Střední škola obchodně technická s. r. o.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
(Literární výchova - 7. ročník)
Advertisements

Vzdělávací oblast : Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět : Český jazyk a literatura Ročník : 9. ročník Anotace : George Bernard Shaw životopis,
Obecné poučení o literatuře
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
Rozbor uměleckého textu
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Vypravování VY_32_INOVACE_ČJ-S 8.,9.11
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
FANTASTICKÁ LITERATURA
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Vypravování Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Portréty literárních osobností světové literatury.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 32 Číslo.
Anotace:Prezentace seznamuje s významnými autory 20. století a jejich tvorbou. Řeší drobné úkoly. Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura Autor: PaedDr.
GEORGE BERNARD SHAW Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY Předhusitské satiry Mgr. Ludmila Růžičková.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou Z. Svěráka a L. Smoljaka Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup.
Anglická renesanční literatura Mgr. Ludmila Růžičková
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_12_LITERATURA.
LITERÁRNÍ DRUHY DRAMA – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Název školyStřední škola obchodně technická s. r. o. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky.
 americký divadelní muzikál  1956, Alan Jay Lerner, Frederic Loewe  předloha - divadelní hra G. B. Shawa – Pygmalion( námět čerpá ze starověkých řeckých.
GEORGE BERNARD SHAW Lenka Beznosková, C3B. Obsah osobnost život dílo Pygmalion shrnutí.
Divadelní scéna Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení H. de Balzaca Ročník / obor.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Název projektu Číslo projektu Šablona Autor DUM Název DUM
Středověká literatura - úvod
Eliška Krásnohorská
Literatura vlády Karla IV.
STRUKTURA LITERÁRNÍHO DÍLA
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
GEORGE BERNARD SHAW PYGMALION
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Osvícenství Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Ladislav Stroupežnický
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Klasicismus Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Název školy Střední škola obchodně technická s. r. o. Číslo projektu
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

Střední škola obchodně technická s. r. o. Název školy Střední škola obchodně technická s. r. o. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0624 Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_XIX_1_1- Charakteristika uměleckého textu Pygmalion I Šablona číslo: X Sada číslo: 2 Pořadové číslo DUM: 4 Autor: Mgr. Dagmar Kozáčková

Anotace Materiál seznamuje žáky s rozborem díla Pygmalion podle rozpracované struktury zadání Autor Mgr. Dagmar Kozáčková Klíčová slova Literární druh, žánr, kompozice, námět téma, kontrast, fonetika, gradace, hyperbola, ironie, jízlivost, komika, antika, Ovidiovy Proměny Druh učebního materiálu Prezentace Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání Střední odborné vzdělávání Tematická oblast Český jazyk a literatura

Literární druh a žánr Jde o literární druh, který je založený na ději, odvíjí se především prostřednictvím přímé řeči, text je členěn na jednotlivé promluvy, obsahuje scénické poznámky. Jedná se tedy o drama. Hra má humorný děj, vysmívá se lidským slabostem, dialogy vynikají jazykovou komikou – jedná se o literární žánr komedie – satirická komedie.

Námět a téma Komedie je autorem napůl ironicky označena jako romantická hra. Námět hry není půdodní. Inspiraci ke své nejslavnější komedii čerpal Shaw v Ovidiových Proměnách. Hra svým názvem i základním situačním východiskem odkazuje k příběhu O Pygmalionovi, který vytvořil sochu krásné dívky, do níž se zamiloval. Svoji lásku – kámen oživil, načež dívka umělcovu lásku opětovala. Shaw tento příběh přenesl do Anglie své současnosti a už z tohoto napětí mezi antickou reminiscencí a moderním světem vytěžil řadu skrytých i méně skrytých vtipů a narážek.

Doba a místo děje, námět a téma Děj se odehrává v Londýně na počátku 20. století Především ovšem došlo k proměně ústředního tématu. Není jím jako u Ovidia mýtus o všemocné síle lásky, nýbrž aktuální problematika ženské emancipace a v širším kontextu pak otázka lidské důstojnosti vůbec. Je ale i kritikou společenských konvencí.

Kompozice díla Hra je rozdělena do pěti aktů. Romantický půdorys hry je narušován jejím kompozičním uspořádáním tak, aby vyústění jednotlivých situací odporovalo všeobecnému předpokladu. Nejvýrazněji v závěru hry, který lze označit jako happyend, ale pouze zdánlivý, falešný. ( v původní verzi byl závěr hry ponechán na divácích, ale po zkušenostech z prvního uvedení , kdy diváci chápali hru jako příliš sentimentální a toužili po sňatku Lízy s Higginsem, připsal některé nové scény, v nichž si Líza uvědomí, že by s Higginsem žít nemohla a vdá se za Fredyho).

Děj Higgins uzavře sázku s přítelem plukovníkem Pickeringem, že pouliční květinářku Lízu Doolittlovou naučí vystupování ve vyšší společnosti, včetně dokonalé spisovné konverzace. Pod vlivem Higginsovy intenzivní výuky, avšak ještě více pod vlivem pozorného Pickeringa i ctihodné hospodyně paní Pearcové se dívka postupně proměňuje ve vznešenou dámu. Nikdo ve společnosti nepochybuje o jejím skvělém původu. Jakmile Higgins splní svůj úkol, vyhraje sázku, přestane se o Lízu dál zajímat. Dívka se však nemůže vrátit tam, odkud přišla a nalézá útočiště

Děj - pokračování Dívka se však nemůže vrátit tam, odkud přišla a nalézá útočiště u Higginsovy matky. Posléze přijímá lásku chudého a netalentovaného mladíka Fredyho Eynsforda-Hilla, a to navzdory Higginsovu náhlému přemlouvání, aby u něho zůstala. V epilogu, který netvoří součást hry, Shaw vysvětlil, že Higginsův ani Lízin charakter nepřipouštěl šťastný sňatek a že si Líza raději vzala zbožňujícího Fredyho a otevřela si s ním květinářský a zelinářský obchod.

Charakteristika postav Eliza Doolitlová – mladá dívka, která pochází z chudých poměrů, rodiče ji vyhodili a musela se začít starat sama o sebe. Začala se tedy živit prodáváním květin po ulicích. Bloumala celé dny po Londýně a bídné výdělky jí sotva stačily na živobytí. Chodila neupravená, zanedbaná, nepříliš čistá, na hlavě nosila velký zaprášený klobouk. Mluvila jazykem londýnské spodiny. Vlivem kultivaného prostředí Higginsovy domácnosti, vlivem Pickeringa a hospodyně se projeví její bystrost, přirozená inteligence a schopnost se rychle učit.

Zdroje Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Dagmar Kozáčková SOCHROVÁ, Marie. Literatura v kostce: pro střední školy. Praha: Fragment, 2008. ISBN 978-80-253-0652-9.  SLANAŘ, Otakar a kol. Obsahy a rozbory děl. Třebíč: Petra Mrákotová, 2011, ISBN 80-902571-7-8. HAVLÍČKOVÁ, Iveta a kol. Odmaturuj z literatury 2: Nejen obsahy českých a světových literárních děl. 1. vyd. Brno: Didaktis, 2004. ISBN 80-86285-83-9.