Národní jazyk VY_32_INOVACE_34_680 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Národní jazyk VY_32_INOVACE_34_680 Projekt MŠMT EU peníze středním školám Název projektu školy ICT do života školy Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0771 Šablona III/2 Sada 34 Anotace Jazyk – národní jazyk, jeho podoby Klíčová slova Národní jazyk, spisovný jazyk, nespisovný jazyk, jazykověda, jazykovědné disciplíny Předmět Český jazyk a literatura Autor, spoluautor PhDr. Jaroslav Svoboda Jazyk Čeština Druh učebního materiálu Prezentace, výklad Potřebné pomůcky PC, pracovní listy Druh interaktivity Výklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzdělávání Střední škola Cílová skupina 1. ročník Mechanik seřizovač, 1. ročník Podnikání Speciální vzdělávací potřeby ne Zdroje Seznam viz poslední snímek
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje O češtině: „Cizinec, který se učí česky a přijde pak k nám, je obyčejně velmi překvapen, že jen tak málo lidí, a to i lidí vzdělaných, mluví tou podobou českého jazyka, které se on učil z učebnic, slovníků i z četby.“ J. Bělič „Mělo by se jí vlastně říkat „druhá matka.“ Když nás ta první opustí sklácena, nebo my když opustíme ji a vyjdeme do světa, ta druhá jde s námi a doprovází nás až do hrobu.“ J. Neruda V té naší mateřštině sídlí veškerý náš život, celá naše duše. Národ, který svůj jazyk ztrácí, ztrácí svůj hlas v lidu. A ještě musím pochválit tebe, česká řeči, jazyku z nejtěžších mezi všemi, jazyku z nejbohatších všemi významy a odstíny, řeči nejdokonalejší, nejcitlivější ze všech řečí, které znám nebo jsem slyšel mluvit. Musil bych žít sterým životem, abych tě poznal. K. Čapek Protože čeština je krásná řeč. Ona má obrovskou plejádu slov pro obyčejný věci. Třeba „kulaťoučké jablíčko“. .. To neřeknete jinou řečí. Angličan musí říct:„ a little apple“ – malé kulaté jablko. Tomu přece chybí barva i vůně. J. Werich Zhodnoťte výše uvedené ukázky. Klllllll
NÁRODNÍ JAZYK- ZÁKLADNÍ ÚTVARY STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje NÁRODNÍ JAZYK- ZÁKLADNÍ ÚTVARY Český jazyk (národní jazyk Čechů)- nemá jen jednu podobu. 2 Reprezentativní, oficiální, - není jednotný na celém území ČR - jednotný na celém území ČR, - člení se do několika vrstev - jeho se užívá a předpokládá ve školách, na úřadech , ve vědě, v médiích (tisk, rozhlas, televize,…) - je jazykem normovaným, - nepodléhá žádným normám - není podléhá jazykovým normám normovaný jazykové normy = předpisy, jimiž se spisovná podoba jazyka řídí, měly by být dodržovány - jsou zapsány (kodifikovány ) v kodifikačních jazykových příručkách. Spisovný jazyk Jazyk nespisovný Iba
Jazykověda ( lingvistika) zabývá se zkoumáním jazyka STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Jazykověda věda, která se zabývá studiem jazyka. (Lingistika z franc.) Studiem českého jazyka se zabývá bohemistika. Podle toho, kterými jazyky se zabývá , rozlišujeme např. anglistiku, hispanistiku, sinologii,… Některé vědy studují více jazyků najednou, např. slavistika, germanistika, romanistika,… Odhadněte, kterými jazyky se výše uvedené vědy zabývají. Proč se věda o našem jazyce nazývá bohemistika? Lingvistiku můžeme rozdělit na celou řadu dílčích oborů (disciplín). 1. zvukovou stránku jazyka zkoumá : fonetika a fonologie 2. spisovnou výslovností - ortoepie 3. písemnou stránku jazyka, spisovný pravopis – ortografie 4. slovní zásobu – lexikologie 5. gramatiku (mluvnici) - morfologie a syntax 6. sloh – nauka o slohu - stylistika Některé z ostatních oborů se zabývají tradičně specifickými stránkami jazyka , např. etymologie – zkoumá původ a vývoj významů jednotlivých slov dialektologie – jednotlivá nářečí - dialekty Jazykověda ( lingvistika) zabývá se zkoumáním jazyka Iba
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje 1. Rozhodněte, o který typ mluvy se v následujících ukázkách jedná (slang, argot, nářečí): Uveďte pro svá tvrzení důvody! a) To jak ráno hópne borec z betle, hodí čučku z vokna, rozlepí baterky a góme, že zoncna tvrdě rumluje, tak si vošolne šlupku, zbalí dečmana pod klepeto, dá ňákou tu chálku, pokropí dvouma šlopkama a maká na pringl. b) Jak zloději ležli do jeho šopky, vyloz na chlívky, potym ze strachu zemdlol i spod na zloděje. Ty še myšleli, že dostal infarkt, poznali go i zaněsli do špitala, že go našli na cestě. c) A ten konec- tos měl vidět- představ si perfektní, plachťák. Luboš na příjmu ho bere s klidem kolíbkou, pak hraje na kůl, Petr rychle zafintoval na kříž, a než se Dobňáci vzpamatovali, dal jim Pavel takovýho rychlíka, že ten jejich vaděšenej blokaň udělal strejdu a byl šlus. Pokuste se o převod těchto textů do spisovného jazyka. Pokuste se definovat jednotlivé dílčí jazykovědné disciplíny.
Český jazyk a literatura STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje Vlastní Český jazyk a literatura Marie Sochrová ISBN 978-80-253-0468-6