Název sady materiálů: Člověk a zdraví Základní škola UNESCO Uherské Hradiště, Komenského náměstí 350, příspěvková organizace číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2848 Název sady materiálů: Člověk a zdraví Název materiálu: VY_32_INOVACE_Člz_8_2403_Vývoj_a_adaptace_savců Autor: Mgr. Martina Plačková Anotace: Žáci se seznámí s vývojem a adaptacemi třídy savců. Klíčová slova: Vývoj savců, vejcorodí, živorodí, adaptace
Třída: Savci Mláďata savců sají po narození mateřské mléko Vyvinuli se v druhohorách (před 200 miliony let) pravděpodobně z plazů Savce dělíme na: 1. Vejcorodé 2. Živorodé ADAPTACE = schopnost přizpůsobit se životu v různých podmínkách (u savců je velká)
Otázky k učivu: 1. Kdy nastal největší rozvoj savců? 2 .Uveď, které ekosystémy savci osídlili. 3. Která skupina savců je vývojově starší? 4. Kam v systému savců řadíme člověka? 5. Uveď příklad adaptace savců na život ve vodě, ve vzduchu a na stromech. 6. K čemu mohou savci využít různé zbarvení srsti?
Autorské řešení. 1. Ve třetihorách, před cca 65 miliony let. 2. Vodu, vzduch, pevninu. 3. K živorodým placentálním savcům. 4. Ve vodě: hustá srst, ploutve, podkožní tuk, tvar těla. Ve vzduchu:létací blána mezi prsty. Na stromech: uchopovací horní končetiny, chápavý ocas, dobrý zrak 5. Jako krycí zbarvení a ke zrakovému dorozumívání.
Použité zdroje Vlastní práce autora.