Národní jazyk VY_32_INOVACE_34_680

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obecné úvahy o jazyce Václav Ort.
Advertisements

JAZYKOVĚDA, JAZYKOVÁ KULTURA, ŘEČ A JAZYK
Jazykověda a její disciplíny
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.1.7.
JAZYKOVĚDA JAZYKOVÉ PŘÍRUČKY
Násobení a dělení lomených výrazů
KVINTA. = VĚDA ZABÝVAJÍCÍ SE ZKOUMÁNÍM JAZYKA. Dělení podle: 1) jazyků, jimiž se zabývá (např. bohemistika, anglistika, romanistika, hungaristika, sinologie,
Země a vesmír 1 - Vesmír VY_32_INOVACE_ 43_857
Zákoník práce 1 – Zákoník práce
Síťový transformátor VY_32_INOVACE_36_722
Základy organické chemie
Kótování VY_32_INOVACE_26_511
Zařizovací předměty VY_32_INOVACE_26_525
Kružnice, kruh VY_32_INOVACE_26_528
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Kámen VY_32_INOVACE_25_500 Projekt.
Úvodní hodina, plán výuky
Životní cyklus výrobku
Aktiva a pasiva podniku
Armatury plynovodů VY_32_INOVACE_17_327
Technické materiály - litina
Zakreslování oken VY_32_INOVACE_26_524
Zásoby, peněžní prostředky, pohledávky
Styly začátku 20. století VY_32_INOVACE_46_937
Pohonné hmoty VY_32_INOVACE_25_509
Subjekty trhu VY_32_INOVACE_40_802
Hospodářská politika VY_32_INOVACE_40_815
Jazykověda a její disciplíny
Vnitřní struktura technických materiálů
Morálka 1 – Morálka VY_32_INOVACE_ 42_836
Statky, služby VY_32_INOVACE_40_797
Umělý kámen VY_32_INOVACE_25_504
Převislé konstrukce VY_32_INOVACE_02_022
Legendy VY_32_INOVACE_26_512
JAZYKOVĚDA A JEJÍ DISCIPLÍNY
Regulované soustavy statické
Převody mezi číselnými soustavami 3
Markýzy VY_32_INOVACE_02_024
Aritmetické operace v číselných soustavách
Lineární konstrukce VY_32_INOVACE_26_513
Kreslení základních strojních součástí
Neškodné trhliny VY_32_INOVACE_27_540
Kolíkové spoje a čepy VY_32_INOVACE_31_626
Regulované soustavy statické s dopravním zpožděním
Časování pravidelných sloves (přítomný čas)
Regulované soustavy astatické
Jednotky VY_32_INOVACE_11_203
Pracovní a dilatační spára
Pravoúhlé a kosoúhlé promítání
Lineární nerovnice 2 VY_32_INOVACE_10_199
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Beton VY_32_INOVACE_25_499 Projekt.
Výrobní činitelé v podniku
Logický výraz VY_32_INOVACE_08_153
Nabídka VY_32_INOVACE_40_800
Stavba atomu VY_32_INOVACE_12_227
Funkcionalismus VY_32_INOVACE_46_938
Výrazy-algebraické vzorce
MĚŘENÍ II. MIKROMETR VY_32_INOVACE_30_600
Živnostenské podnikání
Investiční majetek VY_32_INOVACE_41_828
Typy čar VY_32_INOVACE_26_522
Pády podstatných jmen, rod ženský, člen určitý
Hodnotový systém člověka – Systém hodnot
TŘECÍ PŘEVODY VY_32_INOVACE_31_ 617
Jazykověda a její disciplíny
Sklady, skladování VY_32_INOVACE_41_829
Zvukové izolace VY_32_INOVACE_02_039
Osobní zájmena v čísle množném
Propagace, reklama VY_32_INOVACE_41_831
Časování sloves se změnou kmene
Familie VY_22_INOVACE_07_127
Transkript prezentace:

Národní jazyk VY_32_INOVACE_34_680 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Národní jazyk VY_32_INOVACE_34_680 Projekt MŠMT EU peníze středním školám Název projektu školy ICT do života školy Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0771 Šablona III/2 Sada 34 Anotace Jazyk – národní jazyk, jeho podoby Klíčová slova Národní jazyk, spisovný jazyk, nespisovný jazyk, jazykověda, jazykovědné disciplíny Předmět Český jazyk a literatura Autor, spoluautor PhDr. Jaroslav Svoboda Jazyk Čeština Druh učebního materiálu Prezentace, výklad Potřebné pomůcky PC, pracovní listy Druh interaktivity Výklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzdělávání Střední škola Cílová skupina 1. ročník Mechanik seřizovač, 1. ročník Podnikání Speciální vzdělávací potřeby ne Zdroje Seznam viz poslední snímek

