Shodnost trojúhelníků Konstrukce trojúhelníků

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Shodnost trojúhelníků Konstrukce trojúhelníků Věta sss
Advertisements

Shodnost trojúhelníků Konstrukce trojúhelníků Věta sus
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
7. ročník KONSTRUKCE TROJÚHELNÍKU VĚTA SSS. VĚTA SSS jsou-li dány pro konstrukci trojúhelníku délky tří stran, využijeme větu sss o shodnosti trojúhelníků:
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Kruh, kružnice Matematika 8.ročník ZŠ
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Thaletova kružnice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Rovnoběžník 19 Sestrojte rovnoběžník ABCD, jestliže:
Konstrukce trojúhelníku
Název: Trojúhelník Autor:Fyrbachová

Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Konstrukce trojúhelníku
Konstrukce trojúhelníku
Konstrukce trojúhelníku s využitím vět o shodnosti
Konstrukce trojúhelníku : strana, úhel, těžnice
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
PODOBNOST TROJÚHELNÍKŮ
Podobnost trojúhelníků
Vlastnosti trojúhelníku
Množiny bodů dané vlastnosti
Sestrojení úhlu o velikosti 90° pomocí kružítka.
Konstrukce trojúhelníku podle věty sus
Známe-li délku úhlopříčky.
GEOMETRICKÉ TVARY v rozsahu učiva 1. stupně ZŠ
Shodnost věty o shodnosti trojúhelníků
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
TROJÚHELNÍK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Konstrukce trojúhelníku : strana, výška, těžnice
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
SHODNOST TROJÚHELNÍKŮ
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
Goniometrické funkce Autor © Ing. Šárka Macháňová
Dvourozměrné geometrické útvary
Trojúhelníky Názvosloví Obvod Rozdělení Obsah Výšky v trojúhelníku
Základní konstrukce Obdélník (známe-li délku jedné jeho strany a úhlopříčky) Autor obrázků © Mgr. Radomír Macháň.
Věta sus - konstrukce trojúhelníku
46.1 Podobnost C´ B´ A´ C Změř úsečky a zapiš jejich délky.
Konstrukce rovnoběžníku
7 PYTHAGOROVA VĚTA.
Konstrukce trojúhelníku
Konstrukce mnohoúhelníku
Konstrukce mnohoúhelníku
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Shodnost rovinných útvarů Shodnost trojúhelníků
Podobnost trojúhelníků
PLANIMETRIE Zobrazení v rovině
Věty o podobnosti trojúhelníků
Thaletova kružnice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Výukový materiál pro 9.ročník
Množiny bodů dané vlastnosti
Úhly v kružnici Středový a obvodový úhel (vztah mezi nimi)
TROJÚHELNÍK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
MATEMATIKA Trojúhelníky - základní vlastnosti.
Konstrukce trojúhelníku - Ssu
Množiny bodů v rovině Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Sestrojení úhlu o velikosti 90° pomocí kružítka.
Dvourozměrné geometrické útvary
Podobnost trojúhelníků
Trojúhelníkové nerovnosti
Konstrukce trojúhelníku
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Transkript prezentace:

Shodnost trojúhelníků Konstrukce trojúhelníků Matematika 7.ročník ZŠ Shodnost trojúhelníků Konstrukce trojúhelníků Creation IP&RK

Obsah: Shodnost geometrických útvarů Konstrukční úlohy Shodnost  - věta SSS Shodnost  - věta SUS Shodnost  - věta USU

Shodnost Dva geometrické útvary v rovině nazýváme shodné, právě když je lze přemístit (položit na sebe) tak, že se navzájem kryjí. Přímo shodné útvary jsou ty, které lze navzájem překrýt pouze posouváním či otáčením útvarů. Nepřímo shodné útvary jsou ty, které lze navzájem překrýt pouze s pomocí převrácení jednoho z útvarů (zrcadlové).

Shodnost - příklady ÚSEČKA B C D ÚSEČKA Dvě úsečky jsou shodné, pokud mají stejnou délku. |AB| = |CD| => AB ≅ CD A B V C D ÚHEL Dva úhly jsou shodné, pokud mají stejnou velikost. |∢𝑨𝑽𝑩| = |∢𝑪𝑽𝑫| => ∢AVB ≅ ∢CVD

Shodnost - příklady KRUŽNICE Shodnost je přímá i nepřímá!!! Dvě kružnice jsou shodné, pokud mají stejnou délku poloměru. TROJÚHELNÍK

Shodnost - příklady Zkuste odpovědět na řadu otázek ( ANO x NE)  Všechny přímky jsou shodné. ANO Všechny čtverce jsou shodné. NE Všechny pravé úhly jsou shodné. ANO Všechny kružnice se stejným poloměrem jsou shodné. ANO Všechny tupé úhly jsou shodné. NE Všechny polopřímky jsou shodné. ANO Všechny úsečky jsou shodné. NE Všechny rovnostranné trojúhelníky jsou shodné. NE

Postup při konstrukcích ∆: 1) Pozorně si přečteme a analyzujeme zadání úlohy. 2) Náčrt a Rozbor úlohy, kde si načrtneme a zakreslujeme postup budoucí konstrukce. 3) Postup (popis) konstrukce je přesný postup zapsaný pomocí matematických značek - symbolů, písmen a čísel. 4) Konstrukce – samotné (přesné) narýsování trojúhelníku. 5) Důkaz – ověření, zda sestrojený trojúhelník odpovídá zadání. 6) Diskuze – zjištění možného počtu řešení za daných podmínek (využití především od 8. ročníku)

