Koncentrační tábory za 2.SV Michaela Holanová. Koncentrační tábory ❏ Koncentrační tábor, v češtině hovorově také koncentrák nebo lágr (z něm. Lager =

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
projekt OZVĚNY HOLOCAUSTU
Advertisements

práce v uranových dolech a její zdravotní dopady
Protektorát Čechy a Morava
Oběti koncentračních a vyhlazovacích táborů
Židé za 2.světové války….
Osud Židů a Romů za protektorátu
Z Kolína do Jeruzaléma Hana Greenfieldová.
Osvětim Březinka Továrna na smrt.
Vypracovala: Lucie Junková Valerie Horká Jan Dočkal
Osvětim (Auschwitz).
Osvětim(Auschwitz) ( )
Auschwitz-Birkenau (Osvětim)
Holocaust Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr. Marie Toncrová 1.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka Projekty SIPVZ Multimediální svět Projekt SIPVZ 2006.
Čtvrtek Středozemní moře & historie holocaustu v českých zemích.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Nový Jičín, Komenského 66, p. o
DRUH UČEBNÍHO MATERIÁLU: interaktivní VZDĚLÁVACÍ OBLAST:Dějepis
DRUH UČEBNÍHO MATERIÁLU: interaktivní VZDĚLÁVACÍ OBLAST:Dějepis
NÁZEV: PROTEKTORÁT ČECHY A MORAVA
2.SVĚTOVÁ VÁLKA Vypracovali: Průžek.
Druhá světová válka Elizabet,Kačka a Eli.
Holocaust českých Židů a Romů
HOLOCAUST Dějepis Radim Liška 6.A.
HOLOKAUST Zdravotní pomůcky...
Holocaust Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Dobešová. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky.
Terezín (1941 – 1945).
DRUHÁ SVĚTOVÁ VÁLKA (X. ČÁST) Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr.
Antisemitismus II. Holocaust
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
ZLOČINY PROTI LIDSKOSTI
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Terezín Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr. Marie Toncrová 1.
HOLOKAUST Obr.2: foto z archivu autora, Osvětim 2009
HOLOKAUST Obr.2: foto z archivu autora, Osvětim 2009 Obr.1: < >
Koncentrační tábory Miloš Bečvář.
Šárka Nová a Lenka Petráková
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
VY_32_INOVACE_3D.9.09 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Antisemitismus historické předpoklady. Možná periodizace Nábožensky orientovaný antisemitismus Antisemitismus 19.století 20. století – šoa Antisemitismus.
ZLOČINY PROTI LIDSKOSTI. genocida = vyvražďování celých národů za druhé světové války se to týkalo hlavně Židů a Romů ze strany nacistů.
DRUHÁ SVĚTOVÁ VÁLKA (XI. ČÁST) Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr.
Magen – Davidova hvězda – symbol židovství
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
HOLOKAUST. Holocaust patřil k nejhrůznějším obdobím v dějinách Jednalo se o systematickou likvidaci 6 milionů židů v průběhu druhé světové války Antisemitismus.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu INOVACE_32_Koncentrační.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Lenka Kudrnová Název: VY_32_INOVACE_05_B _16 Několik Čechů umučených v koncentračních táborech.
VY_32_INOVACE_ Název výukového materiálu: Holocaust Autor: Mgr. Pavla Rosyvková Datum: Březen 2012 Předmět: Dějepis Cílová skupina: 9. ročník.
Arnošt Lustig „Život není to, co chceme, ale to, co máme a vydržíme.“
 Pojmy  Holocaust- Vyhlazování židovského národa  Genocida- vyhlazování celé nebo části rasové nebo náboženské skupiny  Šoa- židovské označení pro.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc. Michael RADIMERSKÝ Název materiálu: VY_32_INOVACE_1_32_ OPAKOVACÍ TEST – DRUHÁ SVĚTOVÁ VÁLKA.
VY_32_INOVACE_Lul_II_01 Úvod do problematiky holocaustu Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
ZLOČINY PROTI LIDSKOSTI ZA II.SVĚTOVÉ VÁLKY.  genocida= systematické a cílené vyvražďování celých národů: Romové, Židé, národy Pobaltí(= vraždili je.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu INOVACE_32_Koncentrační.
Název šablony: ICT2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací oblast/oblast dle RVP: Člověk a společnost Okruh dle RVP:
Holocaust byla nacistická politika systematického, státem provozovaného pronásledování a hromadného vyvražďování osob židovské národnosti. V širším smyslu.
VY_32_INOVACE_Lul_II_16 Osvětim I. Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4.
Autor: Mgr.Renata Viktorinová
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_15 Název Arnošt Lustig Téma hodiny Autoři druhé.
VY_32_INOVACE_Lul_II_18 Osvětim - Březinka
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Jana Krchňáčková 13. Holocaust
Autor: Mgr. Milena Hainišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_15_DĚJEPIS
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Kolín V., Mnichovická 62
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Druhá světová válka KVÍZ. Druhá světová válka KVÍZ.
Digitální učební materiál
OSVĚTIM.
Předmět: Dějepis Ročník: 9.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
Transkript prezentace:

Koncentrační tábory za 2.SV Michaela Holanová

Koncentrační tábory ❏ Koncentrační tábor, v češtině hovorově také koncentrák nebo lágr (z něm. Lager = tábor), je místo sloužící k hromadnému věznění lidí, kteří jsou umísťováni do táborů i bez řádného soudu nebo jiného právního důvodu. ❏ Označení koncentrační tábor bylo nejdříve používáno ve smyslu internačních (shromáždění) táborů pro civilní obyvatelstvo v 19. století. ❏ Později byly jako „koncentrační“ označeny tábory, v nichž německý nacistický režim zadržoval, vykořisťoval, mučil a zabíjel své skutečné či údajné nepřátele. ❏ Poté co byly nacistické koncentrační tábory v roce 1945 osvobozeny a byla odhalena jejich role v nacistické genocidě, stalo se označení koncentrační tábor synonymem nejhrubšího porušování lidských práv.

[1]- Těla mrtvých vězňů v koncentračním táboře Buchenwald.

Nacistické tábory ❏ Mezi lety 1933–1945 založili nacisté kolem různých táborů. ❏ Tábory byly používány pro řadu účelu: byly to pracovní tábory, tranzitní (průchozí) tábory, tábory vyhlazovací určené výhradně pro hromadné vraždění. ❏ Pouhé dva měsíce vlády stačily Hitlerově NSDAP k zřízení prvního koncentračního tábora v Dachau (22. března 1933). ❏ V prvních letech nacistické vlády byly koncentrační tábory určeny především pro politické odpůrce režimu (v rétorice NSDAP „nepřátele státu“), zejména komunisty a sociální demokraty, ale také pro homosexuály, Romy, Svědky Jehovovy a mezi vězněnými bylo samozřejmě nemalé procento Židů. ❏ Od roku 1935, kdy byla uzákoněná rasová a biologická méněcennost „neárijského“ obyvatelstva Německa, byli do koncentračních táborů posíláni také Židé.

Nacistické tábory ❏ Po anexi Rakouska v dubnu 1938 bylo mnoho německých a rakouských Židů deportováno do Dachau, Buchenwaldu a Sachsenhausenu. ❏ Statisíce občanů okupovaných zemí tu umírají vyčerpáním, hladem či týráním (v některých byly na vězních prováděny pseudolékařské pokusy). ❏ Od roku 1941 bylo nutné zvýšit počet táborů pro válečné zajatce. Některé tábory byly postaveny v již existujících táborových komplexech v Polsku (např. Osvětim). ❏ Židé (a Romové) z okupovaných zemí byly nejprve deportováni do shromažďovacích a průchozích táborů – ghett (např. Varšava, Lodž ad. v Polsku, Westerbork v Nizozemí, Drancy ve Francii, Terezín v Protektorátu Čechy a Morava). ❏ Ghetta byly „přestupní stanice“ na cestě do „stanic konečných“ – vyhlazovacích táborů (či „táborů smrti“) na území Polska.

[2] - Židovské děti určené k lékařským pokusům krátce po osvobození tábora Auschwitz Rudou armádou.