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje O češtině:   „Cizinec, který se učí česky a přijde pak k nám, je obyčejně velmi překvapen, že jen tak málo lidí, a to i lidí vzdělaných, mluví tou podobou českého jazyka, které se on učil z učebnic, slovníků i z četby.“ J. Bělič „Mělo by se jí vlastně říkat „druhá matka.“ Když nás ta první opustí sklácena, nebo my když opustíme ji a vyjdeme do světa, ta druhá jde s námi a doprovází nás až do hrobu.“ J. Neruda V té naší mateřštině sídlí veškerý náš život, celá naše duše. Národ, který svůj jazyk ztrácí, ztrácí svůj hlas v lidu. A ještě musím pochválit tebe, česká řeči, jazyku z nejtěžších mezi všemi, jazyku z nejbohatších všemi významy a odstíny, řeči nejdokonalejší, nejcitlivější ze všech řečí, které znám nebo jsem slyšel mluvit. Musil bych žít sterým životem, abych tě poznal. K. Čapek Protože čeština je krásná řeč. Ona má obrovskou plejádu slov pro obyčejný věci. Třeba „kulaťoučké jablíčko“. .. To neřeknete jinou řečí. Angličan musí říct:„ a little apple“ – malé kulaté jablko. Tomu přece chybí barva i vůně. J. Werich Zhodnoťte výše uvedené ukázky. Klllllll

NÁRODNÍ JAZYK- ZÁKLADNÍ ÚTVARY STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje NÁRODNÍ JAZYK- ZÁKLADNÍ ÚTVARY Český jazyk (národní jazyk Čechů)- nemá jen jednu podobu. 2 Reprezentativní, oficiální, - není jednotný na celém území ČR - jednotný na celém území ČR, - člení se do několika vrstev - jeho se užívá a předpokládá ve školách, na úřadech , ve vědě, v médiích (tisk, rozhlas, televize,…) - je jazykem normovaným, - nepodléhá žádným normám - není podléhá jazykovým normám normovaný jazykové normy = předpisy, jimiž se spisovná podoba jazyka řídí, měly by být dodržovány - jsou zapsány (kodifikovány ) v kodifikačních jazykových příručkách.   Spisovný jazyk Jazyk nespisovný Iba

Jazykověda ( lingvistika) zabývá se zkoumáním jazyka STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Jazykověda věda, která se zabývá studiem jazyka. (Lingistika z franc.) Studiem českého jazyka se zabývá bohemistika. Podle toho, kterými jazyky se zabývá , rozlišujeme např. anglistiku, hispanistiku, sinologii,… Některé vědy studují více jazyků najednou, např. slavistika, germanistika, romanistika,… Odhadněte, kterými jazyky se výše uvedené vědy zabývají. Proč se věda o našem jazyce nazývá bohemistika? Lingvistiku můžeme rozdělit na celou řadu dílčích oborů (disciplín). 1. zvukovou stránku jazyka zkoumá : fonetika a fonologie 2. spisovnou výslovností - ortoepie 3. písemnou stránku jazyka, spisovný pravopis – ortografie 4. slovní zásobu – lexikologie 5. gramatiku (mluvnici) - morfologie a syntax 6. sloh – nauka o slohu - stylistika Některé z ostatních oborů se zabývají tradičně specifickými stránkami jazyka , např. etymologie – zkoumá původ a vývoj významů jednotlivých slov dialektologie – jednotlivá nářečí - dialekty Jazykověda ( lingvistika) zabývá se zkoumáním jazyka Iba

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje 1. Rozhodněte, o který typ mluvy se v následujících ukázkách jedná (slang, argot, nářečí): Uveďte pro svá tvrzení důvody! a) To jak ráno hópne borec z betle, hodí čučku z vokna, rozlepí baterky a góme, že zoncna tvrdě rumluje, tak si vošolne šlupku, zbalí dečmana pod klepeto, dá ňákou tu chálku, pokropí dvouma šlopkama a maká na pringl.   b) Jak zloději ležli do jeho šopky, vyloz na chlívky, potym ze strachu zemdlol i spod na zloděje. Ty še myšleli, že dostal infarkt, poznali go i zaněsli do špitala, že go našli na cestě. c) A ten konec- tos měl vidět- představ si perfektní, plachťák. Luboš na příjmu ho bere s klidem kolíbkou, pak hraje na kůl, Petr rychle zafintoval na kříž, a než se Dobňáci vzpamatovali, dal jim Pavel takovýho rychlíka, že ten jejich vaděšenej blokaň udělal strejdu a byl šlus. Pokuste se o převod těchto textů do spisovného jazyka. Pokuste se definovat jednotlivé dílčí jazykovědné disciplíny.

Český jazyk a literatura STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje Vlastní Český jazyk a literatura Marie Sochrová ISBN 978-80-253-0468-6