Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Přírodopis Téma : Soustavy orgánů člověka Název : Dědičnost Anotace : Seznámení žáků s hlavními zákonitostmi a základními souvislostmi v genetice. VY_32_INOVACE_39_DEDICNOST Vytvořeno jako DUM do předmětu přírodopis pro 8. ročník ZŠ Studentská 895 Mnichovo Hradiště dne 12.6. 2011 Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast 1.4.s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách
(věda – GENETIKA) Dědičnost
Dědičnost Přenos některých vlastností z rodičů na děti vede k ZACHOVÁNÍ RODU a PROMĚNLIVOSTI DRUHU ZAKLADATELEM byl Čech Johan Gregor MENDEL (opat v Brně) Obr.1
Základ je v jádře V jádře buněk jsou CHROMOZOMY (v nich jsou zapsány informace o činnosti, stavbě, struktuře buněk …) Chromozomy jsou tvořeny složitou org. strukturou DNA – v ní jsou zapsány všechny vlastnosti formou úseků = GENŮ (vloh) Obr.2
Obr.3
Obr.4 Obr.5 Obr.6
Každá buňka těla – 46 chromozomů Pohlavní buňky – 23 chromozomů Chromozomy člověka Každá buňka těla – 46 chromozomů Pohlavní buňky – 23 chromozomů Obr.7
Geny - vlohy Varianty : DOMINANTNÍ (aktivní) – projevuje se přednostně (zápis velkými písmeny) RECESIVNÍ (nečinné) – její projev je potlačen (zápis malými písmeny) Každý dědičný znak je podmíněn 2 geny (alelami) - jeden přenesen od matky , druhý od otce) Obr.8 Obr.9
Určení pohlaví Výsledné pohlaví dítěte je vázáno na pohlavní buňky rodičů Vajíčko – obsahuje vždy chromozom X Spermie – obsahuje chromozomy X nebo Y Holčička = XX (splynutí vajíčka X a spermie X) Chlapeček = XY (splynutí vajíčka X a spermie Y) Obr.10
Vlivy prostředí Jednotlivé vlohy se : vzájemně kombinují mohou se projevit až v další generaci mohou být pozměněny vlivy z prostředí (záření, ch.látky v potravě, čistota ŽP apod. = MUTACE (nemoci, alergie …) Obr.11
Zdroje a použité materiály : Obr.1 - http://cs.wikipedia.org/wiki/Gregor_Mendel Obr.2 - http://www.infovek.sk/predmety/biologia/pripravy/obrazky/chromozom1.gif Obr.3 - http://www.osel.cz/soubory/338/1.jpg Obr.4 – http://www.popsci.com/scitech/article/2008-06/dna-scratch Obr.5 - http://www.biologycorner.com/bio1/DNA.html Obr.6 – http://ww1.prweb.com/prfiles/2010/04/16/3187454/DNA.JPG Obr.7 – http://www.tutornext.com/system/files/u81/chapter%2012-final-4.gif Obr.8 – VANĚČKOVÁ, Ivana et al. Přírodopis 8: učebnice pro zkladní školy a víceletá gymnázia. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2006, 128 s. ISBN 80-7238-428-7. Dostupné z: www.fraus.cz - ze str.112 Obr.9 – KVASNIČKOVÁ, Danuše, et al. Ekologický přírodopis pro 8. ročník základní školy. druhé, upravené vydání. Praha : Fortuna, 1999. 128 s. Dostupné z WWW: <fortuna.cz>. ISBN 80-7168-477-5. – ze str. 110 (162b) Obr.10 – http://galenus.cz/rozmnozovani-pohlavni.php Obr.11 - http://data.gate2biotech.com/editor_images/0710_cl1_0801_Autorecessive.svg.png