 1828 Skien Oslo  Zakladatel realistického dramatu  Modernistické směry.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Advertisements

Karel Hynek Mácha.
Realistický román.
Divadlo konce 19.století.
Klasicismus a romantismus
Italská renesanční literatura I Mgr. Ludmila Růžičková Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Z franc. romantique = jako v románu
Romantismus.
FEDERICO GARCÍA LORCA Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Renesance z francouzštiny renaissance = znovuzrození
Dante Alighieri Předmět Autor: Mgr. Jana Formánková
Victor Hugo ( ).
Anglický spisovatel; největší anglický i světový dramatik; vystudoval gymnázium; v devatenácti letech se oženil s Anne Hathaway otec tří dětí roku 1585.
Realismus v ostatních zemích Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Řecké náboženství.
Romantismus ve světové literatuře
JOHN GALSWORTHY Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Portréty literárních osobností světové literatury.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY Nové literární skupiny II. Mgr. Ludmila Růžičková.
Friedrich Dürrenmatt Katka Berková, V8A
Ruský romantismus.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Český jazyk a literatura
Žánry literatury 1) Lyrika - slovo řeckého původu - popisuje spisovatelovy prožitky, - popisuje spisovatelovy prožitky, pocity, dojmy a myšlenky pocity,
William Shakespeare.
Émile Zola Život Émila Zoly Tvorba Díla – Rougon-Macquartové Zabiják
George Gordon Byron Marcela Jurková.
PRAŽSKÁ NĚMECKÁ LITERATURA 2
Božena Němcová Český realismus.
8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
Španělská renesance.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_20_CJ_NP1 Ročník: I. Vzdělávací oblast: Jazykové vzdělávání a komunikace.
Božena Němcová Narození: Vídeň Zemřela: (42let)
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám.
Božena Němcová. O Vídeň – Praha O Dcera panského kočího Jana Pankla a služky Terezie Novotné. O Měla velmi silný vztah k babičce.
 1808 v Kutné Hoře Otec vojenský hudebník, později krejčí, matka dcera mlynáře. Vystudoval gymnázium, filozofickou fakultu nedokončil – odchází ke kočovné.
Karel Jaromír Erben Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT Název školy: SPŠ a SOŠGS Most Předmět: ČJL Tematický.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_12_LITERATURA.
LITERÁRNÍ DRUHY DRAMA – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
GEORGE BERNARD SHAW Lenka Beznosková, C3B. Obsah osobnost život dílo Pygmalion shrnutí.
Božena Němcová Autor: Mgr. Martina Žondrová Datum: Únor 2012 Ročník: 6. Vzdělávací obor: Český jazyk Anotace: Prezentace je určena k výkladu učiva o Boženě.
James Joyce Odysseus. James Joyce ( )  prozaik, básník, učitel  narozen v Dublinu  studoval univerzitu v Dublinu  1902 odjel do Paříže  většinu.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení autorů severského realismu.
William Shakespeare 26. dubna 1564 − 23. dubna 1616 významný anglický básník a dramatik, klíčová postava moderního evropského dramatu Autorem materiálu.
Divadlo španělského zlatého věku 2
VY_32_INOVACE_11_Literatura 19. století Kritický realismus
náboženství staré Číny a Japonska
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Šablona III/2 Božena Němcová Mgr. L. Junová, 1
TÉMA: PROJEKT DIVADLO - MOLIÉRE AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_15_ČESKÝ JAZYK
Gustav Flaubert Paní Bovaryová.
Česká společnost
William Shakespeare 26. dubna 1564 − 23. dubna 1616
VY_12_INOVACE_RŮ_I_13 DRAMA 1/2
Božena Němcová (1820 – 1862).
Májovci.
Realismus Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
VY_32_INOVACE_18_Literatura 19. století
VY_32_INOVACE_01_Literatura 19. století Romantismus
VY_32_INOVACE_22 ROMANTISMUS obecný úvod. VY_32_INOVACE_22 ROMANTISMUS obecný úvod.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_16
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
VY_32_INOVACE_34 JOSEF KAJETÁN TYL 1808 – 1856.
Transkript prezentace:

 1828 Skien Oslo  Zakladatel realistického dramatu  Modernistické směry

 Původně zámožný rejdařský rod→ 1836 rodinný bankrot  15 let- Grimstad- pomocník lékárníka 18 let- nemanželské syn (Hans Jacob) s lékárníkovou služkou  Nedokončené studium medicíny- propadnutí z řečtiny a aritmetiky  Satirický časopis Manden

 Bergenské Norské divadlo- Ole Bull  Christiania Theater  svatba Suzannah Thoresenová- syn Sigurd  dánsko-pruská válka o Šlesvik a Holfštýn- nesouhlas se zradou Norů a Švédů- opuštění Norska  Cestování- Berlín, Drážďany, Řím, Mnichov, italský venkov  návrat do Norska  † mrtvice

POLEMICKÉ A POLITICKÉ BÁSNĚ CATILINA (1849)  Drama  Pseudonym Brynjolf Bjarme  Blankvers  Inspirace Shakespeare, Schiller  Postavy: Catilina, Furia (~Heda Gablerová) HRDINOVÉ NA HEGLANDU KOMEDIE LÁSKY NÁPADNÍCI TRŮNU

BRAND (1866)  Dramatická báseň  5 dějství  8stopý jambický verš  Zahořklé, zrazení Ibsenových tužeb, ideálů  Rozpor společnosti, sobectví, lhostejnost  Pietisticko- kierkegaardovská zásada = vše nebo nic  Brand- mladý kněz - protiklad průměrného norského měšťáka - nekompromisní, individualista, cílevědomý, dogmatický

PEER GYNT (1867)  Dramatická báseň  5 dějství  pův. v dánštině  doprovod s hudbou Edvarda Griega  Folklorní fantazie + nesentimentální realismus  Skandinavismus  Cesta z norských hor do severoafrické pouště  Peer Gynt- don Quijote, rozmarný, úsměvný - vše napůl, podlý, váhavý  Inspirace Peterem Christenem Asbjørnsenem, sběratelem pohádek  Šťastný konec- návrat k Solvejg

DOMOV LOUTEK / NORA (1879)  Analytické komorní drama  3 dějství  Podle života Laury Kieler  Manželství v 19. století, nesvoboda ženy  Nora Helmer- naivní, lehkovážná, šťastné vyhlídky na budoucnost, představy o dokonalé rodině - manžel Torner NEPŘÍTEL LIDU (1882)  konflikt jedince a společnosti  lázeňský lékař Tomáš Stockmann

PANÍ Z NÁMOŘÍ (1879)  Analytické komorní drama  5 dějství  Prvky naturalismu, symbolismu moře symbolem absolutní svobody a volnosti  proměnlivost lidské povahy  Ellida- 2. choť Wangella, nevlastní matka 2 dcer - psychicky labilní, nevyzpytatelná, neklidná - nespokojená, jakmile dostane na výběr, vrátí se ke starému

KATEŘINA NOVÁKOVÁ 6A8 Kniha HRY II. Henrik Ibsen, nakladatelství ODEON