Lanové dráhy visuté pozemní
Visuté lanové dráhy (1/4) nekolejová dráha, jejíž kabiny, sedačky nebo podobná vozidla jsou zavěšena na nosném laně a poháněna pomocí téhož lana nebo zvláštního tažného lana dělené podle druhu lan: jednolanové – funkce nosného a tažného lana je sloučena do jediného dopravního lana dvoulanové – vozidla jsou tažena na jednom nebo více tažných lanech a zároveň jsou nesena jedním nebo více nosnými lany
Visuté lanové dráhy (2/4) dělení podle způsobu provozu a vozidel: kabinová – obvykle jde o dvě zavěšené kabiny pohybující se vzduchem protisměrně kabinková (gondolová) – na nosném, eventuelně tažném laně zavěšeny v řadě kabinky pro 2 – 16 osob sedačková – nosné lano je zároveň tažným, na něm jsou zavěšeny v řadě sedačky pro 1–8 osob. Mohou umožňovat i přepravu lyžařů s lyžemi na nohou. Na sedačky se nastupuje a vystupuje se z nich bez zastavení nosného lana, obsluha dráhy pouze přidrží závěs se sedačkou. „Vozidlem“dráhy je každý závěs se sedačkou
Visuté lanové dráhy (3/4) dělení podle oběhu „vozidel“: oběžná – „vozidla“ se na konci otáčejí do protisměru, bývá jich větší počet (typicky u sedačkových lanovek) kyvadlová – „vozidla“ se neotáčejí, ale vracejí se stejně orientovaná. Zpravidla jsou na dráze dvě „vozidla“, která se míjejí uprostřed délky dráhy, ale mohou být i lanovky jednovozidlové (obdobné výtahu) dělení podle způsobu připojení vozů na lano: neodpojitelná – vozidla jsou pevně uchycena na tažné lano, ve stanicích se neodpojují odpojitelná – vozidla jsou odpojitelně uchycena na dopravní nebo tažné lano, ve stanicích se od lana odpojují a pohybují se nižší rychlostí, čímž je zajištěno komfortnější a bezpečnější nastupování a vystupování cestujících
Visuté lanové dráhy (4/4) podle účelu: osobní (většinou turistické) nákladní (průmyslové, obslužné) zvláštním případem je visutá dráha, kde lana jsou použita pouze k pohonu, avšak vozidla (gondoly) jsou zavěšeny na kolejnici (závěsný monorail s lanovým pohonem); takovým případem je třeba visutá dráha v Drážďanech
Visutá dráha v Drážďanech „Schwebebahn Dresden“ provoz od 1901 (1984 – 1992 rekonstrukce) Dresden-Loschwitz – Dresden-Oberloschwitz délka 274 metrů, převýšení 84 metrů, 33 podpěr kyvadlový provoz pojezdy se nepohybují po nosných lanech, ale po kolejnicích na ocelových nosnících vozidla nemají vlastní pohon (jako ve Wuppertalu), ale jsou tažena lanem pohon obstarává strojovna v horní stanici
Visutá lanová dráha na Cime de Caron v jihovýchodní Francii (Alpy u italských hranic) délka 2 km, jedna podpěra kabina: hmotnost 20,8 t půdorys 100 m2 kapacita 150 cestujících provozní rychlost až 40 km/h dvě nosná lana o průměru 68 mm
Visutá lanová dráha Jánské Lázně – Černá Hora od 1928 – původní kyvadlová kabinová lanovka (3174 m, 644 m př., 120 os/h a směr) od 1980 – (4-místná) kabinková lanovka (nová trasa, 2303 m, 566 m př., 400/580 os/h a směr) od 2006 – (8-místná) kabinková lanovka (trasa předchozí lanovky, 2307 m (7,5 minuty), 14 podpěr, 1500 os/h a směr)
Visutá lanová dráha Horní Hanychov – Ještěd od 1933, rekonstrukce 1975 1188 m, 400 m př., průměr nosného lana 50 mm max. sklon 55,78%, 2 kabiny pro 35 cestujících doba jízdy 4-5 min, 525 os/h a směr
Pozemní lanové dráhy šikmá kolejová dráha, jejíž vozidla jsou poháněna pomocí tažných lan slouží k překonání velkých stoupání obvykle dva vozy pohybující se po kolejích každý v opačném směru trať buď v celé délce dvojkolejná, nebo většinou jednokolejná a k míjení je uprostřed výhybna se dvěma výhybkami
Pozemní lanová dráha na Petřín Újezd – Nebozízek (od 1985) – Petřín od 1891, 1965-1985 pozastaven provoz 511 m, 130 m př., max. sklon 295,7 ‰ rozchod 1435 mm, max. 4 m/s 2 vozy – 25 míst k sezení, 75 ke stání
Pozemní lanová dráha Diana Grandhotel Pupp – Jelení skok – Výšina přátelství (Karlovy Vary) – od 1912 1981-1988 mimo provoz 453 m, 167 m př., 6,6 min, rozchod 1 m 2 vozy, 50 míst, 365 os/hod a směr max. 2,04 m/s, interval 15 minut
Pozemní lanová dráha Imperiál Divadelní ulice – Hotel Imperiál (Karlovy Vary) – od 1907 1981-1987 mimo provoz 127 m, 54 m př., 1 min, rozchod 1 m 2 vozy, 50 míst, 790 os/hod a směr max. 2,04 m/s, interval 15 minut
„Ledovcová dráha“ Kaprun 2 výstavba 1971 – 1974 nejdelší na světě - 3990 m (trasa v tunelu délky 3300 m) 1535 m př., 10 m/s, rozchod 946 mm 2 vozy pro 180 osob, 8,5 min 2000 – požár: 150 z 162 cestujících zemřelo (+ 5 dalších) nyní k přepravě materiálu