Využití bakteriofágů jako modelových organismů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Advertisements

Viry Co jsou viry?. BALÍČKY GENETICKÉ INFORMACE,, KTERÁ JE NEPŘÁTELSKÁ HOSTITELSKÉ BUŇCE.
Viry 1892 – Dimitrij Ivanovský – virus tabákové mozaiky
nebuněční parazité buněk
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_524.
Fyziologie reprodukce a základy dědičnosti FSS 2009 zimní semestr D. Brančíková.
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Praktikum z genetiky rostlin JS Genetické mapování mutace lycopodioformis Arabidopsis thaliana Genetické mapování genu odolnosti k padlí.
Inovace studia molekulární a buněčné biologie
BUNĚČNÁ PAMĚŤ paměť - schopnost systému zaznamenat,uchovávat a ev. předávat   informaci buněčná paměť - schopnost buňky uchovávat informaci pro svou reprodukci,
Molekulární biotechnologie č.10a Využití poznatků molekulární biotechnologie. Molekulární diagnostika.
RISKUJ přírodopis 6 vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Makroskopické a mikroskopické pozorování mikroorganismů Mgr. Petra Straková Podzim 2014.
MIKROBIOLOGIE Virologie Bakteriologie Bakteriologie Parazitologi e Parazitologi eMykologie.
Ch_056_Buněčné dýchání Ch_056_Přírodní látky_Buněčné dýchání Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace.
Přednáška 2 3.Základní principy optické aktivity 3.1 Polarizace elektromagnetického záření 3.2 Definice optické aktivity 3.3 Klasické formy optické aktivity.
Biotechnologie, technologie budoucnosti Aleš Eichmeier.
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU projekt Sítě mateřských center o.s. – Jihomoravský kraj Lektorské dovednosti I. Osobnost, sociální skupiny.
Inzulínový receptor u kriticky nemocných František Duška Klinika anesteziologie a resuscitace 3. LF UK Praha.
Molekulární biotechnologie č.10e
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Magda Karhánková Cvičení z biologie oktáva
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Členská schůze MAS Nepomuk,
Herpetické viry-úvod RNDr K.Roubalová CSc..
Toll-like receptory Toll-like receptory (TLR) a jejich role ve neadaptivní (vrozené) imunitě Vytášek 2010.
Pozvánka na kulatý stůl „Proč řezat a brousit už nestačí - moderní přístupy a technologie ve vzdělávací oblasti Člověk a svět práce “ pořádaný.
Zpětná vazba od zákazníků ve vybrané společnosti
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Molekulární biotechnologie č.12. Očkovací látky
Inovace studia molekulární a buněčné biologie
Translace Proteosyntéza.
VIRY.
Kompetenční modely Mgr. Andrea Drdáková.
Molekulární genetika Tok genetické informace:
RT – PCR: návrh primerů.
Genetická informace Velikost genomu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Monika Zemanová, PhD. Název materiálu:
Organizace lidského genomu, mutace a instabilita lidské DNA
Pozvánka na kulatý stůl „Centrum robotiky – partner v polytechnickém vzdělávání “ pořádaný v rámci MAP pro ORP Plzeň Robotika Příležitost pro školu Obavy.
Genové technologie v zemědělství
GENETICKÉ RIZIKO FAKTORŮ VNĚJŠÍHO PROSTŘEDÍ
Metagenomika Úvod Petra Vídeňská, Ph.D..
Jana Michalová Tereza Nováková Radka Ocásková
Náplň seminářů III. ročník všeobecné lékařství
Polymerase chain reaction Polymerázová řetězová rekce
Mikrobiologický ústav LF MU a FN u sv. Anny v Brně
Mgr. Petra Straková Podzim 2014
Metagenomika - Metatranskriptomika
Model zatlačovaného hřebíku Model zatlačovaného hřebíku
GENETICKÝ KÓD, GENY, GENOM
Vybavení mobilní laboratoře pro studijní obor Zdravotnický záchranář
Struktura genomu a jeho interakce s prostředím
1. Regulace genové exprese:
Kultury rostlin in vitro
NUKLEOVÉ KYSELINY Dusíkaté báze Cukry Fosfát guanin adenin tymin
NUKLEOVÉ KYSELINY Dusíkaté báze Cukry Fosfát guanin adenin tymin
TRANSPORT PŘES MEMBRÁNY, MEMBRÁNOVÝ POTENCIÁL, OSMÓZA
18b-Metody studia nukleových kyselin
Předmět Molekulární a buněčná
Charakterizace slepičích protilátek proti sarkosinu
Transport nanočástic rostlinou
Molekulární biologie (c) Mgr. Martin Šmíd.
Genetika.
Mgr. Zdenka Fohlerova, Ph.D.
VIRY Co je to virus Virus je drobná částice tvořená pouze bílkovinným pouzdrem, uvnitř kterého se skrývá dědičná informace ve formě DNA nebo RNA. Viry.
Toky energií v přírodě a v člověkem ovlivněné krajině
Faculty of Electrical Engineering and Communication
Transkript prezentace:

Využití bakteriofágů jako modelových organismů WORLD SCIENCE DAY FOR PEACE AND DEVELOPMENT Využití bakteriofágů jako modelových organismů Prezentace v rámci udržitelnosti projektu OPVK Nanoteam Simona Dostálová Datum konání: 10. 11. 2014

Bakteriofágové Viry - nejjednodušší modelové „organismy“ Bakteriofágové = viry napadající bakterie Genom replikován po vstupu do hostitelské buňky hlavička ocásek kapsida nukleová kyselina bičík vlákna

Bakteriofágové Vstup do hostitelské buňky přes specifické receptory Lytická vs. lyzogenní reprodukce Indukcí přechod lyzogenní → lytický cyklus Lytický cyklus Lyzogenní cyklus

Bakteriofág λ Kolifág – Escherichia coli Temperovaný – lyzogenní i lytická reprodukce Kapsida ikozahedrální tvar Průměr 50-60 nm Nukleová kyselina DNA 100 nových virionů z 1 hostitelské buňky

Přínosy bakteriofága λ ve vědě Kontrola genové exprese – vazba proteinů na specifické sekvence DNA rekombinace specifickými mechanismy + restrikční enzymy Tripletová podstata genetického kódu Studium frekvence mutací

Přínosy bakteriofága λ ve vědě Separace a vizualizace DNA na agarózovém a PAGE gelu Shotgun sekvenování genomu Protein-DNA interakce Skládání proteinů + role chaperonů Epigenetická regulace genů

Praktická ukázka Studium antivirotické aktivity látek: Produkce bakteriofága λ v kultuře produkční Escherichia coli – 24 hod kultivace na Petriho misce Usmrcení bakterie Escherichia coli parami chloroformu Přelití bakteriofága indikační Echerichia coli a potenciálně antivirotickou látkou – plaky po 16 hod Spočítání plaků

Praktická ukázka – krok 1 24 hod

Praktická ukázka – krok 2 5× 24 hod

Praktická ukázka – krok 3 Chloroform 30 min 16 hod

Praktická ukázka - výsledek

Poděkování projektu CZ.1.07/2.3/.00/09.0224NANOTEAM Budování výzkumných týmů a rozvoj univerzitního vzdělávání výzkumných odborníků pro mikro- a nanotechnologie Děkuji za pozornost