[3]

OSVĚTIM - AUSCHWITZ ❏ Ve městě a jeho okolí za druhé světové války němečtí nacisté zbudovali táborový komplex Auschwitz (česky Osvětim), kde zemřelo více než milion převážně židovských vězňů. ❏ Původní koncentrační tábor Osvětim (Osvětim I.) byl založen roku 1940 v nehostinném bažinatém místě nedaleko historického města Osvětim. Základem se pro něj stala polská jezdecká kasárna. Hlavním důvodem vzniku ještě nebylo masové vyhlazování, ale potřeba uvěznění velkého počtu Poláků. ❏ Kapacita tohoto tábora byla asi 15–20 tisíc vězňů. ❏ Roku 1941 začal být realizován plán tzv. „konečného řešení židovské otázky“, tedy plán vyvraždění židovské rasy jako takové. ❏ Za tímto účelem byl u 3 km vzdálené vsi Březinka vybudován tábor Osvětim II. (Březinka=Birkenau). ❏ Jeho kapacita v roce 1944 dosáhla 90 tisíc vězňů. Stavět jej byli nuceni pomáhat sovětští váleční zajatci.

[4]

[5]

OSVĚTIM - AUSCHWITZ ❏ Roku 1942 bylo zahájeno masové vyvražďování, běžící denně po tisících obětí. ❏ V táboře se nacházely 4 plynové komory s krematorii. Denně bylo možné zavraždit a spálit až lidí. V táboře byli vražděni nejen Židé, ale prakticky všechny národnosti okupované Evropy. ❏ Tábor se stal místem působení neblaze proslulých lékařů SS, zejména Josefa Mengeleho. ❏ Tito lékaři prováděli pokusy na lidech a nově příchozí na rampě tábora rozdělovali na ty, kteří jsou určeni k okamžitému zabití, na ty, kteří jsou určeni k týrání otrockou prací a zabití později a nakonec na ty (zejména děti), kteří se hodí na jejich pokusy. ❏ V letech 1942–1944 bylo vybudováno dalších 40 podtáborů osvětimského komplexu. ❏ V smrtících komorách byl používán plyn Cyklon B. ❏ Když se blížila Rudá armáda, odvezli nacisté většinu přeživších vězňů do jiných KT, plynové komory a krematoria vyhodili do vzduchu a snažili se zničit i písemné důkazy jejich vraždění.

[6]

[7]

[8]

Dne 27. ledna 1945, podle hebrejského kalendáře 12. Ševatu roku 5705, osvobodila Rudá armáda koncentrační tábor Auschwitz – Osvětim. Přežilo ho jen asi lidí. Zavražděno jich však bylo více než 1,1 miliónu; asi 960 tisíc Židů, Poláků, Romů a Sintů (Cikánů), dále mnoho homosexuálů a Svědků Jehovových. Byl to konec holocaustu, který vyvraždil mj. přes šest milionů Židů…

Příběh z továrny smrti ❏ “V Osvětimi byla pro vězně jedna hodina věčností. Moje matka na mě musela v noci spávat, svým tělem mě vždy zalehla. Do baráků chodil doktor Mengele, svítil si baterkou a hledal malé děti či dívky pro své zrůdné pokusy na lidech,” vzpomíná Chana. “Proto mě máma svým tělem přikrývala. Mengele na některých dětech zkoušel, jak dlouho vydrží bez jídla, jiné zavíral do cel, kde je nahé nechal v mrazu, aby údajně zjistil pro německé vojáky na Sibiři, kolik může člověk vydržet v zimě…”

❏ Každý den při apelplatzu Mengele vždycky procházel řady nastoupených vězeňkyň a vybíral ty, které byly staré nebo nemocné a nechal je odvést do plynu. ❏ “Stála jsem v první řadě na konci. Mengele prošel, jen si mě úkosem prohlédl a šel dál. Byla jsem mladá, vhodná ještě pro práci. Moje matka stála v druhé řadě za mnou, určitě by ji poslal do plynu. Když se Mengele otočil zády, rychle jsem strhla matku na své místo a stoupla si na to její. Když Mengele přišel znovu ke mně, zastavil se a díval se mi do očí, určitě mě poznal, ale nechal matku žít. Prý zítra je taky den…” ❏ Povzdechne. Unikla tak dalším zvrhlým pokusům Mengeleho. V mužské nemocnici bloku 15 v táboře nechal děti svléknout a celé hodiny je prohlížel do toho nejmenšího detailu. Poté prováděl hrůzné chirurgické zákroky, často bez anestetik. ❏ Docházelo ke zbytečným amputacím, lumbálním punkcím, aplikovaly se injekce s tyfem a byly úmyslně infikovány rány kvůli srovnání, jak každé z dvojčat reaguje. Explantoval a implantoval orgány a údy, sterilizoval dívky, kastroval chlapce a pokoušel se o změnu pohlaví, infikoval své oběti smrtelnými chorobami.

