1.6 Přímá a nepřímá úměrnost

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Slovní úlohy o pohybu doháněcí
Advertisements

Tvorba výrazů s proměnnou
Trojčlenka Ing. Kamila Kočová
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Slovní úlohy řešené soustavou rovnic
Slovní úloha o pohybu Zadání příkladu: V 6 hodin 40 minut vyplul z přístavu parník plující průměrnou rychlostí 12 . Přesně v 10 hodin za ním vyplul motorový.
2 MECHANIKA 2.1 Kinematika popisuje pohyb.
Projekt Moderní škola, registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Základní škola Velké Přílepy, okr. Praha-západ, Pražská 38, Velké.
Nepřímá úměrnost Trojčlenka
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA
Přímá úměrnost Trojčlenka
Slovní úlohy řešené TROJČLENKOU
* Trojčlenka příklady Matematika – 7. ročník *
TROJČLENKA Řešení praktických úloh o úměrných veličinách.
PŘÍMÁ A NEPŘÍMÁ ÚMĚRNOST
Výpočty přímé a nepřímé úměrnosti.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Téma: Trojčlenka Vytvořila: Mgr. Martina Bašová VY_32_Inovace/2_098.
Přímá a nepřímá úměrnost
AnotacePrezentace, která se zabývá slovními úlohami o pohybu. AutorMgr. Václav Simandl JazykČeština Očekávaný výstupŽáci počítají úlohy o pohybu. Speciální.
Definice rovnoměrného pohybu tělesa:
Přímá úměrnost.
C) Slovní úlohy o pohybu
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
* Přímá úměrnost Matematika – 7. ročník *
Trojčlenka v nepřímé úměrnosti Tento digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není-li uvedeno.
Poměr, měřítko SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Přímá úměrnost Slovní úlohy.
Téma: Slovní úlohy (trojčlenka)
Slovní úlohy se zlomky - řešte následující slovní úlohy samostatně
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
TROJČLENKA.
Troj č lenka Ing. Kamila Kočová Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Matematické operace - soutěž
1 Slovní úlohy o pohybu úvod Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpo č tu Č R. Provozováno Výzkumným.
Mgr. Iva Vrbová, SINOVÁ A KOSINOVÁ VĚTA Řešené slovní úlohy Mgr. Iva Vrbová,
FUNKCE 16. Nepřímá úměrnost – zadání funkce Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jitka Kusendová. Dostupné z
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Miluše Džuberová Řešení slovních úloh trojčlenkou Kolik benz í nu potřebuji na cestu?
U příkladů, kde se vyskytují procenta, rozlišujeme tři základní veličiny: - základ (100%)... z - procentovou část... č - počet procent... p První dvě.
Gymnázium a obchodní akademie Mariánské Lázně Mgr. Klára Tesařová.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_072.MAT.01 Hospodářské výpočty 2 – Trojčlenka.
7.3 Lineární funkce ve slovních úlohách Mgr. Petra Toboříková Vyšší odborná škola zdravotnická a Střední zdravotnická škola, Hradec Králové, Komenského.
Trojčlenka Ing. Kamila Kočová
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Slovní úlohy řešené soustavou rovnic
Trojčlenka Ing. Kamila Kočová
Trojčlenka Ing. Kamila Kočová
Grafy přímé a nepřímé úměrnosti
Slovní úlohy o pohybu Pohyby proti sobě s časovým posunem.
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Přímá a nepřímá úměrnost
Elektronické učební materiály – II. stupeň Matematika 7
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
VY_32_INOVACE_F7-001 FYZIKA 7.ROČNÍK RYCHLOST Název školy
VY_32_INOVACE_043_Úměrnost
VY_32_INOVACE_044_Trojčlenka
JIHOMORAVSKÝ KRAJ – PRŮMĚRNÁ RYCHLOST
Matematika – 7.ročník VY_32_INOVACE_ Přímá úměrnost
Rovnice a graf přímé úměrnosti.
Autor: Ing. Jitka Michálková
Úměra – úměrnost (výpočty přímé a nepřímé úměrnosti)
Slovní úlohy řešené soustavou rovnic
Úměrnost přímá a nepřímá Mgr. Petra Toboříková
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
VY_32_INOVACE_10 10 KP slovní úlohy autor: Miroslav Ševčík
* Přímá úměrnost Matematika – 7. ročník *
Transkript prezentace:

1.6 Přímá a nepřímá úměrnost

Přímá úměrnost = závislost veličin, kdy se při zvýšení hodnoty jedné veličiny zvýší i hodnota druhé veličiny kdy se při snížení hodnoty jedné veličiny sníží i hodnota druhé veličiny

Příklad 1 Patnáct rohlíků stojí 28,50 Kč. Urči, kolik by stálo 25 rohlíků. Obě veličiny porostou přímou úměrností, každý rohlík stojí stejně. 15 rohlíků……………. 28,50 Kč 25 rohlíků……………. x Kč Zapíšeme jako rovnost poměrů: Kč 25 rohlíků stojí 47,50 Kč.

Příklad 2 Za svačiny pro 30 žáků bylo zaplaceno 450 Kč. Kolik korun by stály stejné svačiny pro 28 žáků? Svačiny by stály 420Kč.

Příklad 3 Žáci turistického kroužku podnikli na kolech výlet ke zřícenině hradu. Za 20 minut ujeli průměrně 5 km. Za kolik hodin dojeli ke zřícenině vzdálené 28,5 km, jestliže cestou čtvrt hodiny odpočívali? Ke zřícenině dojeli za 2 hodiny a 9 minut.

Nepřímá úměrnost = závislost veličin, kdy se při zvýšení hodnoty jedné veličiny hodnota druhé veličiny sníží kdy se při snížení hodnoty jedné veličiny hodnota druhé veličiny zvýší

Příklad 4 Kdyby se výhra rozdělila mezi 15 studentů, na každého by připadlo 2500 Kč. Kolik by připadlo na každého studenta, kdyby jich bylo pouze 7? 15 studentů ……………. 2500 Kč Veličiny jsou ve vztahu nepřímé úměrnosti. 7 studentů ……………. x Kč Zapíšeme rovnost poměrů: Kč Na každého ze 7 studentů by připadlo 5357 Kč.

Příklad 5 Jestliže traktorista použije pluh se 4 radlicemi, zorá lán pšeničného strniště za 48 hodin. Jak dlouho mu bude trvat orba tohoto lánu pluhem se 6 stejně širokými radlicemi při nezměněné pojezdové rychlosti? Orba mu se 6 radlicemi bude trvat 32 hodin.

Příklad 6 Šest dělníků vykoná práci za 8 hodin. Kolik dělníků je třeba přibrat, má-li být práce hotova za 3 hodiny? Aby byla práce hotová za 3 hodiny, je třeba přibrat 10 dělníků.

U nepřímé úměrnosti je stálé množství toho, co "rozdělujeme". SHRNUTÍ U přímé úměrnosti je stálý poměr obou veličin. U nepřímé úměrnosti je stálé množství toho, co "rozdělujeme".

Úlohu vyřešte (součástí bude novinový článek). Domácí úkol Z jakéhokoli novinářského článku sestavte slovní úlohu založenou na přímé nebo nepřímé úměrnosti. Úlohu vyřešte (součástí bude novinový článek).