žižka – DEN S FLEETEM DEN S FLEETEM – JARO 2010.
Advertisements

Sofistikované výpočtové nástroje pro koncepční návrh spaloven a jejich praktické aplikace M. Pavlas, R. Šomplák Sekce energetických systémů a simulačních.
Ústav procesního a ekologického inženýrství Fakulta strojního inženýrství Vysoké učení technické v Brně Technická 2896/2, Brno ÚSTAV PROCESNÍHO.
Simulace a analýza pohybu mobilních telefonů
ZPRACOVÁNÍ STŘEDNĚDOBÝCH PLÁNŮ DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI ÚZEMÍ
poskytujeme služby v oblasti ochrany majetku a osob (EZS, EPS, CCTV …) od roku 2004 poskytujeme služby v oblasti logistiky a zabezpečení vozidel (systém.
Prezentace společnosti B&C Dopravní systémy s.r.o. Společnost se zabývá aplikováním sofistikovaných metod využitelných pro poznávání, řízení a regulaci.
LOGISTICKÉ SYSTÉMY 6/14.
Analytické nástroje GIS
Hodnocení způsobilosti měřících systémů
Kalmanuv filtr pro zpracování signálů a navigaci
Mapy a geografické informační systémy
Dynamické rozvozní úlohy
LOGISTICKÉ SYSTÉMY 9/14.
Aukro.cz – projektový management v e-commerce Tereza Kabrdová.
Ing. Tomáš Cajthaml. Podklady Čerpat bylo možné z dotazníku: Přímé dotazy Nepřímé – nutné odvodit z výsledků záznamů schůzek další informace Z rozhovorů.
Digitální mapa veřejné správy - Portál ÚAP MSK Zpracoval: Mgr. Tomáš Kupča Datum:
Výhody užití architektury ITS ve veřejné osobní dopravě
STANOVENÍ NEJISTOT PŘI VÝPOŠTU KONTAMINACE ZASAŽENÉHO ÚZEMÍ
Vladimíra Henelová ENVIROS, s.r.o. Podrobnosti zpracování ÚEK dle zákona č. 406/2000 Sb., v platném znění, a Nařízení vlády č. 195/2001 Sb.
Systém rizikové analýzy při statickém návrhu podzemního díla Jan Pruška.
Podpora a rozvoj komunikační infrastruktury ISVS Ing. Lubomír Moravčík
Dokumentace informačního systému
„ Nové moderní nástroje práce organizátora veřejné dopravy“ Veřejná doprava je složitý systém zabezpečení dopravních potřeb obyvatel. Jeho efektivní poznávání,
Kvantifikace externích nákladů z jízdy nákladního vozidla na zpoplatněných a objízdných trasách Vojtěch Máca Centrum pro otázky životního prostředí UK.
Optimalizace logistického systému a řetězců
Technologie sledují pohyb Telematická řešení nad vozovými parky
Datová fúze satelitní navigace a kompasu
Technické řešení Mapových služeb Portálu veřejné správy Jiří Kvapil.
Autor: Kateřina Konečná Vedoucí: Ing. Igor Ivan, Ph.D.
Analýza radonového rizika z hlediska IG rajónování
Analýza rozmístění prodejen a služeb na vybraném území
Ústav procesního a ekologického inženýrství Fakulta strojního inženýrství Vysoké učení technické v Brně Technická 2896/2, Brno ÚSTAV PROCESNÍHO.
Automatizovaná podpora výběru nástroje pro dobývání znalostí Jakub Štochl.
Výzkum uplatnění dat laserového skenování v katastru nemovitostí
JUSTÝNA Nástroj pro odhad produkce a výhřevnosti komunálních odpadů na úrovni mikroregionů 4/12/2017 just! 1 Radovan Šomplák, Lenka Zavíralová Hustopeče,
VYHODNOCENÍ VYVÁŽENOSTI PILÍŘŮ ROZBORU UDRŽITELNÉHO ROZVOJE ÚZEMÍ Ostrava Ing. Jiří Hon.
ŘÍZENÍ DOPRAVY POMOCÍ SW AGENTŮ Richard Lipka, DSS