[9]- Mrtvá těla objevená po osvobození tábora v dubnu 1945.

[10]-Nacisté Židy v Osvětimi vraždili v plynových komorách, které byly maskovány jako sprchy.

Nikdy by jsme neměli zapomínat na to, co se stalo na těchto místech. Kolik lidí zde zanechalo svůj život a svoji bolest. Měli by jsme se poučit a zajistit, že tyhle zločiny proti lidskosti už se nikdy nebudou opakovat.

KONEC Děkuji za pozornost.

Internetové zdroje: dite-nemohla-kojit-chtel-zjistit-jak-dlouho-vydrzi-bez-jidla-jine-nechal-nahe-v- mrazu-aby-vyzkoumal-pro-nemecke-vojaky-na-sibiri-jak-dlouho-clovek-v-zime- prezije

Obrázky- zdroje: [1]- [2]- [3]- symboly+&oq=koncentra%C4%8Dn%C3%AD+t%C3%A1bory+-+smrt- symboly+&gs_l=img j c.1.64.img HjkBOFsojAc#imgrc=0OUbr2ZcWmX2cM: symboly+&oq=koncentra%C4%8Dn%C3%AD+t%C3%A1bory+-+smrt- symboly+&gs_l=img j c.1.64.img HjkBOFsojAc#imgrc=0OUbr2ZcWmX2cM [4]- symboly+&oq=koncentra%C4%8Dn%C3%AD+t%C3%A1bory+-+smrt-symboly+&gs_l=img j c.1.64.img HjkBOFsojAc#imgrc=KiqL- ha_WyDtTM: symboly+&oq=koncentra%C4%8Dn%C3%AD+t%C3%A1bory+-+smrt-symboly+&gs_l=img j c.1.64.img HjkBOFsojAc#imgrc=KiqL- ha_WyDtTM [5]- symboly+&oq=koncentra%C4%8Dn%C3%AD+t%C3%A1bory+-+smrt- symboly+&gs_l=img j c.1.64.img HjkBOFsojAc#imgdii=sEyo__QSxz4qnM:&imgrc=ryygRkDHVAoapM: symboly+&oq=koncentra%C4%8Dn%C3%AD+t%C3%A1bory+-+smrt- symboly+&gs_l=img j c.1.64.img HjkBOFsojAc#imgdii=sEyo__QSxz4qnM:&imgrc=ryygRkDHVAoapM [6]- OrwSzo43gCg&q=osv%C4%9Btim+&oq=osv%C4%9Btim+&gs_l=img.3..0i67k1j0l j c.1.64.img Z_rUMR8et5s#imgrc=fxjyAwjr UH_UjM: OrwSzo43gCg&q=osv%C4%9Btim+&oq=osv%C4%9Btim+&gs_l=img.3..0i67k1j0l j c.1.64.img Z_rUMR8et5s#imgrc=fxjyAwjr UH_UjM [7]- OrwSzo43gCg&q=osv%C4%9Btim+&oq=osv%C4%9Btim+&gs_l=img.3..0i67k1j0l j c.1.64.img Z_rUMR8et5s#imgdii=v- ZatPIEtU2jGM:&imgrc=AEPc-u1AqiKa2M: OrwSzo43gCg&q=osv%C4%9Btim+&oq=osv%C4%9Btim+&gs_l=img.3..0i67k1j0l j c.1.64.img Z_rUMR8et5s#imgdii=v- ZatPIEtU2jGM:&imgrc=AEPc-u1AqiKa2M [8]- OrwSzo43gCg&q=osv%C4%9Btim+&oq=osv%C4%9Btim+&gs_l=img.3..0i67k1j0l j c.1.64.img Z_rUMR8et5s#imgrc=hSj2b- bpli0CgM: OrwSzo43gCg&q=osv%C4%9Btim+&oq=osv%C4%9Btim+&gs_l=img.3..0i67k1j0l j c.1.64.img Z_rUMR8et5s#imgrc=hSj2b- bpli0CgM [9]-