6. Digitalizace televizního signálu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
HW – Kabely a konektory Název školy
Advertisements

Digitální a analogový signál
Digitální reprezentace
TV, video.
Tato prezentace byla vytvořena
Formáty grafických souborů
Televizní vysílání bude kvalitnější a zábavnější. Díky Českým radiokomunikacím. Česká hlava - Věda v ulicích a aktualizace říjen 2005.
Radiokomunikační sítě – RKS (referát)
Soustava zařízení, kterými se obraz přeměňuje na elektrický obrazový signál.
Satelit – nadpozemské řešení digitalizace TV příjmu červen 2009.
Konektory graf. karet.
SET-TOP-BOX jeden pojem, mnoho podob Jan Kálal redaktor DigiZone.cz 31. říjen 2006.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Elektrotechnika Přenosová technika
Jak učit práci s videem.. Body učiva k práci s videem: 1. Co jsou videosoubory. 2. Typy videosouborů. 3. Kvalita videosouborů. 4. Jak přehrávat videosoubory.
 vytváření signálů a jejich interpretace ve formě bitů  přenos bitů po přenosové cestě  definice rozhraní (pro připojení k přenosové cestě)  technická.
Počítačová grafika 18. Marcel Svrčina.
Ondřej Kostka 3IT.  Je technologie pro zachycování, zaznamenávání, přehrávání, přenos a obnovu pohyblivých obrázků používající elektronické signály nebo.
UČÍME V PROSTORU Název předmětu: Název a ID tématu: Zpracoval(a): Přenosová technika Přijímače pro digitální televizní vysílání EL31 Ing. Ludmila Nevařilová.
Co jsou to multimédia Bohumil Bareš.
Digitální televize 36ACS Lukáš Skřivánek 2006/2007.
Tato prezentace byla vytvořena
ZÁZNAM A KÓDOVÁNÍ INFORMACÍ
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Rozvíjíme DVB-T2 a HDTV v ČR
Televizní vysílání v České republice
Digitální televize DVB
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Grafické formáty Autor: Mgr. Petr Vanický.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Analogově digitální převodník
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Charakteristiky videomateriálu
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Multimédia.
Vytvoření dokumentu bylo financováno ze zdrojů Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.32/ Počítačová.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Multimédia Žlutířová Eva.
SKLADBA PC 12 OP VK VYT 2.12 Televizní karty Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Josef Vlach. Dostupné z Metodického portálu.
Vrstvy ISO/OSI  Dvě skupiny vrstev  orientované na přenos  fyzická vrstva  linková vrstva  síťová  orientované na aplikace  relační vrstva  prezentační.
Inf Analogová a digitální televize. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
AnotaceMetodický pokyn Prezentace, obsahující test znalostí o televizním digitálním vysílání. Na devíti snímcích rozebírá základní problematiku systému.
Orbis pictus 21. století Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Princip digitálního Princip digitálního.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Martin Jiřiště NÁZEV:VY_32_INOVACE_08C_15_televize TEMA:Multimédia a grafika.
VIDEO. Co je video… Video je sekvence po sobě jdoucích obrázků Lidské oko (z důvodu setrvačnosti) nevnímá jednotlivé obrázky, ale plynulý pohyb Počet.
Multimédia základní informace Co to jsou „multimédia“?   multi: více   média: tisk (text, obrázky), rozhlas (zvuk), televize (video), internet 
1 Televizní obraz Digitální záznam Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního.
Orbis pictus 21. století Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Terestriální vysílání digitální.
Počítačová grafika. Rastrová grafika Fungování monitoru Jak může monitor zobrazit barvy tak věrně? Kolik barev vůbec dokáže zobrazit?
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_IVT_1_KOT_11_PRIDAVNE_KARTY.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_IVT_1_KOT_14_SKENERY.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Rastrová grafika Základní termíny – Formáty rastrové grafiky.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Kódování obrazu Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
Orbis pictus 21. století Přenosové schéma
Digitální učební materiál
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslicové měřící přístroje
Přehled televizorů vybavených technologií podporující DVB-T2 H
ZÁKLADY SDĚLOVACÍ TECHNIKY
4. Analogový vs. digitální signál
ZÁKLADY SDĚLOVACÍ TECHNIKY
ZÁKLADY SDĚLOVACÍ TECHNIKY
MECHANIKA TUHÉHO TĚLESA
Transkript prezentace:

6. Digitalizace televizního signálu FS-Pn-P009-Digitalizace_TV ZÁKLADY SDĚLOVACÍ TECHNIKY 6. Digitalizace televizního signálu

Digitalizace televizního signálu V případě digitálního televizního vysílání je každá přenášená informace v podobě spojitého elektrického napětí vzorkována, tzn. je zjišťována (měřena) hodnota napětí v pravidelných časových intervalech. Naměřené hodnoty napětí jsou vyjádřeny pomocí binárního čísla - posloupnost bitů (log.0, log.1). Z technického hlediska se jedná o dvě rozdílné hodnoty napětí.

Digitalizace televizního signálu V televizní technice se v případě kódování obrazové informace používá 8 bitového kódování. To znamená, že každou složku základních barev (R,G,B = červená, zelená, modrá), ze kterých se míchá výsledná barva, lze vyjádřit v 28 = 256 odstínech. Tím se vytváří obraz s 24 bitovou hloubkou barev (3 . 8 bitů = 24 bitů), což umožňuje u každého obrazového bodu vytvořit celkem 224 = 16,7 milionů odstínů barev. Víc zdravé lidské oko za běžných světelných podmínek stejně nedokáže odlišit (proto se také této barevné hloubce říká tzv. True Color)

Digitalizace televizního signálu Výhody digitálního vysílání: V rámci jednoho kmitočtového pásma lze přenášet více TV i rozhlasových pořadů, včetně doplňkových datových služeb. Podporuje možnosti nových TV přijímačů, tedy přenos obrazu a zvuku ve vysoké kvalitě (HDTV) Digitální vysílání je odolnější vůči rušení než analogové (není však vůči němu imunní!!!) Není nutné kupovat nový TV přijímač pro příjem digitálního signálu, lze dokoupit ke stávajícímu přijímači set-top-box.

Digitalizace televizního signálu Nevýhody digitálního vysílání: Klesne-li kvalita digitálního TV signálu pod určitou mez, projeví se to „kostičkováním“ až „zamrzáním“ obrazu, ve zvukovém doprovodu jsou patrné zřetelné rušivé fragmenty („pískavý“ přerušovaný zvuk). V mezním případě dochází k úplnému výpadku obrazu, zvuku a datových služeb. Kvalita signálu se také odvíjí od míry komprese přenášených dat, na digitální signál má také vliv počasí, kvalita antény pro příjem digitálního TV signálu (především polarizace a zisk antény), citlivost set-top-boxu či digitálního tuneru a vhodný výběr TV přijímače z hlediska parametrů obrazovky (CRT, LCD, Plasma, OLED) Delší zpracování signálu jak při vysílání, tak při příjmu. Signál DTV je o cca 3-4 vteřiny opožděn oproti rádiu či analogové TV. Tak pozor, Hujere, neseřizuj si hodinky podle digitální TV !!!

Digitalizace televizního signálu V Evropě byl vytvořen standard pro digitální televizní a rozhlasové vysílaní DVB (Digital Video Broadcasting). V systému digitálního vysílání je televizní obraz a jeho zvukový doprovod digitalizován, komprimován (zmenšení objemu přenesených dat) - standard MPEG-2, popřípadě MPEG-4 (H.264) a spolu s přidruženými datovými službami je přenášen společným datovým kanálem – tzv. digitální multiplex. Komprimace, tedy zmenšení datového toku při zachování kvality přenášených informací, se provádí s ohledem na šířku televizního kanálu (přidělené frekvenční pásmo). Díky tomu jeden digitální multiplex může zabírat stejné pásmo jako dříve jediný analogový kanál.