Zpracování záznamů GPS dispečerských vozů DPO Vedoucí projektu : doc. Ing. Petr Rapant, CSc. Zpracovává : Radim Balon, G363 Vysoká škola báňská – Technická.
Zpracoval :Ing. Petr Dlask, Ph.D. Pracoviště :Katedra Ekonomiky a řízení stavebnictví ČVUT v Praze Adresa :Thákurova 7, Praha 6, Dejvice Optimalizace.
Modelování hluku ze silniční dopravy v oblasti městské zástavby
Autor: Petr BALA Vedoucí: Dr.Ing. Jiří Horák
Obce a územně analytické podklady v procesu územního plánování ISSS 2007 – Hradec Králové Vojtěch Zvěřina.
Využití registru sčítacích obvodů ČSÚ pro lokalizaci subjektů na úřadech práce Vedoucí projektu: doc.Dr.Ing. Jiří Horák Konzultant projektu: Ing. Libor.
Portál ÚAP MSK (Nástroje pro tvorbu a údržbu ÚAP) Zpracoval: Mgr. Tomáš Kupča Datum:
1 Mapy s dopravními informacemi pro WAP Bc. Aleš Daněk – G269 Vedoucí projektu Ing. Jan Růžička Ph.D. Zadavatel firma CAD programy – Ing. Jan Vlčinský.
SHLUKOVÁ ANALÝZA FUNKČNÍCH PLOCH PRO SLEDOVÁNÍ URBÁNNÍHO VÝVOJE OLOMOUCKÉHO REGIONU Vedoucí práce: Mgr. Jana Svobodová Martin Klícha Gisáček
Mgr. Michal LOUTHAN Katedra geoinformatiky, UP Olomouc
Návrh a implementace algoritmů pro údržbu,
VYSOKÁ ŠKOLA FINANČNÍ A SPRÁVNÍ o.p.s. CONTROLLING Ing. Jan Cedl AŘ KONTAKT s.r.o.
Dopravní dostupnost obcí v okrese Nový Jičín Prezentace ročníkového projektu Dopravní dostupnost obcí v okrese Nový Jičín Autor: Petr BALA Vedoucí: Dr.Ing.
Zpřístupnění geodat v rámci veřejné zprávy prostřednictvím Webových mapových služeb (WMS) Josef Havaš, INTERGRAPH ČR.
Geografické informační systémy pojetí, definice, součásti
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Zkušenosti s uplatňováním principů veřejné podpory v Královéhradeckém kraji Systém řízení a financování sítě sociálních služeb v Královéhradeckém kraji.
INFRASTRUKTURA PRO ODDĚLENÝ SBĚR VYUŽITELNÝCH A NEBEZPEČNÝCH SLOŽEK KOMUNÁLNÍHO ODPADU V ÚSTECKÉM KRAJI „DOPNĚNÍ SÍTĚ SBĚRNÝCH DVORŮ V ÚSTECKÉM KRAJI“
TIPY PRO PRŮZKUMY DOPRAVNÍHO CHOVÁNÍ Petr Šenk. Obsah prezentace  Širší kontext – proces tvorby strategického plánu  Zdroje dat pro dopravní plánování.
CHAPS spol. s r.o. Bráfova Brno Tel.: Fax: Internet:
Digitální technická mapa Plzeňského kraje Služby DTM DMVS PK Setkání partnerských obcí DTM DMVS Plzeň Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor informatiky.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Řešení rozvozních úloh Předmět: Teorie dopravy - cvičení Ing. František Lachnit, Ph.D.
Ověření modelů a modelování Kateřina Růžičková. Posouzení kvality modelu Ověření (verifikace) ● kvalitativní hodnocení správnosti modelu ● zda model přijatelně.
Vysoká škola technická a ekonomická Ústav technicko-technologický
Vysoká škola technická a ekonomická Ústav technicko-technologický
Vypracovala: Alena Šarmanová Předmět: Říční inženýrství a morfologie
Návrh turistického informačního systému v centru Českých Budějovic
Vysoká škola technická a ekonomická Ústav technicko-technologický
Projekt Demografické modely ve venkovském prostoru
Lucie Mališová 1. ročník N GK-KART
Vyhodnocení stavební zakázky
Taxi SLUŽBA „Gofaster!“
Transkript prezentace:

Posouzení a návrh svozových plánů odpadu Radovan Šomplák, Vlastimír Nevrlý, Veronika Smejkalová, Jiří Gregor Odpadové fórum 21.3.2019

Motivace Návrh tras a plánování svozu odpadu – podpora technických služeb Urbanizace – změna systému sběru odpadu Circular Economy package – EU – separační a recyklační cíle Narůstající množství odpadu jednotlivých frakcí Nové frakce separovaného sběru odpadu Svoz tvoří více než 50 % nákladů na zpracování KO [1] – optimalizace Odhad budoucích nákladů – rozpočet obcí, udržitelnost [1] Institut pro udržitelný rozvoj měst a obcí, o.p.s. 2016. Hodnocení nákladů na hospodaření s komunálními odpady v obcích ČR (za rok 2015). 82 s., Dostupné z www.instituturmo.cz/images/Hodnoceni_nakladu_na_hospodaren_s_KO_2015.pdf. KO – komunální odpad

Schéma úlohy Rozmístění sběrných nádob Návrh svozových tras

Přístup, metody a nástroje Příprava a zpracování dat OpenStreetMap - podklad Technicko-ekonomické modely Databáze Návrh sběrných hnízd ekonomické a sociální kritérium Výpočet tras Metaheuristický algoritmus Genetický algoritmus a lokální prohledávání Implementováno v C++ Zpracování výsledků Statistická analýza Webová grafická aplikace – výsledky Technicko-ekonomické modely – vyhodnocení

Algoritmus Implementován v C++ Komunikace s databází SQL Heuristika – genetický algoritmus kombinovaný s lokálním prohledáváním Přípustná a nepřípustná populace Explicitní reprezentace řešení

Parametry analyzované trasy Datum – 6.1.2017 Vážící lístek – 3 450 kg Celkový objem sběrných nádob – 94 380 L Celkový nájezd – 71,43 km Frakce: papír Počet sběrných nádob: 146 Sběrné nádoby: 240 L a 1100 L

Mapa svozové trasy Ujetá vzdálenost 71,4 km Doba trvání 29 700 s

Variabilita v datech Histogram časové náročnosti obsluhy sběrných míst Výskyt extrémních hodnot Velký rozsah variačního koeficientu Směrodatná odchylka až 70 % průměru -> uvažován průměr Histogram časové náročnosti obsluhy sběrných míst na zvolené trase

Postup zpracování Vytvoření modelu infrastruktury daného území Mapový podklad – OpenStreetMap Trasování – Dijkstrův algoritmus + penalizace Algoritmus napárování GPS souřadnic sběrných nádob na hrany Potenciální kontrola souřadnic a adresních bodů Odhad času průjezdu úseky a doby výsypu Minimalizace nákladů na svoz Import datových sad – agregace do databáze Výpočet 1 – trasa na základě zadaného pořadí Výpočet 2 – optimalizace trasy se stejnou množinou nádob Srovnání a identifikace rozdílů

Výpočet - vstupní data Zákaz otáčení v křižovatce – po svezení ulice (povoleno pokud nelze jinak) Typ routingu – identifikované segmenty ulic se sběrnými nádobami Recycling center Čas vykládky – 10 min Čas obsluhy – průměrné hodnoty Sběrné nádoby: 240 L (50 s) a 1100 L (76 s) Rychlost – průměrná 15 km/hod u přejezdů mezi sběrnými body Naplněnost sběrné nádoby – rozpočítání průměrné naplněnosti

Výpočet 1 - Promítnutí dat do modelové infrastruktury Porovnání dat ve stejném metrickém prostoru Metoda – na základě posloupnosti obsluhy sběrných nádob Lze zpřesnit – úprava mapovacího algoritmu Ujetá vzdálenost 77,1 km Doba trvání 30 125 s

Výpočet 2 - Model Návrh svozové trasy Sestavení časového plánu – pořadí ulic (sběrných nádob) Ujetá vzdálenost 63,7 km Doba trvání 27 024 s

Porovnání svozových tras Grafické srovnání – identifikace rozdílu – zájezd do jiné městské části Nekompletní informace o sběrných nádobách Manuální dopočet – 3 038 m

Technicko-ekonomický model Nevhodně zařazené sběrné nádoby Vybraný třínápravový svozový vůz Zohlednění pouze variabilních nákladů (35 – 45 Kč/km) Odhad roční úspory nákladů na jedné svozové trase až 34 000 Kč, při vybraném scénáři (svoz 1x týdně) Roční úspora pro větší města se může pohybovat až v milionech korun Celkový nájezd [km] Provozní náklady na trasu [Kč/trasa] Procentuální změna Realita – Logy z monitoringu 71,4 3 113 Výpočet 1 – Posloupnost promítnutá v infrastruktuře 80,1  3 492 12,8 % Výpočet 2 - Model 66,7 2 908 -16,7 %; -6,6 %

Odchylky v datech Chybná GPS souřadnice nebo ulice Využití algoritmu pro identifikaci odchylek – zpřesnění dat

Odchylky v modelu Chyby v infrastruktuře (podklad openstreetmap, identifikace segmentu ulice

Shrnutí atributů pokročilého optimalizačního nástroje Dopravní síť, její konstrukce a integrace silničních pravidel, sběrné nádoby, jejich vlastnosti, rozmístění a napojení na infrastrukturu Algoritmus, jeho vstupní parametry, výchozí model a implementace, kritéria výpočtu a okrajové podmínky definované úlohy Analýza výsledků, zahrnující efektivitu, robustnost, emise a ekonomiku Vizualizace výsledků a potenciální manuální korekce

Radovan Šomplák radovan.somplak@vutbr.cz Děkuji za pozornost Radovan Šomplák radovan.somplak@vutbr.cz