Shodnost trojúhelníků (věta SSS) Dva trojúhelníky, které se shodují ve všech třech stranách, jsou shodné. K a = k k l B b = l m M m c = m b c k a l A  g b ∆𝑨𝑩𝑪≅∆𝑲𝑳𝑴 (𝒔𝒔𝒔) L C

Sestrojte ∆ ABC, je-li: a = 45 mm; b = 72 mm a c = 56 mm. Shodnost trojúhelníků (věta SSS) Sestrojte ∆ ABC, je-li: a = 45 mm; b = 72 mm a c = 56 mm. 1. Rozbor: Abychom trojúhelník mohli sestrojit musí platit trojúhelníková nerovnost (trojúhelníkové nerovnosti). A k2 k1 c a + c > b b 45 + 56 > 72 B 101 > 72 a ∆ 𝐥𝐳𝐞 𝐬𝐞𝐬𝐭𝐫𝐨𝐣𝐢𝐭 C

Sestrojte ∆ ABC, je-li: a = 45 mm; b = 72 mm a c = 56 mm. Shodnost trojúhelníků (věta SSS) Sestrojte ∆ ABC, je-li: a = 45 mm; b = 72 mm a c = 56 mm. 2. Konstrukce 3. Postup (popis) konstrukce: k2 1. BC; |BC| = 45 mm A 2. k1; k1(B; c = 56 mm) k1 3. k2; k2(C; b = 72 mm) 4. A; A ∈ k1 ∩ k2 b c 5. △ ABC a Vzhledem k tomu, že průsečík v jedné polorovině (určené přímkou BC) je pouze jediný, má úloha (v jedné polorovině) jediné řešení. B C

Shodnost trojúhelníků (věta SUS) Shodují-li se dva trojúhelníky ve dvou stranách a v úhlu jimi sevřeném, pak jsou shodné. K a = k k l b = l m M m c = m b c k a l A  g b ∆𝑨𝑩𝑪≅∆𝑲𝑳𝑴 (𝒔𝒖𝒔) L C

Shodnost trojúhelníků (věta SUS) Sestrojte  ABC, je-li: a = 53 mm; b = 69 mm a g = 56°. Rozbor: Abychom  mohli sestrojit musí být velikost zadaného úhlu menší než 180°. X g < 180° k A A 56° < 180° ∆ 𝐥𝐳𝐞 𝐬𝐞𝐬𝐭𝐫𝐨𝐣𝐢𝐭 c b Vrchol A vznikne jako průsečík CX a kružnice k (C; b=69 mm).  a B C

Sestrojte  ABC, je-li: a = 53 mm; b = 69 mm a g = 56°. Shodnost trojúhelníků (věta SUS) Sestrojte  ABC, je-li: a = 53 mm; b = 69 mm a g = 56°. 2. Konstrukce 3. Postup (popis) konstrukce: X k 1. BC; |BC| = 53 mm A 2. ∢BCX;| ∢BCX| = 56° 3. k; k(C; b = 69 mm) b 4. A; A ∈ k ∩ ↦CX c 5. △ ABC Vzhledem k tomu, že průsečík v jedné polorovině (určené přímkou BC) je pouze jediný, má úloha (v jedné polorovině) jediné řešení. a B C

Shodují-li se dva trojúhelníky v jedné straně Shodnost trojúhelníků (věta USU) Shodují-li se dva trojúhelníky v jedné straně a v obou úhlech k ní přilehlých, pak jsou shodné. L K m l k M a = k C A g b  c a B b = l g = m ∆𝑨𝑩𝑪≅∆𝑲𝑳𝑴 (𝒖𝒔𝒖)

Shodnost trojúhelníků (věta USU) Sestrojte ∆ ABC je-li: a = 53 mm; b = 69° a g = 56°. Rozbor: Abychom trojúhelník mohli sestrojit musí být součet velikostí zadaných úhlů menší než 180°. b + g < 180° Y X 69° + 56° < 180° A 125° < 180° ∆ 𝐥𝐳𝐞 𝐬𝐞𝐬𝐭𝐫𝐨𝐣𝐢𝐭 c b Vrchol A nalezneme v průsečíku → CX a → BY.  b a B C

Sestrojte ∆ ABC je-li: a = 53 mm; b = 69° a g = 56°. Shodnost trojúhelníků (věta USU) Sestrojte ∆ ABC je-li: a = 53 mm; b = 69° a g = 56°. 2. Konstrukce 3. Postup (popis) konstrukce: Y X 1. BC; |BC| = 53 mm A 2. ∢BCX;| ∢BCX| = 56° 3. ∢CBY;| ∢CBY| = 69° b 4. A; A ∈ ↦BY ∩ ↦CX c 5. △ ABC Vzhledem k tomu, že průsečík v jedné polorovině (určené přímkou BC) je pouze jediný, má úloha (v jedné polorovině) jediné řešení. a B C

Shodnost trojúhelníků K O N E C

Velkým pomocníkem při tvorbě této prezentace byly materiály Vladimíra Mezníka ze ZŠ Beroun. Za jejich vytvoření mu patří velké uznání . http://www.2zsberoun.cz/