Digitalizace televizního signálu Multiplex může obsahovat několik televizních a radiových programů včetně doplňkových datových služeb. Např. veřejnoprávní Multiplex 1: Doplňkové datové služby: Teletext EPG* (Electronic Program Guide) PDC** (Programme Delivery Control) Televize: ČT1 ČT2 ČT4 ČT24 Rozhlas: ČR1 – Radiožurnál ČR2 – Praha ČR3 – Vltava ČR Radio Wave ČR D-dur ČR Leonardo ČR Radio Česko * EPG - Elektronický programový průvodce - Služba nabízející divákovi přehled rozhlasových a TV pořadů jednotlivých stanic v rámci multiplexu až na několik dní dopředu. U většiny pořadů si lze zobrazit krátký popisek. ** PDC - Programme Delivery Control, dříve Video Programming System (VPS), je analogově vysílaný signál, který je vysílán spolu s televizní stanicí a slouží domácím videorekordérům k přesnému určení začátku a konce nahrávání televizních pořadů.

Digitalizace televizního signálu Počet televizních a rozhlasových programů, které se vejdou do jednoho multiplexu stejně jako objem přidaných dat pro doprovodné služby a aplikace je možné navolit. Tato volba je vždy určitým kompromisem mezi snahou umístit do multiplexu co nejvíce obsahu a požadavky na kvalitu jednotlivých programů. Provozovatelé multiplexu mohou volit různé strategie. Lze například dát přednost TV programům a minimalizovat další obsah (rozhlasové programy, datové služby a aplikace) – např. Multiplex 2 (TV Nova, Nova Cinema, Prima family, Prima Cool, TV Barrandov) – nebo naopak dát více prostoru datovým službám, na úkor televizních a rozhlasových programů.

Digitalizace televizního signálu MHP – doplňkové datové služby MHP (Multimedia Home Platform) je standard, na němž jsou postaveny téměř všechny doplňkové služby digitálního televizního vysílání, především nejrůznější (interaktivní) multimediální aplikace (jazyk Java). Přijímače podporující MHP jsou navíc vybaveny integrovaným síťovým rozhraním pro realizaci tzv. zpětného datového kanálu (od diváka k provozovateli) pro interaktivní aplikace. V současné době se v českém vysílání můžeme setkat pouze s jedinou doplňkovou datovou službou v rámci digitálního televizního vysílání a tou je EPG - elektronicky programový průvodce (rok 2012). Důvodem je i to, že tato služba nevyžaduje existenci zpětného datového kanálu.

Digitalizace televizního signálu Připravované datové služby: online hlasování v pořadu, online nakupování, home banking, výběr kamery u sportovních přenosů, interaktivní hry, prohlížení webových stránek, plně grafický teletext (superteletext), Pay Per View, Video On Demand, apod.). Pay Per View - U placených pořadů je představa taková, že v rámci souhrnného toku DVB-T bude určitý pořad vysílán opakovaně (pořád dokola), a divák si skrze zpětný kanál (využívaný obousměrně) vyžádá údaje potřebné k jeho dekódování a zaplatí za jej. Pak může příslušný pořad buď sledovat přímo (jako stream), nebo si jej nahrát na lokální disk a shlédnout později, případně vícekrát – podle toho, jaká práva si koupil. Video on Demand – Služba „video na přání“ umožní divákovi sestavit si vlastní program. Pokud volí v rámci vysílaného datového toku, mohou to být krátké videosekvence, např. opakované záběry při sledování sportovních utkání. Objemnější a specifičtější obsah (celé televizní pořady nebo celovečerní filmy) pak bude přenášen pomocí zpětného kanálu pouze k divákovi, který si je zvolil.

Zdroje a použitá literatura: [1] CHMIEL, Pavel, Tomáš KOSTKA a Eva NAVRÁTILOVÁ. Televizní přenosový řetězec: (studijní text pro studenty). In: [online]. Střední škola, Havířov-Šumbark [cit. 2012-04-26]. [2] Multiplex 1. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2012-04-26]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Multiplex_1 [3] Multiplex 2. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2012-04-26]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Multiplex_2 [4] POISL, Zbyněk. Jak funguje analogové a digitální vysílání. In: DigiZone.cz [online]. 2006 [cit. 2012-04-26]. Dostupné z: http://www.digizone.cz/clanky/jak-funguje-analogove-a-digitalni-vysilani/